• 0

Loonheffing, BV, camper

Ik heb (als dga) een camperverhuur bedrijf (BV) met een aantal campers. Ik besteed minder dan 200 uur per jaar hieraan en val hiermee onder de €5.000,- loonregeling. Ik weet inmiddels dat als ik een camper in privé neem dat ik (naast BTW afdracht) dividend zal moeten betalen over de dagwaarde minus de waarde die in de balans staat. Gaat dit goed? Of moet dit eerst als loon gezien worden en zal er dus loonbelasting over betaald moeten worden. Mij lijkt van niet, maar check het toch even met je voor ik een beslissing neem.

 

Ik begrijp inmiddels dat als ik een camper van de BV voor bijvoorbeeld een vakantie privé ga rijden ik de werkelijk gereden km’s moet vermenigvuldigen met een km-prijs volgens economische waarde (ik reken naar klanten €0,29/km boven de vrijstelling) en dat bedrag als inkomen moet opgeven voor de loonbelasting (zijnde loon in natura). Weet u of deze bijtelling dan losstaat van de eerder genoemde €5.000,- of dat dit hier binnen valt. Of wel, zeg ik werk 200 uur a €22,- (uur tarief bij €45.000 gebruikelijk loon bij 2080 werkbare uren per jaar) is €4.400 (geef mezelf geen loon) en rij voor €1.000 privé met de camper. Gaat het gebruikelijk loon dan €5.400 (en komt dus boven de €5.000) of blijft het de €4.400 met alleen loonbelasting voor de €1.000,- en kom ik er dus niet boven?

 

Mijn dochter wil wel wat bijverdienen en kan voor mij prima de campers in orde maken voor vertrek. Kan ik me aanmelden om loonheffing te betalen en haar in dienst nemen? Of werkt die bij directe familie anders? Ik kan haar anders ook betalen via payrol.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Waarom is voor deze activiteit ooit een BV opgericht? En hangt deze werk of verhuur-BV dan onder een holding? Hoeveel campers zijn er?

 

Is dit niet eerder een belegging boven onderneming? Minder dan 200 uur op jaarbasis betekent minder dan een dagdeel per week in tijdsbesteding, voor jouw dochter zou dat m.i. een schamele 200 EURO aan aanvullend bruto/netto inkomen in de maand zijn...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij niet zulke relevante vragen. Toch wat antwoorden.

BV is niet zo zeer opgericht voor direct financieel voordeel maar vooral met oog op risico’s en aansprakelijkheid. Geen holding structuur. 

Vraag over werk door dochter is inderdaad niet relevant vanwege de wel heel weinige werkzaamheden die ze zal verrichten.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-5-2019 om 00:07, Menne1 zei:

BV is niet zo zeer opgericht voor direct financieel voordeel maar vooral met oog op risico’s en aansprakelijkheid. Geen holding structuur. 

 

Welke risico's en welke aansprakelijkheid bedoel je dan? 

 

Bij een camperverhuurbedrijf kan ik me alleen een financieel risico voorstellen bij financiering, de rest is operationeel WAM-Casco-bedrijfsaansprakelijkheid  en daar helpt een BV je niet bij, behoudens onverzekerbare  niet zelf te dragen restrisico's (maar ik zou niet weten welke: juist die calamiteiten vallen onder de verplichte WAM-dekking toch? ) 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Voer je zelf de boekhouding van deze BV?

 

[mod edit: aangepast NB]

aangepast door Norbert Bakker
aangepast

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.