• 0

Nexit?

Waarom zijn er überhaupt ondernemers die bij de komende EU verkiezingen overwegen op een partij te stemmen die een Nexit overweegt?

 

Wij als MKB'er verkopen een tilhulpmiddel naar vele landen in de wereld.

Als we er bijvoorbeeld eentje naar Noorwegen verkopen betalen we €238 euro aan verzend en douanekosten en zijn we circa 3 á 4 uur met administratieve en afhandelingszaken bezig.

Als we er eentje naar Letland sturen, betalen we €108,- en zijn we circa een half uur aan administratietijd kwijt.

Ongeveer hetzelfde geldt voor een zending naar Zwitserland versus Zuid Frankrijk.

Zijn het grotere aantallen per zending (boven de €6000,-) dan lopen de administratieve lasten nog verder op naar een land buiten de EU.

 

Weten de ondernemers die een Nexit wel wat lijkt dit wel?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur geleden, herman van der helm zei:

Waarom zijn er überhaupt ondernemers die bij de komende EU verkiezingen overwegen op een partij te stemmen die een Nexit overweegt?

Ik werk plaatselijk, regionaal, landelijk, maar zelden over de grens. Ik zou dus zomaar een ondernemer kunnen zijn die geen belangstelling voor Europa heeft.

Welke voordelen zijn er voor mij?
(Wees gerust, ik ben voor Europa)

Link naar reactie
  • 0

Ik  denk dat je er rustig op kunt vertrouwen dat alle machines en gereedschappen die je gebruikt aan europese regels voldoen en dus veilig bruikbaar zijn. Je betaalt er dus ook niet onnodig veel voor zoals ik in mijn voorbeeld laat zien.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

Dat betekent natuurlijk ook dat jouw Letse concurrent makkelijker toegang heeft tot jouw 'thuismarkt'. 

Dat houdt de geest scherp ... het product ook.

 

Het ijzeren gordijn heeft de de toemalige Sovjet Unie ook geen welvaart gebracht ... of je moest tevreden zijn met een Russisch broodrooster of nog beter een Russische auto. Dat broodrooster had dan wel weer als voordeel dat je na het roosteren je woning ermee kon verwarmen.  Die auto kon altijd nog als kippehok dienen, want hij stond vaker stil dan dat je ermee kon rijden.

Niet vergeten ... dat ijzeren gordijn was er om mensen binnen te houden en niet om vreemdelingen verhinderen om binnen te komen. Niet dat dat binnenhouden nu zo’n succes was ... duur was het wel.

 

Voor Engeland kwam de toetreding tot de Europese Unie net op tijd om de tanende Britse economie van de ondergang te redden ... en dat had alles te maken met het Engelse protectionisme binnen het toenmalige Britse Gemene Best.

 

Wat Nederland betreft ... dan zullen de asperges, aardbeien, komkommers en tomaten een stuk duurder worden ... om over vele andere zaken nog maar niet te spreken. Maar wees niet getreurd ... arbeidsschuwe medelanders kom je ook in vele andere Europese landen tegen ... vooral in landen met een hoge exit wens.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een punt dat ik nog niet gehoord heb bij deze onzinnige Nexit-discussie is dat Nederland in feite in dezelfde situatie zit als het VK met betrekking tot de zogenaamd backstop vanwege de grens met Ierland.

 

Het is leuk dat er mensen zijn die uit de EU zouden willen, maar we zijn tegelijkertijd nog onderdeel van een andere Unie, namelijk de Benelux Unie. Als we de EU verlaten, zitten we nog steeds in een single market met 2 landen die nog wél in de EU zitten. Ik kan me zo voorstellen dat dat een behoorlijk onoverkomelijke moeilijkheid kan blijken te zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, TwaBla zei:

Zwitserland doet het prima zonder ijzeren gordijn.

Die zit wel met alle handen en voeten aan de Europese Unie verbonden, inclusief vrij verkeer van personen ... en daar betalen ze jaarlijks fors voor.

Voor de Britten wordt dat vrije verkeer van personen ingeperkt als de Brexit eindelijk een feit is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, prinsrachid zei:

Het is leuk dat er mensen zijn die uit de EU zouden willen, maar we zijn tegelijkertijd nog onderdeel van een andere Unie, namelijk de Benelux Unie. Als we de EU verlaten, zitten we nog steeds in een single market met 2 landen die nog wél in de EU zitten. Ik kan me zo voorstellen dat dat een behoorlijk onoverkomelijke moeilijkheid kan blijken te zijn.

