• 0

Samen BV starten vanuit WW

Vanuit de WW kan je met startperiode (en korting op WW) starten. Op de info van het UWV zie ik dat alleen in verband worden gebracht met starten als "zelfstandige".

Hoe zit dit als ik vanuit de WW samen met anderen een BV wil starten, kan dat ook met startperiode (en korting WW)? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 minuten geleden, ThinCair zei:

Hoe zit dit als ik vanuit de WW samen met anderen een BV wil starten, kan dat ook met startperiode (en korting WW)? 

 

Ja. het woord "zelfstandige" sluit samenwerken met compagnons of vennoten niet uit . 

 

Je kunt ook met behoud van WW starten in een samenwerkingsverband zoals een VOF of BV , en ook als je toetreed tot een bestaande VOF of BV 

 

Of je recht hebt op de startersregeling wordt individueel beoordeeld. Van belang is dat je zelf nog niet daadwerkelijk gestart bent en je toestemming krijgt van je UWV werkcoach.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor dit heldere antwoord! Nu ik weet dat  het kan wordt vraag ik me af of ik voor gebruikname aan startersregeling, behalve wat hierboven is vermeld, nog aan andere specifieke voorwaarden voldoen bij oprichting BV samen met anderen, zoals:

Percentage aandelen

Minimaal salaris

Overige

 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, ThinCair zei:

of ik voor gebruikname aan startersregeling, behalve wat hierboven is vermeld, nog aan andere specifieke voorwaarden voldoen bij oprichting BV samen met anderen, zoals

Nee, er gelden geen specifieke voorwaarden voor de startersregeling.  

 

6 uur geleden, henkh zei:

Die gelden voor de BV, maar niet voor de startersregeling (dát was de vraag van de vraagsteller😉)

 

6 uur geleden, ThinCair zei:

Percentage aandelen

Zolang je maar voldoet aan de zelfstandigheidscriteria. Een lang verhaal kort makend: zolang je maar niet verplicht sociaal verzekerd bent. Dat ben je onder andere niet als het aandelenbelang gelijkwaardig wordt verdeeld  onder de uiteindelijk belanghebbende natuurlijke personen (bijv 2 x 50, 3 x 33,3 of 4 x 25) en  aandeelhouders ook verder  gelijkwaardig zijn (iedereen statutair bestuurder met gelijke bevoegdheden)

 

6 uur geleden, ThinCair zei:

Minimaal salaris

Is voor de startersregeling niet van belang (maar uiteraard wel voor de wet op de loonbelasting, die een gebruikelijk loon voor een DGA vereist)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Weer een stuk wijzer!

Is alleen het gedeelte m.b.t. percentage aandelen, met name i.r.t. verplicht sociaal verzekerd en impact WW me nog niet helder.

Ik maak uit de antwoorden op dat ik bij een gelijke verdeling van aandelen niet verplicht sociaal verzekerd ben en dat op dat punt geen belemmeringen zijn voor de startersregeling.

Onduidelijkheid zit m.b.t. wel verplicht sociaal verzekerd:

  • Bij welke aandelenverdeling geldt dit?
  • Wordt ik door het UWV dan gezien als werknemer waarvoor geldt:
    • Evt. salaris wordt aangevuld cf. de daarvoor geldende regels?
    • Bij meer dan een half jaar in dienst zijn weer nieuwe WW-rechten opgebouwd?
Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, ThinCair zei:

Bij welke aandelenverdeling geldt dit?

 

Kort  antwoord: bij iedere niet-gelijkwaardige verdeling waarbij jij - op grond van je belang - niet in staat bent om je eigen ontslag in de AvA tegen te houden.  

 

Lang antwoord: daarnaast moet er wel sprake zijn van (de intentie tot ) een dienstverband met gezag, loon en verplichting tot persoonlijke arbeid. Hoewel belastingdienst/UWV vaak geneigd zijn dat te veronderstellen, is het voor de zekerheid (als je per sé verplicht sociaal verzekerd wilt zijn), belangrijk om vooraf een beschikking omtrent sociale verzekeringsplicht te vragen bij de Belastingdienst. 

