• 0

Help mijn balans klopt niet (21 euro verschil)

Hoi, kan iemand mij helpen? ik heb een nagenoeg lege BV waarvan ik nu het verlengde boekjaar 2017 en 2018 moet afsluiten.

Mijn balans klopt niet want er zit 21 euro verschil tussen maar ik kom er niet meer uit en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

De volgende kosten zijn gemaakt:

oprichting: 826.59

Pand: 1139

Inventaris: 396

Overig: 95.89

Totaal: 2457.48

 

Er zijn 100 euro aan aandelen gestort

 

Na 5 (ivm verlengd boekjaar) kwartaalaangiften heb ik 417 euro aan BTW ontvangen die staat tezamen met de 100 euro aandelen kapitaal op de bankrekening.

 

De winst en verliesrekening komt dus uit op -2040.48

Activa Passiva
Vaste activa Eigen vermogen
Materiele vaste activa 396 Gestort kapitaal 100
financiele vaste activa 100 overige reserves 417
Vlottende activa Saldo verlies -2040.48
liquide middelen 417 Vreemd vermogen
  Lening 2457.48
Totaal 913 Totaal 934

 

 

Alvast super bedankt als je mij kunt vertellen wat ik verkeerd heb gedaan!

 

Groeten,

 

Matjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Matjes,

 

Inventaris hoort niet in het resultaat, dit is slechts een vermogensverplaatsing.  De eventuele afschrijving welke ik niet terug zie in je cijfers zou in het resultaat vallen.

Saldo verlies zou dus moeten zijn : Omzet - Kosten = 0 - 2061,48 = -2061,48.

 

In jouw balans tel je de ontvangen voorbelasting op bij het resultaat, zijn de genoemde kosten inclusief BTW?

Link naar reactie
  • 0

Je lijkt alles dubbel op de balans te zetten. Liquide middelen zijn niet ook overige reserves en Gestort aandelen kapitaal is niet ook financiele vaste activa.

Inventaris is of op de balans met afschrijving in 5 jaar, of in de kosten. omdat het minder dan 450 euro is mag je zelf kiezen. in

 

De post lening lijkt salderend gebruikt voor de hele balans bij gebrek aan andere balansposten en inkomsten en is vermoedelijk gestort door de aandeelhouder?

Ik neem aan dat de BTW aangifte van het 4e kwartaal 2018 een 0 aangifte was zodat er op balans datum niets te vorderen was. Als er nog een bedrag te ontvangen was over de aangifte 4e kwartaal dan moet dat apart vermeld op de balans. De post liquide middelen moet overeenkomen met het saldo van het laatste afschrift.

 

Als je alle (vermoedelijk) dubbele vermeldingen eruit haalt en de inventaris in een keer als kosten neemt   kom je op de volgende sluitende balans.

 

afbeelding.thumb.png.8c048fa9bcb5995496d35186f1918575.png

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal, hartstikke bedankt dat jullie mij willen helpen hiermee! Super fijn! 

 

@Paul van Minderhout alle kosten zijn inderdaad inclusief BTW, en ik heb die 396 euro dus verkeerd gezet. 

@ roel j geweldig dat je een hele balans voor me hebt gemaakt, ik ging er inderdaad vanuit dat de waarden aan beide kanten vertegenwoordigd moesten zijn maar dat is dus dubbel. Ik hoef niet per se af te schrijven, onder de 450 hoeft dat ook niet toch? 

 

Dat klopt zeker, er is eigenlijk niets met de BV gebeurd, afgezien van het betalen van een adres en een website, plus een telefoon etc. Gestort door de enige aandeelhouder zijnde mijn natuurlijke persoon tevens de verstrekker van de lening (klinkt wat schizofreen). Het vierde kwartaal van 2018 bedroeg een vordering van 17 euro, als ik het goed begrijp moet deze dus bij vorderingen komen te staan en af van de liquide middelen. Dan kom ik op de volgende balans: 

 

Activa Passiva
Vaste activa Gestort kapitaal: 100
Materiele vaste activa Overige reserves: 0
Financiele vaste activa Saldo verlies: -2457.48
Vlottende activa Saldo eigen vermogen: -2357.48
Vorderingen: 17  
Liquide middelen: 400 Lening: 2774.48
Totaal: 417  

 

 

Het enige probleem is dat de lening hoger is dan deze daadwerkelijk is, ik heb namelijk maar 2457,48 geleend aan de BV. 

 

Weet u waar dat verschil vandaan kan komen? 

 

Nogmaals hartstikke bedankt allemaal voor de hulp! ik ga vanavond en vannacht weer verder blokken. Mocht ik ooit iets voor jullie kunnen doen, laat het me weten! 

 

Matjes 

 

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, Matjes zei:

Het enige probleem is dat de lening hoger is dan deze daadwerkelijk is, ik heb namelijk maar 2457,48 geleend aan de BV. 

