• 0

Eigen parkeergarage nutteloos na wegafsluiting door gemeente

Wij hebben al geruime tijd een eigen parkeergarage voor een aantal auto's. Nu wil de gemeente de wijk definitief afsluiten voor auto's.  Daardoor gaat de waarde van deze parkeergarage behoorlijk zakken en is deze niet meer bruikbaar.  Een andere bestemming voor de parkeergarage is er vrijwel niet omdat het onder de grond zit. Zouden wij een vergoeding kunnen krijgen bij de gemeente? Is er een arrest geweest met een vergelijkbare zaak?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het gaat hier zo te merken om zogenaamde "planschade". Daar is veel jurisprudentie over. Een verzoek om planschade indienen kan echter pas ingediend worden nadat het bestemmingsplan of bijvoorbeeld de ontheffing waarop de schade betrekking heeft, onherroepelijk is. Onherroepelijk betekent dat er geen mogelijkheid meer bestaat om bezwaar of beroep bij de rechtbank of bij de Raad van State aan te tekenen.

Planschade kent wettelijk een drempel van zo'n 2 % van de waarde (ik vermoed in dit geval van jullie pand). Ook mag het niet tot het zogenaamd "normaal maatschappelijk risico" behoren.

Het kan echter geen kwaad om al een "zienswijze" (bezwaar) op de plannen bij de gemeente in te dienen als dat kan en aan te geven dat je mogelijk benadeeld wordt. Neem bv contact op met de ambtenaar of wethouder. Dan kan de gemeente dit bij de besluitvorming alvast meewegen. Ik weet niet hoever de plannen al zijn.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, wpronk zei:

Is dit ZAKELIJK ?????

Er wordt gesteld een eigen parkeergarage voor een aantal auto's. Denk je dat dat privé is... "een aantal auto's"?

 

Op 22-5-2019 om 10:09, Berttt zei:

Wij hebben al geruime tijd een eigen parkeergarage voor een aantal auto's.

 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Rik · zei:

Er wordt gesteld een eigen parkeergarage voor een aantal auto's. Denk je dat dat privé is... "een aantal auto's"?

 

 

 

Mijn buren rechts hebben 3 auto's en links  2 auto's  beiden hebben dus een aantal, uit niks blijkt dat het zakelijk is !!!

Link naar reactie
  • 0

Het is zakelijk. Voor de werknemers is een parkeergarage gemaakt.  Laat ik dit item eens naar een higher level brengen.  Maakt het nog verschil uit of een kleinere gemeente beslist de wijk af te sluiten of dat Amsterdam de (binnen)stad autoluw wil maken? In beide gevallen is de parkeergarage niets meer waard en in beide gevallen gaat het om een gemeente. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Berttt,

 

heb je ooit een bouwvergunning voor dit bouwwerk en voor een uitrit aangevraagd en gekregen?

 

Als jij jouw casus nu eens concreet maakt, dan krijg je naar mijn verwachting de beste adviezen...

 

Hoe reageert de gemeente nu in eerste instantie?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb onlangs een planschadevergoeding gehad omdat het bestemmingsplan op mijn bedrijfslocatie woningbouw toestond en het nieuwe plan niet meer.

Wel ging er 2% van de schadevergoeding af ivm normaal maatschappelijk risico. Wel is de wettelijke rente van toepassing vanaf het moment van aanvrage tot uitkeringsdag.

Link naar reactie
  • 3

Was al rijk voor ik naakt ging slaapwandelen.

By the way, een schadevergoeding is omdat ze je benadeeld hebben en maakt je dus niet rijker. 

Rijker wordt je voornamelijk door je minder op geld verdienen te focussen maar op de andere waarden die het leven je biedt.

Link naar reactie
  • 0

@Highio  De (bestaande ) parkeergarage hebben wij zo'n tien jaar geleden gekocht. Het zit voor het grootste gedeelte onder de grond, dus alleen geschikt voor parkeren. De gemeente heeft concrete plannen om de wijk af te sluiten voor auto's. Wij hebben nog geen bericht gehad van de gemeente inzake de afsluiting. Maar de plannen gaan vrijwel zeker door binnen drie jaar. Voordat de brief bij ons gekomen is wil ik alvast weten hoe ermee om te gaan en of wij schadevergoeding zou mogen eisen. 

Een bevriende relatie kwam met het plan van de gemeente Amsterdam, die de stad autoluw wil maken. Dit is volgens mij een vergelijkbare case. 

Hopelijk ben ik nu iets duidelijker.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.