 

57 minuten geleden, ThinCair zei:

Wordt ik door het UWV dan gezien als werknemer 

Ja, dus dan géén zelfstandige en géén recht op startersregeling

 

57 minuten geleden, ThinCair zei:

Evt. salaris wordt aangevuld cf. de daarvoor geldende regels?

Formeel: ja, maar bij een gebruikelijk loon van € 45.000.- valt er niets aan te vullen: je zit dan boven de 87,5% van het maximum SV-loon.

 

57 minuten geleden, ThinCair zei:

 weer nieuwe WW-rechten opgebouwd?

 

Ja 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Is het ondanks dat er geen verplichting is tot sociaal verzekeren toch mogelijk om je vrijwillig te verzekeren zodat recht op WW behouden blijft?

 

M.b.t.:

Evt. salaris wordt aangevuld cf. de daarvoor geldende regels?

Formeel: ja, maar bij een gebruikelijk loon van € 45.000.- valt er niets aan te vullen: je zit dan boven de 87,5% van het maximum SV-loon.

 

=> volgens mij is de regeling m.b.t. 87,5% niet noodzakelijkerwijs gemaximeerd tot het maximum SV-loon en kan dus ook zelfs boven de 45000 uitsteken.

Volgens mij kan de aanvulling zelf kan niet meer zijn dan het maximum SV-loon

aangepast door ThinCair
wegvallen laatste gedeelte tekst
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, ThinCair zei:

Is het ondanks dat er geen verplichting is tot sociaal verzekeren toch mogelijk om je vrijwillig te verzekeren zodat recht op WW behouden blijft?

Niet voor WW, wel voor WGA ( maar weer niet voor de eerste 2 jaar Ziektewet als DGA)

 

2 uur geleden, ThinCair zei:

volgens mij is de regeling m.b.t. 87,5% niet noodzakelijkerwijs gemaximeerd tot het maximum SV-loon en kan dus ook zelfs boven de 45000 uitsteken.

Volgens mij kan de aanvulling zelf kan niet meer zijn dan het maximum SV-loon

 

Dat zou kunnen. Maar de aanvulling zelf kan niet meer zijn dan 70% van het maximum SV loon. (75% in de eerste 2 maanden), want dat is ook de maximale WW uitkering als geheel (na 2 maanden circa € 36.000,- bruto). E.e.a behoudens CAO bepaalde bovenwettelijke regelingen (maar die kan je dan sowieso niet vrijwillig voortzetten)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 30-5-2019 om 14:06, Norbert Bakker zei:

 

Ja. het woord "zelfstandige" sluit samenwerken met compagnons of vennoten niet uit . 

 

Je kunt ook met behoud van WW starten in een samenwerkingsverband zoals een VOF of BV , en ook als je toetreed tot een bestaande VOF of BV 

 

Of je recht hebt op de startersregeling wordt individueel beoordeeld. Van belang is dat je zelf nog niet daadwerkelijk gestart bent en je toestemming krijgt van je UWV werkcoach.

Dag Norbert,

 

Ik heb een vergelijkbare situatie; ik zit inmiddels in mijn startperiode (is goedgekeurd door UWV) met een werk-BV en Holding. Nu begrijp ik dat ik vanuit de Belastingdienst verplicht ben om mezelf salaris uit te keren, klopt dat? En zo ja, heeft dit dan geen gevolgen voor mijn startperiode aangezien ik in dienst ben? (van mijn eigen holding)

 

Dank!

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Beste Laurens, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Op 6-8-2021 om 08:21, Laurens1979 zei:

Nu begrijp ik dat ik vanuit de Belastingdienst verplicht ben om mezelf salaris uit te keren, klopt dat?

 

Dat je dat verplicht bent klopt: artikel 12a van de wet op de loonbelasting

 

Dat de belastingdienst de eerste partij is die jou daarover informeert klopt niet: ik mag toch hopen dat het DGA salaris eerder is  besproken en ook onderdeel is geweest in de keuze voor de rechtsvorm en de inrichting van de BV's en managementovereenkomsten etc. 

 

Idem voor de mogelijkheid om geheel of gedeeltelijk onder deze verplichting uit te komen indien en zolang jouw BV nog niet genoeg winst maakt om dat salaris te betalen. 

