• 0

Advies over holding structuur gevraagd

(aangepast)

Beste Allen, 

 

Ik ben op dit forum terecht gekomen nadat ik meer informatie probeerde te vergaren omtrent mijn nieuwe situatie die ik binnenkort mogelijk zal aangaan. 

 

Ik ben door de verschillende posts al een hoop wijzer geworden maar heb ondanks dit toch nog wat specifieke vragen welke ik zou willen stellen om alles helder voor mijzelf te krijgen. 

 

Op dit moment ben ik werkzaam voor een groep waaronder 4 werkmaatschappijen vallen. Boven deze groep hangt een holding welke op dit moment 100% van de aandelen van de betreffende groep bezit. 

 

Ik heb het aanbod gekregen om te participeren in de groep als aandeelhouder. Hiervoor wil ik een holding oprichten welke de aandelen zal beheren. 

 

Ik wil wel in dienst blijven van de groep. 

 

De constructie die hierdoor zal instaan is: 

  • Holding welke 95% van de aandelen bezit
  • Holding welke 5% van de aandelen bezit (mijn holding waar ik 100% van de aandelen van bezit) 
    • Groep welke 100% van de aandelen van de onderliggende werkmaatschappijen bezit
      • Werkmaatschapij 1
      • Werkmaatschapij 2
      • Werkmaatschapij 3
      • Werkmaatschapij 4

 

Naast het beheren van mijn aandelen wil ik mijn holding ook gebruiken om eventuele (laag risico) werkzaamheden te verrichten. Denk hierbij aan managementfee en overige dienstverlening. 

 

Ik begrijp dat je als DGA een minimum salaris van €45.000 dient uit te keren alvorens je eventueel dividend mag/kunt uitkeren. 

 

Indien ik met mijn arbeidsovereenkomst met de groep de grens van €45.000 behaal ben ik dan nog verplicht om vanuit mijn holding de grens van €45.000 te behalen? Of kan ik die €45.000 welke ik van de groep als salaris ontvang zien als DGA salaris om vervolgens eventueel over te gaan naar dividend uitkering van mijn holding?

 

Tevens ben ik benieuwd of ik de kosten welke ik maak voor het oprichten van de holding (notaris kosten) in de holding kan zetten i.p.v. privé? 

 

Ik zie jullie reactie en adviezen graag tegemoet! 

 

Met vriendelijke groet, 

Joris

 

aangepast door Joris27
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joris, 

 

Die 45k mag je als salaris opnemen uit 1 BV binnen de structuur, zolang jouw werkzaamheden binnen die BV plaatsvinden. Verricht je werk voor meerdere BV's binnen de structuur dan kun je nog steeds volstaan met 1 salaris als de andere BV's jouw kosten doorbelasten aan de BV waaruit jij je salaris geniet. In vakterm, de doorbetaaldloonregeling.

 

Let wel op dat jouw 45k omhoog gaat als:

1. Er binnen de structuur door iemand anders meer verdiend wordt. 

2. Een vergelijkbaar loon voor iemand in jouw positie, zonder aandeelhouder te zijn, in de markt hoger is. Stel dat in de markt een vergelijkbaar loon 100k is, dan kun jij daar hooguit 25% onder gaan zitten. 

 

Kosten van oprichting eigen holding zijn aftrekbaar voor die holding. 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joris,

 

Allereerst worden de kosten voor oprichting gedragen door de zojuist opgerichte rechtspersoon (voor zover ik weet ik ben geen fiscalist).

 

Daarnaast geef je aan dat je in dienst wilt blijven van de groep. Wat bedoel je hier exact mee? Heb je nu een arbeidsovereenkomst met de groep?

 

Wat in dit soort situaties veel gebeurd, is dat je in dienst treed van jouw eigen B.V. Deze B.V. gaat vervolgens een managementovereenkomst aan met de groep. Zo heb je gelijk het probleem van het gebruikelijk loon getackeld. Hou er wel rekening mee dat je in deze situatie minder rechten hebt dan als werknemer. Dit kan gevolgen hebben bij beëindiging, pensioen, sociale verzekeringen, e.d. Het is dus afhankelijk van de wensen hoe je dat het beste kunt inkleden.

Voorhorst Advocatuur B.V. - svoorhorst@voorhorst.nl

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Sietse Voorhorst zei:

Hi Joris,

 

Allereerst worden de kosten voor oprichting gedragen door de zojuist opgerichte rechtspersoon (voor zover ik weet ik ben geen fiscalist).

 

Daarnaast geef je aan dat je in dienst wilt blijven van de groep. Wat bedoel je hier exact mee? Heb je nu een arbeidsovereenkomst met de groep?

 

Wat in dit soort situaties veel gebeurd, is dat je in dienst treed van jouw eigen B.V. Deze B.V. gaat vervolgens een managementovereenkomst aan met de groep. Zo heb je gelijk het probleem van het gebruikelijk loon getackeld. Hou er wel rekening mee dat je in deze situatie minder rechten hebt dan als werknemer. Dit kan gevolgen hebben bij beëindiging, pensioen, sociale verzekeringen, e.d. Het is dus afhankelijk van de wensen hoe je dat het beste kunt inkleden.

