• 0

Software en belastingen

Goedenavond, mijn naam is Jay.

Ik ben op deze forum terechtgekomen na heel wat zoeken en niks kunnen vinden dus hoop ik dat ik wel hier antwoord krijg.

 

Ik ben sinds kort bezig met mijn eenmanszaak die zich focust op het verkopen van software, dit gaat geheel online, er is dan ook niks fysieks.

Nu ben ik er vandaag achter gekomen dat ik de btw van het land van de koper moet aanhouden, dit is geen probleem.

 

Nu heb ik een aantal vragen:

1. Moet ik me ook aanmelden voor de MOSS regeling en moet ik dan de belastingen aan Nederland betalen?

 

2. Alle btw van binnen en buitenland zoals elk kwartaal gewoon opgeven zoals normaal, maar dus met de buitenlandse cijfertjes meegeteld?

 

3. Laten we zeggen ik verkoop iets van €1000 euro aan iemand in Duitsland en heb dat nu op mijn zakelijke rekening dan keer ik mijzelf 81% uit en laat ik 19% (Duitse btw) op mijn zakelijke rekening om aan het einde van het kwartaal de belasting te betalen, hoort dat zo?

 

Alvast super bedankt 🙂

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
3 uur geleden, mmint zei:

Hallo Jay, welkom op HL.

 

Ik adviseer je om eerst het gratis te downloaden Handboek Ondernemen van de Belasting dienst tot je te nemen. Daarin worden veel van je vragen beantwoord.

 

Succes met je onderneming!

 

Ik weet zelf al best wel wat al zeg ik het zelf, maar ik kan wel leuk die handboek gaan lezen en dan nog niet zeker zijn van mijn antwoorden totdat iemand anders ze bevestigt dus mocht iemand mijn vragen beantwoorden zou dat top zijn.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, jayson86 zei:

Ik weet zelf al best wel wat al zeg ik het zelf, maar ik kan wel leuk die handboek gaan lezen en dan nog niet zeker zijn van mijn antwoorden totdat iemand anders ze bevestigt dus mocht iemand mijn vragen beantwoorden zou dat top zijn.

Dan is dit misschien is voor u ... Antwoorden op veelgestelde vragen ... van Nederlandse ondernemers die gebruik willen maken van de
mini One Stop Shop (MOSS) voor digitale diensten aan particulieren in andere EU-landen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
17 minuten geleden, Cosara zei:

Dan is dit misschien is voor u ... Antwoorden op veelgestelde vragen ... van Nederlandse ondernemers die gebruik willen maken van de
mini One Stop Shop (MOSS) voor digitale diensten aan particulieren in andere EU-landen.

Waarom staat er in die pdf niet de nieuwe drempel van €10.000?

 

Levert u digitale diensten aan particulieren in andere lidstaten binnen de EU? En is uw omzet daarvan in 1 kalenderjaar, én het kalenderjaar ervoor, niet meer dan € 10.000? Dan moet u vanaf 1 januari 2019 btw over deze diensten aangeven en afdragen in Nederland. Wilt u tóch btw aangeven en afdragen in het EU-land van de particulieren waaraan u levert? Dat kan. Dat doet u door u in deze EU-landen te registreren, en btw-aangifte te doen volgens de regels van dat land. U kunt ook de MOSS-regeling gebruiken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

 

10 uur geleden, jayson86 zei:

 

 

Vraag aan TS dus, kom je met je omzet naar buitenlandse particulieren boven die grens? Of wil je gewoon sowieso aangifte doen via de MOSS-regeling? Ik neem aan dat we het hier hebben over verkoop naar particulieren?

 

10 uur geleden, jayson86 zei:

3. Laten we zeggen ik verkoop iets van €1000 euro aan iemand in Duitsland en heb dat nu op mijn zakelijke rekening dan keer ik mijzelf 81% uit en laat ik 19% (Duitse btw) op mijn zakelijke rekening om aan het einde van het kwartaal de belasting te betalen, hoort dat zo?

