• 0

Vrachtwagens lossen klein bedrijf

Dag allen,

 

Ik had afgelopen weken toevallig een grote opdracht om bij een klant de computers te vervangen met allerlei rand apparatuur. Zonder erbij na te denken, bestel ik alle spullen en laat dit bezorgen bij mijzelf, een rijtjeswoning in een woonwijk. Dit doe ik standaard namelijk. Echter had ik er geen rekening mee gehouden, dat het ongeveer een pallet of 6 aan spullen zou zijn. (Niet alles was voor mijn klant, ook voor eigen voorraad).

 

Palletwagentje heb ik wel staan, echter had deze vrachtwagen dan weer geen laadklep. De chauffeur was not amused en stond op het punt om weer te vertrekken. Uiteindelijk toch nog kunnen lossen, met hulp van enkele buren.

 

Hoe gaan de ondernemers er hier mee om? Ik verwacht eind dit jaar een kleine bedrijfspand te kunnen betrekken, om mijn spullen in op te kunnen slaan, maar de aanschaf van een stapelaar  of heftruck is toch wel een grote aanschaf, om enkele keren per jaar enkele pallets te lossen uit een vrachtwagen lossen. Ik verwacht wel dat dit over een tijdje wekelijks zal zijn, maar dat duurt nog even.

 

Nog even ter info:Ik krijg niet geregeld een vrachtwagen op de stoep, dit is toevallig eenmalig een keer gebeurd. Wel 3 keer een kleine bakwagen gehad met telkens 1 pallet met dozen over de afgelopen 2 jaar, en nooit klachten gehad van de buren eigenlijk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Jaap B,

 

Bedankt voor je reactie. Ik snap je (felle) opmerking zeker, maar als je het bericht wat verder lees, dan zie je dat dit eenmalig was en ik had er niet helemaal bij nagedacht hoe het binnen zou komen. Een bedrijfspand zit in de planning, maar met een eenmalige grote opdracht, zit het huren van een bedrijfspand er gewoon niet in.

24 minuten geleden, DannyvdM zei:

Nog even ter info:Ik krijg niet geregeld een vrachtwagen op de stoep, dit is toevallig eenmalig een keer gebeurd. Wel 3 keer een kleine bakwagen gehad met telkens 1 pallet met dozen over de afgelopen 2 jaar, en nooit klachten gehad van de buren eigenlijk

 

Ik zal zeker in de toekomst aangeven dat de leverancier in ieder geval vrachtwagen moeten sturen met laadklep, maar uit mijn ervaring bij diverse werkgevers, heb ik ook gemerkt dat de vervoerders hier zich niet echt aan houden. Delen meerdere mensen deze ervaring, of houden de meeste vervoerders hier zich wel aan?

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met Jaap hoor, en natuurlijk moet het eerst een keer 'fout' gaan voor je dat inziet. Volgende keer evt bij je klant laten leveren (kun je je eigen bestelling alsnog meenemen), of bij een bekende met een bedrijf/loods. 

 

Als je duidelijk aangeeft dat er géén heftruck aanwezig is en je dus een vrachtwagen met laadklep wil dan gaat dat vrijwel altijd goed. Die chauffeur wil namelijk ook niet met de hand lossen zoals je al ervaren hebt 🙂

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Een opslag huren lijkt me ook verstandig.  

 

Niet alle buren zijn even lastig natuurlijk, maar als er eentje gaat klagen bij de gemeente heb je kans dat die gaan handhaven en je helemaal geen handelswaar meer via je woning kan verplaatsen. 

 

2 uur geleden, DannyvdM zei:

Hoe gaan de ondernemers er hier mee om? Ik verwacht eind dit jaar een kleine bedrijfspand te kunnen betrekken, om mijn spullen in op te kunnen slaan, maar de aanschaf van een stapelaar  of heftruck is toch wel een grote aanschaf, om enkele keren per jaar enkele pallets te lossen uit een vrachtwagen lossen. Ik verwacht wel dat dit over een tijdje wekelijks zal zijn, maar dat duurt nog even. 

