• 0

diensten voor EU klant op zeeschip: BTW verlegd of BTW 0%

Mijn werkzaamheden bestaan voor een groot deel uit diensten die ik verricht op schepen voor zowel NL opdrachtgevers, EU als overigen.

Een aantal van deze werkzaamheden (laten we zeggen lading tellen) zijn voor eindafnemers, andere zijn voor "hoofdaannemers"(zij doen dit voor hun klant).

 

Dit "tellen" op zeeschepen valt onder het 0% tarief (Diensten bij schepen en de lading van schepen). 

Als dit op binnenvaartschepen gebeurt is dit 21% (eindafnemer) of BTW verlegd (EU-klant of hoofdaannemer).

 

Als ik dit "tellen" voor een EU-klant op een zeeschip doe, moet ik dit administreren onder BTW verlegd of 0% tarief?

BTW-technisch maakt dit geen verschil, maar wel bij de IC-opgaaf.

 

Wat is de heersende mening?

 

bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, Arie_H zei:

Als ik dit "tellen" voor een EU-klant op een zeeschip doe, moet ik dit administreren onder BTW verlegd of 0% tarief? 

Volgens mij is hierbij het zeeschip de leidende factor en niet de EU-klant.


Per 1 januari 2019 is de definitie van zeeschepen aangepast.

Het nultarief is niet meer van toepassing op de levering  en diensten aan schepen die voor minder dan 70% buiten de maritieme twaalf mijlszone opereren.

Het btw-tarief van 21% wordt van toepassing voor alle leveranties en diensten aan zeeschepen, tenzij aangetoond kan worden dat het schip voor tenminste 70% op volle zee wordt ingezet.

 

Om voor het nul-tarief in aanmerking te komen moet het schip wel aan nieuwe voorwaarden  voldoen.

zie ook: Tweede nota van wijziging Belastingplan 2018: aanpassing criterium zeeschepen in de btw.

 

Hoe een en ander gecontroleerd kan worden is mij echter nog niet duidelijk. Het zeeschip dat over een IMO-nummer (International Maritime Organization  identificatienummer) beschikt lijkt mij daarvoor niet voldoende.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@ Cosara,

Dank voor je reactie.

Als ik het goed begrijp vallen mijn werkzaamheden op (lading van) zeeschepen onder het 0% BTW tarief en moeten als zodanig geboekt worden.

Verricht ik andere werkzaamheden, dan is de vestiging van de opdrachtgever van belang (NL=21%, EU=verlegd, rest = % eigen land).

Bij NL-opdrachtgever kan de BTW verlegd zijn indien ik bijv. onderaannemer ben. (Bedrijf A huurt mij in omdat men zelf geen tijd/capaciteit heeft, ik rapporteer naar bedrijf A dat op zijn beurt rapporteerd naar zijn klant)

 

De zeeschepen waar ik het over heb, vervoeren lading in bulk (bijv. erts, kolen) van/naar Nederland Het zijn dus geen visserij/veerdiensten en/of suppliers.

 

Volgens de belastingdienst (zie link in oorspronkelijke bericht) vallen mijn werkzaamheden dan onder 

Quote

Diensten bij schepen en de lading van schepen

..

Lading

Het 0%-tarief geldt ook voor diensten die rechtstreeks te maken hebben met de lading van schepen, ook wanneer die lading al in de EU is ingevoerd. Het gaat om de volgende diensten, die geleverd worden op het terrein dat grenst aan de kade waar het schip is afgemeerd:

..

werkzaamheden zoals tellen, wegen, meten, bemonsteren, sorteren, inspecteren, merken, verzegelen van de lading

en ook 

Quote

Deskundigenonderzoek aan schepen en hun lading

Het 0%-tarief geldt ook voor deskundigenonderzoek aan schepen enf de lading. Dit tarief geldt alleen voor het vaststellen of sprake is van schade aan het schip en de lading. Verstrekt u als schade-expert informatie over de aard, toedracht en omvang van de schade en de schuldvraag (zogenoemde adviesdiensten)? Dan zijn deze adviesdiensten belast met 21% 

 

Het "tellen en wegen" valt bij de zeeschepen onder het 0% tarief.

Als ik aan boord ga om vast te stellen of er schade is, dan is dit nog steeds met 0% BTW belast. Zodra ik advies ga geven over (de oorzaak van) de schade, dan valt dit onder het 21% BTW tarief.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.