• 0

2 ondernemingen mogelijk? 2 administraties/jaarrekeningen etc?

Beste Forum leden, 

 

Ik heb de volgende vraag. Ik ben van plan om naast mijn huidige onderneming (eenmanszaak)  een tweede onderneming gestart met totale andere activiteiten. Nu heb ik de volgende vraag als ik een tweede handelsnaam toevoeg moet ik dan verplicht 2 jaarrekeningen en balansen voeren?

Ik heb zojuist contact gehad met de belastingdienst en zij spreken over de mogelijkheid van 2 eenmanszaken volgens de wet. Naar mijn weten en info is dit niet mogelijk? enkel 2 handelsnamen toch? Het gaat om totaal verschillende activiteiten. Ben ik verplicht 2 administraties te voeren?

 

Ik hoop op een antwoord. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kunt maar één eenmanszaak hebben, maar wel met een oneindig aantal handelsnamen en activiteiten. Dat mag gewoon in één administratie en onder één btw nummer, maar als je dat graag wilt mag het het ook splitsen. Voor je aangifte inkomstenbelasting moet je het allemaal weer optellen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, CatharinaK zei:

Ik ben van plan om naast mijn huidige onderneming (eenmanszaak)  een tweede onderneming gestart met totale andere activiteiten.

Je kunt maar 1 eenmanszaak hebben ... met meerdere activiteiten.

https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/wijzigen/

 

6 minuten geleden, CatharinaK zei:

Nu heb ik de volgende vraag als ik een tweede handelsnaam toevoeg moet ik dan verplicht 2 jaarrekeningen en balansen voeren?

Nee niet verplicht, maar voor eigen inzicht kan het wel nuttig zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron, 

 

dit had ik ook gelezen. maar volgens de meneer van de belastingdienst moest ik met 2 verschillende activiteiten 2 boekhoudingen voeren. 

Dit heb ik nu al gedaan. Mijn vraag rijst alleen wanneer ik volgend jaar 1 van de 2 handelsnamen wil opgeven hoe het dan zit met alles wat er op de balans staat. Ik neem aan dat je van 2 balansen niet 1 balans kan maken. Is er dan sprake van staking?

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, TwaBla zei:
15 minuten geleden, CatharinaK zei:

Ik heb zojuist contact gehad met de belastingdienst en zij spreken over de mogelijkheid van 2 eenmanszaken volgens de wet. 

Met wie heb je contact gehad en hoe? 

De wet verbiedt het niet expliciet ... maar de Kamer van Koophandel weigert meerdere eenmanszaken op naam van een en dezelfde natuurlijk persoon in het Handelsregister in te schrijven. Aangezien je voor elke nieuwe en afwijkende activiteit wel een eigen BTW-nummer kunt aanvragen, zie ik het probleem niet zo ... maar goed, wie ben ik.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De wet verbiedt het niet expliciet, omdat de wet het begrip eenmanszaak niet kent. Juridisch zijn de eenmanszaak en degene die de eenmanszaak voert, dezelfde persoon. (Een eenmanszaak is juridisch gezegd een rechtspersoon noch een rechtsvorm.)

 

Dus als jij wil zeggen dat je één, twee, vijf of vijfhonderd eenmanszaken hebt, mag dat gewoon. Het maakt het er over het algemeen alleen niet duidelijker op en vertroebelt de discussie.

 

De belastingdienst wil dat jij op een bepaalde manier je boekhouding bijhoudt, zodat zij makkelijker iets van die boekhouding kunnen vinden.

 

Er is ook niet een uniform ondernemersbegrip. Je kunt voor de ene wet wel en voor de andere wet niet een ondernemer zijn. Het kan zelfs zijn dat je voor een bepaalde wet voor de ene activiteit wel en voor de andere niet een ondernemer bent.

 

Om wat voor activiteiten gaat het? Wat voor omzetten verwacht je?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, CatharinaK zei:

Mijn vraag is ook wanneer ik volgend jaar 1 van de 2 handelsnamen wil opgeven hoe het dan zit met alles wat er op de balans staat aangezien ik er nu 2 heb.

Ik neem aan dat je van 2 balansen niet 1 balans kan maken.

Is er dan sprake van staking?

Je mag alle activiteiten op één en dezelfde balans zetten, ongeacht of er sprake is van verschuiving (of staking) van oude naar nieuwe activiteiten.

 

Als je voor jezelf werkt met 2 interne balansen, dan maak je voor de belastingaangifte één fiscale balans. ... een kwestie van optellen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Cosara zei:

Als je voor jezelf werkt met 2 interne balansen, dan maak je voor de belastingaangifte één fiscale balans. ... een kwestie van optellen.

 

Dat lijkt me voor een voorraadhoudend bedrijf zelfs aan te raden. Of als je debiteuren lange betaaltermijnen hanteren. Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet. Dan is de discussie over 1 of 2 eenmanszaken vooral een academische kwestie. Kunnen ook best twee handelsnamen zijn van dezelfde ondernemer, die voor zijn/haar eigen inzicht twee boeken parallel bijhoudt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Voor je aangifte inkomstenbelasting moet je het allemaal weer optellen. 

 

Nee hoor zelfs dat is niet nodig. Je kunt in de online aangifte inkomstenbelasting gewoon per handelsnaam een balans en winst en verliesrekening opgeven.

 

in het onderdeel ondernemingen kun je gewoon meerdere activiteiten opgeven en beide aanmerken als eenmanszaak.

het is technisch is  mogelijk om binnen het aangifte formulier 2 handelsnamen apart op te voeren en daarna bij een eenmanszaak te noemen zonder dat je de cijfers hoeft op te tellen of te consolideren..