 

Excuses hoor, ik snap zeker dat een vrachtwagen in een woonwijk niet handig is. In de 7 jaar tijd dat mijn bedrijf bestaat heb ik, door een inschattingsfout, een keer een vrachtwagen op de stoep. Natuurlijk snap ik dat dit not done is, het gebeurd eens in de 7 jaar. Mijn vraag is dan ook een voorbereidende stap hoe de kleinere ondernemers dit doen in een bedrijfspand.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet begrijp is dat als er pellets worden geladen, met een heftruck neem ik aan, dat de vervoerder niet begrijpt dat deze ook weer uitgeladen moeten worden bij de klant. Of dit nu in een woonwijk is of op een industrieterrein, de vervoerder moet zorgen dat het van de vrachtwagen gelost wordt. Tot dat moment is het zijn verantwoording.

Een bedrijfspand lost dit probleem niet op, heb je zelfs geen buren meer die kunnen meehelpen.

Ik krijg ook wel eens een pellet papier, vervoerder heeft het ingeladen en kan het dus ook weer lossen, nog nooit een probleem geweest.

Link naar reactie
  • 0

DannyvdM,

 

Je hoeft geen speciale dingen te regelen, dit soort dingen overkomt je een keer, prima opgelost zou ik zeggen..

Het overgrote deel van de ondernemers waar wordt geleverd heeft geen eigen heftruck of laaddock waar je direct met een palletwagen de truck in en uit kunt rijden.. Je moet gewoon bij je (eerste) bestellingen vermelden dat je geen losmiddelen hebt als je grotere bestellingen gaat doen of met je leverancier bespreken hoe je dat het beste kunt gaan regelen / melden. Dit soort dingen gaan fout als ze incidenteel gebeuren, als je wekelijks één of meerdere pallets gaat bestellen dan regelt of de leverancier het goed voor je of de vervoerder noteert bij de beperkingen bij jou afleveradres..

 

Het verbaast mij niet dat zoiets fout gaat. Bedrijven hebben vaak contracten met verschillende vervoerders, dus als voorbeeld bestellingen tot ca 1 pallet gaan met een stadsdistributie mee of een kleine lokale vervoerder. Grotere bestellingen worden aan een andere transporteur gegeven met grotere vrachtwagens, 6 pallets stop je niet in een bestelbus en ook niet in elke kleine vrachtwagen.

En misschien heeft jou leverancier ook speciaal voor jou grote bestelling alles in 1x bij de importeur of andere groothandel besteld en gevraagd of zij rechtstreeks konden leveren bij jou en heeft niemand nagedacht of die locatie pallets kon ontvangen,

 

Het komt uiteindelijk toch echt neer op duidelijke communicatie en/of  afspraken met je vaste leveranciers.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het verhaal vertelt nog niet hoe de computers bij de klant geraakt zijn  en hoe de oude apparatuur afgevoerd is. Direct naar de klant dus. 😉

 

Voor kleinere ondernemingen is er overigens ook niks mis met deelopdrachten en deelleveringen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, DaMedia zei:

Wat ik niet begrijp is dat als er pellets worden geladen, met een heftruck neem ik aan, dat de vervoerder niet begrijpt dat deze ook weer uitgeladen moeten worden bij de klant.

Mijn verwachting was dan ook twee pallets, en een nazending via PostNL (Laatste was afgesproken) . Inderdaad had ik ook verwacht dat er een laadklep was en dat het zo gelost kon worden. Twee pallets zijn dan ook zo gelost. Als ik had geweten dat het er 6 waren, had ik het anders geregeld.

 

2 uur geleden, Roel J zei:

Het verbaast mij niet dat zoiets fout gaat. Bedrijven hebben vaak contracten met verschillende vervoerders, dus als voorbeeld bestellingen tot ca 1 pallet gaan met een stadsdistributie mee of een kleine lokale vervoerder. Grotere bestellingen worden aan een andere transporteur gegeven met grotere vrachtwagens, 6 pallets stop je niet in een bestelbus en ook niet in elke kleine vrachtwagen. 

Ik was hier eigenlijk ook al een beetje bang voor eigenlijk, dus vandaar ook mijn vraag hier. Ik heb wel een palletwagen staan die ik heb gekregen na faillissement van een klant, dus dat scheelde wel, ik was alleen benieuwd of er meer nodig was naarmate ik meer voorraad probeer in te kopen.