 

Hi Sietse, 

 

Ik ben er inderdaad achtergekomen dat de kosten gedragen zullen worden door de opgerichte bv. 

 

Ik ben inderdaad nu in dienst (lees arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd) van de groep( de laag die boven de 4 werkmaatschappijen zit).

Dit zou ik graag zo willen houden i.v.m. de rechten die ik als werknemer heb. 

 

Ik zou dus graag het gebruikelijke loon willen blijven ontvangen vanuit de groep i.p.v. management fee vanuit mijn eigen holding te factureren. 

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Joris27 zei:

Ik zou dus graag het gebruikelijke loon willen blijven ontvangen vanuit de groep i.p.v. management fee vanuit mijn eigen holding te factureren. 

 

Dat kan, alleen zodra je dan ook nog overige werkzaamheden voor een BV buiten die structuur uitvoert (bijvoorbeeld in een 2e werkmij onder je holding, nooit werkzaamheden naar derden uitvoeren via je holding!)  dan zul je ook daarin een gebruikelijk loon moeten toepassen omdat je niet van de doorbetaald loonregeling gebruik kunt maken 

 

12 minuten geleden, Joris27 zei:

Dit zou ik graag zo willen houden i.v.m. de rechten die ik als werknemer heb. 

Kwestie van keuzes maken. Je rechten als werknemer willen houden is niet verenigbaar met je andere wens(en)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Dat kan, alleen zodra je dan ook nog overige werkzaamheden voor een BV buiten die structuur uitvoert (bijvoorbeeld in een 2e werkmij onder je holding, nooit werkzaamheden naar derden uitvoeren via je holding!)  dan zul je ook daarin een gebruikelijk loon moeten toepassen omdat je niet van de doorbetaald loonregeling gebruik kunt maken 

 

Kwestie van keuzes maken. Je rechten als werknemer willen houden is niet verenigbaar met je andere wens(en)

 

Als ik je goed begrijp kan ik dus, zolang ik geen overige werkzaamheden buiten deze structuur ga verrichten, in loondienst blijven van de groep en vanuit daar mijn gebruikelijke loon toepassen. 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Joris27 zei:

Als ik je goed begrijp kan ik dus, zolang ik geen overige werkzaamheden buiten deze structuur ga verrichten, in loondienst blijven van de groep en vanuit daar mijn gebruikelijke loon toepassen. 

Bijna, maar niet helemaal. Je kunt sowieso in loondienst blijven van de groep en van daaruit je gebruikelijke loon toepassen

Maar zodra je ook vanuit een andere BV (die geen onderdeel uitmaakt van de groep)  activiteiten gaat ondernemen, zul je voor die BV nogmaals een gebruikelijk loon moeten toepassen óf  je dan alsnog alleen laten verlonen in je holding . 

 

Overigens blijft een groot deel van je rechten als werknemer gewoon overeind als je als 5% aandeelhouder in je eigen holding verloond wordt. Niet alleen blijf je gewoon verplicht sociaal verzekerd voor WW en WGA, het is zelfs mogelijk dat de werkmij ook de loondoorbetalingsplicht voor de eerste 2 jaar houdt op grond van "frontverandering" indien en zolang er wel sprake is van (een duidelijke intentie tot) een dienstverband. Maar als verplicht sociaal verzekerde DGA kun je dat ook zelf via een aanvullende AOV regelen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het één en ander is mij nog niet geheel duidelijk vandaar dat ik nogmaals opheldering vraag of mijn denkwijze correct is. 

 

De vraagstelling gaat nog steeds over de onderstaande constructie. 

 

  • Holding welke 95% van de aandelen bezit
  • Holding welke 5% van de aandelen bezit (mijn holding waar ik 100% van de aandelen van bezit) 
    • Groep welke 100% van de aandelen van de onderliggende werkmaatschappijen bezit
      • Werkmaatschapij 1
      • Werkmaatschapij 2
      • Werkmaatschapij 3
      • Werkmaatschapij 4

 

Mijn gebruikelijke loon zal ik halen uit de groep. Hier heb ik een arbeidsovereenkomst mee. 

 

Kan ik vanuit mijn persoonlijke holding facturen sturen naar 1 of meerdere van de onderstaande werkmaatschappijen voor het leveren van extra dienstverlening? Of is er dan sprake van verkapte loondienst, ondanks dat ik al in loondienst ben? 

 

Ik weet dat de meest zuivere constructie is om in dienst te gaan bij mijn persoonlijke holding en vanuit hier naar de groep, dan wel werkmaatschappijen te factureren in de vorm van managementfee. Echter heeft dit niet mijn voorkeur i.v.m. het in de korte toekomst willen afsluiten van een hypotheek. 

 

Er is reeds al een afspraak gemaakt met een accountant en fiscalist, echter laat ik me graag van meerdere kanten informeren voordat ik een beslissing maak.

 

Ik hoor het graag van jullie! 

 

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Joris27 zei:

Kan ik vanuit mijn persoonlijke holding facturen sturen naar 1 of meerdere van de onderstaande werkmaatschappijen voor het leveren van extra dienstverlening?

