Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op dit forum en heb daar veel van opgestoken maar heb toch nog wat vragen. Mijn situatie is als volgt:
Er bestaat een WM B.V. met daarboven een Holding B.V. die het intellectueel eigendom beheert en 100% eigenaar is van de WM. De Holding BV heeft vier aandeelhouders: persoonlijke holding 1 (30%), persoonlijke holding 2 (30%), investeerder BV 1 (20%) en investeerder BV 2 (20%). Tussen alle aandeelhouders en de holding BV is een aandeelhoudersovereenkomst aangegaan met daarin een managementovereenkomst die vooralsnog betrekking heeft op de 2 persoonlijke holdings, waarvan de bestuurders de dagelijkse leiding van de holding en WM op zich zullen nemen. Deze managementovereenkomst bevat een aantal zaken die het bestaan van een fictieve dienstbetrekking aannemelijk maken:
- Er wordt m.b.t. specifieke personen uit de respectievelijke persoonlijke holdings gesproken over een full-time dienstverband met 25 vakantiedagen per jaar
- Bij ziekte wordt 3 maanden doorbetaald
- Bij overlijden van de eerder genoemde specifieke personen beëindigt de managementovereenkomst
Ook staan er een aantal zaken in die een overeenkomst van opdracht aannemelijk maken:
- De opdrachtnemer neemt verantwoordelijkheid voor het betalen van eventueel verschuldigde loonbelasting, premies volksverzekeringen en werknemerspremies. Deze zijn opeisbaar door de holding.
- Bij gebrek aan liquiditeit wordt de managementvergoeding niet uitbetaald maar omgezet in een lening
- Bij ziekte wordt slechts 3 maanden doorbetaald
- De opdrachtnemers worden geacht op eigen kosten een beroepsongeschikgheidsverzekering af te sluiten. Het risico bij niet afsluiten van een verzekering rust bij de opdrachtnemer.
Naar aanleiding van wat ik op dit forum heb gelezen verwacht ik dat de belastingdienst de managementovereenkomst zal aanmerken als fictieve dienstbetrekking. Over deze situatie heb ik een aantal vragen:
- Klopt mijn conclusie dat de belastingdienst deze managementovereenkomst naar verwachting zal aanzien voor een fictief dienstverband?
- Valt in dit geval de overeenkomst onder de ziektewet en moet de BV bij ziekte 2 jaar lang doorbetalen?
- Geldt in dit geval de verplichting van de persoonlijke holdings om de werknemerspremies te vergoeden?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
bm4073
bm4073
Beste leden,
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op dit forum en heb daar veel van opgestoken maar heb toch nog wat vragen. Mijn situatie is als volgt:
Er bestaat een WM B.V. met daarboven een Holding B.V. die het intellectueel eigendom beheert en 100% eigenaar is van de WM. De Holding BV heeft vier aandeelhouders: persoonlijke holding 1 (30%), persoonlijke holding 2 (30%), investeerder BV 1 (20%) en investeerder BV 2 (20%). Tussen alle aandeelhouders en de holding BV is een aandeelhoudersovereenkomst aangegaan met daarin een managementovereenkomst die vooralsnog betrekking heeft op de 2 persoonlijke holdings, waarvan de bestuurders de dagelijkse leiding van de holding en WM op zich zullen nemen. Deze managementovereenkomst bevat een aantal zaken die het bestaan van een fictieve dienstbetrekking aannemelijk maken:
- Er wordt m.b.t. specifieke personen uit de respectievelijke persoonlijke holdings gesproken over een full-time dienstverband met 25 vakantiedagen per jaar
- Bij ziekte wordt 3 maanden doorbetaald
- Bij overlijden van de eerder genoemde specifieke personen beëindigt de managementovereenkomst
Ook staan er een aantal zaken in die een overeenkomst van opdracht aannemelijk maken:
- De opdrachtnemer neemt verantwoordelijkheid voor het betalen van eventueel verschuldigde loonbelasting, premies volksverzekeringen en werknemerspremies. Deze zijn opeisbaar door de holding.
- Bij gebrek aan liquiditeit wordt de managementvergoeding niet uitbetaald maar omgezet in een lening
- Bij ziekte wordt slechts 3 maanden doorbetaald
- De opdrachtnemers worden geacht op eigen kosten een beroepsongeschikgheidsverzekering af te sluiten. Het risico bij niet afsluiten van een verzekering rust bij de opdrachtnemer.
Naar aanleiding van wat ik op dit forum heb gelezen verwacht ik dat de belastingdienst de managementovereenkomst zal aanmerken als fictieve dienstbetrekking. Over deze situatie heb ik een aantal vragen:
- Klopt mijn conclusie dat de belastingdienst deze managementovereenkomst naar verwachting zal aanzien voor een fictief dienstverband?
- Valt in dit geval de overeenkomst onder de ziektewet en moet de BV bij ziekte 2 jaar lang doorbetalen?
- Geldt in dit geval de verplichting van de persoonlijke holdings om de werknemerspremies te vergoeden?
Alvast bedankt,
Mvg
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61099-gevolgen-al-dan-niet-bestaan-dienstbetrekking-voor-managementovereenkomst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag