• 0

Ben je verplicht een dubbele betaling terug te betalen na 3 jaar?

Ik heb een paar jaar geleden een dienst geleverd aan een bedrijf. Daar heb ik een factuur voor gestuurd, en die is destijds 2 keer betaald. Is mij niet opgevallen..en het bedrijf ook niet. 

Nu krijg ik na 3 jaar ineens een mailtje binnen met de vraag of ik het zo spoedig mogelijk wil terugstorten (de dubbele storting)... 

Mijn vraag is.. los van de morele verplichting die ik heb... Ben ik verplicht om dit te doen? Kunnen ze me dwingen (incassobureau) om het te betalen? of verjaard zoiets op een gegeven moment?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dubbele betaling van bedrijven komt wel vaker voor, zeker als medewerkers zaken vooruitbetalen met een andere betaalmethode (bijvoorbeeld eigen credit card), terwijl het bedrijf zelf nog een keer via bankoverboeking betaalt na ontvangst van de factuur.

 

Nu zou je de vraag kunnen stellen hoe het kan dat een dubbele betaling jou (of de boekhouder) niet is opgevallen. Hoe is dat tweede bedrag destijds weggeboekt? Heb je die in de winst laten vallen of stond het nog op de balans gereserveerd?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het even moeten checken, ik weet niet hoe dat destijds is weggeboekt door mijn boekhouder.  Die is het niet opgevallen, wat niet het enige foutje was van hem helaas. Ik ben nu inmiddels ook bij hem weg. 

 

Maar goed, ik weet dus nu dat ik ook juridisch verplicht ben om dit te betalen. Wat ook logisch en prima is. Ik wilde t gewoon even zeker weten.. 

 

Ik ga hiervoortaan extra opletten want het is wel zuur natuurlijk om na zoveel tijd een factuur te krijgen

 

thanks iedereen! 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, allard88 zei:

Ik ga hiervoortaan extra opletten want het is wel zuur natuurlijk om na zoveel tijd een factuur te krijgen

 

Een factuur?

 

Ik neem aan dat je hier geen factuur voor kunt krijgen, het is destijds dubbel betaald, maar niet dubbel gefactureerd (neem ik aan). 

 

Als ze je nu een factuur sturen dan komt dat ten bate van hun (belastbare) winst, en voor hen dus een nadeel opleveren. Voor jou overigens een voordeel, maar dat lijkt me ook onterecht. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik zou het even moeten checken, ik weet niet hoe dat destijds is weggeboekt door mijn boekhouder.  Die is het niet opgevallen, wat niet het enige foutje was van hem helaas. Ik ben nu inmiddels ook bij hem weg.

Kijk jij dan als ondernemer niet zelf welke klanten wél en niet betalen? Of had je eerlijk gezegd toch niet eerder zoiets als 'dit is een groot bedrijf die kunnen zich een dubbele betaling kennelijk veroorloven'? En doet jouw huidige boekhouder dan tegelijkertijd aan credit management?

 

Over wat voor bedrag praten we hier als ondernemerscommunity?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, allard88 zei:

Ik zou het even moeten checken, ik weet niet hoe dat destijds is weggeboekt door mijn boekhouder.  Die is het niet opgevallen, wat niet het enige foutje was van hem helaas. Ik ben nu inmiddels ook bij hem weg.

 

De reden dat ik het vraag is de volgende. Als hij destijds de onverschuldigde betaling in de winst heeft laten vallen, dan is deze terugbetaling ook weer als kosten aftrekbaar. Als de betaling echter als balanspost is opgenomen, dan niet (maar dan heb je er destijds ook geen belasting over betaald).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Tja, een dubbele betaling van een specifiek bedrag valt wel op, maar als een klant 20 keer per jaar een bepaalde levering van dezelfde goederen of diensten afneemt en 21 keer betaalt komt dat wellicht niet acuut in het vizier. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor een keer te weinig betalen. Als het om relatief kleine bedragen (zeg <<1% van de omzet) gaat denk ik dat je ook niet altijd opmerkt dat er een overschot of gat is. 

 

Ergens zou het wel moeten opvallen bij het verwerken van de belasting omdat de balans activa/passiva en omzet/inkoop niet matchen, maar bij een klein bedrag en een eenmanszaak vereffen je dat op een gegeven punt misschien ook wel op 'prive ontrokken'. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.