• 0

WW startersregeling na KvK inschrijving

Beste leden,

 

Ik  ben nu werkzaam in loondienst. Sinds april de 16e van dit jaar had ik me ingeschreven bij KVK. 

 

Momenteel is mijn contract 40 uur per week. Per 7-6-2019 wordt mijn contract beëindigd wegens niet verlengen contract. 

Tot nu toe heb ik niks gedaan met mijn inschrijving KVK,  ben een ZZPer die sales opdrachten wilt gaan doen.

Heb alleen een informatie bijeenkomst bijgewoond en voor de rest dus niks gedaan , geen omzet, geen andere zaken.

 

Nu komt de vraag natuurlijk; wat gaat dit inhouden voor mijn WW uitkering.

Ik ken het verhaal wel van als je WEL uren hebt gespendeerd eraan afgelopen 26 weken, maar niet het verhaal als je nog NIKS hebt gedaan.

 

Als ik het goed bekijk heb ik nu geen vrijgestelde uren toch? Dat betekent dus 0 uur wat heb ik besteed aan mijn onderneming of hoe zie ik dit?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Johan, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel

 

3 uur geleden, Johan29 zei:

Als ik het goed bekijk heb ik nu geen vrijgestelde uren toch? Dat betekent dus 0 uur wat heb ik besteed aan mijn onderneming of hoe zie ik dit?

 

Klopt. En omdat je nog niet feitelijk gestart bent kun je nog steeds  in aanmerking komen voor de WW startersregeling.

Dat voorkomt dat je het eerste half jaar de aan je bedrijf bestede uren moet gaan opgeven die vervolgens gekort worden op je WW uitkering 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan29,
 

Als jij nog geen uren hebt besteed aan je eigen bedrijf heb je ook geen vrijgestelde uren, dit klopt.

Het is echter niet zo, zoals Norbert aangeeft, dat je dan ook nog steeds gelijk in aanmerking komt voor de startersregeling. Hiervoor kun je het beste even telefonisch contact opnemen nemen met 088-898 9294 om een afspraak te maken met een Adviseur Werk. Deze kan dan samen met jou kijken of je in aanmerking kunt komen voor de startersregeling, als je dit wilt. Meer informatie over starten als zelfstandige met een WW-uitkering, vind je hier.
 

Met vriendelijke groet,
 

Monica
UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, uwv_webcare zei:

Als jij nog geen uren hebt besteed aan je eigen bedrijf heb je ook geen vrijgestelde uren, dit klopt.

Het is echter niet zo, zoals Norbert aangeeft, dat je dan ook nog steeds gelijk in aanmerking komt voor de startersregeling.

 

Beste Monica,  

 

 Die discussie is eerder gevoerd op Higherlevel😉:

 

Op 12-2-2013 om 15:10, uwv_webcare zei:

Het feit dat je staat ingeschreven bij de KvK zegt niets over het verrichten van zelfstandige arbeid. Je kunt om die reden ook niet buitengesloten worden van de startersregeling op basis van je KvK-inschrijving. Dat kan alleen als je al zelfstandige activiteiten verricht.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert Bakker Bedankt voor de ontvangst en uitleg.  Vanuit jou begrijp ik dat het dus wel mogelijk is een WW uitkering te ontvangen MET starters regeling?

 

uwv_webcare Monica jij ook bedankt voor de uitleg. Echter zit ik nu wel in verwarring. Want ik keek net tijdens het aanvragen van WW online, zie ik staan ;

 

Quote

Heeft u op dit moment andere betaalde werkzaamheden naast uw werk in loondienst

 

en vervolgens ;

 

Quote

Wat voor soort betaalde werkzaamheden doet u?*

Ik werk als zelfstandige.

Ik heb een politieke functie.

Ik heb betaalde werkzaamheden waarvoor ik niet verzekerd ben.

 

Begrijp ik het goed dat als ik nu dus aangeef JA, dat de starters regeling al vervalt?

 

Volgens jou Monica, is het dus verstandig een afspraak te doen met een Adviseur werk. Kan dit, ook als ik nog geen WW uitkering heb aangevraagd? 

Ik wil namelijk niet bijv. aangeven NEE geen betaalde werkzaamheden terwijl dat na een gesprek JA moet zijn, begrijp je wat ik bedoel?

