Ga naar inhoud
  • 0

Effectieve kennisoverdracht innovatieve MKB

Moderator+     11,2k 478

Bedrijven die innovatiever zijn presteren over het algemeen beter dan minder innovatieve bedrijven. Het is dan ook van nationaal belang dat achterblijvende bedrijven een duwtje in de rug krijgen van de overheid om innovatiever te worden, zodat ze hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren en hun marktpositie versterken. EIM heeft onderzocht in hoeverre het midden- en kleinbedrijf kan worden gestimuleerd om meer kennis, bijvoorbeeld over nieuwe procestechnologie, te absorberen om deze vervolgens in te zetten voor verbetering van het bedrijfsproces.

 

In het onderzoek is vooral gefocust op de groep bedrijven die nauwelijks betrokken zijn bij technologische innovaties - dit zijn bedrijven die zich relatief weinig openstellen voor technologische ontwikkelingen. Deze groep kan heel moeilijk door de overheid en door intermediaire organisaties worden bereikt. Hierdoor kunnen zij qua innovativiteit niet naar een hoger niveau worden getild.

 

In de studie van EIM, die is verschenen als Strategische Verkenning, wordt bestudeerd in hoeverre inzichten uit marketing en kennismanagement worden gebruikt om kennisabsorptie onder de achterblijvers te stimuleren. In vier cases wordt achtereenvolgens ingegaan op de marketingdimensies interne marketing, social marketing en one-to-one-marketing, en op kennismanagement zelf. Bekeken is in hoeverre de inzichten uit deze cases kennisabsorptie kunnen beonvloeden. Daarvoor is vanuit de marketingtheorie een kennisabsorptiemodel ontwikkeld. Dit model wordt niet alleen gebruikt om meer inzicht te verschaffen op het proces van kennisabsorptie, maar ook om acties te formuleren voor stimulering ervan met behulp van de inzichten uit de cases. Deze acties varieren van uitvoering van een grote PR-campagne om bedrijven bewust te maken van het belang van innoveren tot het stimuleren van bedrijven om een intranet te implementeren. Zo kunnen organisaties het belang van aanwezige kennis en daaraan gekoppeld ook nieuwe kennis aangeven.

 

 

Informatie

 

Meer informatie vind je in de EIM-publicatie 'Effective knowledge transfer to SMEs'. Deze publicatie (bestelnummer B200202, 30 euro) kunt u telefonisch (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24) bestellen bij EIM.

U kunt de publicatie ook gratis downloaden.

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.