• 0

Woonwinkel, verhuizen of niet

Goede nacht, 

 

Welke ondernemer kent het niet. Je staat voor een grote beslissing, ga ik links of rechts. Je ligt in bed en kan niet slapen van je gedachtes. Vooral als eenmanszaak, waar aan het einde van de dag jij toch echt de enigste persoon bent die de knoop kan doorhakken kan dit lastig zijn.  Zo'n moment heb ik nu. 

 

Sinds maart 2018 importeer en verkoop ik authentieke (vintage) meubels en woonaccessoires uit India. Inmiddels ben ik 2 containers en inkoop reizen verder. Begonnen met een opslag en shop in shop, al snel een antikraak ruimte gevonden en een eerste pop up store geopend. Deze bevond zich echter in een soort van bedrijventerrein buiten de stad. Geen goede winkel locatie dus, maar goed het was goedkoper dan de opslag. Verder zoeken dan maar.

 

Mijn oog viel op een al een tijdje leegstaand pand waar vroeger intertoys gevestigd was (350m2). Gezien dit al een tijdje leeg stond ben ik op zoek gegaan naar de eigenaar met de vraag of het niet mogelijk was deze ruimte antikraak in gebruik te nemen. Zo gezegd zo gedaan.  Gezien het pand op de nominatie staat gesloopt te worden zag de eigenaar wel iets in tijdelijke verhuur. In december heb ik hier mijn intrek genomen. De eerste maand heb ik een (persoonlijke) record omzet gedraaid. Het feit dat er net een nieuwe container binnen is gekomen en veel mensen al via Facebook en Instagram producten besteld hadden hielp hier ook wel aan mee. 

 

Nu komt het. Mijn producten vallen nou niet bepaald in de prijsklasse Ikea.  Mijn winkel is gevestigd in Zaandam, toch een redelijk kleine stad met een wat lager gemiddeld inkomen. Daarnaast staan Zaankanters er om bekend zuinig te zijn, en is het bekend dat een winkel runnen, en vooral omzet draaien, hier nog moeilijker is.

 

Zaandam heeft 1 echte winkelstraat, haaks daarop grenst de straat waar mijn winkel zit. Ooit een mooie straat vol leuke winkels. Nu een beetje verloren gebied met veel leegstand. Er lopen mensen direct voorbij de etalage, mar niet zoveel als in doorsnee winkelstraat. Voordeel is dat bijna iedereen die hier woont weleens voorbij fietst dus je wel opvalt. Mijn buren zijn o. A de Zeeman, kruidvat en Xenos. 

 

Nu ben ik geselecteerd voor een ruimte van 400m2 met grote ramen midden in het centrum van Haarlem. Pal te over het centraal station. Spotgoedkoop. Uiteraard kleven er enkele nadelen aan. 

 

Hoewel de ruimte direct tegenover het station ligt heeft de straat er voor weinig tot geen doorloop. De mensen die van het station naar de stad lopen, lopen 50 meter rechts of 150 meter links langs het pand. Ook gaat het hier om een wederzijdse opzegtermijn van 2 weken. Er moet toch wel. Wat gebeuren aan het pand. Zou je er met 2 maanden al uit moeten is dat toch zonde van het geld/de tijd. Ook het verhuizen van 350m2 vol meubels is een flinke klus en kost veel geld. Ondernemen is risico nemem, maar met deze keuze heb ik mometeel erg veel moeite. Mijn grootste zorg is dat het na zo'n grote verhuizing niet aan slaat vanwege het gebrek aan doorloop en je weer terug kunt verhuizen.. Hier nog even de voor en nadelen van beide ruimtes op een rijtje. 

 

Voordelen Zaandam 

- Doorloop voor de etalage

- Kan nog minimaal een half jaar tot jaar blijven 

- Klein beetje naam opgebouwd (wel ook veel social media volgers uit Haarlem) 

 

Nadelen Zaandam

- Lager inkomen

- Doelgroep minder vertegenwoordigd 

- Kleinere stad

- Lelijke TL verlichting en vloer wat afbreuk doet aan producten

 

Voordelen Haarlem

- Grotere ruimte

- Goedkoper  

- Veel daglicht 

- Hoger inkomen

- Doelgroep meer vertegenwoordigd 

- Meer dagjesmensen uit hele land, dus grotere kans op ontdekking

 

 

Nadelen Haarlem

- Weinig tot geen directe aanloop voor de deur (wel straat en Centraal station 50 meter verderop) 

- Geen duidelijkheid over duur van bezetting (wederzijdse opzegtermijn van 2 weken) 

 

Uit eindelijk moet de knoop toch echt door mij zelf worden doorgehakt, maar zou graag de mening van mijn medeondernemen horen. Wellicht dat jullie nog inzichten hebben waar ik zelf niet aan gedacht heb! 🙂

 

Alvast bedankt! 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet het niet 100% zeker, maar mensen gaan niet voor een impulsaankoop naar een woonwinkel denk ik. Tuurlijk helpt het erlangslopen voor de naamsbekendheid, maar als je dat op internet goed doet, heb je dat offline in mindere mate nodig.

