• 0

DGA en loondienst andere bv

Ik ben fulltime in dienst bij mijn werkgever waar ik geen enkel belang in heb. Daarnaast heb ik een bv waar ik dga in ben. Ik werk hier zo’n 200 uur per jaar voor.

Welke gevolgen heeft dit voor de loonbelasting voor de dga? Kan ik deze op nul stellen omdat loonbelasting al via werkgever wordt betaald?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee wat je in loondienst verdiend is geen relevant argument om geen gebruikelijk loon te rekenen, je kunt geen vrijstelling krijgen omdat je ergens anders al loonbelasting betaald.

 

Wat wel kan is dat je door de relatief geringe werkzaamheden 200 uur per jaar je onder een loonwaarde van 5000 euro uitkomt. en daarvoor geldt wel vrijstelling (zie ook deze link)

maar dat moet je dan wel kunnen onderbouwen. Een goed argument om het loon te verlagen is het feit dat je maar parttime werkt aan je onderneming, 200 uur per jaar komt neer op ca 1,25 maand aantal werkbare dagen per jaar is 260x8 = 2080 uur 200 uur daarvan is ongeveer 10% en van 45.000 is dat 4500 gebruikelijk loon. als nu ook je winst in die orde van grote ligt dan heb je denk goede argumenten in handen om de vrijstelling van loon lager dan 5000 te verantwoorden.

 

Link naar reactie
  • 0

Let goed op dat het dankzij een recente uitspraak tegenwoordig kan zijn dat je gewoon volledig (fulltime) gebruikelijk loon moet betalen, zelfs als je maar een paar uur werkt.

 

Lees meer hier: Parttime DGA krijgt volledig gebruikelijk loon.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Roel J zei:

Wat wel kan is dat je door de relatief geringe werkzaamheden 200 uur per jaar je onder een loonwaarde van 5000 euro uitkomt. en daarvoor geldt wel vrijstelling (zie ook deze link)

Wat ik niet kan vinden is of ik een melding moet doen, toestemming moet vragen en of ik wel of niet aangifte loonheffingen moet doen (€0,-) (en dus het formulier "Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever" moet invullen).

Voor de helderheid de bv is eind maart 2019 opgericht met terugwerkende kracht 1 januari (geruisloze inbreng vanuit eenmanszaak).

Link naar reactie
  • 0

De bv en de werknemer gaan een arbeidscontract aan. Meestal spreek je daar een arbeidsvergoeding in af die in gaat op het moment van juridische oprichting van de bv (niet het fiscale moment). Wettelijk is de vergoeding het gebruikelijk loon. Mocht je hier vanaf willen wijken zul je hier vooraf toestemming voor moeten vragen, in ieder geval fiscaal voor de loonbelasting.

 

Zodra de bv loon uitbetaalt en loonbelasting moet inhouden, doe die bv inderdaad Melding Loonheffingen Aanmelding Werkgever. De bv houdt loonheffing in en draagt die af.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)
Op 18-5-2019 om 10:04, prinsrachid zei:

Let goed op dat het dankzij een recente uitspraak tegenwoordig kan zijn dat je gewoon volledig (fulltime) gebruikelijk loon moet betalen, zelfs als je maar een paar uur werkt.

 

Lees meer hier: Parttime DGA krijgt volledig gebruikelijk loon.

Da's heel kort door de bocht. Dat gaat over een situatie waar een arbeidsongeschikte man zei 'mijn vrouw doet het - beperkte - werk', maar uit zo ongeveer alles bleek dat de man het werk deed. De heffing over het (DGA) loon van zijn vrouw werd verlaagd met wat er bij hem geheven zou gaan worden.

Het waarom staat er niet bij vermeld, maar zal wel iets te maken hebben met optimalisatie van belastingdruk in de  IB sfeer.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, StevenK zei:

Het waarom staat er niet bij vermeld, maar zal wel iets te maken hebben met optimalisatie van belastingdruk in de  IB sfeer.

 

Het had vast te maken met de in de stukken genoemde WAO-uitkering 😉.

(de uitspraak is dan ook niet echt "recent" (2015) en betrof belastingjaren 2006-2008)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Het had vast te maken met de in de stukken genoemde WAO-uitkering 😉.

 

Dat zou het ook zomaar kunnen zijn 🙂 Ook omdat 'ie vanaf dat 'ie 65 werd, weer wel statutair directeur was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.