• 0

VOF met partner of Eenmanszaak

Voor het opstarten van een twijfel ik nog over de rechtsvorm. Het wordt een bedrijf in de zorg, kleinschalig waardoor een BV financieel en belastingtechnisch niet interessant is.

 

Het bedrijf zal mijn hoofdactiviteit zijn, wel zijn mijn levenspartner een aantal specifieke taken op zich nemen (administratie, inkoop en mogelijk delen van de acquisitie), ook vervangt hij mij bij mijn hoofdtaken.   Qua verhouding zal de inspanning ongeveer 80 (ikzelf) - 20 (partner) zijn.

 

Enerzijds neig ik naar een eenmanszaak omdat er geen sprake is van gelijkwaardigheid. Daarom lijkt een eenmanszaak daarom meer voor de hand te liggen dan een VOF.  Aan de andere kant kunnen we dit alleen samen opstarten omdat we aanvullende competenties hebben en elkaars vervanger zijn.

 

Bij een eenmanszaak overweeg ik  om mijn partner ook in te schrijven als gevolmachtigde bij de KvK gezien zijn specifieke rol en expertise. Hij komt (de eerste jaren) niet in dienst van het bedrijf, maar zal via de meewerkaftrek wel een vergoeding ontvangen.

 

Bij een VOF speelt ook nog de verdeling van de winst.  Zakelijk gezien kunnen we verhouding van de uren aanhouden.  Fiscaal is het interessant de winst maximaal bij mij neer te leggen, vanwege de overige inkomsten van mijn partner.  Zou dat dan toch voor een eenmanszaak pleiten?

 

IK ben benieuwd hoe het forum hier naar kijkt en of ik nog gezichtspunten mis in de vergelijking.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het fiscaal al niet interessant is om een VOF te beginnen omdat je partner een ander hoofdinkomen heeft waarom wil je het dan überhaupt overwegen?

Tel daar bij op da omdat er geen sprake is van gelijkwaardigheid je ook het risico loopt dat een "man-vrouw vof" in deze situatie wordt gezien als ongebruikelijke samenwerking waardoor je partner een aantal ondernemersvoordelen ook misloopt en over een eventueel winstdeel bijna net zoveel belasting betaald als in loondienst.

Tenslotte door je partner vennoot te maken in de vof wordt deze ook nog eens 100% aansprakelijk voor alle schulden van de vof.

Kortom ik zie eigenlijk alleen maar nadelen om het te doen in de situatie die je schetst.

 

De overwegingen om eventueel voor een vof te kiezen lijken vooral ingegeven door persoonlijke omstandigheden/ wensen, het gevoel dat je dit samen doet.. maar dat moet voor de keuze van een onderneming volledig buitenspel staan. Het moet geen symbolische vof worden. Het staat je volledig vrij om je eenmanszaak tov familie en vrienden "ons bedrijf" te noemen maar je moet daar niet allerlei fiscale en andere juridische consequenties aan vastknopen om dat gevoel te onderstrepen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Levenspartner <> samenlevingcontract of geregistreerd partnerschap?

 

Bedrijf met personeel of 'slechts' als zelfstandige van start?

 

Bij 'zorg' en 'zelfstandigen' is er hier iemand veel aanwezig als aangewezen adviseur. 😉

 

Edit: exact deze vraag stelde je twee jaar geleden ook al

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, daniellenagel zei:

Het bedrijf zal mijn hoofdactiviteit zijn, wel zijn mijn levenspartner een aantal specifieke taken op zich nemen (administratie, inkoop en mogelijk delen van de acquisitie), ook vervangt hij mij bij mijn hoofdtaken.   Qua verhouding zal de inspanning ongeveer 80 (ikzelf) - 20 (partner) zijn. 

Met een verhouding 80-20 (arbeidstijd?) zal de firmant-partner, in verband met de urencriterium, geen aanspraak kunnen maken op de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Ook meewerkaftrek is voor de partner als firmant in de vof niet van toepassing.

Zoals voorgesteld, zijn de werkzaamheden van de partner van ondergeschikt belang, zowel in tijd als in taakverdeling. Daarmee zal de Belastingdienst mogelijk ander kunnen gaan beslissen inzake een te creatieve verdeling van de inkomsten.

 

Als start-up van een kleine onderneming in de zorg zou ik opteren voor een eenmanszaak met meewerkaftrek voor de partner. De meewerkende partner kan ook als gevolmachtigde van de eenmanszaak worden ingeschreven. Mocht het na een aantal jaren allemaal beter lopen als gedacht, dan komen andere (fiscale) ondernemingsvormen in beeld ... niet eerder.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Highio zei:

Levenspartner <> samenlevingcontract of geregistreerd partnerschap?

'We zijn getrouwd in gemeenschap van Goederen

 

Quote

 

Bedrijf met personeel of 'slechts' als zelfstandige van start?

Geen personeel. Dat wat ik aan expertise nodig heb ga ik inkopen

Quote

Bij 'zorg' en 'zelfstandigen' is er hier iemand veel aanwezig als aangewezen adviseur. 😉

Goed geraden

Quote

Edit: exact deze vraag stelde je twee jaar geleden ook al

Afgelopen 3 jaar in een 'loondienst-constructie' exact hetzelfde werk gedaan, maar met de ervaring van die drie jaar geleerd dat het nu tijd is om echt volledig bedrijfsmatig aan de slag te gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Cosara zei:

Met een verhouding 80-20 (arbeidstijd?) zal de firmant-partner, in verband met de urencriterium, geen aanspraak kunnen maken op de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Ook meewerkaftrek is voor de partner als firmant in de vof niet van toepassing.

Zoals voorgesteld, zijn de werkzaamheden van de partner van ondergeschikt belang, zowel in tijd als in taakverdeling. Daarmee zal de Belastingdienst mogelijk ander kunnen gaan beslissen inzake een te creatieve verdeling van de inkomsten.

 

Als start-up van een kleine onderneming in de zorg zou ik opteren voor een eenmanszaak met meewerkaftrek voor de partner. De meewerkende partner kan ook als gevolmachtigde van de eenmanszaak worden ingeschreven. Mocht het na een aantal jaren allemaal beter lopen als gedacht, dan komen andere (fiscale) ondernemingsvormen in beeld ... niet eerder.

Het werken als gevolgmachtigde is inderdaad de andere optie.   Ik heb de bedrijfskundige- en juridische kennis van mijn partner graag binnenboord, wat dat is niet bepaald mijn sterke punt.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, daniellenagel zei:

Het werken als gevolgmachtigde is inderdaad de andere optie.   Ik heb de bedrijfskundige- en juridische kennis van mijn partner graag binnenboord, wat dat is niet bepaald mijn sterke punt.

U bent getrouwd in gemeenschap van goederen ... meer binnenboord gaat u het niet krijgen.

 

Voor de volledigheid:

Als de werkzaamheden en taakverdeling minder strikt gescheiden zijn kan de man-vrouw firma een klein financieel voordeel opleveren. De Mkb-winstvrijstelling staat namelijk los van het urencriterium. In 2019 is de vrijstelling 14% van de winst, nadat u deze hebt verminderd met de ondernemersaftrek (if any).

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.