Dit is natuurlijk niet juist. Misschien moet je je ook nog even verdiepen in marges en percentages bij ondernemen. Als je 81% hebt en je neemt daar 19% btw over dan kom je op 96,39%. Dat klopt dus niet. Als jij iets voor 100% verkoopt en er zat 19% op moet je het delen door 1,19. Dus krijg je zelf 84,03%.

 

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Rik · zei:

Dit is natuurlijk niet juist. Misschien moet je je ook nog even verdiepen in marges en percentages bij ondernemen. Als je 81% hebt en je neemt daar 19% btw over dan kom je op 96,39%. Dat klopt dus niet. Als jij iets voor 100% verkoopt en er zat 19% op moet je het delen door 1,19. Dus krijg je zelf 84,03%.

 

Spot on. 

Een beter voorbeeld met ronde bedragen is :  Je verkoopt iets van 1190 incl btw aan iemand, en dan is de ex btw prijs 1000 en de af te dragen btw 19% daarover = 190

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Waarom staat er in die pdf niet de nieuwe drempel van €10.000?

Het gaat om de MOSS-regeling, en die kent geen drempel.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Cosara zei:

Het gaat om de MOSS-regeling, en die kent geen drempel.

Waarom staat het op deze site dan wel?

(Het gele gedeelte wat ik reeds gequote heb)

Per 1 januari 2019.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Rik · zei:

Waarom staat er in die pdf niet de nieuwe drempel van €10.000?

 

 

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

 

 

Vraag aan TS dus, kom je met je omzet naar buitenlandse particulieren boven die grens? Of wil je gewoon sowieso aangifte doen via de MOSS-regeling? Ik neem aan dat we het hier hebben over verkoop naar particulieren?

 

Dit is natuurlijk niet juist. Misschien moet je je ook nog even verdiepen in marges en percentages bij ondernemen. Als je 81% hebt en je neemt daar 19% btw over dan kom je op 96,39%. Dat klopt dus niet. Als jij iets voor 100% verkoopt en er zat 19% op moet je het delen door 1,19. Dus krijg je zelf 84,03%.

 

 

Ja ik kom boven de 10.000 grens.

En ik verkoop inderdaad alleen aan particulieren.

 

En als ik aan een klant buiten de EU verkoop welke btw moet ik dan aanhouden?

 

Ik ga me nu zeker verdiepen in marges en percentages.

 

Is er geen manier om de Nederlandse btw te forceren voor elke klant?

Dus gewoon voor elke klant 21%.

aangepast door jayson86
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, jayson86 zei:

En als ik aan een klant buiten de EU verkoop welke btw moet ik dan aanhouden?

Dat staat ook op deze pagina.

 

Quote

Het uitgangspunt is dat digitale diensten aan particulieren belast worden in het land waar uw klant woont.

 

Quote

Om te voorkomen dat u zich in elk EU-land waar u digitale diensten levert moet registreren, is de mini One Stop Shop-regeling (MOSS) ingevoerd. Met deze regeling kunnen ondernemers de btw over de digitale diensten die ze leveren aan particulieren aangeven via 1 EU-land.

 

Het is wel verstandig om genoemde linken en documenten in dit topic even goed door te nemen zodat je weet wanneer je jezelf moet aanmelden, wanneer je aangifte moet doen, over welke periode en uiterste betaaltermijnen e.d.

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, jayson86 zei:

Is er geen manier om de Nederlandse btw te forceren voor elke klant?

Dus gewoon voor elke klant 21%.

 

nee volgens mij niet, daarom is die MOSS regeling er juist gekomen, maar als ik me niet vergis is de handhaving onder de drempelbedragen wel nog uitgesteld. 