Net zoals de voorstanders van een Brexit zien de voorstanders van een Nexit slechts de voordelen (if any) en niet de nadelen.

Het is onbegrijpelijk dat zovelen willen geloven wat een enkeling roeptoetert.

Nog even en de Joden (in Brussel dit keer) krijgen weer de schuld.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, prinsrachid zei:

Een punt dat ik nog niet gehoord heb bij deze onzinnige Nexit-discussie...

 

De kans dat een voorstander van Nexit zich durft te melden in dit topic wordt zo wel erg klein. Discussie de kop indrukken leidt er toe dat straks een EU-vijandige partij de grootste wordt in de verkiezingen, zonder serieus debat.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, TwaBla zei:

De kans dat een voorstander van Nexit zich durft te melden in dit topic wordt zo wel erg klein. Discussie de kop indrukken leidt er toe dat straks een EU-vijandige partij de grootste wordt in de verkiezingen, zonder serieus debat.

Probeer je nu alle anti-exiters de mond te snoeren? Bij deze dan: ik zal geen pro-unie argumenten aanvoeren...

 

Maar waarom stoppen bij het opheffen van de EU en de Benelux? Wat was er mis met de stadsstaatjes uit de goede oude tijd? Waarom zou ik in mijn dorp moeten betalen voor een snelweg in Friesland? Laten we gewoon weer belasting heffen aan de stadspoort... Laatst hoorde ik op het plein iemand Limburgs praten. Denk dat ie de weg vroeg, maar kon er niets van begrijpen. Ze pakken alleen maar onze banen in en op marktdag is het al veel te vol op het plein. Vol is vol hoor... ga maar lekker terug naar je weiland, domme boer...

 

 

:classic_wink:

aangepast door mmint
Smiley vergeten...
Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, TwaBla zei:

De kans dat een voorstander van Nexit zich durft te melden in dit topic wordt zo wel erg klein. 

Angst voor wat ?

 

We are innovative and open minded.

 

Als er inderdaad voordelen zijn te halen, dan wil ik - zowel als ondernemer én als consument - ook wel eens weten wat die voordelen zijn en hoe deze zich verhouden tot de nadelen ... maar kom alstublieft niet met emotionele uitspraken als "Vroegâh was alles betâh".

Vroeger waren veel zaken anders ... ja, dat wel ... maar dat was vroeger.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
31 minuten geleden, mmint zei:

Maar waarom stoppen bij het opheffen van de EU. Wat was er mis met de stadsstaatjes uit de goede oude tijd? Waarom zou ik in mijn dorp moeten betalen voor een snelweg in Friesland? Laten we gewoon weer belasting heffen aan de stadspoort... Laatst hoorde ik op het plein iemand Limburgs praten. Denk dat ie de weg vroeg, maar kon er niets van begrijpen. Ze pakken alleen maar onze banen in en op marktdag is het al veel te vol op het plein. Vol is vol hoor... ga maar lekker terug naar je weiland, domme boer...

Ter aanvulling ...

 

Een enkeling manipuleert en bekritiseert de massa om zijn eigen kleine koninkrijkje te kunnen stichten.

Dat was vroeger zo en dat is nu nog zo ... sommige zaken veranderen nooit.

 

Waarom emigreren die manipulisten bijvoorbeeld niet naar Rusland ?

Er zijn daar volop kansen met een krimpende bevolking die aangevuld moet worden met  ... jawel, arbeidsmigranten ... omdat de financiële stimulus om meer kinderen baren niet werkt.

 

aangepast door Cosara
spellingscontrole

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, mmint zei:

Probeer je nu alle anti-exiters de mond te snoeren?

 

Ik maak slechts bezwaar tegen kwalificaties als onzin-discussie.

 

De opmerkingen over deze EU en zijn soms verschrikkelijke eurocratie zijn regelmatig best steekhoudend. En we zijn niet goed in staat om soms waanzinnige toestanden te corrigeren. Zoals die verhuizing naar Straatsburg bijvoorbeeld. Of het misbruik van fondsen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou ik ben wel een voorstander om uit het huidige systeem te stappen.
We zijn veel te snel te gegaan en hebben allerlei landen toegelaten die er nog niet klaar voor zijn en totaal andere normen en ideeën hebben dan hier in het westen.
Normaal is dat juist een goed ding, discussieren over punten is goed. Maar er zijn nu landen die nog steeds doen wat ze willen en wel de voordelen en niet de nadelen willen opvangen.
 

Ik stel me een eu2.0 voor met nog strengere regels en minder tegenstrijdigheden tussen lokaal overheid en europese overheid.

