Jump to content
Henk-Jan de Meer
Verberg

[Column] Kans op publiciteit 2x zo groot in juli en augustus voor ondernemers

Redacties zijn nu al op zoek naar extra verhalen van ondernemers, want de nieuwsagenda’s raken steeds leger richting de zomer. De journalistieke komkommertijd komt er aan en dat betekent een periode waarin de kans op publiciteit 2x zo groot is als normaal. 'Wil je als ondernemer free publicity, regel dan nu al een goed geschreven persbericht. Dan kan het zodra het komkommertijd is meteen verstuurd worden.’


De nasleep van alle politieke verkiezingen is tot rust gekomen. Politici gaan straks met zomerreces en de zomervakanties beginnen. ‘Van 5 juli t/m 2 september is er geen politiek nieuws. In dezelfde periode gaan ook veel gezinnen met zomervakantie dus er gebeurt bar weinig in de maatschappij.’

 

Komkommertijd landelijke media

  • Zomerreces Nederlands parlement: 5 juli t/m 2 september 2019 
  •  Schoolvakanties: 6 juli t/m 25 augustus 2019 

Zowel de politiek als alle drie de regio’s (Noord, Midden, Zuid) zijn op vakantie van 13 juli t/m 18 augustus 2019. Dan is het dus echt komkommertijd. Dan droogt de nieuwsstroom helemaal op voor veel media en lees je veel berichten die buiten de komkommertijd geen nieuwswaarde hebben. Vaak lijkt het dan dat er ineens meer inbraken en andere vormen van kleine criminaliteit zijn, maar in werkelijkheid is het verschil dat media hier over verslag doen bij gebrek aan ander nieuws.’


Voorbereidingen treffen
Ondernemers doen er daarom goed aan om nu al na te denken over hun nieuwsmoment en een persbericht te laten schrijven, als ze free publicity willen tenminste. ‘De komkommertijd biedt een uitgelezen kans om digitaal herrie te schoppen. Maak daar als ondernemer gebruik van als je media-aandacht wilt. Het belooft de komende maanden journalistiek gezien erg rustig te worden, dus het is de ideale periode om persberichten te versturen.' 


Werkwijze redacties
Redacties werken tijdens de komkommertijd op een andere manier, want ondanks het opdrogen van de nieuwsstroom komt wel gewoon de volgende editie uit. En die moet dus gevuld worden. Sommige redacties pakken dat aan door eerder geschreven tijdloze verhalen van de plank af te halen. Ook passen redacteuren de journalistieke criteria die voor het nieuws gelden flexibeler toe. Ze gebruiken berichten die buiten de komkommertijd het nieuws niet zouden halen, de zogenoemde ‘zacht nieuws’ berichten. Dus die grotere kans op publiciteit is echt aanwezig als je het goed aanpakt.'


Hoe regel ik voor free publicity?
‘Wil je als ondernemer free publicity? Maak het de redacties dan gemakkelijk. Zij draaien met minimale bezetting in de zomer. Een redacteur moet dus meer doen in dezelfde tijd, waardoor ze sneller voor kant-en-klare verhalen kiezen. Hoe sneller de redacteur een goed verhaal uit een persbericht kan overnemen, hoe groter de kans op free publicity voor de ondernemer. Dat is dus een win-winsituatie.’

 

Uitgebreidere informatie met tips en tricks voor het schrijven en versturen van persberichten kun je lezen op mijn bedrijfsblog. Heb je vragen hierover, dan mag je natuurlijk ook altijd contact met me opnemen. 


De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
2 minuten geleden, Richard Theuws zei:

hehe nou ja, op zich vind ik zo'n reminder helemaal niet erg. Door de jaren heen best wat pers weten te halen in komkommertijd. 

Logisch, het is immers komkommertijd ... maar heeft het ook wat opgeleverd ?

 

De kans dat niemand in komkommertijd het artikel leest, zal ook meegewogen moeten worden.

Belangrijke mededelingen kan je beter uitstellen.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Yep, een linkje van goeie nieuwswebsites is best wat waard, ook als het "niet gelezen wordt". De PR die ik met die poepende vogel heb gehaald heeft bijvoorbeeld ook voor een flinke stijging in de organische zoekresultaten van Google gezorgd.


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link to post
Share on other sites
  • 0

Heb je in komkommertijd tijd over?

Dan heeft de KvK 7 zomertips voor zpp'ers voor ontspanning (incl. tips waar je rekening mee moet houden als je je ontspant) :classic_cool: 

 

De zomer breekt aan. Een goed moment om je bedrijfsactiviteiten tijdelijk op een lager pitje te zetten. Even terug naar de eerste versnelling. Met deze 7 zomertips schakel je geleidelijk af naar totale ontspanning.

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 227 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept