• 0

nieuwe vennoot in VOF - wat mag dat kosten?

Hallo,

 

Ik ben vennoot in een VOF, met twee vennoten, beide met een aandeel van 50%.

 

Om door te kunnen groeien is een nieuwe medewerkster gevonden, echter voor haar medewerking wil ze op termijn (2 jaar?) toe kunnen treden tot de vennootschap. Daar staan de huidige vennoten welwillend tegenover.

 

Vraag: is er een eenvoudige rekensom om tot een (voor alle partijen) redelijk bedrag te komen waarvoor de nieuwe vennoot zich kan inkopen? Ik vraag om eenvoudig, omdat we een VOF zijn zonder fratsen: stabiele, groeiende omzet en winst, flink eigen vermogen, geen schulden e.d.

 

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

 

 

Henk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De waarde bepaling is altijd lastig, maar als je eenvoudig wilt dan lijkt het redelijk eenvoudig naar de waarde nu te kijken en de waarde op moment van toetreden, een deel van die waarde zal mede door de toekomstig derde vennoot worden gegenereerd in de tijd dat ze al werknemer is. Maar naast waarde spelen nog een aantal, deels actuele, factoren mee.

 

Om te beginnen wil ik je wijzen op de doorschuiffaciliteit, die geeft de mogelijkheid om een werknemer na 36 maanden (3 jaar) te laten toetreden (bedrijf gedeeltelijk over te nemen) zonder dat de bestaande vennoten over de, voor hen fiscaal gezien gedeeltelijke staking, te hoeven afrekenen.

Het lijkt dus voor de hand te liggen om het plan tot toetreden mede te laten bepalen op dit fiscaal belangrijke moment

 

Daarnaast is er de actualiteit dat de regels rondom personen vennootschappen gewijzigd gaan worden per 2020. Hierdoor is vermoedelijk meer flexibiliteit mogelijk en wellicht is zelfs in sommige situaties beperking van de hoofdelijke aansprakelijkheid mogelijk en ook de regels rondom toetreding en uittreding worden "vereenvoudigd" echter is alles nog in wetsontwerpfase en nog niets definitief beste is eens te googlen op "modernisering persoonsvennootschappen" en dan de paar artikelen die verschenen zijn door te lezen.

 

Mijn eerste gedachte is dus om nu nog niet al te vastomlijnde plannen te maken, het lijkt mij heel redelijk om eerst een half jaar te gaan samenwerken primair als werknemer-werkgever en elkaar beter te leren kennen en dan als de nieuwe regels duidelijk zijn de beoogde samenwerking meer definitief vorm te geven.

 

Qua waardering, lijkt het me als toekomstig vennoot lastig als je eerst 3 jaar werknemer je ten volle inzet voordat je medevennoot zou worden dus ik zou willen weten wat de onderneming waard is rond moment van toetreden. Voor beide partijen vind ik het redelijk dat je begint met een (goed) basis salaris maar ook vrij snel vanaf 2020? gaan kijken naar een winstdelingsregeling of bonusregeling voor bepaalde behaalde mijlpalen. Het extra geld dat daarmee wordt uitgekeerd aan de werknemer kan heel goed door de werknemer (in prive, dus buiten risicosfeer van de VOF) gespaard worden om de toetreding over 3 jaar überhaupt te kunnen betalen. Uiteindelijk moet je als het een Vof blijft toch wel uitgaan van een verdeling van 50/50 naar dicht tegen 33/33/33 immers zit je altijd met de hoofdelijke aansprakelijkheid waardoor het voor een vennoot niet aantrekkelijk is om voor een klein winstdeel toch vol risico te lopen.

 

Link naar reactie
  • 0
49 minutes ago, mmint said:

Hallo en welkom op HL!

 

Eenvoudige som: inkoop=waarde/3

 

Minder eenvoudig: wat is de waarde ttv inkoop en wat vinden partijen redelijk? 

 

Helder, dus als de nieuwe vennoot zich voor 25% (en niet 33%) inkoopt wordt dat waarde/4 ?

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Hummer zei:

 

Helder, dus als de nieuwe vennoot zich voor 25% (en niet 33%) inkoopt wordt dat waarde/4 ?

Dat ligt er maar net aan wat je wilt afspreken. Kijk je naar afleveringen van Dragons' Den, dan koppelen de investerende dragons de inleg direct aan de waardering...

 

Maar voor het geval ik tussen de regels door niet duidelijk was: de uitdaging zit dus niet in welk sommetje je wilt gebruiken, maar in hoe je waardering en inleg vaststelt op zo'n manier dat alle partijen het redelijk vinden. Dat is een persoonlijke afweging waar geen forum-sommetje je bij gaat helpen..

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt mij nu typisch een betaald onafhankelijk advies vraag. Voor zowel werknemer als vennoten. Hier zitten zoveel financiële, fiscale en juridische aspecten aan.

 

Waar bestaat het flinke eigen vermogen uit en zijn er ook andere medewerkers (te verwachten)?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.