• 0

Niche vinden in webdesign wereld

(aangepast)

Hi iedereen,

 

Momenteel ben ik met mijn bedrijf UpTop een "manusje-van-alles" op het gebied van online media. We kunnen websites en apps ontwerpen / ontwikkelen, grafisch vormgeven, drone-videos maken en animaties opleveren. Voor elke specifieke opdracht hebben we wel een specialist, aangezien we voornamelijk werken met een vaste pool van freelancers.

Nu merk ik dat we hierdoor eigenlijk geen focus hebben en ik vind focus één van de belangrijkste elementen binnen ondernemen. Ik heb al besloten dat ik de focus meer wil gaan neerleggen op het ontwerpen en ontwikkelen van websites, maar ook dit blijft nog heel breed.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een specifieke branch/niche binnen de webdesign/ontwikkel-wereld waar ik mijn bedrijf DE specialist in zou kunnen maken. Ik zou bijvoorbeeld de website specialist in Nederland kunnen worden voor Vastgoed Beheer bedrijven.

Weet iemand of ik ergens insights kan krijgen of er een bepaalde niche is waar nog kansen liggen voor website design/ontwikkeling. Ik kan uiteraard ook gewoon een niche kiezen die mij leuk lijkt (Hoewel ik zelfs dat al best lastig vind! ), maar ik wil eerst kijken of er ergens nog een speciale vraag is naar websites voor een specifieke niche.


Hopelijk heb ik mijn probleem / vraag duidelijk uitgelegd en zijn er mensen die me in de juiste richting kunnen wijzen!

 

Alvast bedankt!

Bjørn 

aangepast door UpTop_creative_agency
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het antwoord op de vraag of en waar er een kans ligt, is met name afhankelijk van jouw eigen kwaliteiten, kennis en ervaring. Je moet de vraag dus eigenlijk omdraaien; waar ben je zelf goed in en, zoals je zelf zegt, wat lijkt jou zelf het leukst?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Het antwoord op de vraag of en waar er een kans ligt, is met name afhankelijk van jouw eigen kwaliteiten, kennis en ervaring. Je moet de vraag dus eigenlijk omdraaien; waar ben je zelf goed in en, zoals je zelf zegt, wat lijkt jou zelf het leukst?

 Hi Wouter Hol,


Bedankt voor je antwoord! Het lastige vind ik dat het voor mij persoonlijk niet perse af hangt van de branch. Ik vind het voor elke branche leuk om een website te ontwikkelen. Of het project ook daadwerkelijk leuk is, hangt vaak af van het contact met de klant zelf. Echter ga je in elke niche "vervelende" en "leuke" klanten tegenkomen, dus de type klant is voor mij niet perse een eis voor de niche. 


Ik weet waar onze/mijn sterke en zwakke punten liggen en ik vind elke niche een uitdaging. Dat we ons waarschijnlijk moeten verdiepen in de niche en zaken moeten bestuderen, dat sowieso. De uitdaging voor mij ligt hem echt bij het kiezen van de niche en daar vervolgens helemaal voor gaan.

Lijkt wellicht heel gemakkelijk, maar is het momenteel niet!

aangepast door UpTop_creative_agency
Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Markilanosz zei:

Ik ben het met Wouter eens, zou nog willen toevoegen, wat vind je zelf het allerleukste om te doen? Daar wordt je het makkelijkste super goed in.


Bedankt voor je antwoord en toevoeging Markilanosz!

Ik denk dat het antwoord daarop is het werken met klanten die betrokken zijn, waarde hechten aan je advies en bereid zijn te investeren om hun bedrijf nar het volgende niveau te brengen. Dit is echter een antwoord om het type klant te bepalen en deze gaan we in elke niche tegen komen. 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je in je openingspost zelf het antwoord al geeft.. bouw een niche website, waarop andere ontwikkelaars/designers een niche kunnen vinden!

