• 0

iemand ervaring met verkopen op Ebay?

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het verkopen op Ebay, zowel in Nederland als andere europese landen?

Ben namelijk heel benieuwd hoe de kostenstructuur van Ebay nu precies werkt en hoe ik kan achterhalen wat mijn kosten zouden zijn.

De informatiepagina's voor de kosten per land zijn namelijk extreem onduidelijk en tot nu toe niemand kunnen vinden die er iets van begrijpen, niet op de ebay community, niet elders op internet, niet de marketing partij waarmee ik werk (die werken niet met ebay omdat ze zelf niet uit de kostenstructuur kunnen komen) maar ook de helpdesk van Ebay zelf heeft geen idee hoe het werkt en wat de kosten zouden zijn. (daar heb ik nu al meerdere berichten over en weer naar gestuurd met vragen om exacte kosten maar hun antwoorden spreken de info op de pagina waarheen ze verwijzen weer tegen en verder kunnen/willen ze ook niet antwoorden.

 

met aantal producten welke ik wil plaatsen kom ik op een marge van:

 

maandelijks tussen de 17 en 450 euro

plaatsingskosten voor producten tussen de 0 euro en 10.000 om de producten dus online op ebay te krijgen.

Enige wat duidelijk is is de commissie over de verkopen.

 

Hoor dus graag of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Niet zo zeer uit verkoopervaring, maar er bestaan eBay en/of Paypal fee calculatoren.

 

Geen idee of die kloppen en of die ook voor elke markt bestaan of hoe die in andere talen genoemd worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

niet de marketing partij waarmee ik werk (die werken niet met ebay omdat ze zelf niet uit de kostenstructuur kunnen komen)

 

Je schakelt die marketingpartij toch juist in om eerder gemaakte ‘fouten’ te voorkomen?

 

Op 30-4-2019 om 12:37, Daniel_Nijmegen zei:

Nu heb ik veel voorbereid voor de nieuwe start (om het maar even zo te noemen), heb een nieuwe strategie opgezet.

Heb daarnaast een partij ingehuurd voor marketing (een partij die expert is in de verkoop via marktplaatsen) en die weet wat ze doen en dus moet voorkomen dat de eerder gemaakte fouten opnieuw gemaakt worden (fouten is niet helemaal het juiste woord maar noem het maar even zo) en de boel flink gaan verbeteren.

 

Die partij is nu een paar weken bezig om noem het maar even de randvoorwaarden goed te krijgen bij het eerste platform en van daaruit dan opnieuw de overige platformen/verkoopkanalen te gaan aansluiten.

 

Wat zegt het je dat juist die marketingpartij dan niets weet, of niets wil weten, van eBay? 
Ben je nu niet jullie plan aan het ondermijnen?

 

“Successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst” maar dat wil niet zeggen dat je fouten moet herhalen.

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Highio zei:

Geen idee of die kloppen en of die ook voor elke markt bestaan of hoe die in andere talen genoemd worden.

even gezocht en gevonden.

die berekenen dus aantal zaken waaronder de commissie over de verkopen. dat is nu net het enige wat wel duidelijk is namelijk gewoon x,x% over de omzet.

wat helaas niet duidelijk is is dus wat de maandelijke kosten zijn:

betaal ik enkel voor de NL shop of afzonderlijk ook abonnement voor de shops in overige landen, hierover is de info wat onduidelijk en tegenstrijdig.

wat zijn de plaatsingskosten? de helpdesk heeft over dat als je iets in polen plaatst je geen plaatsingskosten betaald.

 

Naar wat lijkt betaal ik als ik in Nederland woon en binnen Nederland verkoop geen plaatsingskosten (laat helaas Nederland nu net de minst interessante markt van Ebay zijn, gaat me meer om Duitsland, Frankrijk en overige landen)

en de kostenstructuur lijkt voor elk land weer totaal anders in elkaar te steken.

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Je schakelt die marketingpartij toch juist in om eerder gemaakte ‘fouten’ te voorkomen?

verkopen op Ebay zou ik geen fout willen noemen.

