Jump to content
CatharinaK

2 ondernemingen mogelijk? 2 administraties/jaarrekeningen etc?

Recommended Posts

41 minuten geleden, CatharinaK zei:

Als ik in de toekomst 1 van de 2 handelsnamen wil stoppen. Is dit dan staken? Of staak je voor de gehele eenmanszaak? 

Laten we het niet moeilijker maken dan het is ...

Je staakt eenmanszaak als alle activiteiten definitief tot het verleden behoren ... met handelsnamen heeft het niets te maken.

Je kan één handelsnaam laten vervallen en toch met de activiteiten doorgaan.

2 minuten geleden, CatharinaK zei:

Oké ik begrijp het.

En is het eventueel mogelijk om bedrijfsmiddelen van de ene handelsonderneming over te sluizen naar de andere.

Dat betwijfel ik.

Je hebt geen handelsondernemingen ... je heb een eenmanszaak met meerdere activiteiten. Die laptop blijf heel gewoon tot het ondernemingsvermogen van de eenmanszaak behoren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Ik heb 2 balansen doordat dit mij geadviseerd werd door de belastingdienst. Als ik met 1 van mijn activiteiten stop en deze handelsnaam op geef. Kan ik dan mijn laptop naar de andere handelsonderneming doorschuiven. 

Dit voelt logisch, maar cosara deelt een andere mening geloof ik. 

Ja dat kan. Uit administratie van de gestaakte handelsnaam afboeken en opnemen in de administratie van de andere handelsnaam tegen dezelfde boekwaarde. 

Fiscaal staak je gedeeltelijk, de oude handelsnaam met bijbehorende balans, maar van boekwinst op een laptop die overgaat van de ene naar de andere activiteit heb ik nog nooit gehoord. 

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

2 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

maar van boekwinst op een laptop die overgaat van de ene naar de andere activiteit heb ik nog nooit gehoord. 

Wat bedoel je hier precies mee? 

5 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

dezelfde boekwaarde. 

Stel deze is slechts nog 300 waard, mag ik hem dan ineens overnemen al direct kosten of moet je het afschrijven voort zetten

Om het even te overdrijven:

Ik drijf een eenmanszaak met daarin een bakkerij en ik verkoop daarnaast oldtimers. Ik staak de verkoop van oldtimers. Als op de balans van de oldtimers een leuke, ludieke bakkersauto staat, dan kan ik die overbrengen naar de balans van de bakkerij, mits ik de bakkersauto zakelijk gebruik.

Het blijft dezelfde onderneming! Dus fiscaal gebeurt er niets. 

Het wordt anders als ik de bakkerij staak, de ovens op de balans laat staan, terwijl ik daarna alleen nog oldtimers verkoop. 

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

5 minuten geleden, CatharinaK zei:

Stel deze is slechts nog 300 waard, mag ik hem dan ineens overnemen al direct kosten of moet je het afschrijven voort zetten

Dat laatste

Oké duidelijk. Bedankt Joost! Even dubbele check. Voor deze staking (oldtimers) heb ik dus wel te maken met gedeeltelijke staking. Ook al blijf de bakker bestaan? 

Wel voor de bedrijfsmiddelen die in je bakkerij geen zakelijke functie hebben, ja

Kortom alles wat ik uit mijn oldtimer business kan gebruiken in de bakkerij kan ik dus doorsluizen?

Mits redelijk, zakelijk te verdedigen en conform het gebruik in je bakkerij.

Als er een Ferrari op je oldtimer balans staat als voorraad tegen 100k inkoop die nu 250k waard is en je staakt de oldtimer business, dan boek je 150k winst. 

Posted (edited)

Oké dat snap ik. 

Kan je een eventuele Oudedagvoorziening  dan ook doorschuiven?

lijkt mij ook gebonden aan de eenmanszaak en niet aan een handelsnaam. 

Edited by CatharinaK

Die staat los van beide activiteiten. Hooguit is het eigen vermogen van de resterende activiteit te laag om nog te doteren, maar afrekenen hoeft niet

29 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Het blijft dezelfde onderneming! Dus fiscaal gebeurt er niets.

Ik ben blij dat we het daarmee eens zijn.