 

Maar even zonder gekheid, misschien dat ik wat te simpel denk, maar ik zie je niet verder kijken dan het ontwikkelen van websites, apps, etc. 

 

Welke onderwerpen spreken je aan, wat kan jij daar extra bij aanbieden wat geen ander doet? Je noemt vastgoed, in hoeverre ben jij bekend met de vastgoed wereld? Welk onderwerp of welke categorie kun jij je in onderscheiden dat ook jij het leuk vindt? 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, jajajeroen zei:

Ik denk dat je in je openingspost zelf het antwoord al geeft.. bouw een niche website, waarop andere ontwikkelaars/designers een niche kunnen vinden!

 

Maar even zonder gekheid, misschien dat ik wat te simpel denk, maar ik zie je niet verder kijken dan het ontwikkelen van websites, apps, etc. 

 

Welke onderwerpen spreken je aan, wat kan jij daar extra bij aanbieden wat geen ander doet? Je noemt vastgoed, in hoeverre ben jij bekend met de vastgoed wereld? Welk onderwerp of welke categorie kun jij je in onderscheiden dat ook jij het leuk vindt? 


Hi jajajeroen, bedankt voor je antwoord!

 

Dat zijn goede vragen en daar heb ik inderdaad ook niet zo 1,2,3 een antwoord op. Ik neem aan dat je met verder kijken het bijvoorbeeld hebt over "focus op de mobiele ervaring van een gebruiker"? Dus dieper in het "website ontwerpen/ontwikkelen" duiken?

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, UpTop_creative_agency zei:

Ik neem aan dat je met verder kijken het bijvoorbeeld hebt over "focus op de mobiele ervaring van een gebruiker"? Dus dieper in het "website ontwerpen/ontwikkelen" duiken?

Nogmaals, wellicht te simpel gedacht maar ik bedoel meer dat op het moment dat jij je als 'de specialist' profileert in bijvoorbeeld het vastgoed, dat ik ook verwacht dat jij de markt enigszins kent. 

 

Waarom maak je bij het ontwikkelen/ontwerpen bepaalde keuzes (los van het technische aspect)? Wat zorgt ervoor dat jij waarde toevoegt? Kan jij mij vertellen welke website mijn klanten willen?

 

Dat is de reden dat ik vraag naar welke onderwerpen je leuk vindt, los van het ontwikkelen en ontwerpen. Daar vindt jij namelijk (een groot deel van) je meerwaarde.

 

Link naar reactie
  • 0

Soms is het belangrijker om een doel te stellen zonder (meteen) het doel bereiken. maar daar wel consequent naar toe te blijven werken.

Als je nu van alles doet ga je ook niet van de ene op de andere dag opdrachten weigeren neem ik aan. Je kunt als de niche eenmaal gevonden is een deel van de klantne waarschijnlijk makkelijk overdragen aan de freelancers waar je mee werkt.

 

De keuze om te specialiseren is op zich duidelijk maar als je nu heel snel een niche probeert te vinden dat je verder ook niet kent, geeft dat ook weinig kans op succes.  Specialisiatie betekent ook dat meer kennis wordt verwacht over branche specifieke zaken, daar moet je je dus eerst verdiepen, specialiseren gaat meestal als gevolg van een natuurlijke aanwas van klanten in een bepaalde hoek. Uiteraard kun je dat proces wel versnellen door na een paar succesvolle projecten voor een bepaalde klantgroep je daar meer en meer op te gaan richten.

 

Niche specialist wordt je door meer kennis te hebben dan algemene bureaus of doordat een bepaalde branche nog weinig goede sites heeft en jij een aanpak kan bieden waarbij je de voordelen die men tot nu toe niet zag of te duur vond goed weet te verkopen  en vertalen naar een succesvolle website.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
51 minuten geleden, jajajeroen zei:

Nogmaals, wellicht te simpel gedacht maar ik bedoel meer dat op het moment dat jij je als 'de specialist' profileert in bijvoorbeeld het vastgoed, dat ik ook verwacht dat jij de markt enigszins kent. 

