• 0

Tankpas en kilometerregistratie privéauto

Momenteel aan het kijken naar het aanschaffen van een tankpas.

Tot op heden de zakelijke km's nooit op bedrijf gezet of verrekend maar wil ik veranderen.

 

Nu is mijn situatie als volgt:

 

heb een prive auto

rij dagelijks 3 vaste zakelijke ritten (elke dag naar dezelfde 3 locaties)

rit 1: 43,5 km

rit 2: 8,5 km

rit 3: 7,6 km

 

en dan incidenteel overige zakelijke ritten en daarnaast regelmatig prive ritten uiteraard.

 

Nu bestaat het terugvragen/verrekenen uit 2 delen:

 

1. de 19 cent per kilometer

2. de btw

 

voor beide moet je dus kunnen aantonen hoeveel zakelijke km je gereden hebt.

en voor punt 2 ook nog de verhouding zakelijk en prive.

 

Of je moet 2,7 of 1,5% van de cataloguswaarde (nieuwwaarde van auto) verrekenen.

 

Nu lees ik steeds dat je rittenadministratie moet bijhouden om die verhouding zakelijk en prive aan te tonen.

 

Betekend dat dat ik bij elke rit de km stand  bij begin en eind moet noteren?

Of is het voldoende om dus aan te kunnen tonen dat je dagelijks dezelfde ritten rijd en dan de eventuele extra aanvullende ritten op basis van aantal km noteert?

en dan uiteraard km stand begin jaar en km stand eind jaar en van dat totaal dus de genoteerde zakelijke ritten afhalen en dat je dan dus prive km's hebt?

 

en is het dan zo dat je dus eerst gedurende hele jaar de volledige btw terugvraagd en eind van het jaar (begin volgend jaar) pas die verrekening toepast en dat dan dus moet terugbetalen?

 

Wat is hier wijsheid in, ik schat in dat ik 75% van de km's zakelijk rij per jaar, een 15 tot 18 duizend km per jaar dus (en de kans is groot dat dat nog een stuk groter zal worden).

Hoe zorgt ik dus voor dat ik de km vergoeding en de btw zonder al te veel gedoe en kosten goed kan terugvragen/verrekenen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Hoe zorgt ik dus voor dat ik de km vergoeding en de btw zonder al te veel gedoe en kosten goed kan terugvragen/verrekenen?

Google eens op gps kilometerregistratie.

Dat scheelt een heel veel schrijfwerk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

ter aanvulling ...

 

1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Nu lees ik steeds dat je rittenadministratie moet bijhouden om die verhouding zakelijk en prive aan te tonen.

 

Betekend dat dat ik bij elke rit de km stand  bij begin en eind moet noteren?

Of is het voldoende om dus aan te kunnen tonen dat je dagelijks dezelfde ritten rijd en dan de eventuele extra aanvullende ritten op basis van aantal km noteert?

en dan uiteraard km stand begin jaar en km stand eind jaar en van dat totaal dus de genoteerde zakelijke ritten afhalen en dat je dan dus prive km's hebt?

Met een rittenregistratie in uw administratie kunt u aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. In de rittenregistratie moet u het volgende vermelden:

  • het merk van de auto
  • het type auto
  • het kenteken van de auto
  • de periode waarin u de auto hebt gebruikt
  • de ritgegevens

 

U vermeldt per rit:

  • de datum
  • de begin- en eindstand van de kilometerteller
  • het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
  • de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen of het een privérit is of een zakelijke rit.
  • de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden.

 

Als uw rittenregistratie niet voldoet aan deze eisen of als u geen rittenregistratie hebt bijgehouden, dan moet u de bijtelling privégebruik auto verrekenen met de autokosten van uw onderneming.

 

Het bovenstaande is overgenomen van: Rittenregistratie (website Belastingdienst)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.