Als je een stuk grotere ruimte hebt, kun je ook meer showroom hebben en dus meer laten zien, wat ook zo z'n voordelen heeft.

 

Ik denk dat ik dan toch voor Haarlem zou gaan

4Grow

Link naar reactie
  • 0

Tijd voor een tweede pop-up store misschien!? Hoe belanden jouw Indiase meubels en woonaccessoires gemiddeld bij de klant?

 

Haarlem heeft niet direct een meubelboulevard, dus dit is best een lastige overweging, een logische auto- of winkelbestemming is de stationsomgeving ook niet direct ondanks de aanzienlijke aantallen voetgangers en fietsers...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Twee weken opzegtermijn is te kort. En hoezo ben jij 'geselecteerd'? Is dat door de antikraakbeweging? Voor zo'n zaak is een zichtlocatie wel van belang, maar een langslooplocatie minder. Zoek samenwerking met een koffiewinkel en een kunsthandel en vind samen onderdak in een broedplek in Haarlem. Schakel door zodat jij zelf kan 'selecteren' in plaats van andersom. Twee maanden opzegtermijn is ook te kort. Vind jij in die tijd een andere ruimte? Sta je met al je voorraad ineens op straat. 

 

Pas op dat je wel de trend in de gaten houdt...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! 

 

Jantje2000 Een kast zal niet direct een impulsaankoop zijn idd. Hoewel we door de doorloop hier ook veel profiteren van mond op mond reclame en sommige mensen die langslopen wel degelijk op zoek zijn naar een kast. We verkopen ook kleine spulletjes die je sneller mee neemt als impuls, en binnenkort ook geiten leren tassen als aanvulling op het assortiment. Daar is de doorloop wel voor nodig dus.

 

Alles wat we hebben staat in de huidige winkel, mometeel kunnen we hier alles kwijt. Hoewel meer ruimte in de toekomst fijn zou zijn, maar met een opzegtermijn van 2 weken is er echter geen zeker beeld op een toekomst daar. 

 

Highio

Ik heb momenteel nog niet genoeg om 2 winkels te vullen. De winkel van 350m2 is goed gevuld, maar nog eentje van 400m2 er naast gaat niet lukken. Dat idee is wel eerder opgekomen toen ik reageerde op een ruimte in Amsterdam van 80m2. Dat was echter een doorloop locatie in drukke winkelstraat. Helaas ben ik het toen niet geworden. Plus dat ik dan ook nog personeel in dienst zou moeten nemen. 

 

TwaBla

Op het moment dan een antikraak makelaar een ruimte post op Facebook worden ze overspoeld met reacties. Daar wordt een geschikte kannidaat uit geselecteerd. Deze ruimte zijn vanwege de lage kosten erg populair! De 2 weken opzegtermijn is heel erg kort idd. Dat staat dan tegenover de lage kosten. 

 

Reguliere winkelruimte kan ik momenteel echt nog niet betalen. Momenteel zit in in een pand dat op de nominatie staat gesloopt te worden, met een contract iig tot januari, misschien juli 2020. Idee was sws deze ruimte aan te houden en met dezelfde voorwaarde onder te verhuren zodat ik idd niet op straat sta. 

 

Grappig dat je de link naar deze veiling doorstuurt, bedoel je hiermee dat de vraag naar deze producten afneemt? Toevallig heb ik een aantal items van deze veiling gewonnen. 

 

Gezien ik nieuwe voorraad nodig had om de winkel gevuld te houden maar nog niet opnieuw naar India kon. De prijzen waren redelijk, hogere marges mogelijk dan bij de groothandel, of een lagere verkoopprijs die ik kan hanteren. Deze aankoop heeft de tevredenheid over mijn eigen import wel een boost gegeven trouwens, onze eigen import is van hogere kwaliteit en eens tuk exclusiever.

 

 

Een andere optie met meer zekerheid waar ik ook geaccepteerd ben is Loods 5. Maar redelijk hoge kosten, plus afdrage van 10% omzet maakt dat ook nog een twijfel gevalletje. 

 

Momenteel denk ik ergens toch dat ik het best het contract hier kan afmaken terwijl ik op zoek ga naar een ruimte met betere voorwaardes. Het blijft moeilijk! 

Link naar reactie
  • 1

Ik zou kiezen voor de goedkoopste winkel oplossing en een mooie website maken. Dan is je bereik veel en veel groter. En de combinatie van internet en een stenen winkel doet het super. De exacte locatie doet er dan minder toe. En heb je een keer een mindere maand, dan is het wel zo lekker als je vaste kosten niet zo hoog zijn. Naast de kosten is een goede parkeergelegenheid belangrijk denk ik. 

Link naar reactie
  • 0

lastig... Haarlem is natuurlijk wel al een paar keer verkozen tot leukste winkelstad terwijl Zaandam in de middenmoot van winkelsteden die ook veel problemen hebben met leegstand!
als je target op shoppers die een dagje winkelen is Haarlem de betere optie.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.