 

Waarom maak je bij het ontwikkelen/ontwerpen bepaalde keuzes (los van het technische aspect)? Wat zorgt ervoor dat jij waarde toevoegt? Kan jij mij vertellen welke website mijn klanten willen?

 

Dat is de reden dat ik vraag naar welke onderwerpen je leuk vindt, los van het ontwikkelen en ontwerpen. Daar vindt jij namelijk (een groot deel van) je meerwaarde.

 

jajajeroen, is zeker niet simpel gedacht! Ik denk dan inderdaad dat het goed is om eerst echt te bepalen wat ik leuke onderwerpen vind om voor/mee te werken (omdat daar bijvoorbeeld mijn interesse ligt) en dan pas verder te kijken.

 

43 minuten geleden, Roel J zei:

Soms is het belangrijker om een doel te stellen zonder (meteen) het doel bereiken. maar daar wel consequent naar toe te blijven werken.

Als je nu van alles doet ga je ook niet van de ene op de andere dag opdrachten weigeren neem ik aan. Je kunt als de niche eenmaal gevonden is een deel van de klantne waarschijnlijk makkelijk overdragen aan de freelancers waar je mee werkt.

 

De keuze om te specialiseren is op zich duidelijk maar als je nu heel snel een niche probeert te vinden dat je verder ook niet kent, geeft dat ook weinig kans op succes.  Specialisiatie betekent ook dat meer kennis wordt verwacht over branche specifieke zaken, daar moet je je dus eerst verdiepen, specialiseren gaat meestal als gevolg van een natuurlijke aanwas van klanten in een bepaalde hoek. Uiteraard kun je dat proces wel versnellen door na een paar succesvolle projecten voor een bepaalde klantgroep je daar meer en meer op te gaan richten.

 

Niche specialist wordt je door meer kennis te hebben dan algemene bureaus of doordat een bepaalde branche nog weinig goede sites heeft en jij een aanpak kan bieden waarbij je de voordelen die men tot nu toe niet zag of te duur vond goed weet te verkopen  en vertalen naar een succesvolle website.

 

 

 

 Bedankt voor je antwoord Roel J! Je hebt gelijk, het doel stellen is anders dan direct het doel behalen. We hebben inderdaad meer ervaring in een bepaalde niche nodig voordat we direct volle focus hier op kunnen leggen.

Ik denk dat we eerst inderdaad moeten kijken wat we leuk zouden vinden, kijken of we wat klanten daarin kunnen vinden en ons erin verdiepen en dan pas echt een niche focus creëren.

 

aangepast door UpTop_creative_agency
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

 

Je kan de markt op talloze manieren indelen, dus een niche vinden is een kwestie van een invalshoek kiezen.

 

De basis is goed als je alle basic skills in huis hebt of tenminste in je netwerk. Kijk kritisch naar je eigen performance (SWOT) en positionering. Bedenk nog eens waar je opdrachten vandaan kwamen. Was dat via het netwerk, uit de directe omgeving? Of zie je ook bekenden van bekenden binnenkomen, rolt je reputatie al voor je uit?

 

Als ik even snel door je portfolio blader zie ik een agency dat het niveau buurtsitebouwer wel ontstegen is.  Je hebt landelijke opdrachtgevers en het aanbod ziet er grafisch sterk uit. Wat cosmetica, wat food, wat IT, wat vakantie, wat diensten. Ik zie gevestigd en ik zie startups. Ik zie commercieel en not-for-profit. Het is wel overwegend Nederlands, maar het aantal agencies dat internationale klanten aantrekt is klein.

