• 0

(weer) importeren

Na een tijdje eruit geweest te zijn ben ik maar weer begonnen met mijn eigen projecten.

 

Heb inmiddels contact gemaakt met een fabrikant van electronisch "gadgets" in Zuid-Korea en de nodige informatie over hun producten al ontvangen. Heb zojuist ook mijn proforma invoice ontvangen met daarin mijn vraag om enkele samples van de producten te bestellen.

Maar hoe moet ik dit eigenlijk verder aanpakken op een professionele manier ?

 

Hoe moet het transport en betaling verlopen eigenlijk ? Het gaat hier nog maar om samples, dus zal waarschijnlijk (en ik prefereer) via luchtvracht worden vervoerd.

Wat men al heeft aangegeven is dat het FOB Korea is en dat men wacht op T/T remittance voordat de producten worden verzonden.

In de doos zit zo'n 10 stuks gadgets in - totaal 6 a 7 kilo ?

 

Moet ik hiervoor een expediteur inschakelen of kan ik dat ook 'zelf' doen.

 

Had al gelezen uit andere threads op HL dat een fabrikant zelf hun eigen transport kunnen regelen (en ook gratis?)

Zou eigenlijk niet weten hoe ik dit aan degene moet vragen zonder dat ik erg 'noob' overkom :)

 

Liep ook na te denken over eventuele kosten, maar naast vervoer van die samples denk ik dat alleen BTW afgedragen moeten worden, maar weet niet zeker of dit ook voor samples geldt ?

 

Mocht het zo zijn dat er een expediteur aan te pas moet komen, dan zal ik daar ook meteen code en heffingen opvragen.

 

Ik weet dat er al veel import vragen zijn geweest op HL en heb er al een hoop over gelezen maar (bij mij en misschien bij andere) blijven sommige vragen onbeantwoord.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

je kan een bedrijf zoeken in nederland en hun de opdracht geven te zorgen dat het bij jou aankomt, maar je kan ook aan de leverancier vragen hoeveel het kost als je het via hem verstuurd. ikzelf laat het meestal versturen door de leverancier en zoek dan een bedrijf in nederland die zorgt dat het door de douane en daarna bij mij komt. maar ik heb ook 'n leverancier waarbij het goedkoper is een nederlands bedrijf de opdracht te geven de bestelling naar mij te laten versturen.

 

'zelf' laten doen lijkt mij nogal lastig, hoe zorg je dat het in een boot of vliegtuig komt en door de douane? ik heb ook weleens bestellingen ontvangen zonder dat ik verzendkosten hoefde te betalen,dat is een kwestie van onderhandelen. ;)

 

kosten die erbij komen zijn inderdaad de verzendkosten, invoerrechten en btw (maar die kan je terugvragen).

Link naar reactie
  • 0

Care to share trade secrets ? (o.a. gratis opgestuurd krijgen) :D

 

Heb bij http://www.kopf-luebben.nl/ inmiddels gevraagd hoeveel het een en ander geregeld/gaat kosten..... krijg daar nog bericht over.

 

ja.. dat ik DHL neem is puur omdat het hier om samples gaat.... kleine zendingen, zodra het een beetje vorm aanneemt dan neem ik wel een grotere als Fedex

 

Is Fedex trouwens een goeie ?? KVK refereert er ook al naar maar heb z'n gevoel dat het zo'n dure partij is

Link naar reactie
  • 0

er zijn tig bedrijven en ze zullen allemaal wel voor- en nadelen hebben maar ik vind

http://www.itg.nl/

http://www.eaglegl.com/

 

iig wel goed qua prijzen.

 

ik ken helaas nog niet echt een onderhandeltruc (iemand tips?). tot dusver was het gewoon dat ik het totaalbedrag te hoog vond. minder voor de producten betalen is beledigend, maar bv meer voor hetzelfde geld, iets extra's erbij of geen verzendkosten te betalen is te doen. ikzelf zeg meestal dat ik het graag wil kopen maar dat mijn baas het te duur vindt. weet niet of dit de beste truc is maar dan speel ik iig de onschuldige waardoor hij niet boos op mij is. ;) moet wel zeggen dat het bij de 1 niet lukt en bij de ander wel, en dat het alleen lukt als de bestelling ook interessant is voor hun.

Link naar reactie
  • 0

oh ja, nou weet ik weer waarom je niet zozeer om lagere prijs moet vragen maar om wat extra's. het is voor de leverancier goedkoper als je zegt 'ik wil gratis artikelen ter waarde van 100,- erbij' ipv 'ik wil 100,- goedkoper'. want 100,- eraf kost hem meer dan bv voor 20,- (inkoopprijs) aan goederen meesturen.

Link naar reactie
  • 0

Ben inmiddels al weer wat verder maar krijg het volgende te horen.

Degene die me de samples toestuurt prefereert EMS (express mail service) omdat dit goedkoper zou zijn dan via expediteur (ook logisch omdat het hier betreft om kleine hoeveelheid)

 

Maar wat zijn de stappen die ik moet ondernemen om het geheel te runnen.

 

Heb dus een Proforma invoice waarin gezegd wordt T/T te betalen en daarin zit ook de kosten in verwerkt voor het verzenden via EMS

 

vraagstukken

1. Kan ik gewoon via ABN of dergelijks electronisch het bedrag overmaken en dan regelt degene de verzending naar mijn adres ?

2. En hoe zit het eigenlijk met evt. heffingen.... het gaat hier om electronica, moet ik die nog erbij optellen wanneer het aankomt voor me deur

3. gaat EMS shipping niet erg traag...... shipping is een maand wachten ?

(edit, zie op een site dat dit 2 - 5 werkdagen kan duren)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben inmiddels al weer wat verder maar krijg het volgende te horen.

