• 0

Gerichte vrijstelling studiekosten werknemer

(aangepast)

Ik heb een werknemer in dienst voor de financiële kant van de bedrijfsvoering (o.a. boekhouding en salarisadministratie). Deze werknemer doet dit werk nu d.m.v. zelfstudie en met controle van een accountant achteraf. Ze is van plan om in september te starten met een financiële opleiding zodat ze een gedegen kennisbasis opbouwt en mee kan groeien met het bedrijf.

 

Ik zou graag de opleidingskosten voor mijn rekening nemen. Uiteraard het liefst als dit zowel voor mij als de werknemer fiscaal voordelig is.

 

Wat we tot dusver hebben uitgezocht:

 

·         De studiekosten classificeren als gerichte vrijstelling. Aan alle genoemde voorwaarden wordt voldaan/kan voldaan worden.

·         Om als gerichte vrijstelling te gelden moeten de kosten aangemerkt worden als eindheffingsloon.

·         Gerichte vrijstellingen die aangemerkt zijn als eindheffingsloon gaan niet ten kosten van de vrije ruimte.

 

Vragen waar ik nu nog mee zit:

·         Er wordt geen norm genoemd waarbinnen de gerichte vrijstelling studiekosten moet blijven. Is er een maximumbedrag voor deze verstrekking? Moet het bedrag voldoen aan de gebruikelijkheidstoets?

 

Het collegegeld zal 3.115 bedragen (wellicht iets hoger, definitieve bedrag is nog niet vastgesteld). Dit bedrag is hoger dan de grens van gebruikelijkheidstoets van 2.400. Werknemer is in dienst voor 16 uur per week dus in verhouding met het salaris is het best een grote verstrekking.

 

·         Wordt (een deel van) het bedrag gezien- en belast als loon voor de werknemer? En zo ja welke tabel?

 

·         Moet ik werkgeverslasten afdragen over (een deel van) deze verstrekking? Of 80% eindheffing betalen?

 

Ik ben er al een flinke tijd op aan het puzzelen maar de laatste paar vragen worden mij niet duidelijk. Ik hoop dat iemand van het forum mij van informatie kan voorzien.

aangepast door BandietB
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 3

Na contact met de Belastingtelefoon en het verder uitpluizen van Handboek Loonheffingen 2019 ben ik een stuk verder gekomen. Voor de geïnteresseerden:

 

  • Er zit geen maximumbedrag aan de gerichte vrijstelling studiekosten. Bij verstrekkingen en vergoedingen die gericht vrijgesteld zijn (en daarmee niet ten koste gaan van de vrije ruimte) hoeft geen rekening worden gehouden met de gebruikelijkheidstoets. 
  • Wel worden er bij de gerichte vrijstelling studiekosten eisen gesteld aan de relatie tussen de opleiding en functie van de werknemer (HIER is een handig document te vinden, met name de vragenlijst in bijlage 2 vond ik nuttig). 
  • Op het moment dat een verstrekking/vergoeding onder de gerichte vrijstellingen valt is het volledig onbelast voor zowel werknemer als werkgever. 
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.