Jump to content
jayson86

Broncode en belastingen

Recommended Posts

Even een “vervolg” hierop: 

Nu heb ik een andere vraag, hoe zit het met het verkopen van de broncode (“source code”) van de software zelf? Een aantal uur geleden een vraag gehad of ik mijn broncode zou willen verkopen.

Moet ik nu hierover belasting betalen?

In mijn gedachten denk ik er zo over: mocht ik mijn broncode op marktplaats verkopen dan betaal ik er geen belasting over, maar verkoop ik de broncode als compleet software (compiled) dan betaal ik er wel belasting over.

Iemand enig idee?

Voor de mensen die niet weten wat broncode is, dat is waaruit de software is opgebouwd, broncode kan je zien als een aantal tekst bestanden gevuld met een aanzienlijk aantal lijnen met woorden per bestand.

Het moet nog door een “compiler” heen voordat het klaar en dan pas heet het “software”.

Posted (edited)
5 uur geleden, jayson86 zei:

In mijn gedachten denk ik er zo over: mocht ik mijn broncode op marktplaats verkopen dan betaal ik er geen belasting over

Het verkoopkanaal is niet bepalend voor de belastingplicht. Het wel of niet gecompileerd zijn ook niet. Deze inkomsten moet je gewoon opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting als inkomsten uit overig werk. 

Edited by Ron van der Kolk

2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Het verkoopkanaal is niet bepalend voor de belastingplicht. Het wel of niet gecompileerd zijn ook niet. Deze inkomsten moet je gewoon opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting als inkomsten uit overig werk. 

Dus geen omzetbelasting?

16 minuten geleden, jayson86 zei:

Dus geen omzetbelasting?

Ook omzetbelasting. 

B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

Waar het verschil wel iets uitmaakte, was in de beoordeling of iets een bedrijfsmiddel of voorraad was. Broncode is een bedrijfsmiddel, maar een stapel CD's is voorraad. Al speelt dat tegenwoordig niet meer zo, want iedereen koopt software als een download.

Ook bij de waardering van sofware (bijvoorbeeld als je een BV verkoopt waar die software in zit), maakt het uit of je de software alleen nog maar ontwikkeld hebt (heeft zich nog niet bewezen in de markt, dus waarde = roep maar iets) of ook al verkoopt (waarde = prijs maal geprojecteerde verkopen). Ik leg ga hier even heel kort door de bocht, er komt wel meer bij waardering kijken, maar dit is wat meespeelt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

56 minuten geleden, jayson86 zei:

Dus geen omzetbelasting?

Ook omzetbelasting.

Maar de plaats waar deze verschuldigd is, als het een buitenlandse koper betreft, zou wel eens kunnen verschillen.

Zou de verkoop van broncode (waar vaak een stukje maatwerk of ondersteuning bij zit) minder snel als een elektronische dienst zien.