 

2 uur geleden, Highio zei:

Het verhaal vertelt nog niet hoe de computers bij de klant geraakt zijn  en hoe de oude apparatuur afgevoerd is. Direct naar de klant dus. 😉

 

Ja, dat had ik kunnen doen inderdaad, het betreft echter een nieuw pand, en ik vertrouwde de veiligheid nog niet helemaal. Daarnaast kon ik het grotendeels van tevoren instellen. Hoe het bij de klant is gekomen?

Dag 1: Netwerkapparatuur en bekabeling

Dag 2: Printers en monitoren en accessoires (2 ritten, +/- 15 minuten rijden)

Dag 3: Computers en monitoren en accessoires

Dag 4: Computers en monitoren en accessoires

Dag 5 & 6 afronden.

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, wimj zei:

Wat zou er gebeurd zijn als die pallets waren gestolen uit je woning? Een normale woonhuis verzekering gaat dat vast niet betalen.

Ik denk dat hetzelfde zou zijn gebeurd als in een bedrijfspand waar nog niet ale sloten waren gemonteerd. Er zou niet worden uitbetaald.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, DannyvdM zei:

Excuses hoor, ik snap zeker dat een vrachtwagen in een woonwijk niet handig is. In de 7 jaar tijd dat mijn bedrijf bestaat heb ik, door een inschattingsfout, een keer een vrachtwagen op de stoep. Natuurlijk snap ik dat dit not done is, het gebeurd eens in de 7 jaar. Mijn vraag is dan ook een voorbereidende stap hoe de kleinere ondernemers dit doen in een bedrijfspand.

Ik begrijp het excuus niet helemaal ...

 

Bij ons in de woonwijk rijden de vuilniswagens af en aan om de ondergrondse vuilcontainers te legen ... niks één keer in de week je te kleine vuilcontainertje aan stoeprand zetten. Vergeet daarbij ook niet de vele bezorgdiensten die hun inhoud, variërend van meubels en bouwmaterialen tot en met voedingsmiddelen, echt niet met een picnic autootje komen afleveren.

 

Wat hier inderdaad niet handig is, is dat een vervoerder de goederen met een vrachtauto komt afleveren die geen laadklep heeft en bij gebrek daaraan blijkbaar ook geen meeneemheftruck, alias kooiaap. Het excuus zou eerder van de vervoerder moeten komen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

wij hebben zoiets ook eens gehad paar maanden terug, maar dat ging door een fout net goed.

Had verpakkingsmateriaal besteld, eigenlijk enkel klein testordertje met paar dozen plakband en wat enveloppen.

Moest bij mij afgeleverd worden maar ging door fout naar adres waar bedrijf geregistreerd stond.

Kwam daar zo een gigantische vrachtwagen met kooiaap en alles om af te leveren. kon daar gelukkig wel (met enige moeite) een rondje rijden.

Was die hier gekomen had hij volledig vastgestaan (doodlopende straat, smalle bochten en geen keermogelijkheid (en heb hier dergelijke wagens al eens 3 uur bezig gezien na vastrijden om de wijk uit te komen).

Nu zet ik dus bij elke bestelling: doodlopende weg zonder keermogelijkheid voor grote vrachtwagens.

En in plaats van dat bedrijf met eigen vervoer bezorgd sturen ze nu met een transportdienst met kleine vrachtwagen en hebben we dus geen probleem.

Is dus inderdaad kwestie van vooraf communiceren, maar moet je vooraf dus ook net maar weten.

Maar ook gewoon dom van transporteur, als je wagen zonder laadklep stuurt moet je wel goed weten of de afnemers mogelijkheid tot lossen hebben.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
8 uur geleden, Cosara zei:

Wat hier inderdaad niet handig is, is dat een vervoerder de goederen met een vrachtauto komt afleveren die geen laadklep heeft en bij gebrek daaraan blijkbaar ook geen meeneemheftruck, alias kooiaap. Het excuus zou eerder van de vervoerder moeten komen.

Helemaal mee eens. Toen ik - enige tijd geleden - in de computerhandel zat kreeg ik ook wel eens pallets vol geleverd voor mijn huis. Maar ik heb nooit meegemaakt dat de chauffeur zei 'haal ze zelf maar uit de wagen'. Dat zou ik overigens ook niet gedaan hebben, want zelf lossen, betekent ook zelf risico van het lossen dragen. 

Link naar reactie
  • 0

Conclusie de vervoerder moet maar zorgen dat hij kan lossen? 