De "fouten"uit het verleden waren voor belangrijk deel het niet weten van hoe amazon tewerk ging en wat daarbij kwam kijken

en resultaat van die "fouten" was dat ik "op mijn donder kreeg" omdat ik de regels niet precies volgde.

31 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Wat zegt het je dat juist die marketingpartij dan niets weet, of niets wil weten, van eBay? 
Ben je nu niet jullie plan aan het ondermijnen?

 

“Successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst” maar dat wil niet zeggen dat je fouten moet herhalen.

dat zegt dat zij er ook niet uit kwamen (voor nu) en andere keuzes gemaakt hebben om nu te richten op kanalen waarmee ze wel ervaring hebben.

Maar dat ik die marketing partij inschakel betekend niet dat ik daarnaast zelf niks meer doe en alles aan hun over laat.

Ik gebruik (en betaal) die partij per kanaal.

Dus ze zullen meerdere kanalen stuk voor stuk van me overnemen, maar paar kanalen zal ik gewoon zelf blijven beheren (in elkgeval voorlopig) omdat ze of daar dus geen ervaring mee hebben of dat ze daar geen toegevoegde waarde kunnen hebben (kanalen waar je volledig aan het kanaal overgeleverd bent).

En uit mijn onderzoek  blijkt dat Ebay voor mijn handel een zeer interessant kanaal kan zijn waar ik graag wat omzet vandaan zou halen mits ik dus uit de kostenstructuur zou komen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik wel heel dom, maar wat moet je met een marketing partij als je verkoop kanaal EBAY of weet ik wat voor marktplaats is? Dan houd verder toch alle marketing op? Dan is het gewoon een kwestie van je website vullen en met een API EBAY volgooien. Kan je dat marketing budget beter gebruiken voor wat 'trail en error' verkoop. Je weet na de eerste paar verkopen heus wel wat je kosten zijn. Kan je daarna gewoon je prijzen aanpassen. Maar misschien begrijp ik je wel helemaal verkeerd. 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Markilanosz zei:

Misschien ben ik wel heel dom, maar wat moet je met een marketing partij als je verkoop kanaal EBAY of weet ik wat voor marktplaats is? Dan houd verder toch alle marketing op? Dan is het gewoon een kwestie van je website vullen en met een API EBAY volgooien. Kan je dat marketing budget beter gebruiken voor wat 'trail en error' verkoop. Je weet na de eerste paar verkopen heus wel wat je kosten zijn. Kan je daarna gewoon je prijzen aanpassen. Maar misschien begrijp ik je wel helemaal verkeerd. 

daar komt nog wel wat meer bij kijken hoor.

- nieuwe producten online zien te krijgen (lastiger als je zou verwachten)

- productinfo optimaliseren

- verkoop account optimaliseren

- inzichten in hoe zaken het best gedaan kunnen worden

- extra marketing mogelijkheden binnen de kanalen

- enz.

- enz.

 

Je kan uiteraard de kanalen vol gooien met producten en vervolgens achterover leunen en op de orders wachten. dan zullen er ook zeker orders volgen. maar met de juiste aanpak en marketing kan je daar veel meer uit halen.

 

Betreft kosten: Ik wil niet 15.000 producten doorschieten naar 5 landen en vervolgens rekening van bijna 10K aan plaatsingskosten krijgen zonder dat en nog maar 1 verkoop geweest is.

Link naar reactie
  • 0

Nu begrijp ik er nog minder van. 

Of je hebt 15.000 producten op voorraad en die gekocht zonder enig idee of die spullen überhaupt te verkopen zijn.

Of je hebt geen voorraad en ook geen zin je druk te maken over:

40 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

nieuwe producten online zien te krijgen (lastiger als je zou verwachten)

- productinfo optimaliseren

- verkoop account optimaliseren

- inzichten in hoe zaken het best gedaan kunnen worden

- extra marketing mogelijkheden binnen de kanalen

- enz.

- enz.

Maar wat doe je dan wel?

 

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, Markilanosz zei:

Nu begrijp ik er nog minder van. 

Of je hebt 15.000 producten op voorraad en die gekocht zonder enig idee of die spullen überhaupt te verkopen zijn.