 

Nou kan je een specialiteit ontwikkelen in cosmetica of vakantie, in IT of in retail. Maar een andere invalshoek is via skills. Dan presenteer je jezelf dus als bureau dat in staat is bepaalde dingen erg goed te doen. Dat lijkt me voor jullie veel logischer, want ik kom enkele cases tegen die een hoog abstractie-niveau hebben. Het wijngaardweb (ik noem de naam expres niet) zou ik weleens beter uitgelegd willen zien, want dat is een nogal ongewoon businessmodel. En wat jullie hebben gedaan met een grote Rotterdamse universiteit is een voorbeeld van intrapreneuren dat ook meer aandacht verdient. Het kan dus een keuze zijn dat je jezelf afficheert met zulke abstracte cases om andere opdrachtgevers te interesseren die ook met een hoge complexiteit worstelen.

 

Een variant daarop is bijvoorbeeld complexe shop-functionaliteit waarbij ook de supply-chain van toeleveranciers opgenomen is, of met dynamic pricing wordt gewerkt. Niet doen als je daar geen affiniteit mee hebt.

 

Leg ik nou die observaties naast je eigen naam en de verklaring daarvoor, dan denk ik: het rijmt wel maar het dicht niet. Bij OnsTop staat de klant voorop! Je tekstkracht past als dekseltje niet goed op je denkkracht. Weet je zeker dat dit bureau deze opdrachten heeft uitgevoerd? Of ben je deels onderaannemer?

 

Hoe dan ook: ik zou meer vanuit skills (en de gewenste ontwikkeling) denken dan vanuit marktsegmenten. Bij een sushi-restaurant kun je meestal geen poffertjes bestellen. Waar zie je de leukste uitdaging?

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of het heel logisch is om je als ontwikkelaar te richten op een specifieke branche. 

 

Qua websites heb je natuurlijk zaken die je gebruikt in totaal verschillende branches, maar technisch niet wezenlijk van elkaar verschillen. Persoonlijk vind ik die diversiteit juist wel leuk, maar dat is ieders ding. 

 

Waar specialiseren nut gaat hebben: Het ontwikkelen van software die specifiek heel goed werkt voor een bepaalde branche, bijvoorbeeld het verkopen van auto's, verhuren van vastgoed, boeken van reizen etc. Dat vergt natuurlijk wel een forse investering om te ontwikkelen, met de hoop om marktleider te worden in zo'n segment. Dat laatste is natuurlijk geen garantie gezien je niet de enige bent met die ambitie, al denk ik dat de kansen wel groter zijn als het iets is waar je zelf passie voor hebt en waarvan je de markt begrijpt. 

Link naar reactie
  • 1

Er zijn nogal wat kleinere site-developers actief in het sfeertje van life-hacking, lean-startup, 4HWW en andere modieuze filosofieën richting snel succes. De naam van je agency, de omschrijving (high-five) en enkele facetten in de look wekken dezelfde indruk. Het is een bepaalde sfeer waar je je wellicht beter van kan distantiëren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als tip zou ik toch nog eens vlug verbetering aanbrengen in zelfpresentatie. Zijn jullie werkelijk een netwerkorganisatie of team? En werken jullie lokaal of (boven)regionaal? Wat zijn potentiële grote opdrachtgevers in Schiedam?

 

Ik zie een project manager in pak met das en een developer in t-shirt met ketting (beide los van elkaar zeker niks mis mee), maar waar is de 'creative director', 'conceptuele denker' of 'content strateeg'?

 

Ik zou deze in ieder geval verwachten inclusief goed beeldmateriaal op de site van een creatief bureau. Waar vind ik voorbeelden van jullie drone-filmpjes en grafisch ontwerp? Laat eens een verrassende toepassing van jullie expertise als klantwerk zien!

 

Webdesign en geen content management?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zie zowel een (eigen?) CMS als wordpress, dus dat lijkt me geen design zonder management. 

 

Qua eigen website ervaar ik het als extreem schreeuwerig, maar dat kan natuurlijk een keuze zijn. Dat is echter de huidige situatie, wellicht niet die je naar toe wilt in de toekomst. Als je kwaliteiten in huis hebt die verder gaan dan een wordpress installatie met een kek template leveren zou ik die meer etaleren. 

Link naar reactie
  • 0

Samengevat: een niche bevindt zich niet zozeer in jouw prestatie,  maar in de behoeften van de markt, waar jij dan op maat  in zou kunnen spelen. Dus neem van buiten naar binnen waar i.p.v. omgekeerd. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Samengevat...

Als je je eigen skills als startpunt neemt, is de behoefte van de markt secundair. Dan ontwikkel je voor de markt uit. De klant schreeuwt om patat. Op elke hoek van de straat staat een snackbar. En dan ga jij sushi aanbieden. What_the_fish!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Als je je eigen skills als startpunt neemt, is de behoefte van de markt secundair. Dan ontwikkel je voor de markt uit. De klant schreeuwt om patat. Op elke hoek van de straat staat een snackbar. En dan ga jij sushi aanbieden. What_the_fish!

Of je gaat o.a. ovenpatat van zoete aardappel verkopen, om de markt van de vet- en koolhydraatarme eters etc. te bedienen... een niche in de snackmarkt...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het niet hebben van een specialisatie zie ik niet meteen als een probleem. Het specialiseren brengt zelfs risico's met zich mee. Nu haal je je omzet uit de breedte, straks moet u uit een veel smallere basis komen. Naar mijn ervaring ontstaat de specialisatie vanzelf en zou je die niet zozeer moeten najagen. Je merkt vanzelf welke diensten meer klanten opleveren of meer omzet/winst en je merkt ook vanzelf waar je meer voldoening uit zult halen.

 

Op een gegeven moment zou je ervoor kunnen kiezen om voor een bepaalde dienst iemand in vaste dienst te nemen. Je kunt dan werken aan een constantere kwaliteit en een betere prijs. Dat zou een eerste stap in specialisatie zijn, maar dan wel op een natuurlijke manier in plaats van een geforceerde.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-5-2019 om 14:08, UpTop_creative_agency zei:

Nu merk ik dat we hierdoor eigenlijk geen focus hebben en ik vind focus één van de belangrijkste elementen binnen ondernemen.

Focussen ... het scherpstellen op een onderwerp.

 

Dat onderwerp kan een bijzondere doelgroep of activiteit zijn, maar je kunt net zo goed focussen op kwaliteit.

 

Het gevaar van specialisatie schuilt in het ten eng begrenzen daarvan. Overspecialisatie heeft menig bedrijf kopje onder doen gaan.

 

Persoonlijk zou ik vooral focussen op de interne vaardigheden en mogelijkheden en niet krampachtig gaan zoeken naar externe niches.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je wat duidelijker vermelden op je site wat jullie precies doen. Dat staat namelijk nogal verstopt tussen de intenties van het creative agency. En in het domein van online marketing heb je tal van specialiteiten.

 

Quote

We ontwikkelen je website, maken de definitieve grafische versies of creëren jouw animatie.

 

Mobile first was acht jaar geleden onderscheidend, maar waarom zou je mobile first willen zijn als je al responsive bent?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, TwaBla zei:

Misschien kun je wat duidelijker vermelden op je site wat jullie precies doen. Dat staat namelijk nogal verstopt tussen de intenties van het creative agency. En in het domein van online marketing heb je tal van specialiteiten.

 

 

Mobile first was acht jaar geleden onderscheidend, maar waarom zou je mobile first willen zijn als je al responsive bent?


Responsive betekent voor de meeste agencies een desktop versie maken en zorgen dat deze goed weergeven wordt op mobiel en tablet. Een echt goed werkende mobiele versie maken, die de ervaring voor gebruikers op mobiel zo efficient mogelijk maakt, is een ander verhaal. Daar doelde ik eigenlijk op met "Mobile first"!

Ik snap echter je punt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.