• 0

Ben ik verplicht een management fee te betalen?

Hoi allemaal,

 

Ik bezit sinds kort een een holdingstructuur, één holdingmaatschappij en een werkmaatschappij.  beide BV's vallen onder een fiscale eenheid.

Zelf sta ik op de loonlijst van de holding en betaal me zelf een redelijk hoog salaris.  nu is mijn vraag, ben ik ook nog verplicht een management fee te betalen? indien nee, wat is dan fiscaal voordeliger om juist wel een management fee te betalen of niet i.v.m hoge inkomstenbelastingen. 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

management fee heeft niks te maken met inkomstenbelasting. Als je fiscale eenheid hebt voor de vennootschapsbelasting maakt het ook niet veel uit qua voordeliger want de winst van de holding en de werkmaatschappij worden als het ware bij elkaar opgeteld. Als je een management fee betaald in wordt de winst van de werkmaatschappij lager, maar de winst van de holding hoger.

 

Andere vraag is hoe ga je dat hoge salaris in de holding financieren als je geen management fee berekent?
de omzet / winst wordt gemaakt in de werkmaatschappij. De holding zal toch voldoende geldmiddelen moeten hebben om elke maand salaris en loonbelasting te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hi Roel, bedankt voor je reactie. 

 

Als ik mij zelf een management fee uitbetaal dan moet ik daar toch inkomstenbelasting over betalen?

 

56 minuten geleden, Roel J zei:

Andere vraag is hoe ga je dat hoge salaris in de holding financieren als je geen management fee berekent?
de omzet / winst wordt gemaakt in de werkmaatschappij. De holding zal toch voldoende geldmiddelen moeten hebben om elke maand salaris en loonbelasting te betalen.

 

klopt, ik betaal elke maand salaris en loonbelasting, maar ik snap niet waarom je daarnaast nog een management fee moet betalen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, hmedia zei:

Als ik mij zelf een management fee uitbetaal dan moet ik daar toch inkomstenbelasting over betalen?

 

Nee. Je betaalt de management fee ook  helemaal niet aan jezelf uit,: de holding factureert de managementfee aan de werkmij en de werkmij betaalt de fee aan de Holding. Het is een manier om geld van de werkmij naar de holding te krijgen  en met het geld kan jouw salaris in de holding betaald worden. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.