 

Ik wil dus het juiste doen en voorkomen dat ik mij zelf benadeel en graag gebruik van een starters regeling.

 

Als jij bevestigd Monica, dat een afspraak te maken is zonder WW uitkering te hebben aangevraagd dan ga ik dat Maandag doen. 

 

Als laatste per 7-6-2019 is mijn einddatum, ik begrijp goed dat je dus een week voor en max een week erna de vraag MOET doen. 

 

 

Bedankt voor de moeite alvast, wordt gewaardeerd.

 

Groet,

Johan

Link naar reactie
  • 1
15 minuten geleden, Johan29 zei:

Begrijp ik het goed dat als ik nu dus aangeef JA, dat de starters regeling al vervalt?

 

Nee zo zwart wit is het niet, maar je staat wel met 2-0 achter als je ja aanvinkt..

Monique geeft je een heel duidelijk advies maak een afspraak met een adviseur werk. Het telefoonnummer staat er ook nog bij.. Doe dat dus

De opmerking van Norbert zit een kern van waarheid in, maar hij kent jou de uitkering niet toe dus is in dat opzicht  van beperkte waarde.

 

In de volgende zin van het aangehaalde topic die niet in de quote staat wordt het volgende gezegd.

 

Op 12-2-2013 om 15:10, uwv_webcare zei:

Je kunt je dus al inschrijven, en op grond daarvan de AFM-vergunning aanvragen.

 

Deze ondernemer ging starten in een branche waarvoor een AFM vergunning nodig was, zonder zon vergunning mag je niet starten  (je mag dan geen ondernemersactiviteiten uitvoeren) en verplicht onderdeel van de vergunningsaanvraag is het hebben van een KvK nummer. Deze ondernemer kon dus vrij hard aantonen dat hij nog geen ondernemersactiviteiten ontplooide omdat hij anders illegaal bezig zou zijn.. dan kost het niet veel moeite om het UWV te overtuigen dat er nog geen ondernemersactiviteiten zijn ontplooit

 

Maar in het algemeen, voor de meeste starters die niet met dit soort wettelijke eisen hebben te maken, is het al hebben van een een kvk nummer een ernstig  complicerende factor en het is HEEL belangrijk dat je dit VOORAF goed regelt met een adviseur werk met kennis en ervaring van startende ondernemers. De gevolgen kunnen enorm zijn..

Incl het uiteindelijk geen ww uitkering meer krijgen of maar heel weinig zodra je 1 keer een flink aantal uren hebt gewerkt voor je onderneming.

Dit kan echt een heel lastig obstakel zijn in het starten van je ondernemersactiviteiten als je zonder ww (door nog te weinig omzet) niet rond kan komen.

Een ww aanvraag kan al vrij lang duren, laat staan als je verschil van inzicht krijgt of je nu wel of geen starter bent volgens de regels van het UWV..

 

Eén reden dat die kvk inschrijving zoveel gewicht heeft is omdat het een objectief meetpunt is voor het UWV en omdat er in de handelswet als eis staat dat je je moet inschrijven in de periode van een week voor of een week na de start van de activiteiten. kortom, in principe kun je je alleen inschrijven als je vrijwel direct start met ondernemersactiviteiten. Als jou inschrijving door de KvK is geaccepteerd dan is de eerste aanname van het UWV dat je dus begonnen bent met ondernemersactiviteiten. want dat is wat op grond van de eisen in de handelswet de verwachting. Nu is de kvk minder streng in het toetsen of je al echt begonnen bent, ze gaan af op jou verklaring, ze geloven je op je woord.. Je hoeft  denk geen jurist te zijn dat je daarmee tegenstrijdige verklaringen geeft, bij de kvk heb je min of meer impliciet verklaart dat je ondernemersactiviteiten gaat ontplooien terwijl je een paar maandjes later bij het UWV bij het vragenformuliertje voor WW op grond van de werkloosheidswet verklaar je dat je nog geen ondernemersactiviteiten ontplooit.

 

Het is nu aan jou om aan te tonen dat je nog niet daadwerkelijk bent gestart. En dat kan best lastig zijn want er is niet zo heel veel nodig om toch te zien als ondernemersactiviteiten.  Dit kun je dus in een gesprek met een adviseur werk vast stellen of het een probleem is of wat je moet doen om te zorgen dat je toch voor de startersregeling in aanmerking te komen.