Of je hebt geen voorraad en ook geen zin je druk te maken over:

gelukkig hoef je daar ook weinig van te begrijpen aangezien dat totaal niet van belang is voor de vraag die ik stel.

Zolang ik begrijp wat ik doe is dat voldoende;-)

52 minuten geleden, Markilanosz zei:

Maar wat doe je dan wel?

Ik verkoop spullen via diverse platformen door heel Europa en via webshops

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
53 minuten geleden, jajajeroen zei:

Heb je hier al gekeken? Lijkt me redelijk duidelijk..

kosten voor NL zijn ondertussen redelijk duidelijk.

Behalve dan wat de voordelen zijn als je een topwinkel plus neemt voor  260 euro per maand.

Dan kom je bij de internationale verkopen uit.

daar is onduidelijk of je per land een abonnement moet afsluiten of dat 1 goed is voor meerdere landen (daar lijkt het op).

zoals nu lijkt moet je voor NL maandelijkse kosten betalen maar geen plaatsingskosten.

Voor Belgie lijk je ook apart maandelijkse kosten te moeten betalen.

Als je in Duitsland een account neemt betaal je daarvoor ook nog apart maandelijkse kosten maar mag je afhankelijk van het account in Frankrijk, italie en spanje ook een x aantal producten gratis plaatsen (per land en per contract verschillend hoeveel).

Engeland dan lijk je ook weer apart te moeten betalen, mag je 1000 producten gratis plaatsen en voor extra producten 0,35 per product plaatsingskosten.

 

Maar het is dus niet duidelijk wat je allemaal naast elkaar moet nemen en wat overlap met elkaar heeft doordat verschillende landen totaal verschillende kostenstructuren hebben en er niet 1 uniform overzicht is van de kosten per land

 

dan staat erbij dat sinds 1 oktober 2016 geen plaatsingskosten meer betaald, maar vervolgens staan die nog wel in het overzicht vermeld en als je topwinkel (plus) neemt dan betaal je verlaagde of geen plaatsingskosten (dat deed je toch al helemaal niet volgens die regel van per 1 oktober 2016??)

 

dat maakt het dus verwarrend, eerst zeggen dat je niet betaald, vervolgens wel tonen in kostenoverzicht en dan zeggen dat je mogelijk verlaagde of niet betaald. en zo is dat per land dus allemaal anders en verwarrend.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij moet je het andersom lezen. Als jij een in NL geregistreerde verkoper ben, heb je niet te maken met plaatsing kosten. Als jij een in het buitenland geregistreerde verkoper bent die verkoopt in Nederland, wel. Daarom worden de kosten wel vermeld.

 

Quote

Plaatsingskosten voor aanbiedingen met een vaste prijs als je objecten in het buitenland verkoopt

 

Alle verkopers met een Topwinkel of Topwinkel Plus abbonement profiteren van dezelfde voordelen als lokale verkopers op onze internationale sites voor het formaat Nu kopen met een duratie van 30 dagen of Geldig tot Geannuleerd. Veilingen en aanbiedingen die niet in het Geldig tot Geannuleerd formaat of 30dagen zijn worden wel in rekening gebracht.

 

Hier lees ik dat je per land geen apart abonnement nodig hebt (je NL abonnement volstaat), maar dat jij als in Nederland geregistreerde verkoper in het buitenland wel te maken krijgt met plaatsing kosten. Die dus per land verschillen, maar dat lijkt me een kwestie van eenmalig opschrijven en even een schema oid van maken, eventueel kijken of de percentages per succesvolle aankoop verschillen..

aangepast door jajajeroen
Typfouten hersteld
Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je gedachte maar op die pagina staat dus ook:

 

Quote

Geen plaatsingskosten als je actief objecten in het buitenland verkoopt 

en

Quote

Alle verkopers met een Topwinkel of Topwinkel Plus abbonement profiteren van dezelfde voordelen als lokale verkopers op onze internationale sites voor het formaat Nu kopen met een duratie van 30 dagen of Geldig tot Geannuleerd.

