[Artikel] Vast is te vast en flex is te flex, vindt het kabinet.

Aanbevolen berichten

Na de Tweede Kamer, heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met de nieuwe Arbeidsmarktwet.

Daardoor verandert een aantal belangrijke zaken op de arbeidsmarkt vanaf 2020.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Menig ZZP'er zal dit bericht aan zich voorbij laten gaan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Vast blijft gewoon vast hoor,  om van weerbarstig personeel af te komen moeten nog steeds heel wat stappen gezet worden.  En als je je bedrijf wilt stoppen vanwege leeftijd kom je ook niet zo makkelijk van vaste contracten af.

 

Voor mij binnen een paar jaar actueel dus de tijdelijke contracten die er nu lopen zullen zeker geen vaste worden.

Link naar reactie
Op 28-5-2019 om 15:23, TwaBla zei:

Heeft die vastigheid geen waarde voor een mogelijke opvolger?

 

In onze branche is omzet (contracten) prima handel ter overname.  Activa en personeel heeft de overnemende partij vaak voldoende voorhanden.

 

Quote

Werknemers krijgen vanaf de eerste dag dat zij in dienst zijn, met een vast of tijdelijk contract, recht op een ontslagvergoeding. In de huidige situatie bouwen werknemers pas vanaf twee jaar die rechten op.

 

Quote

de werkloosheidspremie (WW-premie) wordt hoger voor werknemers met een tijdelijk contract en goedkoper voor vaste contracten.

 

Vanaf 2020 worden tijdelijke contracten dus een stuk duurder. Je zou kunnen overwegen om direct naar een vast contract te gaan maar met een proeftijd van slechts 1 maand neem je dan een behoorlijk risico.

 

Deze wet gaat in ieder geval mijn plannen om af te bouwen en over te dragen versnellen.😉

Link naar reactie
Op 28-5-2019 om 15:23, TwaBla zei:

Heeft die vastigheid geen waarde voor een mogelijke opvolger?

Waarschijnlijk een negatieve waarde.

Het zal in ieder geval de nodige druk op de overnameprijs zetten.

Ik zou meer waarde hechten aan klantenbestand en de contracten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Ik heb me nog eens verdiept in de wet en denk dat de voordelen van een soepeler ontslagrecht in het niet vallen bij de nadelen (extra kosten) die gaan gelden voor tijdelijke contracten.  Zeker voor kleinere werkgevers in een branche met lage tarieven. 

 

Mijn plan was om per eind 2021 te stoppen vanwege leeftijd maar het wordt nu interessanter om eind dit jaar al te stoppen.  Zeker als de AOW  en pensioen op 66 + 4 maanden bevroren wordt in plaats van 67 en 3 maanden waar ik tot nu toe mijn plannen op baseer.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

In jullie branche is, als ik het me goed herinner, via de CAO het personeel aan de objecten gekoppeld. Ik kan me voorstellen dat dat de keuze vast of flex op een manier beïnvloedt die je in andere branches niet terugziet.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
12 uur geleden, Branko Collin zei:

via de CAO het personeel aan de objecten gekoppeld.

 

dat geldt eigenlijk bij overname van het object door ander schoonmaakbedrijf en houdt in dat het nieuwe schoonmaakbedrijf personeel wat een bepaalde tijd op een object werkzaam is overgenomen dient te worden.  Alleen als werknemer niet met overname instemt dien je hem/haar gelijkwaardig werk (tijdstip, afstand en uren) aan te bieden.

 

De in het artikel beschreven wetswijzigingen hebben alleen betrekking op tijdelijke en vaste contracten.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.