 

Ter afsluiting een eigen ervaring.

Ik heb 8 jaar geleden een traject doorlopen en daar werd op de voorlichting al uitgelegd dat zelfs iets simpels als bestellen van visitekaartjes al als ondernemersactiviteit wordt gezien  omdat een overeenkomst sluiten als ondernemershandeling wordt gezien.
Er zat in mijn groep 1 persoon die alvast was begonnen met voorbereidingen, hij had een laptop gekocht,, abbo op online boekhoudpakket, webbouwer opdracht gegeven tot bouw website zodat toekomstige klanten hem konden vinden. Hij had nog geen dag bij klanten gewerkt. Zijn startersregeling werd geweigerd omdat hij al ondernemersactiviteiten (vooral aangaan van overeenkomsten) heeft ontplooid.

Hij vond dat hij nog niet (echt) was begonnen omdat hij nog geen klanten had en ook nog niet echt had gezocht omdat hij toch nog ww dacht te hebben en dus rustig alles goed wilde voorbereiden.

Tegenwoordig wordt er iets inlevender omgegaan met starters.. maar niet veel..

en wat mijzelf betreft. Ik heb indertijd gekozen om niet voor de startersregeling te gaan o.a omdat het toen nog een lening was en het in mijn toenmalige situatie handiger was de ww stop te zetten en eventueel weer te laten herleven als ik geen opdracht had na mijn eerste opdracht.

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Johan29 zei:

Norbert Bakker Bedankt voor de ontvangst en uitleg.  Vanuit jou begrijp ik dat het dus wel mogelijk is een WW uitkering te ontvangen MET starters regeling?

 

Dat klopt. Als je echt alleen een inschrijving bij de KvK hebt gedaan ben je nog niet gestart als ondernemer en mag UWV op grond alleen daarvan de startersregeling ook niet weigeren. Alleen zul je wel wat extra  moeite moeten doen om de UWV werkcoach ervan te overtuigen dat je nog niet bent gestart 

 

2 uur geleden, Roel J zei:

Deze ondernemer kon dus vrij hard aantonen dat hij nog geen ondernemersactiviteiten ontplooide omdat hij anders illegaal bezig zou zijn..

Roel J :  Nee.  Een AFM vergunning zegt  helemaal niets over het uitvoeren van ondernemersactiviteiten, het zegt alleen iets over het mogen uitvoeren van bepaalde vergunningsplichtige activiteiten.  Zonder AFM vergunning kun je dus wel een site en visitekaartjes maken en op basis daarvan je WW startersregeling geweigerd krijgen (zoals je zelf als voorbeeld aangeeft).  

 

Lang verhaal kort: ook in de opmerkingen van Roel zit een (grote) kern van waarheid . Een al bestaande KvK inschrijving is een complicerende factor, zoals ook in meerdere toelichtingen en sites van UWV vermeld staat, maar het enkele feit dat je al een recente KvK inschrijving hebt mag niet de (enige) reden zijn om de WW startersregeling te weigeren. Je zult alleen wel met een goed verhaal moeten komen waarom je al per 16-04 ingeschreven bent.  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Johan29 zei:

Begrijp ik het goed dat als ik nu dus aangeef JA, dat de starters regeling al vervalt?

 

Waarom zou je überhaupt overwegen JA aan te vinken?  Je werkt toch nog helemaal niet als zelfstandige op dit moment?  

(Dat ga je immers pas doen nadat je toestemming hebt van de werkcoach van het UWV)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan29,

 

Of je met een KVK-nummer ook gebruik kunt maken van de startperiode, is niet zwart of wit ja of nee op te zeggen. Dit hangt namelijk met een hoop dingen samen. Daarom is het belangrijk om jouw situatie met een Adviseur Werk te bespreken.

 

Ook zonder WW-uitkering, kun je een gesprek met een Adviseur Werk aanvragen. Je kunt daarvoor contact opnemen met onze telefonische klantenservice via 088-8989294.