 

 

en als ik op de locale sites kijk (b.v.) dan staat daar dat afhankelijk van het gekozen abonnement je x aantal gratis producten mag plaatsen (bij duurste abonnement onbeperkt).

voor 149 dollar dus onbeperkt producten in Frankrijk, Italie, spanje, engeland en duitsland en 10.000 in de verenigde staten.

 

Dus als ik als ik topwinkel of topwinkel plus neem in Nederland (die overigens veel duurder is als de varianten in buitenland) mag ik dan dus ook onbeperkt in die landen plaatsen zonder plaatsingskosten?

 

en Belgie valt dat dan ook onder die regels die ik quote of is dat weer apart en betaal ik dan dus 9 cent per product (= 1350 euro plaatsingskosten)?

 

Op die vragen kan/wil de helpdesk van ebay zelf dus ook geen antwoord geven maar verwijzen steeds weer naar die linkjes.

Link naar reactie
  • 1

Oké, ik snap je punt. Het struikelblok zit hem dus een beetje in het 'actief verkopen' dat klinkt behoorlijk subjectief..

 

Ik ken iemand die internationaal actief verkoopt via o.a. ebay, ik heb de vraag bij hem neergelegd, misschien dat diegene wat duidelijkheid kan verschaffen..

Link naar reactie
  • 0

na ongeveer 15 mails over en weer met Ebay lijkt er nu langzaam wat duidelijk te worden:

 

als je in NL een topwinkel of topwinkel Plus neemt (voordeel van die laatste is nog steeds onbekend) dan krijg je in buitenland dezelfde voordelen als de lokale verkopers daar:

 

* eigenlijk geen voordeel want je betaald voor frankrijk b.v. 0,30 per product om te plaatsen (voor 15K producten dus €4.500 euro om de producten online te krijgen) en voor overige landen zo ongeveer hetzelfde. dus als je naast Nederland in 4 extra landen 15K producten wil verkopen is dat €18.000 euro opstartkosten

* die verlaagde of geen plaatsingskosten is dus iets wat een loze belofte lijkt  omdat je dus gewoon volle prijs betaald (ze verwijzen voor de verlaagde kosten naar de landen pagina's maar daar vind ik daar niks over)

als je meer gratis advertenties wil plaatsen moet je dus abonnement nemen.

Je moet dan voor elk land afzonderlijk een abonnement afsluiten(abonnement in Frankrijk geeft echter zo te zien recht ook in Italie, Spanje, Duitsland en UK te verkopen).

dus abonnement in Nederland, abonnement in Frankrijk en abonnement in belgie = 669,50 euro per maand

Link naar reactie
  • 0
Quote

€18.000 euro opstartkosten

Plus iemand of een partij die dat gaat verzorgen.

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn webshop is gekoppeld aan partij die dit zo naar Ebay kan doorschieten dus dat is niet het probleem. heb het mer 1 a 2 uurtjes werk allemaal in alle landen online staan.

 

Maar begrijp nu wel waarom ebay zegt: zet het maar gewoon online, dan zie je direct wat het kost.

Ja ik schiet dus 15K producten in in al die landen en vervolgens gaan zijn 18.000 euro van de creditcard proberen af te schrijven (en daravoor staan de producten dus enkel nog maar online)

Link naar reactie
  • 1

Maar waarom ga je in 1x 15000 producten doen? Waarom begin je niet met 100? Dat doe je zo wie zo denk ik omdat je eerst wil zien of alles wel op de goede plek terechtkomt. Ik vind de info uit deze discussie interessant, maar de manier waarop snap ik nog steeds niks van. Maar zoals je al zei, dat is niet mijn probleem. 

Link naar reactie
  • 0

Vraag de marketingpartij ook even om de inregeling van de verzendkosten en retourcondities. Ik geloof niet dat daar een naadloze oplossing met dit platform voor bestaat.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Markilanosz zei:

Maar waarom ga je in 1x 15000 producten doen? Waarom begin je niet met 100? Dat doe je zo wie zo denk ik omdat je eerst wil zien of alles wel op de goede plek terechtkomt. Ik vind de info uit deze discussie interessant, maar de manier waarop snap ik nog steeds niks van. Maar zoals je al zei, dat is niet mijn probleem. 

