• 0

Zakelijke bankrekening openen in Nederland voor bv met buitenlandse eigenaar

ik werk voor een bedrijf in Singapore die hulpmiddelen produceert voor minder validen. We hebben op dit moment een BV kantoor opgericht in Nederland waarbij de holding in Azie de eigenaar is. 

Alles is gereed om op te starten, maar de grootste horde is het openen van een zakelijke bankrekening. Het probleem lijkt te zijn dat de eigenaar buitenlands is. Wie heeft dit ook meegemaakt en kan tips geven hoe dit op te lossen? we hoeven niets te lenen, alleen een zakelijke rekening te openen. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

@EvO D-sign: allereerst welkom op Higherlevel!

 

50 minuten geleden, EvO D-sign zei:

Het probleem lijkt te zijn dat de eigenaar buitenlands is

Het probleem is dat banken de uiteindelijk belanghebbenden moeten vaststellen, en dat is met buitenlandse eigenaren lastiger

 

Quote

we hoeven niets te lenen, alleen een zakelijke rekening te openen. 

Doet voor de controle niet ter zake.  De toetsing dient om witwassen, criminaliteit en terrorismefinanciering tegen te gaan; overigens een verplichting op grond van internationale (VN) verdragen.

 

Al gekeken naar de Quick Scan Dutch Business Bank Account?  Dit zou het juist makkelijker moeten maken

 

Quote

bron: nu.nl, 20 mei 2019

   

Buitenlandse bedrijven kunnen voortaan makkelijker een bankrekening openen in Nederland. Dankzij een nieuw initiatief krijgen buitenlandse ondernemers die bij de Nederlandse grootbanken ING, ABN AMRO en Rabobank aankloppen sneller duidelijkheid, is maandag bekendgemaakt.

De drie banken, een aantal ministeries en belangengroepen en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) introduceren het Quick Scan Dutch Business Bank Account.

Via het speciale loket voor buitenlandse bedrijven die zich in Nederland willen vestigen, krijgen deze ondernemingen nu binnen vijf dagen duidelijkheid over de haalbaarheid van de bankrekening. Eerder kon dit weken duren.

Na dit besluit volgt een uitgebreid klantenonderzoek. Nederlandse banken zijn wettelijk verplicht om nieuwe klanten op risico's te screenen.

De partijen hopen met het initiatief het vestigingsklimaat van Nederland te versterken, "zonder daarbij verkeerde verwachtingen te scheppen of bankregels te schaden".

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je op dit forum zoekt kom je vele voorbeelden tegen waarbij het heel moeilijk lukt, zelfs binnen Europa is het lastig vanwege die regels.

 

De meest gebruikelijke weg is om naar je "huisbank" in Hong Kong te gaan en via hen partnerbank in Nederland een rekening te openen.

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Roel J zei:

De meest gebruikelijke weg is om naar je "huisbank" in Hong Kong te gaan 

Singapore

 

27 minuten geleden, Roel J zei:

Als je op dit forum zoekt kom je vele voorbeelden tegen waarbij het heel moeilijk lukt, zelfs binnen Europa is het lastig vanwege die regels.

Yep. Ben dus wel benieuwd of dit nieuwe initiatief  het eindelijk makkelijker maakt 

 

Overigens gelden die regels wereldwijd (VN-verdrag), maar kennelijk is NL en/of EU het braafste jongetje van de klas (?)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

EU het braafste jongetje van de klas (?)

 

Nee hoor, overal is het lastig, ik heb het bij diverse werkgevers en opdrachtgevers dit soort problemen gezien. Ongeacht de grote van de onderneming

zelfs een dochterbedrijf van de NS had moeite om in Italië een bank rekening te krijgen. 100% eigendom van de NL overheid zou toch vrij goed verifieerbaar moeten zijn. ook al zaten er nog een paar bv's tussen..

 

Het heeft vrij weinig te maken met braaf zijn, maar alles met kosten  risico's en opbrengsten. Er moeten veel kosten gemaakt worden om de identiteit vast te stellen, en alleen een betaalrekening levert meestal vrij weinig op aan omzet / winst. Dus door de zware verantwoordelijkheid op grond van de regelgeving is men niet geïnteresseerd om een rekening te openen omdat de kosten hoog zijn en de opbrengst laag, niet alleen bij openen van de rekening.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Roel J zei:

Als je op dit forum zoekt kom je vele voorbeelden tegen waarbij het heel moeilijk lukt, zelfs binnen Europa is het lastig vanwege die regels.

