• 0

bedrijfspand btw belast kopen.... of toch vrij van btw?

De verkoper wil zijn bedrijfspand btw belast verkopen. Ik moet over de koopsom dus ook btw betalen, maar kan dat aan het einde van dit kwartaal weer terugvragen in mijn btw aangifte. Aangezien het pand 5 jaar oud is wil de verkoper het pand niet btw vrij verkopen, omdat hij dan over de resterende 5 jaar, van de btw-herzieningsperiode van 10 jaar, het btw-deel moet terugbetalen aan de belastingdienst.

Echter ik koop het liever vrij van btw, om niet vast te zitten aan 10 jarige herzieningsperiode. Ook wil ik over bijvoorbeeld 5 jaar vrij zij om het aan een particulier te kunnen verkopen, zonder dat ik btw moet terugbetalen. Voor mij heeft het btw belast kopen geen voordelen.

Is bovenstaande redenering juist of zie ik iets over het hoofd?

Zijn er voor de verkoper en voor mij ook nog alternatieven die niet financieel nadelig uitpakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
15 minuten geleden, Jo-2008 zei:

Ik moet over de koopsom dus ook btw betalen, maar kan dat aan het einde van dit kwartaal weer terugvragen in mijn btw aangifte.

 

Volgens mij gaat de btw-afdracht in dit geval met gesloten beurzen. Als jullie beide ondernemers zijn en je kiest voor verkoop met btw, dan rekent de verkoper géén btw - maar verlegt die naar jou. Je betaalt dus geen btw aan de verkoper en hij moet dat ook niets in rekening brengen. Een beetje zoals bij handel tussen ondernemers uit verschillende EU-landen. Jij moet dan wel de btw aangeven, maar kan ook meteen dezelfde btw als voorheffing aftrekking. Per saldo betaal je dat kwartaal dan niet en draag je ook niets af.

 

Overigens heb je volgens mij verder niet al te veel te willen. Als de verkoper met btw wil verkopen en jij niet, dan vindt er simpelweg geen verkoop plaats. Je moet het immers beide eens zijn. Dus: of je moet hem met goede argumenten overtuigen om alsnog voor onbelaste verkoop te gaan, of je moet er simpelweg mee leven dat je de (verlegde) btw aangeeft. Mocht je er alsnog mee akkoord gaan en je verkoopt het pand over 5 jaar aan een particulier, dan kun je op dat moment verkopen zonder btw, maar aan de herziening van de btw die je als voorheffing hebt opgegeven kun je niet ontkomen, tenzij ook jij weer kiest voor belaste verkoop aan een ondernemer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ga jij het pand gebruiken voor een onderneming die 100% belaste diensten levert of lever je toevallig ook BTW vrijgestelde diensten?

Je moet in elk geval minimaal 90% belaste diensten verlenen om met BTW te kunnen kopen. Voor veel zzp-ers zal dit het geval zijn maar geen onbelangrijk detail..

zie ook https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/onroerende_zaken/levering_onroerende_zaak/levering_van_een_onroerende_zaak

 

Als jij zou kiezen voor onbelaste verkoop dan zou ik als verkoper de verkoopprijs verhogen met de terug te betalen btw om zo die herzieningsaanslag te kunnen betalen.

Kortom dan betaal jij er alsnog voor..

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.