• 0

Niche vinden in webdesign wereld

(aangepast)

Hi iedereen,

 

Momenteel ben ik met mijn bedrijf UpTop een "manusje-van-alles" op het gebied van online media. We kunnen websites en apps ontwerpen / ontwikkelen, grafisch vormgeven, drone-videos maken en animaties opleveren. Voor elke specifieke opdracht hebben we wel een specialist, aangezien we voornamelijk werken met een vaste pool van freelancers.

Nu merk ik dat we hierdoor eigenlijk geen focus hebben en ik vind focus één van de belangrijkste elementen binnen ondernemen. Ik heb al besloten dat ik de focus meer wil gaan neerleggen op het ontwerpen en ontwikkelen van websites, maar ook dit blijft nog heel breed.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een specifieke branch/niche binnen de webdesign/ontwikkel-wereld waar ik mijn bedrijf DE specialist in zou kunnen maken. Ik zou bijvoorbeeld de website specialist in Nederland kunnen worden voor Vastgoed Beheer bedrijven.

Weet iemand of ik ergens insights kan krijgen of er een bepaalde niche is waar nog kansen liggen voor website design/ontwikkeling. Ik kan uiteraard ook gewoon een niche kiezen die mij leuk lijkt (Hoewel ik zelfs dat al best lastig vind! ), maar ik wil eerst kijken of er ergens nog een speciale vraag is naar websites voor een specifieke niche.


Hopelijk heb ik mijn probleem / vraag duidelijk uitgelegd en zijn er mensen die me in de juiste richting kunnen wijzen!

 

Alvast bedankt!

Bjørn 

aangepast door UpTop_creative_agency
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 3-6-2019 om 08:13, UpTop_creative_agency zei:

Bedankt allen, voor jullie reacties! Ik merk dat de meningen flink uiteen lopen (wel / geen specialisme / niche kiezen) en denk dat ik voor nu het voorzichtig op technieken ga inzetten.


Bijvoorbeeld mobile-first websites (Specialisme in gebruiksvriendelijke websites op mobiel). 

 

Ken jij een webdesigner die zegt, "Wij maken gebruiksonvriendelijke websites"?

 

Ik niet.

 

Ze zeggen allemaal dat ze 'gebruiksvriendelijk' werk leveren. En 99,99% doet het niet, want daar komt heel gespecialiseerde kennis bij kijken die jij wellicht (net als de rest) niet bezit.

 

Voor de rest, algemeen breed werken, actief zijn in een niche of specialiseren is allemaal niet zo belangrijk. Er moet vraag zijn naar je diensten en wanneer je daar onderscheidend in bent, dan komt het wel goed. Er zijn genoeg 'kleine' webdesigners die vooral in eigen streek werken en het goed doen. Specialisatie is niet een garantie op succes. Als je je gaat specialiseren, dan moet je ook de kennis, knowhow en zelfs relaties hebben in die gespecialiseerde branche. Da's gewoon een basisvereiste.

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0
Op 3-6-2019 om 08:13, UpTop_creative_agency zei:

Bijvoorbeeld mobile-first websites (Specialisme in gebruiksvriendelijke websites op mobiel). 

 

Dat gebeurt zoveel - het is geen onderscheidende eigenschap meer. 

 

Of je het nou mobile-first of desktop-first aanpakt, het uiteindelijk resultaat is - als het goed is - gewoon een responsive website die zowel op grote als kleine schermen goed werkt, en waaraan je niet eens meer kunt zien met wel van de twee men begonnen is ;)

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

 

Dat gebeurt zoveel - het is geen onderscheidende eigenschap meer. 

 

Of je het nou mobile-first of desktop-first aanpakt, het uiteindelijk resultaat is - als het goed is - gewoon een responsive website die zowel op grote als kleine schermen goed werkt, en waaraan je niet eens meer kunt zien met wel van de twee men begonnen is ;)

 

Nou, dat klopt m.i.  niet helemaal.

 

Een voordeel van de Mobile-First filosofie is dat grote slaapverwekkende onzin bagger teksten dikwijls achterwege blijven. De heren en dames webdesigner, zaakvoerder en management voelen instinctief dan wel aan dat het niet 'pakt' op een mobieltje (op desktop 'pakt' het ook niet, maar dat voelen ze niet zo aan).