Hier gaat iets heel scheef. De vervoerder heeft in zijn voorwaarden staan dat de opdrachtgever verantwoordelijk om te zorgen dat vrachtwagen normaal geladen en gelost kan worden en dat daarvoor de eventuele hulpmiddelen aanwezig moeten zijn op locatie, hulpmiddelen welk geschikt zijn om de vracht te lossen.

Dit zal menig leverancier ook weer in zijn voorwaarden naar de klant zetten.

 

Het is niet voor de vervoerder mogelijk, zo niet ondoenlijk om elke klant te screenen hoe wat of waar met lossen. Het kan ook niet van een vervoerder / chauffeur worden verwacht dat hij of zei desnoods zelf met de hand lost. 

 

Maar nu terug naar de vraag van TS

 

TS doet er verstandig aan om een koerier / vervoerder te benaderen in de directe buurt voor ontvangst / opslag en verwerking van (grote) partijen. Met hun is ook af te spreken dat ze het vervolgens op wens van TS de zending hergroeperen en per dag bij de eindklant van TS op locatie leveren op de gewenste manier.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik papier bestel dan weet ik niet altijd met welke vervoerder het komt, hoe moet ik dan de voorwaarden kennen.
En als er pellets worden geladen op een vrachtauto dan kan de vervoerder toch ook bedenken dat deze weer gelost moeten worden? Het lossen kan toch geen verantwoordelijkheid van de klant zijn? Ik ga er vanuit dat de producten die nog op de vrachtauto staan de verantwoordelijkheid van de vervoerder zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi 

 

Levert je leverancier de goederen af bij je? Geef dan aan dat ze altijd "met klep en pompwagen" moeten lossen. Hierna zal het probleem wel opgelost zijn, en misschien moet je dit standaard bij elke opdracht aan je leverancier blijven vermelden. 

 

Moet je het zelf halen bij je leverancier moet je met je vervoerder deze zelfde afspraak maken. 

 

Als er nergens gemeld is dat ze met klep en pompwagen moeten komen gaan ze er vanuit dat ze met een vrachtwagen kunnen lossen. En wat ze hier ook zeggen er is geen enkele vervoerder die van te voren gaan googelen of ze in een residentiële wijk moeten lossen of op een industriegebied. Dit moet je echt zelf aangeven.

 

Het is niet moeilijker

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Conclusie de vervoerder moet maar zorgen dat hij kan lossen? 

Hier gaat iets heel scheef. De vervoerder heeft in zijn voorwaarden staan dat de opdrachtgever verantwoordelijk om te zorgen dat vrachtwagen normaal geladen en gelost kan worden en dat daarvoor de eventuele hulpmiddelen aanwezig moeten zijn op locatie, hulpmiddelen welk geschikt zijn om de vracht te lossen.

Dit zal menig leverancier ook weer in zijn voorwaarden naar de klant zetten. 

Hier gaat inderdaad iets heel scheef ...

... dus iedere ontvanger moet er maar voor zorgen dat er een heftruck klaar staat omdat de vervoerder zo beslist ?

 

Menig leverancier mag dan de gekste dingen in zijn leveringsvoorwaarden zetten ... maar die mogen (nog steeds) niet onredelijk bezwarend zijn.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi Cosara,

 

Onredelijk is het aannemen dat andere (de vervoerder) alles zelf moet uitzoeken (wie heeft wat en waar kan wat) en ten alle tijden verantwoordelijk is. In transport is de opdrachtgever verantwoordelijk voor een deugdelijke instructie en met daarop alle uitzonderingen, conform de algemene voorwaarden. 

 

De opdrachtgever heeft een vervoer wens en alleen de opdrachtgever weet wat hij verwacht van de vervoerder en als de opdrachtgever onduidelijk of incompleet communiceren ligt daar echt de fout. 

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Blous zei:

Onredelijk is het aannemen dat andere (de vervoerder) alles zelf moet uitzoeken (wie heeft wat en waar kan wat) en ten alle tijden verantwoordelijk is.

 

In transport is de opdrachtgever verantwoordelijk voor een deugdelijke instructie en met daarop alle uitzonderingen, conform de algemene voorwaarden.

Een verantwoordelijkheid van beiden ... niet slechts van één kant.