 

Wat voor "extra dienstverlening"?  Je krijgt als aanmerkelijk belanghouder van deze werkmaatschappijen al een salaris vanuit de groep

 

Los daarvan: zodra je dit gaat doen vanuit je holding, ben je ook in de holding een gebruikelijk loon verschuldigd. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Wat voor "extra dienstverlening"?  Je krijgt als aanmerkelijk belanghouder van deze werkmaatschappijen al een salaris vanuit de groep

 

Dit zullen werkzaamheden zijn welke niet in de scope van mijn AOK met de groep vallen. Ik zal conform mijn AOK 40 uur per week blijven werken. Daarnaast dus incidenteel op projectbasis extra werkzaamheden uitvoeren. 

 

20 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Los daarvan: zodra je dit gaat doen vanuit je holding, ben je ook in de holding een gebruikelijk loon verschuldigd. 

 

Is er hier geen sprake van een doorbetaaldloonregeling? Of interpreteer ik dit verkeerd? Immers haal ik mijn gebruikelijke loon al uit de groep bv. overigens zijn de groep en de werkmaatschappijen een fiscale eenheid. Mogelijk dat dit nog relevant is. 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-9-2019 om 15:21, Norbert Bakker zei:

 

Nee,  want de BV's betalen aan jouw Holding en niet aan de BV waar je je salaris geniet ; zie de tekst van Joost/

 

 

 

 

Bedankt voor je reactie!

 

Ik zoek nog steeds naar de mogelijkheid om wat cashflow in de holding te creëren zonder gelijk het DGA salaris te moeten genieten. 

 

De verwachte inkomsten zullen dit jaar (indien ik werkzaamheden vanuit de holding ga verrichten) circa €3.000 zijn. De uitgaven circa €2.000. 

Is het dan wel mogelijk om DGA salaris te ontvangen vanuit de groep (daar voor ik ook werkzaamheden uit) en een verlaging van het DGA salaris aan te vragen voor de holding?  Aangezien de Holding dan ook werkzaamheden voor bv's buiten de structuur zal doen? 

 

Er zal dan geen dividend vanuit de holding naar de DGA worden uitgekeerd.  

Link naar reactie
  • 0

Ondanks geen reactie geef ik toch weer mijn bevindingen aan welke ik uitgezocht hebben en welke mogelijk interessant zijn voor anderen die dezelfde problematiek ervaren. 

 

Ik citeer hierbij een stuk zoals beschreven in het handboek loonheffingen van de belastingdienst: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek-loonheffingen-jul-2019-lh0221t92fd.pdf#page=153&zoom=100,0,524

 

Op Pagina 153 staat beschreven: 

 

Quote

Startende ondernemingen Startende ondernemingen die niet aan de voorwaarden voor een start-up voldoen, kunnen voor een aanmerkelijkbelanghouder toch tijdelijk uitgaan van een loon dat lager is dan wat gebruikelijk is voor het niveau en de duur van het werk. Maar het loon mag niet lager zijn dan het wettelijk minimumloon dat past bij het aantal uren dat de aanmerkelijkbelanghouder voor u werkt. U mag uitgaan van een lager loon als u het gebruikelijk loon door het opstarten van de onderneming niet kunt betalen, bijvoorbeeld omdat u veel hebt geïnvesteerd of een lage cashflow hebt. U mag dit maximaal 3 jaar doen vanaf het moment dat de vennootschap of coöperatie inhoudingsplichtig wordt. U moet de periode van 3 jaar inkorten als de onderneming als eenmanszaak begint en pas later wordt ingebracht in een vennootschap of coöperatie. De periode waarin de onderneming op naam of voor rekening van de aanmerkelijkbelanghouder of een ander werd gedreven, moet u dan aftrekken van de 3 jaar

 

Als ik bovenstaande tekst naar mijn situatie vertaal kom ik op het volgende uit: 

 

Startende onderneming: Klopt, Holding opgericht in augustus 2019

Gebruikelijk loon niet kunnen betalen vanwege lage cashflow: Klopt verwachting omzet 2019 = €2750 verwachting omzet 2020 =€5.000

 

 

Als ik dit juist interpreteer zou dit betekenen dat ik gedurende de eerste 3 jaar van mijn holding mij vanuit de holding (zolang er geen grote wijzigingen zullen zijn m.b.t. de verwachte omzet) het minimumloon uitkeren. 

 

Stel ik werk in januari 10 uur in mijn holding, dien ik 10 x € 9,33 minimaal als loon uit te keren aan mijzelf over januari. In februari werk ik niet in mijn holding, dan kan ik mijzelf die maand €0 uit keren. Immers geen werk is geen loon. 

 

Ik hoor graag of jullie het eens zijn met mijn beredenering en of ik nog valkuilen over het hoofd zie. 

 

Daarbij wil ik nog even opmerken dat ik voor de werkzaamheden welke in in dienstverband met de groep maak wel voldoe aan de DGA norm. Het betreft dus echt alleen de activiteiten die ik vanuit mijn holding zal uitvoeren. 

 

Ik zie jullie reactie graag tegemoet! 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.