Een simpel voorbeeld. Wij krijgen in onze nieuwe loods, nieuwe stellingen. De regelgeving mbt tot de keuring staat op sommige punten lijnrecht tegenover elkaar.
Waarbij de NEN norm ook weer iets anders aanbeveelt.
 

In die EU 2.0 moeten sancties ook veel harder worden. Voldoe je niet aan de immigratie regels, nationale begroting, defensie budget milieu eisen etc etc, dan stoppen gewoon meteen alle subsidies plu8s een boete. Betaal je die niet dan volgen er andere sancties.

Daar bovenop ervalt het veto recht.

Uiteindelijk bepaald toch Duitsland en voor een deel Frankrijk wat de regels en wetten zijn, zij hebben de meeste inwoners en daarmee du sook de meeste Euro parlementariers (schrijf je dat zo?)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, TwaBla zei:

En we zijn niet goed in staat om soms waanzinnige toestanden te corrigeren. Zoals die verhuizing naar Straatsburg bijvoorbeeld. Of het misbruik van fondsen.

Ik vind dat geen sterk argument. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Op ieder niveau overheid wordt fout op fout gestapeld. Het zijn soms net mensen... Dat hele exit gedoe kost volgens mij meer dan het oplevert. Ik ben voorstander van het verbeteren van de unie. Verbeter bijvoorbeeld de democratische tekortkomingen.

aangepast door mmint
typo
Link naar reactie
  • 1

Omzet naar de rest van de EU heb ik niet zoveel, dus wat dat betreft zou een Nexit me niet direct raken qua bedrijfsvoering. 

 

Maar wat belangrijker is, is dat veel mensen die spreken over een Nexit helemaal niet tegen de vrijhandel zijn, maar wellicht wel tegen regelgeving, onbeperkt vrij verkeer van personen, wegvloeiende WW uitkering en dergelijke zaken. Of tegen de enorme kosten van het Europese parlement, of tegen... van alles eigenlijk. 

 

Een harde Nexit lijkt me niet in het belang van Nederland, maar 'veel minder europa' spreekt me best aan ;)

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo naar de wereld kijk met al zijn tekortkomingen zou een WereldUnie misschien wel een goed idee zijn.

Dan kun je de wereldomvattende problemen zoals belasting, klimaat, handel, uitbuiting, vervuiling enzovoort werkelijk goed aanpakken.

Een geldsysteem zoals ik al eerder schreef lijkt daarbij ook handig:

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

De kans dat een voorstander van Nexit zich durft te melden in dit topic wordt zo wel erg klein. 

 

Je onderschatting van Nexit-voorstanders vind ik wat neerbuigend. Wat je hier zegt is eigenlijk dat je denkt dat Nexit-voorstanders heel erg kleinzerig zijn en zich helemaal uit het lood geslagen voelen door het woord 'onzin'. En ook nog dat ik daarmee verantwoordelijk ben voor een eventuele Nexit, omdat al deze kleinzerige mensen dan vóór een Nexit zouden stemmen, vanwege het minste zuchtje kritische discussie.

 

Ik weet eigenlijk niet wat je punt nu eigenlijk is. Moeten we iedereen nu op voorhand met fluwelen handschoenen, want stel je voor dat het rancuneuze figuren zijn met de huiddikte van een Kleenex? Of mag ik er vanuit gaan dat voorstanders gewoon op volwassen manier de discussie aangaan en daarbij gewoon normale kritiek kunnen verdragen en eventueel pareren. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, prinsrachid zei:

Ik weet eigenlijk niet wat je punt nu eigenlijk is. 

 

Maak ik mijn punt wat explicieter. Een onzin-discussie kun je negeren of proberen te verbeteren. Simpelweg roepen dat het een onzin-discussie is, voegt alleen maar overbodige ballast toe. Je tweede bijdrage was al wat inhoudelijker.

 

Zo te zien valt er tussen voorstanders van Europese samenwerking ook al voldoende te discussiëren. Zeker als Nexitters eigenlijk ook wel voor een EU zijn, maar dan in een andere vorm. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat laatste inderdaad: De naam EU markeert een beetje een overgangspunt tussen een vrijhandelszone en het begin van een soort federale europese overheid. Bedenk wel dat de EU pas sinds 1993 in werking is gegaan en eigenlijk pas sinds 2009 full-power heeft. 