Degene die me de samples toestuurt prefereert EMS (express mail service) omdat dit goedkoper zou zijn dan via expediteur (ook logisch omdat het hier betreft om kleine hoeveelheid)

 

Maar wat zijn de stappen die ik moet ondernemen om het geheel te runnen.

 

Heb dus een Proforma invoice waarin gezegd wordt T/T te betalen en daarin zit ook de kosten in verwerkt voor het verzenden via EMS

 

vraagstukken

1. Kan ik gewoon via ABN of dergelijks electronisch het bedrag overmaken en dan regelt degene de verzending naar mijn adres ?

2. En hoe zit het eigenlijk met evt. heffingen.... het gaat hier om electronica, moet ik die nog erbij optellen wanneer het aankomt voor me deur

3. gaat EMS shipping niet erg traag...... shipping is een maand wachten ?

(edit, zie op een site dat dit 2 - 5 werkdagen kan duren)

 

 

 

1. je kan via enige bank betalen naar het buitenland, maar ik persoonlijk doe het juist via abn want die is het goedkoopst.

2. als er op de bon staat 'samples of no commercial value' heb je geen invoerrechten.

3. ik ken ems niet, maar ik denk dat het wel snel is, als ik samples krijg hebben ze het ook altijd over express en heb ik het meestal binnen 3 werkdagen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Okay, dus als ik het goed begrijp kan ik het bedrag gewoon online overmaken (via abn)... maar wat doe ik dan met de proforma invoice ? moet ik die niet ergens afgeven of dergelijks ?

 

Heb gevraagd of degene een no commercial value erbij wil zetten op de bon, dat kan ook nog wel wat schelen :)

 

 

p.s. reusje erbij :D

Link naar reactie
  • 0

proforma invoice is hetzelfde als wat ze hier een factuur noemen (correct me if i'm wrong). enige wat ik ermee doe is aan de afhandelaar geven als het ingeklaard moet worden enzo. jij laat het nu rechtstreeks versturen, heb dus geen afhandelaar, dus hoef je er verder ook niets mee te doen. ikzelf doe het wel in boekhouding, lijkt me ook wel verplicht.

krijg ik er nu nog een reusje bij. :P ;D

Link naar reactie
  • 0

hmmm...... met een normale factuur doe je eigenlijk ook niets mee he .. :)

 

maar stel dat je containers vol goederen hebt , hoe bewijs je dan dat het van jou is ?

 

 

Heb reactie ontvangen van de bestelling en hij wacht nu dus nog op een T/T copy ?

Weet dat dit dus een overboeking is, maar hoe / wat is die copy ?

 

 

moet nog veel leren van dit alles, wel even anders dan websites bouwen ::)

Link naar reactie
  • 0

sorry hoor, maar volg anders een import cursus bij kvk of denk even heel goed na.

t/t is betaling, copy is kopie...wat dacht je van een bewijs betaling?

 

en bewijs dat het van jou is: ze sturen altijd B/L op, waarop staat van wie het is.

Link naar reactie
  • 0

en bewijs dat het van jou is: ze sturen altijd B/L op, waarop staat van wie het is.

 

waarop staat van wie het is = niet juist, de bezitter van de BL is op het moment van het bezit de rechthebbende op de lading.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

De proforma invoice krijg je bij het plaatsen van de bestelling, voor het verrichten van de aanbetaling, regelen van de accreditieven, etc.

 

de fabrikant stuurt jou voor aankomst van de goederen :

 

-bill of lading =vrachtbrief ** deze stuur je getekend naar je

expediteur **

-commercial invoice=faktuur **minimaal in tweevoud, 1 voor je

administratie, 1 voor expediteur voor aangifte

douane/inklaren/vrijgeven

-certificate of origin=oorsprongsbewijs **voor vaststellen

invoerrechten/extra heffingen **

 

in jouw geval - samples

 

vooruitbetaling via T/T, je condities zijn FOB korea (Pusan waarschijnlijk) dus je regelt zelf het transport en verzekering. Je hebt het over gadgets dus ga ik uit van laag gewicht/hogere waarde- dus airfright. Transport bedrijven zijn lager in prijs, UPS en consorten sneller maar duur imho. Prepaid brengt de prijs wel weer significant omlaag.

 

Als je via UPS doet heb je geen omkijken naar invoeren, etc. Zij zijn fullservice. Jij hoeft geen zorgen te maken dat je spullen naar iemand anders gaan.

 

Seforo, je had ook mij een mailtje kunnen sturen zoals eerder :-)

 

 

 

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
  • 0

Een goede tip voor verzenden van pakketjes

 

vraag maar eens een offerte bij UPS/TNT/etc.

 

De kosten zijn veel lager als de verzender de kosten betaalt (prepay)

 

Een voorbeeld uit praktijk : als mijn kantoor in china verzending regelt

betaal ik 7 euro/kg voor pakketjes. Als ik de verzending via TNT/UPS regel, betaal ik ongeveer 20 euro per kg. Laatse keer schrok ik omdat

ik voor de verzending van 20 catalogi (damesblad formaat/gewicht) een rekening kreeg van UPS van 480,75!! dat is 24 euro/catalogus.

 

Informeer maar eens bij een jouw pakketdienst

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
  • 0

 

Seforo, je had ook mij een mailtje kunnen sturen zoals eerder :-)

 

 

Will do :)

 

 

Op dit moment is het nog even het geld overmaken en kijken hoe het verder verloopt.

Degene mailt samples via EMS (is goedkoper) en als het grote shipment wordt hebben ze een eigen expediteur dus dat hoef ik ook niet te regelen....

 

Ik weet niet of het Pusan is..... zie daar iig niets van terug in zijn mail e.d.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.