 

De meest gebruikelijke weg is om naar je "huisbank" in Hong Kong te gaan en via hen partnerbank in Nederland een rekening te openen.

 

Zelfs met 'gewoon' een Vlaamse compagnon was het een crime tot en met, tientallen formulieren, onderzoeken etc. Zelfs tussenkomst van huisbankier van compagnon ING (BE) bood geen uitsluitsel. Wel gelukt overigens, maar minder makkelijk dan we gedacht hadden dus.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Het openen van een bankrekening voor een nieuw opgerichte 100%  dochter BV bij ING (waar ik al sinds 2006 zakelijk bankierde) duurde maar liefst 2 maanden en ik werd onderworpen aan een kruisverhoor wat betreft de nieuwe bedrijfsactiviteiten .... Ik mocht zelfs uitleg geven over bepaalde domeinnamen die ik in portfolio heb (geen idee hoe ze die gevonden hadden) en of ik van plan was daar activiteiten op te ontwikkelen. Ik vond het nogal ver gaan. Geeft wel aan dat 'even een bankrekening openen' er in 2019 niet meer zo in zit ... 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb intussen ontdekt dat ABN/AMRO een branch office heeft in Signapore. Wellicht kunnen zij helpen bij het verschaffen van informatie over ons bedrijf om het Due Dilligence onderzoek te vereenvoudigen. Als we dan in Nederland een rekening bij de ANB/AMORO willen openen zou deze "Interne bank communicatie" zou toch naar mijn inzien moeten kunnen helpen.  Maar ja, ik ben geen bank "mede"werker en zal er waarschijnlijk te licht over oordelen. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Heb je het al via de politieke en/of handelsvertegenwoordiging van Singapore in Nederland of de Benelux proberen te versnellen?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

krijg van de ABN/AMRO een berichtje dat we de quick scan kunnen gebruiken en dat we dat binnen 5 werkdagen antwoordt krijgen.

en oh ja, deze service kost wel 105 euro per maand, exclusief bijkomende kosten.... Waar zijn we in hemelsnaam in Nederland mee bezig?

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, EvO D-sign zei:

deze service kost wel 105 euro per maand, exclusief bijkomende kosten....

Hoezo 'service' en per maand? Het is toch alleen maar om even eenmalig een bankrekening te openen? Daarna heb je dit toch niet meer nodig?

 

Of bedoel je dat de bankrekening €105 per maand gaat kosten?

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, EvO D-sign zei:

klopt, de bankrekening gaat 105 euro  per maand kosten, exclusief bijkomende kosten. (waar dus net wordt gezegd wat voor kosten en in welke hoogte dit zou kunnen zijn). 

Yep. Ik zie het. Bijkomende kosten zijn overigens ook gewoon bekend.

 

https://www.abnamro.nl/nl/images/Content/022_Zakelijk_nieuwe_structuur/000_Gedeelde_documenten/pdf_tarieven_zakelijk_betalingsverkeer.pdf?pos=nav_product_betaalrekeningen_kostenentarieven

Quote

Zakelijke rekening voor niet ingezetenen klanten (1) € 105,00 per klant per maand

(1) Van toepassing op klanten van Corporate Non-Residents.

Andere kosten staan ook in die PDF (zoals kosten per bijschrijving e.d.).

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Die kosten worden toch door een Aziatische fabrikant van hulpmiddelen voldaan? Andere banken (in andere landen) zijn vast niet voordeliger. Norbert haalt een duidelijk aanwijsbare reden aan. Je bespaart met een Nederlandse rekening waarschijnlijk op het aantal en de hoogte van internationale transacties.

 

Kan een fiscalist iets zeggen over het nut of de onzin van een Europese (tussen)holding? Bedient de Nederlandse BV klanten in heel Europa?

 

Waarom zou je als 'ondernemer' geen importeur of distributeur kunnen worden? Voorlopig neem ik aan dat de fabrikant als multinational wil doorgaan en dan lopen andere kosten ongetwijfeld nog veel harder op.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.