 

Was het in 1990 dan allemaal zo bar en boos? De EEG gaf al de mogelijkheid tot vrijhandel, een aantal grenzen waren onbewaakt en normaliter gewoon open. Er stond geen hek op de grens, je kon gewoon vanuit Nijmegen even naar Duitsland voor benzine en boodschappen, of om er als toerist in bos te gaan rondlopen oid. Binnenvaart kwam vrolijk over de waal richting het oosten, allemaal geen probleem. 

 

Ik vermoed dat veel Nexit-aanhangers eerder terug willen naar die situatie dan naar een complete isolatie. De EU als orgaan laat dit natuurlijk niet gebeuren, iedereen die daar werkt leeft royaal van de huidige poppenkast. Dat is ook de reden dat de Brexit zo'n bende wordt: Die moest en zou mislukken en een drama worden voor het VK.  Als die 'gewoon' teruggingen naar een relatie zoals die begin jaren 90 was dan zouden er in rap tempo meer lidstaten vertrekken en die hele poppenkast in Brussel instorten.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, TwaBla zei:

De opmerkingen over deze EU en zijn soms verschrikkelijke eurocratie zijn regelmatig best steekhoudend.

Dat uitgavepatroon zit een beetje in de politiek ingebakken ... alleen worden de bedragen evenredig hoger met de toenemende omvang van de organisatie.

 

(Belasting)geld van een ander uitgeven is altijd al makkelijk geweest.

 

Overigens ... Wel eens gekeken naar de soms idioteske uitgaven van de eigen Gemeente, Provincie en niet te vergeten Nederland zelf ?

 

Met de regelgeving is het al niet beter gesteld. Er wordt op elk niveau (ook gemeentelijk) soms hilarische dingen verzonnen, waarvan je niet weet of de tranen nu van het lachen of van het huilen tevoorschijn komen.

 

35 minuten geleden, TwaBla zei:

Nexitters eigenlijk ook wel voor een EU zijn, maar dan in een andere vorm. 

Het is waarschijnlijk zoiets als de Grieken en Italianen ... wel de Euro houden maar verder geen bemoeienis ... niet van Athene of Rome en al helemaal niet van Brussel.

De Nexitteers willen nog een stapje verder ... geen euro ook, maar terug naar de gulden, toen die nog van zilver was, en al decennia lang vastgeklonken zat aan de wisselkoers van de DMark.

En dan ook nog terug naar de grenscontroles van weleer ... toen de boter door Jan en alleman door de open weilanden werd gesmokkeld.

Tja je leert nog eens wat met een inburgeringscursus.

 

Eigenlijk spelen wij met z'n allen Roman Impire 2.0

 

Dan doet Putin het zo gek nog niet ... met z'n Russische Democratie. Een federale staat geleid door een democratische dictatuur.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Overigens ... Wel eens gekeken naar de soms idioteske uitgaven van de eigen Gemeente, Provincie en niet te vergeten Nederland zelf ?

 

De ene fout maakt de andere niet goed natuurlijk :)

 

1 uur terug, Cosara zei:

En dan ook nog terug naar de grenscontroles van weleer ... toen de boter door Jan en alleman door de open weilanden werd gesmokkeld.

 

Dat hoeft toch helemaal niet? Vrij verkeer van goederen kan gewoon blijven bestaan. 

 

In welke mate iemand een Nexit wil zal per persoon verschillen. En dat vrije verkeer bestaat ook nu niet helemaal: Ik mag bijvoorbeeld niet met 20 flessen vodka in de achterbak van Duitsland naar Nederland rijden tenzij ik een passagier meeneem. Niet dat er aan de grens iemand staat te controleren, dus zowel mijn kofferbak drank and bestelbus vol illegale immigranten kan vooralsnog ongehinderd door. Misschien zou het wel handig zijn als er wel iemand aan de grens stond om verdachte voertuigen te controleren :D

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

En dan ook nog terug naar de grenscontroles van weleer ... toen de boter door Jan en alleman door de open weilanden werd gesmokkeld.

 

Daar stond prikkeldraad en even zelfs een afzetting onder stroom: 2000 volt.  Die draad heeft tijdens de eerste wereldoorlog een slordige achthonderd doden gekost, waarvan het aandeel Russen even hoog was als het aandeel Nederlanders. Als je maar lang genoeg bleef plakken, brandden je ledematen vanzelf doormidden. Voor en na die oorlog was het vooral smokkel-wildzuid. Zout, jenever en boter: van alles werd gesmokkeld. Tot diep in de jaren vijftig. De douane zette zelfs pantserwagens in.

 

Dat hek in Hongarije is kinderspel vergeleken bij de Duitse dodendraad die door Brabant liep.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.