• 0

Factuur of kwitantie

(aangepast)

 

Hi,

 

Een werkgever in de Verenigde Staten heeft me ingehuurd om wat digitaal werk te doen, waarna ze een factuur willen ontvangen. Ik ben echter een particulier en heb geen Kamer van Koophandel of btw-nummer. Ik heb gelezen dat particulieren niet de mogelijkheid hebben om facturen te verzenden, maar een ontvangstbewijs (kwitantie), klopt dit? ze hebben me ook gevraagd om een W8-BEN-formulier in te vullen, zijn mensen hier bekend met dit formulier en wat je wel en niet hoeft in te vullen?

 

Groet,

 

~worldy

aangepast door worldy
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee dat is het hardnekkigste broodje aap verhaal dat de ronde doet op internet.

Iedereen kan een factuur maken, je mag er alleen geen btw op zetten als je geen btw ondernemer bent (nog los van het feit dat btw heffing waarschijnlijk niet van toepassing bij levering aan / in de VS)

 

Het is een geforceerde manier om het verschil uit te leggen tussen wat een btw ondernemer allemaal op de factuur moet vermelden om aan alle factuurvereisten van de btw te voldoen en hoe "eenvoudig" een factuur van iemand die geen ondernemer eruit mag zien.  Op een kwitantie staat alleen maar aan wie je welk bedrag hebt betaald en eventueel waarvoor het was, maar een kwitantie is formeel een betaalbewijs dat geef je dus af nadat er betaald is.

Ik leg het verschil liever zo uit. Als een particulier kun je op een servetje schrijven "factuur voor Jaap" 4 bier 10 euro.. Dan heb je een factuur gemaakt. Een ondernemer moet ook allerlei gegevens over hemzelf (NAW) en zijn klant opnemen evenals omschrijving en btw tarief of eventueel toegepaste uitzonderingsregel. 

 

In de praktijk kan een mailtje van jou met als onderwerp factuur geleverde diensten, waarin je vraagt x euro (of dollar) te betalen voor uitvoeren van de afgesproken werkzaamheden ook een factuur zijn. Maar meeste bedrijven willen dan toch graag een stukje papier (of PDF) waar in een wat meer formele layout wordt weergegeven wat er is geleverd door wie en wanneer er betaald moet worden.

 

Kortom stuur gewoon de factuur waar om gevraagd wordt, je gaat daar echt geen problemen mee krijgen.

 

Het W8-BEN formulier heeft jou klant nodig om te bewijzen dat jij geen Amerikaans ondernemer of werknemer bent en dat zij daarom geen "withholding taxes" hoeven in te houden op de betaling en af te dragen aan de IRS (VS belastingdienst). net als wij in NL btw moeten inhouden en afdragen moet in de VS ook bepaalde belastingen in worden gehouden en moeten ondernemingen middels dit soort formulieren bewijzen met wie ze zaken hebben gedaan.

Wellicht dat iemand anders inhoudelijk nog wat meer kan zeggen over het formulier omdat ik er zelf weinig ervaring mee heb

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Roel J zei:

Nee dat is het hardnekkigste broodje aap verhaal dat de ronde doet op internet.

Iedereen kan een factuur maken, je mag er alleen geen btw op zetten als je geen btw ondernemer bent (nog los van het feit dat btw heffing waarschijnlijk niet van toepassing bij levering aan / in de VS)

 

Het is een geforceerde manier om het verschil uit te leggen tussen wat een btw ondernemer allemaal op de factuur moet vermelden om aan alle factuurvereisten van de btw te voldoen en hoe "eenvoudig" een factuur van iemand die geen ondernemer eruit mag zien.  Op een kwitantie staat alleen maar aan wie je welk bedrag hebt betaald en eventueel waarvoor het was, maar een kwitantie is formeel een betaalbewijs dat geef je dus af nadat er betaald is.

Ik leg het verschil liever zo uit. Als een particulier kun je op een servetje schrijven "factuur voor Jaap" 4 bier 10 euro.. Dan heb je een factuur gemaakt. Een ondernemer moet ook allerlei gegevens over hemzelf (NAW) en zijn klant opnemen evenals omschrijving en btw tarief of eventueel toegepaste uitzonderingsregel. 

 

In de praktijk kan een mailtje van jou met als onderwerp factuur geleverde diensten, waarin je vraagt x euro (of dollar) te betalen voor uitvoeren van de afgesproken werkzaamheden ook een factuur zijn. Maar meeste bedrijven willen dan toch graag een stukje papier (of PDF) waar in een wat meer formele layout wordt weergegeven wat er is geleverd door wie en wanneer er betaald moet worden.

 

Kortom stuur gewoon de factuur waar om gevraagd wordt, je gaat daar echt geen problemen mee krijgen.

 

Het W8-BEN formulier heeft jou klant nodig om te bewijzen dat jij geen Amerikaans ondernemer of werknemer bent en dat zij daarom geen "withholding taxes" hoeven in te houden op de betaling en af te dragen aan de IRS (VS belastingdienst). net als wij in NL btw moeten inhouden en afdragen moet in de VS ook bepaalde belastingen in worden gehouden en moeten ondernemingen middels dit soort formulieren bewijzen met wie ze zaken hebben gedaan.

Wellicht dat iemand anders inhoudelijk nog wat meer kan zeggen over het formulier omdat ik er zelf weinig ervaring mee heb

 

Bedankt voor de uitgebreide en snelle reactie. Dit betekent dat ik zonder probleem een factuur zonder BTW en het KvK-nummer kan verzenden als privépersoon. Het is dus ook goed om de factuur aan te merken als factuur of moet ik deze een andere naam geven? In mijn factuur staat nu bijvoorbeed Invoice waarna de overige informatie volgt.

aangepast door worldy
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit is nauwelijks een ondernemersvraag. Als je de formuliernaam googlet vind je diverse toelichtingen (ook voor particulieren).

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zie reactie Roel J. Spreek in dit kader beter van een onderneming of opdrachtgever i.p.v. werkgever. Dat laatste veronderstelt namelijk dat jij werknemer zou zijn en dat willen jullie beide waarschijnlijk niet voor wat transatlantisch digitaal werk. Zie wat er gebeurt als je via een creatief/digitaal platform een opdracht zou aannemen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, worldy zei:

Ik ben dat inderdaad aan het onderzoeken. Opvallend is dat bijna iedereen op internet beweert dat particulieren geen facturen met of zonder BTW of KvK-nummer mogen versturen. 

 

Dat klopt toch ook?

Je bent particulier, je hebt geen kvk nummer en geen btw nummer als particulier.

Dan kan en mag je deze niet vermelden op de factuur (muv iets ingewikkeld omtrent bepaald onroerendgoed en btw) .

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.