 

Zo van die teksten op de homepagina die vol trots vertellen dat opa in 1964 het bedrijf heeft opgestart (uiteraard met niets, dat hoort zo in heldenepossen), de zoon het heeft uitgebouwd tot een innovatieve nationale marktleider en ondertussen staat de 3de generatie klaar om er een dynamisch internationaal bedrijf van te maken. Oh ja en de klant staat altijd centraal en service is het hoogste goed. Zal je altijd zien, in zo'n verhalen.

 

Teksten die de familie allemaal wel enig ligt te vinden, maar doorsnee bezoekers zonder lobotomie gillend laat wegrennen.

 

Kijk, bij een Mobile-First aanpak knippen ze spontaan in deze bagger en meestal zetten ze deze teksten-op-dieet netjes over op de desktop ook. En da's een goede zaak.

 

Maar voor de rest, mobile-first of responsive zijn, da's inderdaad al een tijdje geen wow'tje meer waard. Bijna allemaal zijn ze zo.

 

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

In de zin dat je geen nodeloos lange teksten gaat hanteren: het feit dat je geen kilometers hoeft te scrollen op een smartphone kan natuurlijk wel een vermoeden zijn dat je teksten veel te lang zijn, maar dat is evengoed het geval als ze zo lang zijn dat een desktop lezer afhaakt. 

 

Dat heeft niet direct met vormfactor te maken: als ik pakweg een wikipedia lemma om een smartphone lees is dat meestal (na uitklappen) een gigantische lap om doorheen te scrollen - geen bezwaar, want ind at geval wil ik -alle- informatie. 

 

Overigens zijn onnodige lange teksten en dergelijke vaak niet echt het gevolg van een webdeveloper die zijn werk slecht doet: klanten leveren het aan, vullen het aan via een cms en dergelijke. Uiteraard kun je ze erop wijzen dat dat onverstandig is, maar als ze er hardnekkig in zijn doe je daar verder niet zoveel aan. Dat geldt overigens voor veel situaties waarin je een beheermogelijkheid geeft: Op zich is dat ideaal voor de eigenaar van de website om zonder tussenkomst van de developer teksten en dergelijke te kunnen aanpassen, maar als ze daarmee onnodige content of content vol spelfouten introduceren maakt dat de website er bepaald niet beter op. 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

In de zin dat je geen nodeloos lange teksten gaat hanteren: het feit dat je geen kilometers hoeft te scrollen op een smartphone kan natuurlijk wel een vermoeden zijn dat je teksten veel te lang zijn, maar dat is evengoed het geval als ze zo lang zijn dat een desktop lezer afhaakt. 

 

Dat heeft niet direct met vormfactor te maken: als ik pakweg een wikipedia lemma om een smartphone lees is dat meestal (na uitklappen) een gigantische lap om doorheen te scrollen - geen bezwaar, want ind at geval wil ik -alle- informatie. 

 

Overigens zijn onnodige lange teksten en dergelijke vaak niet echt het gevolg van een webdeveloper die zijn werk slecht doet: klanten leveren het aan, vullen het aan via een cms en dergelijke. Uiteraard kun je ze erop wijzen dat dat onverstandig is, maar als ze er hardnekkig in zijn doe je daar verder niet zoveel aan. Dat geldt overigens voor veel situaties waarin je een beheermogelijkheid geeft: Op zich is dat ideaal voor de eigenaar van de website om zonder tussenkomst van de developer teksten en dergelijke te kunnen aanpassen, maar als ze daarmee onnodige content of content vol spelfouten introduceren maakt dat de website er bepaald niet beter op. 

 

Lange teksten zijn op zich geen probleem. Als deze nodig zijn, dan zijn deze nodig. Lange teksten kan je ook zo vormgeven dat ze gemakkelijker te behappen vallen. Tussentitels, bullet points, een strategisch plaatje gebruiken, etc...

 

Lange onzin bagger teksten zijn wel evil. :)

 

En ja er zijn opdrachtgevers die willens wetens toch voor de minst optimale situatie kiezen. Vooringenomenheid, ijdelheid, godcomplex, onvolledig bewijsdata, out of context of nog andere redenen spelen daar een rol in. De schuld ligt zeker niet altijd bij de webdesigner. Die wist het soms ook wel, maar kreeg het niet verkocht, was misschien bang om de opdracht te verliezen, was misschien een pleaser van nature, vond het niet de moeite om er een wereldoorlog over te beginnen of whatsoever.

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

Zeker, in sommige gevallen een herkenbaar beeld ;)

 

Sommige klanten willen gewoon enorme lappen tekst die geen enkele potentiële klant zal lezen. Als webdeveloper kun je dat afraden tot je een ons weegt, maar  dat is niet echt de manier om ermee om te gaan: zulke verhalen kun je beter wegstoppen in een pagina's die weinig potentiele klanten zullen lezen (iets als 'onze achtergrond', 'historie' etc) waardoor zulke verhalen op zich wel op de website staan, maar niet in de weg staan van het proces van eerste bezoek tot conversie. 

 

Sommige ondernemers gaan er prat op om hun hele bedrijfshistorie te willen vertellen. Daar is op zich niet zoveel mis mee, zolang iemand maar klant kan worden zonder dat hele verhaal te -moeten- lezen. Ergens denk ik dat het wel een beetje je taak is om dat probleem te voorkomen als je een website maakt. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Zeker, in sommige gevallen een herkenbaar beeld ;)

 

Sommige klanten willen gewoon enorme lappen tekst die geen enkele potentiële klant zal lezen. Als webdeveloper kun je dat afraden tot je een ons weegt, maar  dat is niet echt de manier om ermee om te gaan: zulke verhalen kun je beter wegstoppen in een pagina's die weinig potentiele klanten zullen lezen (iets als 'onze achtergrond', 'historie' etc) waardoor zulke verhalen op zich wel op de website staan, maar niet in de weg staan van het proces van eerste bezoek tot conversie. 

 

Sommige ondernemers gaan er prat op om hun hele bedrijfshistorie te willen vertellen. Daar is op zich niet zoveel mis mee, zolang iemand maar klant kan worden zonder dat hele verhaal te -moeten- lezen. Ergens denk ik dat het wel een beetje je taak is om dat probleem te voorkomen als je een website maakt. 

 

Precies. Als je nog eens een klant hebt die niet begrijpt waarom het niet 'verkoopt', laat hem dan dit zien:

 

1704622740_Overmij.thumb.jpg.be5c56dfcc338b23585ff443462d6f3d.jpg

 

URL: https://tinyurl.com/wqpswwv

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zijn die super lange teksten dan weer wel nodig want anders heb je een geweldige, gebruiksvriendelijke website die niemand ooit bezoekt omdat je hem gewoon nergens kan vinden. Hoe ik het oplos is inderdaad op de gewone pagina's niet te veel onzin plaatsen en vrij straight to the point teksten gebruiken. Voor het SEO gebeuren maak ik landingspagina's waar er een wall of tekst op kan met wat afbeeldingen.

Je website brengt niet genoeg op? Daar kunnen we iets aan doen!

Maak gebruik van onze webdesign diensten en zet jouw website op de markt.
 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Bits & Bytes zei:

Natuurlijk zijn die super lange teksten dan weer wel nodig want anders heb je een geweldige, gebruiksvriendelijke website die niemand ooit bezoekt omdat je hem gewoon nergens kan vinden. Hoe ik het oplos is inderdaad op de gewone pagina's niet te veel onzin plaatsen en vrij straight to the point teksten gebruiken. Voor het SEO gebeuren maak ik landingspagina's waar er een wall of tekst op kan met wat afbeeldingen.

 

Da's dus een verkeerde insteek. Je maakt geen pagina's voor Google, wel voor mensen. En als de mensen die leuk vinden, dan zal Google dit ook doen.

 

Je moet niet te weinig info laten zien, ook niet te veel, wel juist genoeg. En da's een kwestie van proberen, meten en nog eens proberen.

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat ik mij afvraag: waarom laten Belgische e-commerce spelers zich toch zo makkelijk overtroeven als er ook Belgische online marketeers zijn? (als discussie-onderwerp)

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Highio zei:

Wat ik mij afvraag: waarom laten Belgische e-commerce spelers zich toch zo makkelijk overtroeven als er ook Belgische online marketeers zijn? (als discussie-onderwerp)

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

Ik denk dat Nederland gewoon een belangrijk voordeel heeft met zijn nagenoeg ééntalige populatie, terwijl België sowieso al beduidend minder inwoners telt en er 2 belangrijke taalgebieden zijn.

 

Je begint meestal niet gelijk als een groot bedrijf. In België zit je, als je het goed doet, snel aan je plafond. In Nederland kunnen ze dan nog wel even doorgroeien.

 

 

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.