 

afbeelding.thumb.png.2f63ef940fc6d2d8d13e406a3e504da2.png

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, TwaBla zei:

Dan is de discussie over 1 of 2 eenmanszaken vooral een academische kwestie.

Het is in theorie niets meer dan een academische kwestie ... alleen de Kamer van Koophandel brengt het nog altijd in praktijk.

 

Waarom ( en vooral wanneer) gaat de Belastingdienst niet zelf het Handelsregister bijhouden?  ... dan kan de KvK zich met al haar ziel en zaligheid op haar andere taken concentreren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, henkh zei:

 

Bestanden bij de BD inkopen en doorverkopen aan iedereen die ondernemers een poot uit willen draaien? 😛

 

Dat was waarschijnlijk ironisch bedoeld, want het Handelsregister is de basis waar de rest op gebouwd is. Het is vast wel eens vergeleken hoe dat in omringende landen geregeld is. Ekik zal es zoeken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

CatharinaK,

 

besteed als goedbedoelde tip dit soort administratieve/fiscale zaken uit of ontwikkel je kennis en vaardigheden. Jouw postgeschiedenis is tekenend.

 

Je start in dit geval geen tweede onderneming, maar wordt actief met een tweede ondernemingsactiviteit. Of mogelijk start je wel een tweede onderneming, maar dan ben je daar niet duidelijk over.

 

Ik zou mijn boekhouding zo inrichten dat deze praktisch en efficiënt bij te werken is. Advies daarover bespaart jou mogelijk ook hoofdbrekens en flink wat tijd in de nabije toekomst nu je het drukker lijkt te gaan krijgen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, TwaBla zei:

Dat was waarschijnlijk ironisch bedoeld, want het Handelsregister is de basis waar de rest op gebouwd is.

Het is vast wel eens vergeleken hoe dat in omringende landen geregeld is.

We dwalen wat af, maar ...

 

Volgens mij is dat een Europese uniforme aangelegenheid.

 

In verband met de EU-toelating in 2007 is in Bulgarije een uniform handelsregister ingevoerd. De uitvoering van de registratie is overgenomen van de rechtbank en wordt nu onafhankelijk geregeld door de wet van het handelsregister.

 

Voorafgaande aan de toetreding is de aanloop naar een onafhankelijk handelsregister al in werking gezet. De 'Registry Agency' werd opgericht op 31 juli 2004 met de goedkeuring van §27 wet op wijziging en aanvulling op de wet op kadaster en eigendommenregister (publ. SG 36 van 30 april 2004) en de verordeningen van het Agentschap (SG 63 van 20 juli , 2004, effectief op 31 juli 2004). Bij de oprichting van de nieuwe instelling zijn 112 registerbureaus van de regionale rechtbanken aan haar overgedragen.

 

Een ingangspoortje naar alle Europese Kamers van Koophandel vindt je hier:

Eurochambres - De Vereniging van Europese Kamers van Koophandel en Industrie.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Cosara zei:

We dwalen wat af, maar ...

 

Inderdaad 😂

Onder mijn originele inschrijving van de jaren 90 hangen inmiddels een paar andere handelsnamen. Met de 1 genereer ik heel veel omzet, met de andere een paar knaken en de derde is momenteel slapend. Alle wat binnenkomt gaat op de grote hoop en geeft aan het eind van het jaar een balans en V&W rekening.

 

Onbedoeld heb ik wel een voordeel er mee, Kopers van kvk adressen vragen steevast naar de eigenaar/verantwoordelijke van de hoofdinschrijving. 😛Ben ik dus heel snel klaar met die gasten. 😁

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dat heeft niet zoveel met handelsnaam of niet te maken. je kunt in een bedrijf met meerdere activiteiten ook gedeeltelijke staking te maken krijgen, incl fiscale afrekening of je er nu een aparte handelsnaam of administratie voor gebruikt of niet.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-6-2019 om 14:16, Roel J zei:

 

Nee hoor zelfs dat is niet nodig. Je kunt in de online aangifte inkomstenbelasting gewoon per handelsnaam een balans en winst en verliesrekening opgeven.

 

in het onderdeel ondernemingen kun je gewoon meerdere activiteiten opgeven en beide aanmerken als eenmanszaak.

het is technisch is  mogelijk om binnen het aangifte formulier 2 handelsnamen apart op te voeren en daarna bij een eenmanszaak te noemen zonder dat je de cijfers hoeft op te tellen of te consolideren..

 

afbeelding.thumb.png.2f63ef940fc6d2d8d13e406a3e504da2.png

 

Dit had ik ook gezien. Vandaar mijn bovenstaande vraag. Als ik in de toekomst 1 van de 2 handelsnamen wil stoppen. Is dit dan staken? Of staak je voor de gehele eenmanszaak? 

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, CatharinaK zei:

Als ik in de toekomst 1 van de 2 handelsnamen wil stoppen. Is dit dan staken? Of staak je voor de gehele eenmanszaak? 

Laten we het niet moeilijker maken dan het is ...

Je staakt eenmanszaak als alle activiteiten definitief tot het verleden behoren ... met handelsnamen heeft het niets te maken.

Je kan één handelsnaam laten vervallen en toch met de activiteiten doorgaan.

 

2 minuten geleden, CatharinaK zei:

Oké ik begrijp het.

 

En is het eventueel mogelijk om bedrijfsmiddelen van de ene handelsonderneming over te sluizen naar de andere.

Dat betwijfel ik.

 

Je hebt geen handelsondernemingen ... je heb een eenmanszaak met meerdere activiteiten. Die laptop blijf heel gewoon tot het ondernemingsvermogen van de eenmanszaak behoren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.