• 0

Broncode en belastingen

Even een “vervolg” hierop: 

 

 

Nu heb ik een andere vraag, hoe zit het met het verkopen van de broncode (“source code”) van de software zelf? Een aantal uur geleden een vraag gehad of ik mijn broncode zou willen verkopen.

 

Moet ik nu hierover belasting betalen?

In mijn gedachten denk ik er zo over: mocht ik mijn broncode op marktplaats verkopen dan betaal ik er geen belasting over, maar verkoop ik de broncode als compleet software (compiled) dan betaal ik er wel belasting over.

 

Iemand enig idee?

Voor de mensen die niet weten wat broncode is, dat is waaruit de software is opgebouwd, broncode kan je zien als een aantal tekst bestanden gevuld met een aanzienlijk aantal lijnen met woorden per bestand.

Het moet nog door een “compiler” heen voordat het klaar en dan pas heet het “software”.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, jayson86 zei:

In mijn gedachten denk ik er zo over: mocht ik mijn broncode op marktplaats verkopen dan betaal ik er geen belasting over

 

Het verkoopkanaal is niet bepalend voor de belastingplicht. Het wel of niet gecompileerd zijn ook niet. Deze inkomsten moet je gewoon opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting als inkomsten uit overig werk. 

 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

 

Het verkoopkanaal is niet bepalend voor de belastingplicht. Het wel of niet gecompileerd zijn ook niet. Deze inkomsten moet je gewoon opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting als inkomsten uit overig werk. 

 

 

Dus geen omzetbelasting?

Link naar reactie
  • 0

Waar het verschil wel iets uitmaakte, was in de beoordeling of iets een bedrijfsmiddel of voorraad was. Broncode is een bedrijfsmiddel, maar een stapel CD's is voorraad. Al speelt dat tegenwoordig niet meer zo, want iedereen koopt software als een download.

 

Ook bij de waardering van sofware (bijvoorbeeld als je een BV verkoopt waar die software in zit), maakt het uit of je de software alleen nog maar ontwikkeld hebt (heeft zich nog niet bewezen in de markt, dus waarde = roep maar iets) of ook al verkoopt (waarde = prijs maal geprojecteerde verkopen). Ik leg ga hier even heel kort door de bocht, er komt wel meer bij waardering kijken, maar dit is wat meespeelt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, jayson86 zei:

Dus geen omzetbelasting?

 

Ook omzetbelasting.

 

Maar de plaats waar deze verschuldigd is, als het een buitenlandse koper betreft, zou wel eens kunnen verschillen.

Zou de verkoop van broncode (waar vaak een stukje maatwerk of ondersteuning bij zit) minder snel als een elektronische dienst zien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.