• 0

Administratie boete omzetbelasting

(aangepast)

Beste mensen,

ik krijg het niet voor elkaar om een eenvoudige boete van 50 euro te boeken zodat mijn balans gelijk uitkomt voor de eigen administratie en de aangifte vpb.

 

Ik heb eerst de boete betaald en als kosten geboekt onder "4…Niet aftrekbare kosten". Hierna heb ik de (50 euro lagere) winst getransporteerd naar de Balans. De boete is eigenlijk van 2017 kwartaal 4, maar deze is niet op de balans 1 januari gezet en is betaald in februari 2018. Nu is de activa 50 euro lager dan de passiva... Ik begrijp het niet want de boete is al per bank betaald en aan de andere kant is de winst op de balans lager.

 

 

 

aangepast door Roel J
opmaak aangepast zodat info duidelijker overkomt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
45 minuten geleden, Jerry70 zei:

Hierna heb ik de (50 euro lagere) winst getransporteerd naar de Balans.

Wat bedoel je met deze zin??

 

Als je die 50 euro niet op de balans van 2017 had staan (waar hij eigenlijk wel thuis hoorde maar dat zal nu wel te laat zijn) dan boek je hem in 2018 dus gewoon in op die Niet aftrekbare kosten en direct tegen op de bankbetaling daarvan. Verder niets. Je "transporteert" die 50 euro helemaal niet naar de balans (activa of passiva). De 50 euro zit dus verwerkt in de W&V en je banksaldo is 50 euro lager dan hij anders geweest zou zijn. Je winst wordt daarna gecorrigeerd met die post niet aftrekbare kosten (via de IB). Bij je aangifte IB kun je  onder het kopje "niet of beperkt aftrekbare kosten" de boetes aangeven.

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Beste Rik,

 

Ik bedoel dat ik het saldo van de WV rekening, dat door de boete dus 50 euro lager is, laat zien op de balans; de winst van 2018.  De boete is inderdaad al betaald, en het banksaldo dus lager, dus ik zou gelijk uit moeten komen. Ik doe de administratie in Excel en ga voor de 3e keer maar weer alles nakijken. Het klinkt logisch wat je zegt.... Ik ga puzzelen en kom erop terug....

 

Jerry

 

  

Link naar reactie
  • 0

Wat ook wel eens gedaan wordt is de boete als privé opname boeken. Dus niet als kosten maar bank tegen privé opname.  Weer een andere optie is de boete direct uit privé betalen. Bij die opties geef je natuurlijk niets aan bij de "niet aftrekbare kosten" want je hebt de boete dan niet opgenomen als "kosten".

 

Gevolg bij die opties is dat winst hoger is op de W&V en dat je de boete dus privé betaald hebt. Uiteindelijk is dat hetzelfde als lagere winst en met de IB aangifte de winst ophogen door die rubriek "niet of beperkt aftrekbare kosten" te gebruiken.

 

Maar ik denk dat de optie van het wel opnemen de juiste is omdat je natuurlijk niet voor niets zo'n rubriek "niet of beperkt aftrekbare kosten" hebt in de IB.

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Rik · zei:

Als je die 50 euro niet op de balans van 2017 had staan (waar hij eigenlijk wel thuis hoorde maar dat zal nu wel te laat zijn) dan boek je hem in 2018 dus gewoon in op die Niet aftrekbare kosten en direct tegen op de bankbetaling daarvan. Verder niets.

De boete heeft weliswaar betrekking op het te laat indienen en/of betalen van de OB 4e kwartaal 2017, maar is wel in 2018 opgelegd en kan en mag dus in de administratie van 2018 worden opgenomen.

 

 Om dubbele boekingen of vergissingen te voorkomen zou ik de boete niet als "niet aftrekbare kosten" in de aangifte inkomstenbelasting opnemen, maar toevoegen aan de privé kosten van 2018.

 

De belastingaanslag 4e kwartaal 2017 splitsen in BTW 4e kw  van € x,00 en een privé betaling  van € 50,00. Het eigen vermogen daalt daardoor met 50,00.

 

15 minuten geleden, Jerry70 zei:

Ik bedoel dat ik het saldo van de WV rekening, dat door de boete dus 50 euro lager is, laat zien op de balans; de winst van 2018.  De boete is inderdaad al betaald, en het banksaldo dus lager, dus ik zou gelijk uit moeten komen.

 

Cosara_Quotes_76.thumb.jpg.419753af7cc7f975dadd87d1647fcee6.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

TS heeft het over aangifte VPB en niet over Aangifte IB. Dan is de privekosten truc natuurlijk niet bruikbaar..

 

In de aangifte Vpb kun je gewoon in een aparte vraag de niet aftrekbare boetes invullen.

 

afbeelding.thumb.png.95a79a0f83aa16cf4c6474b8e26e8e72.png

 

 

als daar dus de niet aftrekbare kosten invult dan zullen er geen verschillen in de winst en verliesrekening moeten ontstaan, niet in je administratie en ook niet in je aangifte.

Het aangifteprogramma laat bij de berekening van saldo fiscale winstberekening dan die post buiten beschouwing. Als je het zelf ergens anders in je winst en verliesrekening op de aangifte verrekent (en dus afwijkt van je boekhouding) dan ga je wel verschillen krijgen.

 

Edit: en als je in excel een balansverschil hebt.. dan heb je de kosten niet goed verwerkt en zit er een fout in je excel sheet.

Je mag in jou commerciele boekhouding gewoon die boete als kosten boeken. alleen moet je in de aangifte een correctie opnemen waardoor de belastbare winst hoger wordt.
 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 minuten geleden, Roel J zei:

TS heeft het over aangifte VPB en niet over Aangifte IB. Dan is de privekosten truc natuurlijk niet bruikbaar..

Oeps, dat woordje "vpb" las ik inderdaad overheen :classic_blush: Dan is privé inderdaad niet aan de orde.

 

Ik vond sowieso dat het eigenlijk het beste wel in de W&V hoort omdat er gewoon een rubriek bij de aangifte voor is (die dit weer corrigeert). Zowel bij de VPB als bij de IB (in het bedrijfsgedeelte bij een EMZ).

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Bedankt  Cosara voor de bevestiging dat boeken van de boete in 2018 kan.

Bedankt Roel J en Rik voor het helder maken dat de manier van boeken (via de kosten) goed is. 

 

Het balansverschil is inderdaad in mijn Excel sheet aanwezig. Dus moet daar ook de fout te vinden zijn....zucht....ik staar er al een paar dagen naar. en het is allemaal vrij beperkt qua omvang....nou goed ik duik er vandaag en morgen nog eens goed in met de wetenschap dat het echt in Excel fout zit  ....

 

Groeten,

Jerry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ter afsluiting.....ik had meerdere bedragen die samen! het verschil in de balans  (50 euro) maakten. De boete had er niets mee te maken......het waren kosten die via PayPal betaald waren en buiten beeld waren gebleven tot nu toe. Bedankt nogmaals voor de hulp!

Jerry

Link naar reactie
  • 0

Aha, het struikblok of de valkuil voor elke boekhouder.

Het is er in mijn opleiding zo ongeveer met een knuppel instampt als het om uitzoeken van verschillen gaat

1 euro verschil kan meerdere salderende fouten zijn die te samen optellen 5.000 debet en 4.999 credit

 

Bedankt voor je terugkoppeling en fijn dat het opgelost is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.