• 0

Uitkopen uit huidige BV of nieuwe activiteit binnen zelfde bedrijf starten

 

Hallo iedereen,

 

Ik ben nieuw op dit forum en zou graag wat advies ontvangen over het volgende wat bij mij speelt. 

Sinds 2,5 jaar heb ik samen met mijn compagnon een dienstverlenend bedrijf (Ik hou het graag even anoniem).

Nu heb ik onlangs met mijn compagnon gesproken over het feit dat ik geen ambitie meer heb om dit bedrijf met hem voort te zetten. Ik onderneem nu al 10 jaar in hetzelfde vakgebied en ik merk dat de passie waarmee ik ooit met ondernemen ben begonnen weg is.

Bijkomend feit is dat ik al jaren een project op wil starten (enigszins gerelateerd in dezelfde branche), maar nooit de tijd had om dit écht door te pakken.

Mijn compagnon reageerde op zich best aardig op het slechte nieuws wat ik hem enkele weken ten gehore bracht. Echter, nu is het tijd om knopen door te hakken.

 

Het liefste zou ik mezelf uit willen laten kopen door mijn compagnon, maar als ik dat zou doen, zou ik onvoldoende geld hebben om de komende maanden het nieuwe project/bedrijf op te zetten. Nu stelde mijn compagnon voor om het nieuwe bedrijf als 'project' binnen ons bestaande bedrijf op te zetten. Mijn compagnon zou zelfstandig de huidige business voort zetten en ik zou me 100% gaan focussen op het nieuwe bedrijf/project. Klinkt op zich als een prima deal, want ik zou voorlopig nog gewoon een inkomen ontvangen. We hebben tevens afgesproken dat ik over een jaar het nieuwe bedrijf los mag trekken van het huidige bedrijf zodat ik als enig aandeelhouder door kan groeien. Het enige wat ik ter compensatie zou moeten afdragen is een percentage winstuitkering.

 

Al met al is dit volgens mij een prima deal, maar ik zou toch graag horen of ik iets mis. Is het een slimme constructie? Of moet ik alsnog gewoon stoppen met de huidige onderneming? 

We moeten nog gaan praten met onze accountant, maar ik hoop via verschillende invalshoeken wat perspectief te krijgen.

 

Alvast dank en een prettige dag.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je titel  "Mezelf laten uitkopen, maar er is geen geld." week nogal af tenopzichte van de inhoud van je vraag
daarbij had die titel zelf al het antwoord als er geen geld is valt er ook niks uit te kopen...
Ik heb daarom de titel aangepast.

 

Link naar reactie
  • 0

Je stelt dat je laten uitkopen niet voldoende oplevert om het nieuwe project te starten, terwijl je wel genoeg zegt te hebben aan doorbetaling. Misschien kun je even voorrekenen waar volgens jou dat extra geld dan vandaan komt. Als de BV geld genoeg heeft om jou door te betalen, dan kan dat geld ook naar de aandeelhouders (in casu jou en je compagnon) om de uitkoop te betalen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ron,

 

Het 'extra geld' komt vanuit opdrachten die zullen binnenkomen gedurende het komende jaar.  Het feit is dat onze cashflow niet spectaculair hoog is voor een eventuele uitkoop, maar op jaarbasis kunnen we ons hoofd tot op heden redelijk boven water houden.

 

Mvg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.