• 0

Aandelen verdelen in nieuwe bv

Ik heb een aantal weken geleden een nieuwe bv opgericht samen met iemand die ik sinds een half jaar ken. 

Helaas heb ik een stomme fout gemaakt door alles 50/50 te doen maar ik kan het nu nog veranderen,  de zakelijke rekening is nog niet geopend.

 

Wij zijn direct al begonnen met projecten en door de drukte heb ik nauwelijks stil gestaan bij hoe wij deze bv moesten inrichten.

 

Nu is het verhaal dat ik alle klanten zelf ga aanbrengen, alle leveranciers ken en ook de juiste lage  prijzen overal krijg en ik de vrouw ben van een bekende ontwerper. En dus gebruik maakt van mijn man’s Reputatie die zeer hoog is en al jaren bestaat. Ook maak ik soms gebruik van personeel in de bv van mijn man als ik eea nodig heb aan tekenwerk, (in deze bv heb ik 99 procent van de aandelen). En gebruik ik zijn personeel soms als back up.

 

Mijn partner en ik werken beide hetzelfde aantal uren. En heeft enkel een klein beetje ervaring in dit werk uit het verleden maar in een totaal lager segment. Mijn partner komt dus in een gespreid bed terecht. 

 

Nu ben ik totaal niet thuis in hoe ik dit nu moet veranderen, wat eerlijk is voor beide, en hoe ik de nieuwe bv nu moet verdelen. Of moet ik juist kiezen om de nieuwe partner in te huren en de bv alleen voor mijzelf te houden. 

 

Heel graag jullie advies! 🤞

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sarah, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

24 minuten geleden, Sarah1980 zei:

Helaas heb ik een stomme fout gemaakt door alles 50/50 te doen maar ik kan het nu nog veranderen,  de zakelijke rekening is nog niet geopend.

 

 

Ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt: het openen van een zakelijke rekening heeft geen enkele invloed op de verdeling van aandelen.

Zijn die aandelen bij oprichting 50-50 verdeeld, dan kun je dat alleen wijzigen door terug naar de notaris te gaan. 

 

Quote

Nu ben ik totaal niet thuis in hoe ik dit nu moet veranderen, wat eerlijk is voor beide, en hoe ik de nieuwe bv nu moet verdelen. Of moet ik juist kiezen om de nieuwe partner in te huren en de bv alleen voor mijzelf te houden. 

 

Wel wat laat als je deze vragen pas gaat stellen nadat alles is opgericht en je  al samen gestart bent.  Maar als je die knuppel toch in het hoenderhok wilt gooien: kun je dat dan niet beter doen in een goed gesprek met de andere vennoot?  Die confrontatie moet je vroeg of laat toch aangaan....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

30 minuten geleden, Sarah1980 zei:

wat eerlijk is voor beide

 

Dat is de hamvraag. Het komt er op neer dat je vindt dat jouw inbreng in de bv zwaarder weegt/meer is dan de ander. Jij zal dan eerst moeten bepalen wat jij eerlijk vindt ten aanzien van de ander. Dan moet je overwegen wat je hem voor zijn aandelen wil betalen. Want er is blijkbaar al (veel) business en daarmee verdedigbaar dat er waarde is. Probeer het van de ander zijn kant te zien, en bedenk dat het zakelijk meestal veel interessanter is om hem nu iets meer te geven dan jij misschien "eerlijk" vind, als je daarmee een slepend conflict kan vermijden. Slecht voor de business, negatieve besteding van je tijd en advocaatkosten.

 

In de huidige set up van 50/50 heb je  waarschijnlijk de medewerking van de ander nodig om dit binnen de Bv te veranderen.

Voor de overdracht van aandelen heb je sowieso de medewerking van de ander en een notariële akte nodig.

 

Dus bedenk snel hoe je met hem om wil gaan en welk aanbod je hem wil doen. Dat vergt maatwerk. Wat is het business model, welke afspraken bestaan er tussen jou, hem en de BV, waarom heeft hij 50% gekregen, wat is zijn rol nu, hoe zit de financiering in elkaar, wat zijn de (lange en korte termijn) verplichtingen, cash flow, etc. Ik zie op dit moment (in jouw hele korte post) geen korte termijn mogelijkheid om jou de controle te geven.  Alternatief zou zijn om afscheid te nemen en eventueel opnieuw te beginnen, maar neem die stap niet zonder vooraf advies in te winnen. De projecten die nu worden gedaan, zijn (waarsch.) van de BV.  Die kan je dus niet 'meenemen' o.i.d.

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Sarah1980 zei:

Nu is het verhaal dat ik alle klanten zelf ga aanbrengen, alle leveranciers ken en ook de juiste lage  prijzen overal krijg en ik de vrouw ben van een bekende ontwerper. En dus gebruik maakt van mijn man’s Reputatie die zeer hoog is en al jaren bestaat. Ook maak ik soms gebruik van personeel in de bv van mijn man als ik eea nodig heb aan tekenwerk, (in deze bv heb ik 99 procent van de aandelen). En gebruik ik zijn personeel soms als back up.

... en dan niet weten hoe het werkt met aandelen ?

 

Op basis van hetgeen hier wordt verteld, is de verwevenheid met de andere onderneming daarmate groot, dat je jezelf moet afvragen waarom deze activiteiten niet vanuit die andere BV worden uitgevoerd. Dat zou een stuk simpeler zijn.

 

De gang naar de notaris om de aandelenverhouding te wijzigen komt voorlopig niet in beeld. De aandeelhouders moeten eerst tot een overeenstemming zien te komen.

Als het verhaal een beetje klopt, zie ik de andere aandeelhouder hier niet snel mee instemmen. De bijkomende vraag is dan ook ... klopt het verhaal wel of wordt de eigenwaarde opgepoetst ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.