 

Weet u waar dat verschil vandaan kan komen? 

 

Niet direct, maar heeft de BV een eigen bankrekening en zo ja hoeveel saldo stond daar op per 31-12?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Goedenavond, 

 

De BV heeft een eigen bankrekening, daar stond precies 500 euro op per 31-12, in 2019 is nog 17 euro btw ontvangen. 

Die 500 euro bestond uit 100 euro gestort aandelenkapitaal en 400 euro liquide middelen. 

aangepast door Matjes
Link naar reactie
  • 0

Waarom zet je dan maar 400 liquide middelen op de balans?  het saldo liquide middelen zou exact moeten overeenkomen met het bedrag op het bankafschrift.

wat er in 2019 is ontvangen is voor de balans per 31-12 niet relevant en daarom staat het bedrag als vordering.

 

Hoe heb je het bedrag van de lening bepaald? is dat een optelling van alle privestortingen op de bankrekening?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb die 400 liquide middelen op de balans gezet, omdat 17 euro nog een vordering was die in 2019 ontvangen zal worden. en 100 euro het gestorte aandelenkapitaal is, ik ben in de veronderstelling dat ik de 100 euro aandelen waarde niet uit mag geven vandaar dat ik deze niet bij de liquide middelen heb gerekend. 

 

Het bedrag van de lening heb ik bepaald door alle uitgaven op te tellen. 

 

(stukje achtergrond voor als je het interessant vind) 

Ik ben in 2017 gestart, heb een postbus gehuurd voor mijn post, website betaald, spullen gekocht etc. Daarna ingeschreven in de KvK, en een bankrekening geopend. De bank waar ik bij inschreef dacht dat ik in cryptocurrency handelde dit was niet waar maar daar had de bewuste bank geen boodschap aan. Zij hebben het gestorte kapitaal vastgezet en de bankrekening bevroren. Maanden later kreeg ik al mijn geld terug omdat ik gewoon eerlijk een bedrijf ben gestart. Ondertussen moest ik aan mijn financiele verplichtingen blijven voldoen zoals de postbus, website etc. dit heb ik uit mijn prive rekening betaald om financiele problemen te voorkomen. Dit is de reden dat het nu zo lastig rekenen is. Inmiddels heb ik een buitenlandse bankrekening maar hiermee kan ik geen automatische incasso instellen.....wat dan weer een vereisde is voor de postbus. Hierdoor is het dus zo onoverzichtelijk geworden. 

 

Het probleem dat hierdoor is ontstaan is een bijzonder vreemde manier van geld in de BV inbrengen, niet geld overmaken maar prive uitgeven voor de BV waarna de BV de BTW terugvordert. 

aangepast door Matjes
Link naar reactie
  • 0

Ok, dat maakt het verhaal duidelijker, maar je maakt wel een denkfout bij de hoogte van de lening. je zegt namelijk dat je alle kosten vanuit prive betaald hebt, je hebt toen echter geen 2457,48 het resultaat betaald want dat is excl btw maar aan de leveranciers heb je incl btw betaald. De btw heb je later teruggekregen in de bv.

 

Je moet de balans bepalen op de volgende manier..

1. Eigen vermogen 100 staat vast.

2. Liquide middelen moet exact, tot op de cent overeenkomen met het bedrag op het bankafschrift van 31-12-2018. 500 euro in jou geval.

3. Alle kosten die je prive hebt betaald worden INCL btw bedrag opgenomen als lening. De winst en verlies rekening is EXCL btw  dus 2457,48+417 = 2874,48 als lening (100 hoger dan mijn eerdere balans door het hogere werkelijk banksaldo.

 

Activa Passiva
Vaste activa Gestort kapitaal:                        100
Materiele vaste activa Overige reserves:                          0
Financiele vaste activa Saldo verlies:                         -2457.48
Vlottende activa Saldo eigen vermogen: -2357.48
Vorderingen:                          17  
Liquide middelen:            500 Lening:                                        2874.48
Totaal:                                     517   

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk dat de bedragen in die laatste balans nog niet kloppen. Het verlies is berekend door alle kosten op te tellen. Matjes schrijft dat de genoemde kosten inclusief BTW zijn. Voor een goede balans moeten die bedragen ex. BTW zijn. 

(In de eerste balans komt Matjes op een verlies van 2040,48, bestaand uit kosten ex btw)

 

Matjes - klopt je berekening? Hoe kwam je op 2040,48? (417 euro is 21% van 1986 euro...)

aangepast door mmint
Aanvulling
Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal, 

 

Wat geweldig dat jullie mij nog steeds aan het helpen zijn! de redding. 

 

Ik kom nu op de volgende balans want die 2457,48 is inclusief BTW dat heb ik overgemaakt van mijn prive rekening naar de bedrijven waar ik dingen heb ingekocht. 

