• 0

Bijtelling betalen of privé

Hallo lieve mensen,

 

ik ben aankomend rijschoolhouder..nu sta ik voor een lastige keuze, vind ik zelf, namelijk het  aanschaffen van een auto en dan met name om het privé of op de zaak te zetten.

 

Momenteel is de situatie dat ik fulltime werk voor een werkgever. In mijn vrije uren wil ik mijn passie, het geven van autorijlessen, uitoefenen.

 

Graag hoor ik wat jullie er van vinden?

 

Bedankt en tot horens!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL!

 

Wilde je een BV beginnen of hou je het bij een eenmanszaak?

Met fulltime inkomen van werkgever ben je vast geen ondernemer voor de IB. De administratie voor overige inkomsten is dan een stuk eenvoudiger want bij de aangifte geef je alleen maar die inkomsten op, niet een hele boekhouding met activa e.d.

 

Succes met je passie!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Mmint,

Bedankt voor je leuke berichtje!

 

ik hou het bij een eenmanszaak en zal gemiddeld rond de 15 uur per week bezig zijn met de rijschool. Daarnaast ben ik 40 uur actief bij een werkgever. Is het handig om de auto op de zaak te zetten? En zo ja, welke voordelen heeft dit. Volgens mijn berekeningen zijn de kilometers 90% voornamelijk privé. 

 

Vriendelijk bedankt. 

 

Link naar reactie
  • 0

Een auto op de zaak zetten betekent activeren op je balans, afschrijven, kosten aftrekken en privé bijtelling voor IB en BTW. Bij de auto privé kun je 19ct per km aftrekken. Zie ook andere topics op dit forum.

Met 15 uur p/w kom je niet aan het urencriterium en met je fulltime baan ligt ondernemer voor de IB niet voor de hand. Wat bedoel je dan nog met "auto op de zaak zetten"?

Niet dat het uitmaakt, maar hoe kom je eigenlijk op 90% privé?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, mmint zei:

Bij de auto privé kun je 19ct per km aftrekken.

Daar ga je het met de extra dure verzekering, die ZEKER afgesloten moet worden voor een leswagen, niet mee redden.

 

Of mag je de verzekering dan wel weer 'op de zaak' zetten?

Dan mag je toch ook weer die 19ct niet zomaar aftrekken?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk dat juridisch en fiscaal bij een auto van de zaak altijd een beetje lastig is. Ook als de auto fiscaal privé is geëtiketteerd voor de inkomstenbelasting (en misschien niet voor de omzetbelasting), dan zal er juridisch nog steeds een zakelijke verzekering moeten worden afgesloten (waarschijnlijk meerdere want je bent ook verantwoordelijk voor inzittenden, leerlingen, schade aan derden, etc). De kosten daarvan zijn dan alleen niet aftrekbaar als de auto niet op de balans staat.

 

Ik snap alleen niet goed hoe je aan 90% privé komt, als het een lesauto is. Is dat gemeten naar rato van kilometers? Maakt op zich ook niet uit. Als je minder dan 500 km privé rijdt is de auto verplicht ondernemingsvermogen. En anders mag je zelf kiezen.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

prinsrachid - volgens mij hoef je bij inkomsten uit overige werkzaamheden geen balans bij te houden, alleen eenvoudige administratie met de inkomsten versus uitgaven. Op de zaak zetten heeft dan vermoedelijk fiscaal geen significante betekenis, want  voor bv. afschrijven is denk ik een activum nodig. Of je bij zo'n eenvoudige administratie ook nog kosten van een auto met 90% privé kunt aftrekken lijkt mij sterk maar 19ct per zakelijke km lijkt me wel gepast. Echter, ik ben een amateur, dus jij kan hier vast meer over zeggen...

aangepast door mmint
Link naar reactie
  • 0

Als je inkomsten uit overige werkzaamheden aangeeft dan hoef je geen balans aan te geven in je aangifte, maar verwarrend genoeg betekent dat niet dat er dan geen balans is. In principe moet je altijd een balans bijhouden als je investeringen doet, ook als je resultaatgenieter bent. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ben helaas een leek hierin. Zou er iemand mij in “kindertaal” uit kunnen leggen? 

 

De huidige situatie is :

 

- Fulltime 152 uur p/m in loondienst. 36.000 bruto jaarinkomen.

- Naast mijn huidige werk, wil ik autorijles geven. Verwachting is dat gemiddeld 15 uur per week hier tijd aan zal gaan besteden. In de toekomst hoop ik dit uit te breiden en minder te gaan werken in loondienst.

 

Nu weet ik dat ik straks voor een keuze sta, namelijk het (financial) lease van een auto, zakelijk of prive. 

 

Aangezien ik voor mijn werk per maand rond de 2000 km rij  en naar verwachting 300 km zakelijk, zal ik de grootste gedeelte hiervan prive met de auto rijden. 

 

Welke vorm voor aanschaf van de auto is het voordeligst in mijn situatie? Prive of zakelijk? 

 

Aangezien mijn werkgever mij een reiskostenvergoeding toekent onbelast bij mijn salaris, heeft dit ook mogelijke invloed bij de keuze die ik moet maken? 

 

Bedankt! 

Link naar reactie
  • 2

Helaas leent bij uitstek dit onderwerp (auto privé of zakelijk) zich niet voor het uitleggen in kinderkaal. Zeker niet als het gaat om de keuze voor de inkomsten- en omzetbelasting. Het simpelste antwoord dat ik je kan geven op de vraag wat het 'voordeligst' is, is door je te verwijzen naar de website van berekenhet.nl.

 

Overigens betekent dat niet dat je keuze daarmee klaar. Stel dat er uitkomt dat privé het voordeligst is, betekent dit niet dat je dan vervolgens een private lease moet doen. Als je namelijk een eenmanszaak bent, kun je voor de inkomstenbelasting zelf kiezen of je iets zakelijk of privé etiketteert, ongeacht of je het product zelf zakelijk of privé hebt aangeschaft! Zelfs als je een private lease zou doen, zou je theoretisch de kosten daarvan gewoon zakelijk mogen opvoeren, als je daarvoor kiest. Je zit dan alleen nog wel met het juridische aspect. Veel lease- en/of verzekeringsproducten voor particulieren kunnen (overmatig) zakelijk gebruik uitsluiten. 

 

Het feit dat je werkgever een reiskostenvergoeding geeft heeft hier allemaal niets mee te maken. Die geeft simpelweg het vergoeding voor het feit dat je naar je werk komt met je eigen voertuig. Dat staat helemaal los van hoe jij aan dat voortuig komt, lease of niet, zakelijk of niet.

 

Je moet hier dus echt even tijd in steken om dit uit te zoeken. Het is niet iets dat je even door iemand in kindertaal uitgelegd wil krijgen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.