• 0

Deelneming in belasting aangifte - geen fiscale eenheid

Hallo, ik heb een vraag over de verwerking van een deelneming in de aangifte van de holding. 

 

Ik heb een werk BV en een Holding BV. De Holding heeft 100% van de aandelen in de werk BV. Er is geen sprake van een fiscale eenheid. De werk BV doet zelfstandig aangifte. Er wordt in 2018 geen dividend uitgekeerd, dat zal pas na de 'vergadering' in 2019 gebeuren. Hoe moet ik de deelneming verwerken in de fiscale aangifte van de Holding? Moet die überhaupt wel worden opgenomen (als financieel activa bijvoorbeeld) of helemaal niet?

 

Groetjes, Sandra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Apart aangeven, er is ruimte voor in aangifte VPB (als financieel vast actief). Eenvoudig is om te waarderen tegen nettovermogenswaarde (zichtbaar eigen vermogen van de werk B.V.).

 

Als je er onverhoopt toch niet uitkomt, post dan een gerust een wat meer specifieke vervolgvraag dan denken we met je mee. Succes.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Inderdaad Sandra, de werk B.V. neem je wel op in de balans van de Holding B.V. als financieel vast actief (ik neem aan dat die daar in de commerciële balans ook staat, ook daar tegen de waarde van het eigen vermogen). Mocht je nog vervolgvragen hebben laat het gerust weten. Succes.

aangepast door Remco TH
Link naar reactie
  • 0

Goedendag prinsrachid, je hebt deels gelijk want beiden zijn toegestaan. Als de deelneming niet behoort tot de fiscale eenheid heeft de rechtspersoon een keuze tussen twee waarderingsgrondslagen:

1) historische kostprijs (of lagere bedrijfswaarde), of;

2) waardering tegen de nettovermogenswaarde.

 

Nettovermogenswaarde is voor iemand die niet zo ter zake kundig is makkelijker in de verwerking, niet alleen nu maar ook gelet op toekomstige boekjaren: hierbij is het totale (zichtbaar) eigen vermogen van de deelneming gelijk aan het financieel vast actief dat in de aangifte (en vaak ook jaarrekening) van de moeder. De fiscale verwerking volgt dan de commerciële verwerking (waardoor de fiscale en commerciële jaarrekening op dit punt gelijk zijn), waardoor op de balans van de holding de waarde deelneming dus 1:1 het eigen vermogen van de dochter reflecteert.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Prinsrachid, erg vaak heb je het bij het rechte eind (daar leren we allemaal van, waarvoor dank) en daarom heb ik het nogmaals nageplozen maar het antwoord is correct, je mag ook op nettovermogenswaarde waarderen (en daarmee hou je het simpel).

 

Ter lering en vermaak heb ik ook nog even naar vergelijkbare topics gezocht op HL en kwam daarbij het volgende tegen:

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57172-waardering-deelneming/

In lijn met de post van prinsrachid: wellicht dat de vragensteller er nog iets aan heeft.

aangepast door Remco TH
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden en verdieping. Ik neem de netto vermogenswaarde op in de holding (financieel vaste activa) en EV. In het artikel dat Prinsrachid noemt kom ik alleen volgende quote tegen:

 

In de aangifte van een onderneming die een deelneming heeft, die geen onderdeel is van de fiscale eenheid, worden de activa en verplichtingen van de deelneming niet verwerkt in de aangifte van de houder van het kapitaalbelang. In deze situatie worden alleen eventuele dividenduitkeringen in de aangifte vennootschapsbelasting meegenomen, die vervolgens zijn vrijgesteld vanwege de deelnemingsvrijstelling. Daar past dan een kostprijs of lagere bedrijfswaarde als waarderingsgrondslag bij.

 

Daar raak ik een beetje in verwarring: hier denk ik te lezen dat je de activa en verplichtingen niet verwerkt, maar alleen de dividenden. Deze heb ik ook nog niet gedaan. Suggereert dat, dat ik helemaal niets aan waarde hoe op te nemen in de balans van de Holding? Of wordt met 'activa en verplichtingen niet opnemen' bedoeld dat die niet op rubriek niveau worden opgenomen, maar alleen als totaal (dus financieel actief)?

 

Nogmaals dank al jullie reacties!

Link naar reactie
  • 0

Nettovermogenswaarde is een uitwerking van de "kostprijs of lagere bedrijfswaarde" die daar genoemd is.

Het is echt niet lelijk bedoeld maar wellicht is in dit geval een fiscalist het geld waard.

 

Het waarderen op nettovermogenswaarde klinkt in theorie wellicht wat moeilijk maar dat is het (juist) niet. In de VPB aangifte van de moeder vul je bij "Deelnemingen" de bedragen in die bij de dochter (werk-B.V.) zichtbaar zijn op de balans bij het eigen vermogen. Dit getal is als het goed is gelijk aan het financieel actief Deelneming op de enkelvoudige balans van de moeder. Bij de onderstaande beantwoording ben ik er vanuit gegaan dat je 100% eigenaar bent en de aandelen volgestort hebt.

 

In de aangiftesoftware van de belastingdienst kom je de volgende items tegen bij "Deelnemingen":

"Opgeofferde bedrag" = wat heb je betaald/gestort op de aandelen (vaak, niet altijd, gelijk aan "Nominale waarde van het aandelenpakket")

"Nettovoordelen met of uit de deelneming" = winst dochter na VPB -/- dividenduitkeringen die gedaan zijn tijdens het jaar

"Balanswaardering" = de twee bovenstaande optellen (verwarrend genoeg staat hij tussen de bovenstaande in binnen de VPB aangifte) = nettovermogenswaarde zoals in deze context bedoeld is

 

Het eigen vermogen van de dochter heb je verder voor de VPB aangifte volgens mij (zo uit m'n hoofd) niet nodig. Het eigen vermogen van de moeder volgt de commerciële enkelvoudige jaarrekening (=dus gelijk aan de jaarrekening van de moeder).

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Dag, ik zag deze quote staan (ook al is deze oud), omdat ik op zoek was naar "hoe een deelneming van 2 personen verwerken" in de aangifte vennootschapsbelasting.  In deze uiteenzetting gaat het om een deelneming van 100%. Mijn situatie ie echter de volgende: Er is een BV (holding-1), die een deelneming van 50% heeft in de werkmaatschappij. een andere holding (holding-2), waarvan de dga dus iemand anders is, heeft  eveneens een deelneming in diezelfde werkmaatschappij. Nu wordt er in de aangifte VPB bij holding-1 bij "Deelneming" een aantal vragen gesteld over het aandelen kapitaal van die werkmaatschappij. Beide personen hebben ieder 50% ingelegd, elk 1200,-. Gevraagd wordt dan bij deelneming naar de balanswaarde van die aandelen, nominale waarde, opgeofferd bedrag etc. Nu vraag ik mij dus af, of ik de balans-/nominaalwaarde van het totaal moet vermelden, dus 2400,- of alleen van deze dga van Holding-1? En het opgeofferde bedrag, betreft dat alleen van dga-1 of van beide tesamen? De andere Holding heeft nl ook een zelfstandige aangifte. B

ij de aangifte van de werkmaatschappij is de balanswaarde van het gestorte kapitaal uiteraard die 2400,-.

Ik hoop dat u mijn situatie begrijpt, alvast dank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.