29 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Het wordt anders als ik de bakkerij staak, de ovens op de balans laat staan, terwijl ik daarna alleen nog oldtimers verkoop. 

Dat is een contradictie met het voorgaande ...

De ovens behoren tot het ondernemingsvermogen van de hele eenmanszaak ... die je verder binnen de resterende eenmanszaak verder af kunt schrijven  (als zij nog niet zijn afgeschreven) ... of verkopen en dan de boekwinst of boekverlies in de jaarrekening opnemen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

6 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Die staat los van beide activiteiten. Hooguit is het eigen vermogen van de resterende activiteit te laag om nog te doteren, maar afrekenen hoeft niet

Moeilijk woord doteren.. maar ik denk dat ik het begrijp. Haha

Op 10-6-2019 om 00:17, Cosara zei:

Ik ben blij dat we het daarmee eens zijn.

Dat is een contradictie met het voorgaande ...

De ovens behoren tot het ondernemingsvermogen van de hele eenmanszaak ... die je verder binnen de resterende eenmanszaak verder af kunt schrijven  (als zij nog niet zijn afgeschreven) ... of verkopen en dan de boekwinst of boekverlies in de jaarrekening opnemen.

Hmmm, ik verkoop alleen nog oldtimers en ik houd een bakoven uit de inventaris van de gestaakte bakkerij op de balans van de oldtimerverkoop aan als bedrijfsmiddel!

Wat is daar het zakelijk nut van? Ik kan moeilijk verdedigen dat ik de laklaag van de auto's afbak in de broodoven 😉

Dat is gedeeltelijke staking! Bedrijfsmiddelen die door hun functie niet langer dienstbaar zijn aan de onderneming vallen gewoon in de stakingswinst als de waarde economisch verkeer hoger of lager is dan de boekwaarde. 

Op 10-6-2019 om 00:24, CatharinaK zei:

Moeilijk woord doteren.. maar ik denk dat ik het begrijp. Haha

Toevoegen 😉

Op 10-6-2019 om 00:17, Cosara zei:

Ik ben blij dat we het daarmee eens 

Lees even het hele bericht en de context. Ik geef duidelijk aan dat de bakkersauto een functie heeft in de andere business.... ...........  .. ..

49 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat is gedeeltelijke staking! Bedrijfsmiddelen die door hun functie niet langer dienstbaar zijn aan de onderneming vallen gewoon in de stakingswinst als de waarde economisch verkeer hoger of lager is dan de boekwaarde. 

Ik heb vandaag hier nog het een en ander over opgezocht en wat mij nog onduidelijk is of dat er van staking sprake is als je 1 van de handelsnamen stopt. Moet er geen sprake zijn van het beëindigen van de gehele eenmanszaak (met daaronder beide handelsnamen/activiteiten). 

Nee, gaat niet om handelsnamen, maar om activiteiten. Dus hoeft het ook niet te gaan om staking gehele eenmanszaak

Op 7-6-2019 om 22:30, henkh zei:
Op 7-6-2019 om 17:21, Cosara zei:

We dwalen wat af, maar ...

Inderdaad 😂

Onder mijn originele inschrijving van de jaren 90 hangen inmiddels een paar andere handelsnamen. Met de 1 genereer ik heel veel omzet, met de andere een paar knaken en de derde is momenteel slapend. Alle wat binnenkomt gaat op de grote hoop en geeft aan het eind van het jaar een balans en V&W rekening.

Yep ... maar we doen, met uiteenlopende redenen, graag moeilijk.

Op 7-6-2019 om 16:04, henkh zei:
Op 7-6-2019 om 14:48, Cosara zei:

dan kan de KvK zich met al haar ziel en zaligheid op haar andere taken concentreren.

Bestanden bij de BD inkopen en doorverkopen aan iedereen die ondernemers een poot uit willen draaien? 😛

Niet dat de Belastingdienst het zoveel beter doet, maar nu zijn alle pecunia welkom om de lopende zaken te kunnen betalen ...

Ict-plan KvK met grond gelijk gemaakt.

Definitief BIT-advies programma Kern Gezond.

Ik voel de tranen al opkomen ... 😢