• 0

Verdeling inkomsten webshop met of zonder btw

Samen met een ander bedrijf runnen wij een webshop. Wij hebben de shop gebouwd en doen de marketing. Hij doet de inkoop en versturen van producten. 

 

We verdelen de winst. Het geld komt bij ons binnen. Onze partner stuurt een factuur voor alle kosten + de gemaakte winst. Mijn vraag gaat over deze berekening. 

 

In zijn berekening doet hij de omzet van de webshop inclusief btw  - min alle kosten (ex btw) van beide partijen  = resultaat. Wij krijgen van hem een factuur met 50% van resultaat + al zijn kosten. Hierover rekent hij dan nog btw. Bijvoorbeeld:

 

omzet Inc BTW = 10k

kosten van ons ex btw= 2k 

kosten partner ex btw=  4K 

 

resultaat = 4K, dus verdeling obv van 50-50 = 2k. Factuur die wij krijgen is nu 2+4=6k ex btw.

Volgens hem krijgen wij namelijk btw weer terug door zijn factuur. 

 

Ik dacht dat we de verdeling zouden moeten berekenen met de omzet ex btw. Maar onze partner zegt zeker te weten van niet. Maak ik nou een denkfout? 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
22 minuten geleden, Happylife zei:

Ik dacht dat we de verdeling zouden moeten berekenen met de omzet ex btw. 

BTW moet in dit soort berekeningen logischerwijs inderdaad volledig buiten beschouwing blijven.

 

Omzet ex BTW is  € 8.264,46. Winst is dan maar € 2.264,46. Factuur van partner zou dan  € 5.132,23 ex BTW moeten zijn, dus een stuk lager dan 6K.   

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

BTW moet in dit soort berekeningen logischerwijs inderdaad volledig buiten beschouwing blijven.

 

Omzet ex BTW is  € 8.264,46. Winst is dan maar € 2.264,46. Factuur van partner zou dan  € 5.132,23 ex BTW moeten zijn, dus een stuk lager dan 6K.   

Bedankt voor je reactie. Dat was dus ook mijn idee en scheelt inderdaad. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Happylife zei:

In zijn berekening doet hij de omzet van de webshop inclusief btw  - min alle kosten (ex btw) van beide partijen  = resultaat.

De webshop heeft dus eigenlijk geen kosten. Jullie betalen dus de facturen voor de webshop (die weer onderling verrekend wordt via facturen naar elkaar).

 

Vraag hem dan wie de BTW afdraagt over de omzet van de webshop. Want iemand zal die BTW moeten betalen aan de belastingdienst. Dat zou de webshop dus moeten doen. Vandaar dat hij moet rekenen met de omzet excl. BTW.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Ward van der Put zei:

Het btw-saldo ligt ruim onder de drempel van € 1.345 voor de kleineondernemersregeling (KOR): aangezien er dan geen btw betaald hoeft te worden, verhoogt dat de te verdelen winst.

Mag je dat rekenen over alleen de webshop omzet en kosten?

 

Zoals ik het lees is de webshop een onderdeel van een groter bedrijf waarbij die drempel helemaal niet van toepassing is.

De webshop is ook helemaal geen aparte entity voor de belastingdienst. Anders zou deze ook zelf de BTW af moeten dragen (wat nu door een ander bedrijf gedaan wordt) en zou er ook eigen winst in zitten. En dan zou je niet onderling facturen voor die winst moeten sturen want dan klopt het administratief allemaal niet meer.

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Rik · zei:

Mag je dat rekenen over alleen de webshop omzet en kosten?

 

Zoals ik het lees is de webshop een onderdeel van een groter bedrijf waarbij die drempel helemaal niet van toepassing is.

De webshop is ook helemaal geen aparte entity voor de belastingdienst. Anders zou deze ook zelf de BTW af moeten dragen (wat nu door een ander bedrijf gedaan wordt) en zou er ook eigen winst in zitten. En dan zou je niet onderling facturen voor die winst moeten sturen want dan klopt het administratief allemaal niet meer.

 

 

Correct is onderdeel van een bedrijf met meer projecten dus niet van toepassing. Daarnaast waren de bedragen fictief en in werkelijkheid hoger. 

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Rik · zei:

De webshop heeft dus eigenlijk geen kosten. Jullie betalen dus de facturen voor de webshop (die weer onderling verrekend wordt via facturen naar elkaar).

 

Vraag hem dan wie de BTW afdraagt over de omzet van de webshop. Want iemand zal die BTW moeten betalen aan de belastingdienst. Dat zou de webshop dus moeten doen. Vandaar dat hij moet rekenen met de omzet excl. BTW.

 

 


Eens zou dacht ik het ook. Zijn redenatie is dat wij die BTW weer terugkrijgen door middel van zijn factuur. 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Happylife zei:

Zijn redenatie is dat wij die BTW weer terugkrijgen door middel van zijn factuur.

Ja, dat is voor de BTW die hij op zijn factuur zet. Die draagt hij af en moet jij aan hem betalen (1=1).

Maar niet van de BTW die je op de webshop-facturen hebt gezet. Die moet jij afdragen. En die moet jij dan ook in zijn geheel van de facturen afhalen voordat hij ze als omzet gaat tellen voor de winst.

 

Hij kan lekker rekenen op die manier :classic_smile: Maar als hij het even op papier zet dan zal hij ook wel zijn verkeerde beredenering inzien (mag ik even aannemen, tenzij hij helemaal niet kan rekenen).

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-5-2019 om 11:56, Branko Collin zei:

Over de kosten die de partner jullie in rekening brengt, moet hij uiteindelijk overigens wel btw in rekening brengen (alleen nog niet bij de berekening van de winstverdeling).


Ja wat we nu hebben gedaan is 

Omzet ex. btw  - Kosten partner - Kosten van ons = resultaat. 

Resultaat x 50% = Deel partner. 

Factuur van partner = Deel partner + kosten partner = bedrag ex. btw. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja, dus? Roel noemde eerder het Handboek Ondernemen 2019 en anders is een cursus boekhouden voor jullie beide waarschijnlijk een goede...

 

...hoeveel omzet draait deze webshop bij indicatie en hoeveel uren worden besteed aan bouw (technisch onderhoud) en marketing?

 

Ik vind het onlogisch dat de betalingen binnenkomen bij de ontwikkelaar en marketeer, maar dat ligt vast aan mijn perspectief. Beschrijf de wij en hij daarbij eens concreter, wat natuurlijk nog altijd anoniem mag voor een beetje inzicht en/of begrip.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Happylife zei:

Hij snapt nu dat we  moeten rekenen met de ex. BTW prijs, alleen vind hij dat wij door zijn factuur wel bijna alle BTW terug krijgen.

Ja, maar die BTW van zijn factuur moet jij wel weer aan hem betalen (en hij moet die weer afdragen).

 

Begrijp hij überhaupt hoe BTW werkt?? Alle BTW die jij betaald kun je terugvragen en alle BTW die jij ontvangt moet jij ook weer afdragen. Dus het is helemaal niet zo dat de BTW op zijn factuur in jouw zak verdwijnt. Je moet die nota-bene aan hem betalen !!

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Is er enige boekhouder betrokken bij dit verhaal?

 

Wie is hier productaansprakelijk en wie biedt hier garantie naar jullie inzicht?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.