Jump to content
Morrison

Inkoop drukwerk laag tarief en doorberekenen

Recommended Posts

Beste Forummers,

 

Ik ben Grafisch Vormgever en ontwerp o.a. advertenties, periodieken zoals tijdschriften en bedrijfsmagazines alsmede speciale uitgaven waaronder boeken en schoolgidsen.  Het drukwerk besteed ik uit. Nu ontvang ik van de drukkerij mbt het drukwerk van periodieken en boeken een factuur met 9% BTW.  Deze kosten bereken ik uiteraard door aan mijn klanten. Ik stuur de klant dus  1 factuur voor mijn werkzaamheden waarin tevens de kosten voor het drukwerk in verdisconteerd zijn. Deze factuur stuur ik altijd met 21% BTW. Nu krijg ik de opmerking van een klant dat ik deze factuur met 9% BTW moet versturen omdat het gaat om het uitbrengen van een boek (en deze voldoet aan de eisen voor laag tarief). En nu ga ik dus twijfelen... Kan iemand mij hiermee helpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, Morrison zei:

Deze factuur stuur ik altijd met 21% BTW. Nu krijg ik de opmerking van een klant dat ik deze factuur met 9% BTW moet versturen omdat het gaat om het uitbrengen van een boek (en deze voldoet aan de eisen voor laag tarief).

Normaal gesproken volgt het nevenproduct of -dienst het BTW-tarief van de hoofddienst ... in uw geval waarschijnlijk 21%, maar ...

 

... er is hierbij sprake van afzonderlijke en/of zelfstandige prestaties.

De klant is niet verplicht het boek niet bij u te bestellen, maar kan dat ook rechtstreeks bij de drukkerij doen. Als dan, betaald de klant 9% BTW.

Mocht de klant daartoe wel verplicht zijn, dan komt de zelfstandigheid (van het boek) om de hoek kijken. Als dan, betaald de klant ook 9% BTW.

 

Uw werkzaamheden factureert u met 21% en de boeken met 9% BTW.

 

U moet het BTW-tarief in rekening brengen voor het goed of dienst wat daarbij hoort.

Door onterecht 21% BTW in rekening te brengen, kan de klant slechts 9% in de voorbelasting terugvorderen. (tenminste als de klant btw-plichtig is).  

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de kosten van het drukken 1 op 1 doorgeeft, dus zonder opslag of iets dergelijks, zou ik gewoon twee facturen maken: eentje met 21% voor jouw werkzaamheden, en eentje met 9% die gelijk is aan die van de drukker. Op die manier heb je geen enkele twijfel over wat wat is. Overigens mag je best 1 factuur maken met twee btw tarieven zolang je dat maar specificeert. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteindelijk lever je een kant en klaar product, een boek. Dat is 9%, klaar.

 

Wat er in het boek zit,  hoe dat erin gekomen is een door wie, is niet relevant. 

 

Als een bakker een zzp-er inhuurt om zijn brood te testen qua smaak (zzp-er 21%), dan gaat de prijs van dat brood ik niet gesplitst worden in hoog en laag tarief


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het  is inderdaad een verschil tussen initiele kosten, en de marginale kosten voor productie van extra exemplaren. 

 

Het uitvogelen van de receptuur voor een brood of het schrijven van de inhoud van een boek is zakelijke dienstverlening onder 21%, maar het bakken van meer broden of afdrukken van meer exemplaren van een boek valt onder 9%. 

 

Als je zeg 10.000 boeken laat drukken zou je iets kunnen krijgen als:

- 20.000 euro tegen 21% voor het maken van de content

- 50.000 euro tegen 9% voor het produceren van 10.000 stuks afgedrukt op papier

 

Verschil met een brood is dat hier het deel dat onder het hoge tarief valt nog wel redelijk groot is - als je oplage bijvoorbeeld een miljoen stuks zou zijn dan waren de kosten voor het maken van de content (en daarmee de btw daarover) insignificant. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uur geleden, Benm zei:

Het  is ... insignificant. 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 uur geleden, Benm zei:

Verschil met een brood is dat hier het deel dat onder het hoge tarief valt nog wel redelijk groot is - als je oplage bijvoorbeeld een miljoen stuks zou zijn dan waren de kosten voor het maken van de content (en daarmee de btw daarover) insignificant. 

Nee, je mist mijn punt. Het gaat om het eindproduct. Neem anders een auto, daarin zitten vele onderdelen met een verschillend btw tarief, maar het eindproduct gaat gewoon tegen 21%.


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Benm zei:

En ja, het is waanzin 😉

Inderdaad, en daarom ... Verlaagde btw: weg ermee !

Zo kent Bulgarije voor alles een uniform btw tarief van 20%.

Da’s makkelijk.

 

Voor de nexiteers onder ons ... Hoewel er in de hele EU btw wordt geheven, mogen de EU-landen zelf de hoogte daarvan bepalen.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Benm zei:

Wat zit er in een auto dat niet onder het 21% tarief valt? Water voor de ruitenwissers ofzo?