 

Op 6-8-2021 om 08:21, Laurens1979 zei:

En zo ja, heeft dit dan geen gevolgen voor mijn startperiode aangezien ik in dienst ben? (van mijn eigen holding)

 

Als je een controlerend belang hebt in de werkmij  waarmee je je eigen ontslag kunt tegenhouden, dan heeft dat geen gevolgen.

Je bent wel in loondienst maar je bent je geen werknemer en daarom ook niet verplicht sociaal verzekerd.

 

Mocht je geen controlerend belang hebben in de werkmij dan heeft het wél gevolgen: mogelijk ben je dan verplicht sociaal verzekerd, en heb je helemaal geen recht op een WW uitkering en startersregeling. 

 

Edit:

Er is nog een derde optie bij het samen starten van een BV: namelijk als er sprake is van nevengeschiktheid: zowel de aandelen als de bevoegdheden als bestuurders zijn dan gelijkmatig verdeeld over alle natuurlijke personen die (al dan niet via holdings of andere tussenvennootschappen) die aandeelhouder zijn van het bedrijf: ook dan ben je niet verplicht sociaal verzekerd. (bijv 4 DGA's voor iedere 25% en ieder gelijk bevoegd bestuurder) 

 

Nota bene: het gaat dus echt om het belang in de werkmij, niet in de holding ook al ben je daar formeel in dienst 

 

aangepast door Norbert Bakker
Nevengeschiktheid toegevoegd ivm topictitel "samen in BV" en de door 2e vraagsteller genoemde "vergelijkbare situatie"

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-8-2021 om 10:07, Norbert Bakker zei:

Beste Laurens, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Dat je dat verplicht bent klopt: artikel 12a van de wet op de loonbelasting

 

Dat de belastingdienst de eerste partij is die jou daarover informeert klopt niet: ik mag toch hopen dat het DGA salaris eerder is  besproken en ook onderdeel is geweest in de keuze voor de rechtsvorm en de inrichting van de BV's en managementovereenkomsten etc. 

 

Idem voor de mogelijkheid om geheel of gedeeltelijk onder deze verplichting uit te komen indien en zolang jouw BV nog niet genoeg winst maakt om dat salaris te betalen. 

 

 

Als je een controlerend belang hebt in de werkmij  waarmee je je eigen ontslag kunt tegenhouden, dan heeft dat geen gevolgen.

Je bent wel in loondienst maar je bent je geen werknemer en daarom ook niet verplicht sociaal verzekerd.

 

Mocht je geen controlerend belang hebben in de werkmij dan heeft het wél gevolgen: mogelijk ben je dan verplicht sociaal verzekerd, en heb je helemaal geen recht op een WW uitkering en startersregeling. 

 

Edit:

Er is nog een derde optie bij het samen starten van een BV: namelijk als er sprake is van nevengeschiktheid: zowel de aandelen als de bevoegdheden als bestuurders zijn dan gelijkmatig verdeeld over alle natuurlijke personen die (al dan niet via holdings of andere tussenvennootschappen) die aandeelhouder zijn van het bedrijf: ook dan ben je niet verplicht sociaal verzekerd. (bijv 4 DGA's voor iedere 25% en ieder gelijk bevoegd bestuurder) 

 

Nota bene: het gaat dus echt om het belang in de werkmij, niet in de holding ook al ben je daar formeel in dienst 

 

Helemaal duidelijk, en inderdaad was het vanuit de eerste deel bekend.

 

Dank voor de snelle en heldere reactie

Link naar reactie
  • 0
Op 6-8-2021 om 14:00, Laurens1979 zei:

dat kan vanaf een winst vanaf plm. 125-150.000 Euro per jaar voordeliger zijn

Ouch! Dat kan inderdaad. En een melkkan kan ook, om maar even flauw te doen. Maareh, iets serieuzer:

Dat heb je toch wel eerst berekend of laten berekenen? Je gaat toch niet zomaar van start als BV omdat je mogelijk 125k winst gaat maken?!

Bovendien geldt dat bedrag per vennoot.

Bovendien had je dus ook als VOF kunnen starten en zodra je weet dat de jaarwinst een BV rechtvaardigt op dat moment pas de rechtsvorm wijzigen.

 

Als je hierbij een adviseur aan je zijde hebt gehad, dan even terug naar de tekentafel met hem

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.