• 0

[Column] Kans op publiciteit 2x zo groot in juli en augustus voor ondernemers

Redacties zijn nu al op zoek naar extra verhalen van ondernemers, want de nieuwsagenda’s raken steeds leger richting de zomer. De journalistieke komkommertijd komt er aan en dat betekent een periode waarin de kans op publiciteit 2x zo groot is als normaal. 'Wil je als ondernemer free publicity, regel dan nu al een goed geschreven persbericht. Dan kan het zodra het komkommertijd is meteen verstuurd worden.’


De nasleep van alle politieke verkiezingen is tot rust gekomen. Politici gaan straks met zomerreces en de zomervakanties beginnen. ‘Van 5 juli t/m 2 september is er geen politiek nieuws. In dezelfde periode gaan ook veel gezinnen met zomervakantie dus er gebeurt bar weinig in de maatschappij.’

 

Komkommertijd landelijke media

  • Zomerreces Nederlands parlement: 5 juli t/m 2 september 2019 
  •  Schoolvakanties: 6 juli t/m 25 augustus 2019 

Zowel de politiek als alle drie de regio’s (Noord, Midden, Zuid) zijn op vakantie van 13 juli t/m 18 augustus 2019. Dan is het dus echt komkommertijd. Dan droogt de nieuwsstroom helemaal op voor veel media en lees je veel berichten die buiten de komkommertijd geen nieuwswaarde hebben. Vaak lijkt het dan dat er ineens meer inbraken en andere vormen van kleine criminaliteit zijn, maar in werkelijkheid is het verschil dat media hier over verslag doen bij gebrek aan ander nieuws.’


Voorbereidingen treffen
Ondernemers doen er daarom goed aan om nu al na te denken over hun nieuwsmoment en een persbericht te laten schrijven, als ze free publicity willen tenminste. ‘De komkommertijd biedt een uitgelezen kans om digitaal herrie te schoppen. Maak daar als ondernemer gebruik van als je media-aandacht wilt. Het belooft de komende maanden journalistiek gezien erg rustig te worden, dus het is de ideale periode om persberichten te versturen.' 


Werkwijze redacties
Redacties werken tijdens de komkommertijd op een andere manier, want ondanks het opdrogen van de nieuwsstroom komt wel gewoon de volgende editie uit. En die moet dus gevuld worden. Sommige redacties pakken dat aan door eerder geschreven tijdloze verhalen van de plank af te halen. Ook passen redacteuren de journalistieke criteria die voor het nieuws gelden flexibeler toe. Ze gebruiken berichten die buiten de komkommertijd het nieuws niet zouden halen, de zogenoemde ‘zacht nieuws’ berichten. Dus die grotere kans op publiciteit is echt aanwezig als je het goed aanpakt.'


Hoe regel ik voor free publicity?
‘Wil je als ondernemer free publicity? Maak het de redacties dan gemakkelijk. Zij draaien met minimale bezetting in de zomer. Een redacteur moet dus meer doen in dezelfde tijd, waardoor ze sneller voor kant-en-klare verhalen kiezen. Hoe sneller de redacteur een goed verhaal uit een persbericht kan overnemen, hoe groter de kans op free publicity voor de ondernemer. Dat is dus een win-winsituatie.’

 

Uitgebreidere informatie met tips en tricks voor het schrijven en versturen van persberichten kun je lezen op mijn bedrijfsblog. Heb je vragen hierover, dan mag je natuurlijk ook altijd contact met me opnemen. 

De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, Richard Theuws zei:

hehe nou ja, op zich vind ik zo'n reminder helemaal niet erg. Door de jaren heen best wat pers weten te halen in komkommertijd. 

Logisch, het is immers komkommertijd ... maar heeft het ook wat opgeleverd ?

 

De kans dat niemand in komkommertijd het artikel leest, zal ook meegewogen moeten worden.

Belangrijke mededelingen kan je beter uitstellen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Heb je in komkommertijd tijd over?

Dan heeft de KvK 7 zomertips voor zpp'ers voor ontspanning (incl. tips waar je rekening mee moet houden als je je ontspant) :classic_cool: 

 

De zomer breekt aan. Een goed moment om je bedrijfsactiviteiten tijdelijk op een lager pitje te zetten. Even terug naar de eerste versnelling. Met deze 7 zomertips schakel je geleidelijk af naar totale ontspanning.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.