 

Ik zou je echter sowieso aanraden om een goede accountant te zoeken die bekend is met verkoop van digitale diensten via internet, die weten er echt veel meer van dan wat mensen op een forum.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, jayson86 zei:

Is er geen manier om de Nederlandse btw te forceren voor elke klant?

Dus gewoon voor elke klant 21%.

Je mag natuurlijk wel gewoon één prijs incl. btw aanhouden voor iedereen.

Dus ook de 21% op de kale prijs voor buitenlandse particulieren maar dat 'zien' ze dan niet want die toon je alleen de incl. prijs.

 

Alleen zul jij daarna wel de juiste btw af moeten rekenen voor het land waar die particulier woont (via de MOSS-regeling).

Voor bijvoorbeeld Duitsland 19% hou jij niet de €100 over (op een prijs van €121) maar €101,68 (prijs incl. delen door 1,19).

 

Voor Zweden is het natuurlijk omgekeerd (25% hoog btw). Dan hou je van de €121 maar €96,80 over :classic_wink:

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Waarom staat het op deze site dan wel?

(Het gele gedeelte wat ik reeds gequote heb)

Per 1 januari 2019.

Het gaat hierbij om een keuzemogelijkheid.

  1. Levert u digitale diensten aan particulieren in andere lidstaten binnen de EU? En is uw omzet daarvan in 1 kalenderjaar, én het kalenderjaar ervoor, niet meer dan € 10.000? Dan moet u vanaf 1 januari 2019 btw over deze diensten aangeven en afdragen in Nederland.
  2. Wilt u tóch btw aangeven en afdragen in het EU-land van de particulieren waaraan u levert? Dat kan. Dat doet u door u in deze EU-landen te registreren, en btw-aangifte te doen volgens de regels van dat land. U kunt ook de MOSS-regeling gebruiken.

Bij toepassing van de MOSS-regeling is het alles of niets ... geen drempel dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Cosara zei:

Het gaat hierbij om een keuzemogelijkheid.

Dat bedoelde ik ook met "drempel".

Zit je erboven dan heb je geen keuze. Zit je eronder dan kun je het wel of niet toepassen.

Hoe noem je die €10.000 anders dan een "drempel" ?

Ook in dit topic wordt over "drempel" gesproken.

 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Rik · zei:

Dat bedoelde ik ook met "drempel".

Zit je erboven dan heb je geen keuze. Zit je eronder dan kun je het wel of niet toepassen.

Hoe noem je die €10.000 anders dan een "drempel" ?

Ook in dit topic wordt over "drempel" gesproken.

 

zucht ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat ik eerst begreep is dat je alleen btw van het land van de koper gebruikt als je koper een ondernemer/bedrijf is, ik probeer het nog allemaal te begrijpen en heb al zoveel gelezen.

 

Maar voor zover ik nu weet moet ik:

1. MOSS regeling aanvragen

2. Mijn webshop automatiseren dat ik de btw/vat per land krijg van de koper en hun die ook betalen.

 

Ik geef mijn kopers ook de optie om anoniem te betalen dus zonder dat ik hun naam, adresgegevens opvraag, hoe zit het hierbij?

aangepast door jayson86
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, jayson86 zei:

Ik geef mijn kopers ook de optie om anoniem te betalen dus zonder dat ik hun naam, adresgegevens opvraag, hoe zit het hierbij?

Hoe betalen die kopers dan?

En is je omzet hoger dan € 100.000?

 

Quote

 

Als u wilt afwijken van deze richtlijnen, dan kunt u de plaats waar uw klant woont zelf bepalen. U hebt hiervoor dan 3 niet-tegenstrijdige bewijsmiddelen nodig, zoals het factuuradres, bankgegevens, het internetprotocoladres (IP-adres) of andere zakelijke gegevens. 

[...]

Is uw omzet digitale diensten in het lopende of voorafgaande kalenderjaar niet hoger dan € 100.000? Dan hebt u vanaf 1 januari 2019 maar 1 bewijsstuk nodig. Dit bewijsstuk moet worden uitgegeven door iemand die bij de dienstverrichting betrokken is, maar niet uzelf of de afnemer.  

 

Je blijft dus de verantwoordelijkheid hebben om te weten in welk land je BTW af moet dragen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
27 minuten geleden, Rik · zei:

Hoe betalen die kopers dan?

En is je omzet hoger dan € 100.000?

 

Je blijft dus de verantwoordelijkheid hebben om te weten in welk land je BTW af moet dragen.

 

Kopers kunnen betalen met cryptocurrency, prepaid kaarten, of andere betaalmiddelen maar ik accepteer ook banken voor mensen die niet anoniem willen betalen.

Geen idee of mijn omzet hoger dan 100.000 zal worden, is er dan verschil?

aangepast door jayson86
Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, jayson86 zei:

Kopers kunnen betalen met cryptocurrency, prepaid kaarten, of andere betaalmiddelen maar ik accepteer ook banken voor mensen die niet anoniem willen betalen.

Met cryptocurrency heb je wel een probleem. Met de prepaid kaarten zou je a.d.h.v. de oorspronkelijke betaalgegevens eventueel kunnen herleiden om welk land het gaat (als je die kaarten geregistreerd hebt).

 

16 minuten geleden, jayson86 zei:

Geen idee of mijn omzet hoger dan 100.000 zal worden, is er dan verschil?

Ja, dat kan verschil uitmaken in hoe zwaar de bewijslast voor jou is om te bepalen uit welk land jouw koper komt.

 

Maar compleet anoniem mag dus niet omdat jij moet weten om welk land het gaat.

 

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Roel J zei:

 

Bedoel je nu te zeggen dat je niet mag verkopen als iemand volledig anoniem is? ik denk dat dat wat te ver gaat.
 

 

Daar ben ik het ook mee eens, dat gaat echt ver, met de software die ik verkoop hoef ik al die prive info van klanten helemaal niet weten en wil ik ook niet weten, het enige wat ik hun vraag is een email adres en wachtwoord in te voeren zodat ze bij de software kunnen komen om die te downloaden.

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Roel J zei:

Bedoel je nu te zeggen dat je niet mag verkopen als iemand volledig anoniem is? ik denk dat dat wat te ver gaat.

Iemand mag anoniem zijn. Maar volgens de huidige regels moet je wel het land van die persoon weten.

En alleen een land kun je niet terugleiden naar een persoon. Hoe wil je anders je aangifte doen?

 

Overigens moet je volgens die regels wel bewijsstukken daarvoor hebben.

Hoe streng die bewijsstukken dan moeten zijn (en of ze gecontroleerd worden) weet ik ook niet.

Zou een vinkje bij een land voldoende zijn? Volgens de "veelgestelde vragen"-link die Cosara al noemde dus niet.

 

Quote

 

Welke administratieve verplichtingen heb ik?

Voor de MOSS-regeling moet u alle informatie over digitale diensten die u aan particulieren levert, in uw administratie bewaren. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

- het EU-land waar u de dienst verricht

- de soort dienst

- de datum waarop u de dienst levert

- de btw die u moet betalen

- gegevens over (vooruit)betalingen

- (digitale) facturen

- gegevens over de plaats waar de particulier woont of gevestigd is, of zijn gebruikelijke verblijfplaats heeft

 

Deze gegevens moet u 10 jaar bewaren na afloop van het jaar waarin u de diensten hebt geleverd. Op verzoek van de Nederlandse of een buitenlandse belastingdienst moet u deze gegevens digitaal kunnen sturen. Verder moet u zich houden aan de wetgeving van het betrokken EU-land. Zo moeten facturen voldoen aan de eisen van het EU-land van de afnemer.

 

Hoe kan ik bewijzen wat de vestigingsplaats van mijn afnemer is?

Voor digitale diensten hebt u 2 niet-tegenstrijdige zakelijke bewijsmiddelen nodig om de plaats waar uw particuliere afnemer woont, vast te stellen. Een bewijsmiddel kan zijn:

- het factuuradres

- bankgegevens

- internetprotocoladres (IP-adres)

 

Daarnaast zijn er in iedere onderneming nog meer zakelijke gegevens die bewijsmiddel kunnen zijn, zoals:

- een uniek betalingssysteem dat alleen in 1 EU-land gebruikt wordt

- de aankoopgeschiedenis van een afnemer

- cadeaukaarten die verkocht worden aan een afnemer die daarbij zelf aanwezig is

- cadeaukaarten die alleen in 1 land verkocht worden

- documentatie van derden die betalingsdiensten aanbieden

- zelfcertificering door de afnemer

 

 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Rik · zei:

Iemand mag anoniem zijn. Maar volgens de huidige regels moet je wel het land van die persoon weten.

En alleen een land kun je niet terugleiden naar een persoon. Hoe wil je anders je aangifte doen?

 

Overigens moet je volgens die regels wel bewijsstukken daarvoor hebben.

Hoe streng die bewijsstukken dan moeten zijn (en of ze gecontroleerd worden) weet ik ook niet.

Zou een vinkje bij een land voldoende zijn? Volgens de "veelgestelde vragen"-link die Cosara al noemde dus niet.

 

 

 

IP adres is geen probleem, die gebruik ik ook om het land van de klant te krijgen en automatisch de juiste btw te verkrijgen.

 

Ik wil echt niet mensen forceren om hun adres in te voeren het slaat werkelijk nergens op, als ik iets fysieks verstuurde dan zou het wel moeten maar alles digitaal? Slaat echt nergens op.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, jayson86 zei:

IP adres is geen probleem, die gebruik ik ook om het land van de klant te krijgen en automatisch de juiste btw te verkrijgen.

 

Ik wil echt niet mensen forceren om hun adres in te voeren het slaat werkelijk nergens op, als ik iets fysieks verstuurde dan zou het wel moeten maar alles digitaal? Slaat echt nergens op.

Dan ben je al halverwege. En je hoeft ze niet om een compleet adres te vragen. Een bevestiging in welk land ze wonen zou dan misschien al voldoende kunnen zijn.

 

Het kan dus wel verstandig zijn om over dit alles even deskundig advies in te winnen zodat je later bij controle geen problemen krijgt.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou ja er wordt een heel lijstje opgesomd van mogelijke bewijs middelen, ook in de link die jij gaf worden er voorbeelden genoemd

Ik heb de wet er (nog) niet op nageslagen maar ik denk dat een verplichting om een land kenbaar te maken niet zomaar opgelegd kan worden. Ik denk wel dat je als ondernemer heel vaak op een of andere manier wel een land kan vaststellen.

 

Maar wat nu als je alleen emailadres hebt ( .com) en een anonieme betaling via een cryptocurrency ontvangt dan ben je aangewezen op misschien het IP, maar iemand die bewust anoniem wil blijven gebruikt een vpn tunnel of andere tool om zijn feitelijke locatie te maskeren.

Dus wat nu als je niet aan de voor de dienst het vereiste aantal bewijsmiddelen kan vinden.

 

Mijn standpunt zou zijn dat als je niets weet over het land dat je dan gewoon NL btw rekent, immers als jij in de kalverstraat in Amsterdam als Amerikaan wat koopt in een winkel betaal je ook gewoon BTW.
Ik vond in dat opzicht de vraag van jayson wel interessant en ik denk dat je de nodige moeite zal moeten doen om het land te achterhalen, maar als dat niet lukt zal je iets moeten. Ik denk namelijk dat er best wel situaties kunnen ontstaan waar je redelijkerwijs niet tot vaststelling van een land kan komen of niet kan voldoen aan de eisen die aan de bewijsmiddelen worden gesteld.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.