Wel raad ik je aan om van te voren onze online training te gaan volgen: Zelfstandig ondernemen met een WW-uitkering. Hierin staat veel informatie over de mogelijkheden om een bedrijf te starten vanuit de WW-uitkering.

 

Het eerdere bericht waaraan hier wordt verwezen is een bericht dat uit 2013 komt en schetst een andere persoonlijke situatie. Omdat dit per situatie verschillend kan zijn, is het belangrijk om dit af te stemmen.

 

De WW-uitkering kun je inderdaad aanvragen tot uiterlijk 1 week na je eerste werkloosheidsdag.

 

Ik wens je veel succes toe met jouw eigen bedrijf!

 

Met vriendelijke groet,

 

Marjolein

UWV Webcareteam

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0
Op 31-5-2019 om 22:32, Norbert Bakker zei:

 

Ja, dan is het direct einde oefening. Maar waarom zou je überhaupt overwegen JA aan te vinken?

Je werkt toch nog helemaal niet als zelfstandige op dit moment? 

 

Dat klopt Norbert, momenteel werk ik niet als zelfstandige. 

 

Op 31-5-2019 om 22:23, Norbert Bakker zei:

Je zult alleen wel met een goed verhaal moeten komen waarom je al per 16-04 ingeschreven bent.  

 

Goed verhaal heb ik eigenlijk niet. Ben toen gaan inschrijven met de gedachte dat ik het ging doen naast mijn toenmalige werkgever. 

 

Op 31-5-2019 om 20:19, Roel J zei:

Maar in het algemeen, voor de meeste starters die niet met dit soort wettelijke eisen hebben te maken, is het al hebben van een een kvk nummer een ernstig  complicerende factor en het is HEEL belangrijk dat je dit VOORAF goed regelt met een adviseur werk met kennis en ervaring van startende ondernemers. De gevolgen kunnen enorm zijn..


Maar in het algemeen, voor de meeste starters die niet met dit soort wettelijke eisen hebben te maken, is het al hebben van een een kvk nummer een ernstig  complicerende factor en het is HEEL belangrijk dat je dit VOORAF goed regelt met een adviseur werk met kennis en ervaring van startende ondernemers. De gevolgen kunnen enorm zijn..

 

 

Roel J, bedankt voor de heldere uitgebreide uitleg. Je zegt werk adviseur met ervaring van startende ondernemers? 

Moet ik hier specifiek naar vragen?

Ik vind dit een bos van onduidelijke en aannemende regels vanuit de UWV. Niet verwacht dat er zoveel regels bij zouden komen.

 

Is het dus verstandiger mijn WW aanvraag te doen na het gesprek bij de werk adviseur, of is het advies hier om alvast de WW aanvraag in te dienen, met antwoord op NEE geen verdiensten als zelfstandige ( wat dus de huidige situatie is ).

 

Heren mijn dank nogmaals.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, uwv_webcare zei:

Beste Johan29,

 

Of je met een KVK-nummer ook gebruik kunt maken van de startperiode, is niet zwart of wit ja of nee op te zeggen. Dit hangt namelijk met een hoop dingen samen. Daarom is het belangrijk om jouw situatie met een Adviseur Werk te bespreken.

 

Ook zonder WW-uitkering, kun je een gesprek met een Adviseur Werk aanvragen. Je kunt daarvoor contact opnemen met onze telefonische klantenservice via 088-8989294.

Wel raad ik je aan om van te voren onze online training te gaan volgen: Zelfstandig ondernemen met een WW-uitkering. Hierin staat veel informatie over de mogelijkheden om een bedrijf te starten vanuit de WW-uitkering.

 

Het eerdere bericht waaraan hier wordt verwezen is een bericht dat uit 2013 komt en schetst een andere persoonlijke situatie. Omdat dit per situatie verschillend kan zijn, is het belangrijk om dit af te stemmen.

 

De WW-uitkering kun je inderdaad aanvragen tot uiterlijk 1 week na je eerste werkloosheidsdag.

 

Ik wens je veel succes toe met jouw eigen bedrijf!

 

Met vriendelijke groet,

 

Marjolein

UWV Webcareteam

 

 

Beste Marjolein,

 

Bedankt voor jou advies.

 

Echter is het zo dat ik vandaag heb gebeld met de UWV,

met de vraag om een afspraak te maken met een werk adviseur.