100 producten is niet interessant vanwege de bijkomende kosten.

Ik moet abonnement(en) bij Ebay nemen, ik moet orderkoppeling huren, ik moet betalen voor de koppeling, moet een repricer inzetten en zo zijn er nog wat kosten.

Die zijn met het online brengen van 100 producten niet terug te verdienen (hoewel op ebay iets hogere marges als elders gehaald lijken te kunnen worden).

 

ondertussen is redelijk duidelijk dat het verkopen in Nederland en belgie de duurste opties zijn terwijl Ebay daar het minst gebruikt wordt.

 

Het nemen van een aansluiting in Frankrijk lijkt de beste optie, dan kan ik voor een 50 euro het volgende plaatsen:

10K producten in Frankrijk

10K producten in Italie

10K producten in Spanje

1,5K producten in de UK

2,5K producten in Duitsland

 

voor Duitsland is dat vrij weinig, UK vind ik minder interessant (heeft met de markt, concurrentie en de brexit te maken)

wordt dus  hoe dan ook 5K producten uitsluiten en voor UK en Duitsland slechts heel beperkt doorsturen.

Als dat dan goed loopt kan ik uitbreiden naar onbeperkt producten voor een bedrag van 150 euro.

 

Nederland en Belgie laat ik dan voorlopig gewoon even helemaal achterwege en ga ik dan niet aan leveren via Ebay.

 

Hoe en wat ik doe: ik doe dit al redelijk succesvol (moet en kan zeker nog veel verbeterd worden) via andere kanalen als bol en heb al goede testen gedaan op andere platformen.

Ging me nu echt om de kosten van Ebay en die worden stukje bij beetje duidelijk.

Nu de rest van de puzzelstukjes voor Ebay nog oplossen.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Highio zei:

Vraag de marketingpartij ook even om de inregeling van de verzendkosten en retourcondities. Ik geloof niet dat daar een naadloze oplossing met dit platform voor bestaat.

 

Groet,

 

Highio

dat zijn de andere puzzelstukjes die nog uitgezocht moeten worden.

Verzendkosten zou niet heel lastig moeten zijn,

Retourneren is voor alle platformen nog een punt van aandacht, heb daarvoor al verschillende gesprekken gevoerd voor oplossingen daarvoor vanuit verschillende Europese landen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Daniel, waarom kijk je naar het zuiden en niet naar het noorden of oosten?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ward van der Put zei:

Er zijn massa's webwinkeliers die leven in de illusie dat toegang tot een plaatselijke groothandel een USP is. Daar maken die groothandels en online verkoopplatforms ook dankbaar gebruik en misbruik van.

mijn bestaansrecht hangt van wel iets meer af als toegang tot een lokale groothandel.

Maar als ik van iedereen die roept dat wat ik doe niet kan, niet interessant is of dat iedereen dat kan een euro zou krijgen zou ik er een lucratieve handel bij hebben 😉

Ooit dacht ik zelf ook dat iedereen dit kon en dat ik dit wel even snel en makkelijk kon opzetten, maar ondertussen weet ik dat er heel wat meer bij komt kijken als de meeste mensen denken.

In elkgeval wel als je voor meer als paar orders per week gaat, dan moet gewoon alles kloppen.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Highio zei:

Daniel, waarom kijk je naar het zuiden en niet naar het noorden of oosten?

 

Groet,

 

Highio

ik kijk nu naar de landen waar de markt groot is maar ook waar ik nu onder de juiste omstandigheden (snelheid, kosten, te bieden klantenservice en de taal van land) kan leveren.

Anders landen staan zeker op mijn lijstje maar zijn heel bewust iets lager daarop gezet omdat het iets lastiger is om de juiste omstandigheden te creëren. maar achter de schermen werk ik daar zeker wel aan (zijn bepaalde platform accounts al in aanvraag)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Vanuit mijn perspectief zou ik moeten zeggen dat je een compleet gebrek aan focus hebt, maar hopelijk ligt dat dan aan mijn 'bril'. Internet is m.i. een business van winnaars en verliezers, niet voor middelmaat. Met internationale verzending ben je dat al snel...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.