• 0

Zakelijke bus ombouwen naar zakelijke buscamper?

Sinds half 2016 bezit ik zakelijk een VW T4 van 1999

 

In 2016 en 2017 werd de bus gebruikt zoals ook bedoeld was, alleen op de dagen dat ik hem zakelijk nodig had nam ik de bus mee en aantal gereden kilometers in 2017 was dan ook maar +/-15000.

 

Echter door verandering van werk van m`n vrouw in begin 2018 konden we niet meer carpoolen en werd de zakelijke bus ook gebruikt voor de privé ritten naar m`n vaste werk.

Bussie draait nu dan ook +/- 25000km per jaar waarvan de verdeling zakelijk/privé ongeveer 40/60 is.

 

Naar de beurzen toe gaat de sleurhut erachter, echter ben ik aan het overwegen om de bus om te bouwen naar een buscamper.

 

Dit omdat ik naar beuren en meetings vaker alleen (of hooguit met m`n zoon) op stap ben en de sleurhut uit de stalling halen, inruimen, en na een beurs weer uitruimen is best een gedoe.

Daarnaast is 1 van m`n beurzen van locatie veranderd waardoor ik nu een 10 uur enkele reis onderweg ben met de sleurhut, terwijl ik er maar alleen in lig.

Zonder caravan kan ik tenminste weer lekker doorrijden, en scheelt weer brandstof.

 


Vandaar mijn overweging om de bus om te bouwen.

 

Ik kan wel in de bus slapen als het moet wat ik ook wel eens doe op een meeting voor 1 nacht maar dat is zonder voorzieningen wat minder is als je 4 of 5 dagen op stap ben.

Kan er wel een bed etc. inmaken maar als ik dan toch bezig ben waarom dan niet meteen goed doen en omzetten naar buscamper.

 

Dan kan ik hem ook gebruiken voor gewone vakanties. Dan kan de sleurhut er helemaal uit.

 

Ik kan natuurlijk een al camper uitgevoerde T4 aanschaffen maar gezien de aanschaf prijzen is dat best nog een investering (even daargelaten of die dan prive of zakelijk zou worden).

En met m`n eigen bus weet ik hoe de staat is en ga ervan uit dat die nog wel even meedraait.

 

Ombouwen zal ook nog redelijk bedrag kosten maar zal altijd nog minder zijn dan een T4 camper aanschaffen.

 

 

Waar moet ik fiscaal op letten als ik dit door zou zetten?
Of zijn er andere zaken waar ik rekening mee dien te houden of misschien beter anders kan doen.

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Greetz,

Berto.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Berto zei:

Waar moet ik fiscaal op letten als ik dit door zou zetten?

Ombouwen naar een camper betekent dat het geen bestelbus meer is.

Dat betekent de de bestelauto als camper bij de RDW geregistreerd moet worden.

Dat betekent ook dat het verder als een personenauto door het leven gaat en er weer BPM betaald moet worden.

Dat betekent tevens dat het lage MRB-tarief van bestelauto's komt te vervallen.

 

Volgens mij een een stretcher kopen veel voordeliger.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cosara,

 

Thanks voor je reacti.

 

Klopt allemaal.
 

- Omkeuren is niet zo`n issue.

- BPM is mogelijk een dingetje, mhhh eens kijken wat daar uit komt.

- MRB is met een camper kwarttarief, zou inhouden dat de MRB van € 33 naar €41 p/mnd gaat, dat is dus ook nog wel te overzien.

Grt,

Berto.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen verstand van de exacte fiscale dingen, maar ik ben altijd wel te porren om de grenzen van hoe het mag en moet op te zoeken. 

Je hebt denk ik niet heel veel verbouwing nodig, een bed, kast voor je spullen, koelkastje. Als je dat op een slee zou monteren? Die schuif je bij elke tour in de bus en sleep je er daarna gewoon weer uit. Technisch gezien is het dan nog steeds een bus met alle voordelen vandien. Je kan hem ook als bus blijven gebruiken. En als je besluit een andere T4 te kopen dan past de hele boel er (misschien met wat kleine aanpassingen) zo weer in. 

Link naar reactie
  • 0

Waarmee ook rekening gehouden moet worden is:

 

- herwaardering van de bestelauto op de zakelijke balansrekening.

- kosten en inrichting van de ombouw als investering op balans en afschrijven in 5 jaar.

- wijziging of aanpassing van de (bestel)autoverzekering.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist even contact gehad met een importeur en de BPM zou uitkomen op 0.

 

- Herwaardering en investering/afschrijving is een hele goede, die had ik nog even niet meegenomen. 'Even' kijken/overleggen met de  boekhouder hoe dat er uit zou komen te zien.

 

Thanks,

Berto.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

@ Markilanosz,


Klopt, qua camper eisen heb je niet heel veel nodig.

Grootste ombouw bestaat uit, hefdak, goedgekeurde zit/slaapbank, oventje (1 gaspit of magentron is ook al goed), klein wastafeltje en minimaal 2 kastjes.
 

Zo`n 'slee' zou niet zo`n probleem zijn (behalve dat je dat dan weer hier of daar dient te stallen).
Een éénvoudige ombouw naar slaapgelegenheid ook niet, bed kan ik er zo in knutselen en de rest ook wel.

Dat zou ik zelfs zo in kunnen bouwen dat ik dat kan laten zitten zonder dat het het zakelijk gebruik in de weg staat.

Echter is dat dan alleen voor de beurzen en meetings bruikbaar met max 2 personen (3 als de derde in een tentje slaapt), zou ik met z`n 4èn (het gezin) op stap willen loop ik vast met de zitplaatsen in de bus.

 

Vandaar eerder om het misschien direct maar goed te doen.

 

Grt,

Berto.

aangepast door Berto
Link naar reactie
  • 0

Op dit moment is je zakelijk gebruik al gedaald tot 40% van totaal en als het een camper is wil je de caravan voor de familievakanties weg doen dus komt er nog een sloot prive km bij.

 

Ik zou dus ook (laten) berekenen / beoordelen

- of zakelijk etiketteren nog wel rieel is en of door de ombouw en verdere toename van het prive gebruik.

- of overgang van bestelauto naar personenauto (en dus ook ander kenteken) voldoende grond is voor een tussentijdse omzetting van zakelijk naar prive.

- wat de kosten en voordelen zijn van de camper op prive te zetten vs zakelijk ge-etiketeerd houden.

de bus is van 1999 dus > 15 jaar, maar de ombouw tot camper kan ook leiden tot een (aanzienlijk) hogere dagwaarde omdat campers populair zijn op het moment en dus ook hogere bijtelling.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Even de exacte cijfers erbij gepakt en in 2018 was de verdeling zakelijk/privé : 47/53

Diezelfde verhouding ligt voor 2019 ook in de verwachting.

 

Zou ik met die cijfers kijken naar een buscamper situatie met de prive vakantie kilometers (zeg zo'n 4000) erbij zou de verhouding zakelijk/prive uitkomen op 40/60

 

Bijtelling zal zeker veranderen door de hogere dagwaarde, zal dat ook mee nemen.

Thanks voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, Berto zei:

Echter is dat dan alleen voor de beurzen en meetings bruikbaar met max 2 personen (3 als de derde in een tentje slaapt), zou ik met z`n 4èn (het gezin) op stap willen loop ik vast met de zitplaatsen in de bus.

Het is een familiebedrijf?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoe eenvoudig (of lastig) is het om Heretikettering van zakelijk naar prive van de huidige bus te doen met als reden dat het prive gebruik is toegenomen EN hij omgebouwd word naar camper?

Iemand daar ervaring mee of waar ik daar de juiste informatie over kan inwinnen?

Link naar reactie
  • 0
Op 5-6-2019 om 09:23, Berto zei:

Hoe eenvoudig (of lastig) is het om Heretikettering van zakelijk naar prive van de huidige bus te doen met als reden dat het prive gebruik is toegenomen EN hij omgebouwd word naar camper?

Een toename van het privégebruik is geen reden voor een heretikettering van de bestelauto.

Uit uw verhaal maak ik op dat de functie ook niet wezenlijk veranderd, waardoor een  heretikettering ook niet aan de orde is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Misschien qua kilometers niet heel veel maar qua inbouw wel.
De bestelbus is nu zo ingericht met 2 niveau`s dat ik modellen, dozen, voorraad etc. makkelijk kan meenemen, straks in buscamper uitvoering zal dat de helft minder zijn ivm de inbouw van het camper gedeelte.

 

Maar begrijp het discussie punt.

 

Om dus geen vreemde vragen te krijgen zou ik straks mijn zakelijk buscamper moeten verkopen en een buscamper privé moeten aanschaffen.
(Denk dat jullie wel begrijpen waar ik heen stuur 😉 )

 

 

aangepast door Berto
Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Berto zei:

De bestelbus is nu zo ingericht met 2 niveau`s dat ik modellen, dozen, voorraad etc. makkelijk kan meenemen, straks in buscamper uitvoering zal dat de helft minder zijn ivm de inbouw van het camper gedeelte.

De helft van het geheel is niet wezenlijk anders.

 

... maar in plaats van een bestelauto met aangekoppelde caravan, kan je natuurlijk ook een camper (omgebouwde bestelauto) met aanhangwagen (omgebouwde caravan) gebruiken. :classic_biggrin:

 

12 minuten geleden, Berto zei:

Om dus geen vreemde vragen te krijgen zou ik straks mijn zakelijke buscamper moeten verkopen en een buscamper privé moeten aanschaffen. 

Correct ... Nederlandse wetten hebben hun eigen logica.

 

Voor de goede orde en het begrip ... het is wel zo dat je de zakelijke geëtiketteerde auto (behorende tot een eenmanszaak) niet aan privé kunt verkopen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, Cosara zei:

... maar in plaats van een bestelauto met aangekoppelde caravan, kan je natuurlijk ook een camper (omgebouwde bestelauto) met aanhangwagen (omgebouwde caravan) gebruiken. :classic_biggrin:

😂

 

Quote

Voor de goede orde en het begrip ... het is wel zo dat je de zakelijke geëtiketteerde auto (behorende tot een eenmanszaak) niet aan privé kunt verkopen.

Niet direct dus zou je ook kunnen zeggen........

aangepast door Berto
Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Berto zei:

Niet direct dus zou je ook kunnen zeggen........

... de bestelauto aan de buurvrouw verkopen en als camper weer terugkopen, moet kunnen.

Wel een hele hoop gedoe voor een paar Euro's.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.