 

Hierin heb ik duidelijk aangegeven dat ik en nog geen WW uitkering heb aangevraagd,

en dat ik graag iemand wilde met ervaring van startende ondernemers.

 

Haar antwoord was hierop: Nee, je moet eerst je WW uitkering aanvragen daarna kan je pas een afspraak maken.

 

Wat is nu wijsheid? Zij gaf aan als Advies op NEE te klikken gezien ik geen betalende ondernemers activiteiten doe.

 

 

Groet,

Johan

 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Johan29 zei:

Moet ik hier specifiek naar vragen?

Bij het UWV moet je extreeem proactief zijn om niet in een ambtelijke tredmolen terecht te komen die maanden kan duren. Niets gaat daar vanzelf.. als je bij een onervaren adviseur terecht komt (wat starterregeling betreft) kan het zomaar kunnen dat je niet wordt toegelaten omdat ze de uitzonderingsgronden niet kennen.
Jij hebt een afwijkende situatie die er toe kan leiden dat ofwel de startersregeling wordt geweigerd. Een simpele opmerking bij bellen met het afsprakenbureau dan je graag als zelfstandige aan de slag wilt en gebruik wilt maken van de startersregeling kan je dan een hoop tijd schelen in proberen een "gewone" werkadviseur uit te leggen hoe de vork in de steel zit.

 

het is heel simpel 80% of meer van de ww gerechtigde gaat weer gewoon door naar een baan dus het is ook logisch dat niet iedere adviseur de startersregeling tot in details kent. Dus in die zin slim om vooraf zo duidelijk mogelijk te zijn in de hoop dat het allemaal wat soepeler gaat en je niet steeds via een hoop heen en weer gemail je situatie moet uitleggen of zelfs in bezwaar moet gaan tegen een besluit..

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

Bij het UWV moet je extreeem proactief zijn om niet in een ambtelijke tredmolen terecht te komen die maanden kan duren. Niets gaat daar vanzelf.. als je bij een onervaren adviseur terecht komt (wat starterregeling betreft) kan het zomaar kunnen dat je niet wordt toegelaten omdat ze de uitzonderingsgronden niet kennen.
Jij hebt een afwijkende situatie die er toe kan leiden dat ofwel de startersregeling wordt geweigerd. Een simpele opmerking bij bellen met het afsprakenbureau dan je graag als zelfstandige aan de slag wilt en gebruik wilt maken van de startersregeling kan je dan een hoop tijd schelen in proberen een "gewone" werkadviseur uit te leggen hoe de vork in de steel zit.

 

het is heel simpel 80% of meer van de ww gerechtigde gaat weer gewoon door naar een baan dus het is ook logisch dat niet iedere adviseur de startersregeling tot in details kent. Dus in die zin slim om vooraf zo duidelijk mogelijk te zijn in de hoop dat het allemaal wat soepeler gaat en je niet steeds via een hoop heen en weer gemail je situatie moet uitleggen of zelfs in bezwaar moet gaan tegen een besluit..

 

 

Juist. Betekent dit dus dat jij zegt weer op bellen en aangeven; graag een afspraak maken omdat ik als zelfstandige aan de slag wil en gebruik wil maken van de starters regeling.

 

Nogmaals is hier weer de vraag of ik WEL of NIET mijn WW uitkering moet aanvragen? 

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Johan29 zei:

Hierin heb ik duidelijk aangegeven dat ik en nog geen WW uitkering heb aangevraagd, en dat ik graag iemand wilde met ervaring van startende ondernemers.

 

Haar antwoord was hierop: Nee, je moet eerst je WW uitkering aanvragen daarna kan je pas een afspraak maken.

 

Wat is nu wijsheid? Zij gaf aan als Advies op NEE te klikken gezien ik geen betalende ondernemers activiteiten doe.

 

 

Helemaal correct. Eerst WW uitkering aanvragen, dan een afspraak maken en nu op Nee klikken omdat je nog geen activiteiten als ondernemer uitvoert, en zeker geen betaalde

 

4 minuten geleden, Johan29 zei:

Nogmaals is hier weer de vraag of ik WEL of NIET mijn WW uitkering moet aanvragen? 

 

WEL. Dat is de basis van iedere al dan niet startersregeling 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.