 

Activa Passiva
Vaste activa Eigen vermogen
Materiele vaste activa Gestort kapitaal       100
Financiele vaste activa Saldo verlies              -2040.48
Vlottende activa Vreemd vermogen
Vorderingen                      17 Langlopende schulden 2457,48
Liquide middelen           500  
Totaal                                  517 Totaal                                      517

 

Dat is in lijn met de onderstaande winst en verliesrekening: 

Inkomsten 0
Kosten  
Oprichting 826.59
Pand 1139
Inventaris 396
Overig 95.89
Totale kosten -2457,48
Belastingen 417
Netto verlies -2040,48

 

Heb ik dat nu juist verwerkt? Alles klopt nu wel met elkaar. Als ik straks wellicht toch een NL bankrekening heb wordt het allemaal een stuk makkelijker rekenen. 

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, Matjes zei:

Heb ik dat nu juist verwerkt? Alles klopt nu wel met elkaar.

Belastingen (BTW) € 417 zijn geen inkomsten en horen niet in de W&V-rekening thuis.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nee het is niet juist verwerkt, je moet de kosten boeken excl btw dus de inventaris wordt waarschijnlijk iets van 327 euro ipv 396 uitgaande van 21% btw in het totaal bedrag.

De regel belasting moet er dus uit en alle andere regels moeten op basis van de facturen het bedrag excl btw vermeld krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Inkomsten 0
Kosten  
oprichting 683.1
Pand 950
Inventaris 327.28
Overig 79.25
totale kosten 2039.63
Totaal verlies -2039.63

 

Ik heb een klein verschil, ik denk dat dit komt doordat ik ergens verkeerd heb afgerond. het zou dus -2040,48 moeten zijn

 

 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Matjes zei:

Ik heb een klein verschil, ik denk dat dit komt doordat ik ergens verkeerd heb afgerond. het zou dus -2040,48 moeten zijn

Er zal wel iets meer niet kloppen dan alleen een afronding ... € 2.457,48 incl 21% btw = € 2030,98 ex btw.

Misschien iets met 0% of met 9% btw ?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@mmint voor zover ik kan zien klopt alles, maar ik moet ergens nog een fout hebben zitten. ik heb trouwens in de bovenstaande tabel oprichting en pand omgedraaid. 

 

Zo is de oprichting betaald: 

Kosten Inclusief Exclusief
Firm 24 363 300
KvK inschrijfkosten 50 50
Jurist  726 600
Totaal 1139 950
     
     
     

 

Over de kvk inschrijven hoef je geen btw te betalen dus deze heb ik beide op 50 euro gezet. dit levert denk ik het verschil op. 

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien probeer je op basis van dagafschriften achteraf je boekhouding op te stellen. Kun je de exacte bedragen niet van je facturen overnemen? 

 

Waar je nog geen rekening mee houdt zijn de afrondingsverschillen bij de btw-aangifte.

Je rekent eenvoudig kosten-btw=verlies, maar in die 417 euro btw uit vijf aangiftes zitten vijf afrondingen. Die afrondingen kunnen optellen tot enkele euro's verschil in jouw voordeel, die je verlies zullen verkleinen.

 

(Ik vraag me trouwens nog wel af wat dat pand was, je noemt alleen je postbus... Gezien je omzet zou de belastingdienst kunnen vermoeden dat er ook wat sprake was van privé-gebruik).

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb de bedragen van de facturen overgenomen, die moeten kloppen. Alleen in de afronding zit een verschil. 

 

Je hebt helemaal gelijk, daar heb ik ook ook afgerond en niet altijd correct daar komt ook nog een klein verschil uit. Ik weet niet of het nog lukt om te reconstrueren hoe deze afrondingen zijn gedaan. Ik realiseer me wel dat ik echt een boekhouder nodig heb, nu heb ik ongelofelijk veel geluk met jullie die me allemaal willen helpen, wat ik ontzettend waardeer maar voor de toekomst moet ik dit anders gaan aanpakken. 

 

Dat pand heb ik gehuurd bij https://www.beesiksoffice.space/ daar kun je een kantoorruimte huren dat dient als inschrijfadres, je bent verplicht ook een postbus bij Postboxnl af te nemen als je een beesiksoffice ruimte huurt. Ik begrijp het helemaal als de belastingdienst denkt dat ik deze zaken prive gebruik, wat mij betreft zijn ze welkom en mogen zij kijken of onderzoeken op welke wijze zij willen, de spullen zijn netjes opgeslagen en worden niet prive gebruikt. Ik heb zo veel onderzoeken gehad omdat mijn rekening onterecht bevroren werd dat ik dat wel gewend ben geraakt. De koffie staat ook voor de belastingdienst klaar. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.