 

50 minuten geleden, Blous zei:

De opdrachtgever heeft een vervoer wens en alleen de opdrachtgever weet wat hij verwacht van de vervoerder en als de opdrachtgever onduidelijk of incompleet communiceren ligt daar echt de fout.  

Zoals eerder gezegd en geschreven ... een verantwoordelijkheid van beiden.

 

De vervoerder weet niet in welk straatje zijn chauffeur terechtkomt ... en de ontvanger weet niet met welke monstertruck de vervoerder gaat komen.  Afleveren op het zakelijke adres  had ook problemen gegeven omdat daar, volgens TS, ook geen heftruck aanwezig is.

 

Het gaat een beetje te ver om alle verantwoordelijkheid bij de ontvanger te leggen ... hoe graag je dat ook zou willen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

6 palletplaatsen aan computer hardware in een rijtjeshuis, dat moeten hilarische foto's zijn. Dan staat je woonkamer met garage of schuur echt wel vol!

 

Quote

Voor kleinere ondernemingen is er overigens ook niks mis met deelopdrachten en deelleveringen.

TS heeft immers ook voor gespreide (op)levering gekozen. Verder zijn logistieke experts hier in dit geval toch echt de forumdeelnemers om naar te luisteren.

 

En als de opdrachtgever tevreden is en betaald heeft dan is dit een mooie leerervaring om te delen op een (ondernemers)borrel. Hint.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, Cosara zei:

De vervoerder weet niet in welk straatje zijn chauffeur terechtkomt ... en de ontvanger weet niet met welke monstertruck de vervoerder gaat komen.  Afleveren op het zakelijke adres  had ook problemen gegeven omdat daar, volgens TS, ook geen heftruck aanwezig is.

 

Het gaat een beetje te ver om alle verantwoordelijkheid bij de ontvanger te leggen ... hoe graag je dat ook zou willen

Het ging mij er dan ook voornamelijk om hoe andere ondernemers hier mee omgaan. Ik had zelf eigenlijk ook verwacht dat er standaard een vrachtwagen met palletwagen en laadklep zou komen. Je moet maar net doorhebben dat het handig is om aan te geven dat er geen heftruck aanwezig is op de locatie.

 

29 minuten geleden, Highio zei:

6 palletplaatsen aan computer hardware in een rijtjeshuis, dat moeten hilarische foto's zijn. Dan staat je woonkamer met garage of schuur echt wel vol! 

Het huis stond zeker vol, denk aan 2 printers onder de salontafel, 8 beeldschermen onder de eettafel, hele stapel met PC's, toetsenborden, muizen, kabels etc. op en onder het logeerbed en de fietsen moesten inderdaad buiten de schuur logeren voor de overige beeldschermen en printers. Ik heb helaas geen foto's gemaakt bedenk ik mij nu, was wel erg mooi geweest op een borrel of om te gebruiken tijdens presentaties over 10 jaar. 😞

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny,

 

Alles vanaf 1 pallet en groter kun je beter vergezellen met een duidelijke instructie. Je kunt met de vervoeren in discussie gaan maar uiteindelijk win je dit niet. Zet gewoon standaard bij al je bestellingen dat ze met een een klep en pompwagen moeten leveren. Woon je in een smalle straat is het wellicht ook goed om aan te geven dat ze met een bakwagen met klep en pompwagen moeten komen. Meeste binnenland vervoerders kunnen dit zonder problemen maar zonder bemerking plannen hun op route zonder rekening te (kunnen) houden met bijzonderheden (omdat ze die simpelweg niet kennen). 

 

Groeten,

 

Roy

 

 

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, DannyvdM zei:

Het ging mij er dan ook voornamelijk om hoe andere ondernemers hier mee omgaan. Ik had zelf eigenlijk ook verwacht dat er standaard een vrachtwagen met palletwagen en laadklep zou komen.

Een palletwagen is tot daar aan toe, maar je kan en mag als vervoerder gerust ervan uitgaan dat de meeste bedrijven geen heftruck ter beschikking hebben.

 

1 uur terug, DannyvdM zei:

Je moet maar net doorhebben dat het handig is om aan te geven dat er geen heftruck aanwezig is op de locatie.

Iets voor de volgende keer ... en in navolging van Highio, tevens een mooi verhaal om vele jaren op verjaardagsfeestjes te vertellen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.