 

En ja, het is waanzin 😉

Bijvoorbeeld idd, maar de formele lezing is als volgt:

Elke prestatie (levering of dienst) moet normaliter als onderscheiden en zelfstandig worden beschouwd. Dat geldt in beginsel ook voor de afzonderlijke prestaties die deel uitmaken van een samengestelde prestatie. Als echter economisch gesproken, bezien vanuit de positie van de modale consument (objectief) één prestatie wordt verricht, moet deze niet kunstmatig uit elkaar worden gehaald. Van één prestatie is sprake als de samenstellende onderdelen van de prestatie zeer nauw met elkaar zijn verbonden en die elementen afzonderlijk niet het vereiste praktische nut hebben.


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar is het schrijven en drukken van een boek '1 prestatie met elementen die afzonderlijk geen praktisch nut hebben'?

 

Stel dat ik een boek wil publiceren, dan is het prima mogelijk dat ik daarvoor afzonderlijk de schrijver (tegen 21%) en drukker (tegen 9%) inhuur. Wat is het feitelijke verschil als de schrijver die drukker kent het voor mij inhuurt? Die schrijver kan natuurlijk wel adviseren dat ik de drukker apart betaal, maar qua feitelijke gang van zaken (in de zin van wie wat doet)  maakt het geen enkel verschil, afgezien dat ik 1 mailtje met bijlage van schrijver naar drukken zou moeten forwarden. 

 

Nu zijn eigenlijk al mijn klanten btw-plichtige ondernemers en maakt het voor mij en hen niets uit welk btw tarief er onderling gehanteerd wordt gezien ik het betaal en zij het terugkrijgen in hetzelfde kwartaal, maar als je iets aan particulieren gaat leveren maakt het natuurlijk wel uit. 

 

Overigens vind ik 1 btw tarief voor "alles" geen slecht idee. Naar mijn idee is het een van de eerlijkste vormen van belasting. Wat het tarief zou moeten zijn is een andere kwestie: 20% lijkt me aan de hoge kant, maar met de verhoging van het "lage" tarief naar 9% komt het al dichter bij elkaar. Wellicht zou iets rond 17-18% passend zijn voor nederland, terug naar het nivo voor het crisistarief van 21%. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Benm zei:

Nu zijn eigenlijk al mijn klanten btw-plichtige ondernemers en maakt het voor mij en hen niets uit welk btw tarief er onderling gehanteerd wordt gezien ik het betaal en zij het terugkrijgen in hetzelfde kwartaal, maar als je iets aan particulieren gaat leveren maakt het natuurlijk wel uit. 

Ten onrechte of te veel in rekening gebrachte btw is bij de ontvanger van de factuur in principe niet aftrekbaar.

 

6 uur geleden, Benm zei:

Maar is het schrijven en drukken van een boek '1 prestatie met elementen die afzonderlijk geen praktisch nut hebben'?

Het wel of geen praktisch nut hebben ... is niet relevant.

Veel activiteiten voor en door ondernemers hebben geen nut.

Wat wel relevant is, is het opvolgen van de regels.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En teveel betaalde (en aangegeven) btw is bij de verzender van de factuur ook terug te krijgen (binnen 5 jaar).

 

Ten onrechte of te veel in rekening gebrachte btw is bij de ontvanger van de factuur in principe niet aftrekbaar. De Belastingdienst zal echter in het algemeen alleen in actie komen als de leverancier de btw niet heeft afgedragen bij de Belastingdienst. Bij naheffing zal de Belastingdienst zich dan eerst wenden tot de leverancier. Houd er echter rekening mee dat de Belastingdienst altijd het recht heeft om de afgetrokken btw bij de afnemer te corrigeren, zeker als de leverancier de btw niet kan terugbetalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@benm, in 1969 was het hoge tarief 12%.

Inmiddels ingebakken in de EU dus het zal blijven zoals het is


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is hoger dan het historisch was, maar wat de overheid aan BTW binnenharkt hoeft niet verkregen te worden uit andere belastingen. 

 

Het positieve aspect aan BTW vind ik vooral dat iedereen het (voor de meeste producten of diensten) betaalt - ongeacht inkomen, al dan geen permanent verblijf in nederland, nationaliteit of wat dan ook. Een toerist die hier uit eten gaat, een hotel boekt of iets koopt betaalt meestal ook BTW, maar geen lasten als inkomstenbelasting, gemeentelijke belastingen, waterschappen en dergelijke. 

 

Voor bedrijven onderling is het verder geen kostenpost gezien je dat door de hele keten doorschuift tot iets verkocht wordt aan een particulier. Uiteraard moet je dat volgens de regels doen, en die zijn onaangenaam vaag. Wat dat betreft zou 1 tarief veel handiger zijn, dan hoef je niet meer uit te zoeken waaronder iets nou eigenlijk valt inclusief alle bizarre uitzonderingen. 

 

Qua tarief is het denk ik wel redelijk uniform in de EU: vrijwel alle landen zitten voor het normale tarief ergens tussen 19 en 25 procent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept