• 0

Nieuwe vennoot wil 75% van de aandelen

Hallo allemaal,

 

Sinds eind 2018 ben ik bezig met de ontwikkeling van een software platform voor o.a. de bouw en vastgoed sector met de intentie om hier een bedrijf omheen te bouwen. Dit doe ik naast mijn fulltime developer baan. Het platform zit op 80% en alle kosten draag ik nu zelf. 

 

Mijn huidige werkgever wil graag instappen en biedt aan om mijn salaris te blijven doorbetalen en de commerciele en operationele kant van het bedrijf te gaan runnen en ik blijf bij de techniek. Hij vraagt daarvoor 75% van de aandelen. Ik ben redelijk groen op dit vlak, maar dit lijkt me een oneerlijke verdeling.  Wat is jullie mening en zou ik juist voor een meerderheid vd aandelen moeten gaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moeilijk te beoordelen, maar klinkt alsof je er zelf al uit bent (zeker gezien je username hahahaha).  Je kunt natuurlijk gewoon het gesprek aan gaan en jouw tegenbod neerleggen. 

 

Wel belangrijk om bij stil te staan is hoe hard je partners nodig gaat hebben, en voor jezelf op een rijtje te zetten wat je daar voor over hebt. 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Bij onderhandelingen is het belangrijk om naast je wensen en eisen een exit-strategie te hebben.

 

  • Bedenk wat je minimaal wenst te bereiken (bijvoorbeeld 50% aandelen)  en zet in op 75%. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je 80% van het werk verricht hebt en dat je daarom de 75% al heel redelijk vind.
  • Denk na over alternatieven: Misschien vind je 40% acceptabel in combinatie met een hoger loon. Of een gegarandeerde SLA over x jaren.
  • En die exit is belangrijk. Soms is no deal de beste oplossing. Bedenk voor jezelf waar de grens ligt. 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, in alle eerlijkheid: als je zelf redelijk groen bent in dit soort dingen, hoe groot denk je dan dat de kans is dat je er zonder serieuze hulp een succes van kunt maken?

 

Met andere woorden: misschien is 25% van iets groots over een paar jar wel meer waard dan 100% van iets kleins...

 

De onderhandelingstips van Piet Rol zijn nuttig, maar je moet eigenlijk nog een stap eerder gaan zitten: Wat wil je zelf?

 

Een stabiel inkomen als werknemer met een mooie vergoeding voor je eerdere werk ? Een succesvol bedrijf als ondernemer met de risico's en mogelijke winsten die daar aanhangen?Iets er tussen in?

 

En hoe ga je dat bereiken? Alleen? Met hulp van je huidige werkgever? Met hulp van een ander? En heb je nog geld nodig voor de verdere ontwikkeling? Hoe ga je daar aan komen?

 

Pas als je dat weet kun je beoordelen of het aanbod van je werkgever redelijk is.

 

Zoals het er nu naar uitziet, krijgt je bedrijf voor de 75% die je opgeeft commerciele en operationele steun, en, vergeet dat niet, een gratis technisch ontwikkelaar: jezelf (je wordt immers betaald door baas). (maar hoe lang eigenlijk?)

 

75% klinkt als veel, maar of het inderdaad te veel is, of misschien wel heel redelijk is, hangt af van de precieze omstandigheden.

 

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank allen voor jullie reacties. @kuifje Iedereen was ooit groen in dit soort dingen toch? Een dergelijk aanbod zoals van mijn werkgever zou betekenen dat alles in een stroomversnelling zou komen maar betekent niet dat ik het niet zelf had kunnen doen in mijn optiek. Wat ik lastig vind is de hardheid waarmee wordt onderhandeld. Er wordt gesteld dat normaliter een investeerder 90% van de aandelen zou krijgen en ik 10%. Daarmee zou ik met 25% al worden beloond voor mijn inzet. Ik heb er moeite mee om dit te geloven, helemaal aangezien de mvp er al staat.

 

aangepast door GekkeHenkie
Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, GekkeHenkie zei:

Dank allen voor jullie reacties. @kuifje Iedereen was ooit groen in dit soort dingen toch? Een dergelijk aanbod zoals van mijn werkgever zou betekenen dat alles in een stroomversnelling zou komen maar betekent niet dat ik het niet zelf had kunnen doen in mijn optiek. Wat ik lastig vind is de hardheid waarmee wordt onderhandeld. Er wordt gesteld dat normaliter een investeerder 90% van de aandelen zou krijgen en ik 10%. Daarmee zou ik met 25% al worden beloond voor mijn inzet. Ik heb er moeite mee om dit te geloven, helemaal aangezien de mvp er al staat.

 

 

Ja, natuurlijk was iedereen ooit groen, en daar is niets mis mee.

 

Maar ik kan niet weten of jij het ondernemerschap ambieert, of dat je liever werknemer blijft (en dus waarschijnlijk relatief groen blijft in ondernemerszaken).

 

Wat er gesteld wordt door de andere partij moet je met een korrel zout nemen. Misschien is dat in hun ervaring zo, en hebben ze al vaker op die manier deals weten te maken, en misschien is het gewoon bluf. Er is geen harde regel voor.

 

Het komt allemaal neer op: wat is je realistische toekomstige winst en wat brengen beide partijen in qua kennis, ervaring en geld. Daar zou je een rekensom op kunnen loslaten en dan kom je op een 'eerlijke' deal.

 

Wat let je om een bij een of twee andere mogelijke investeerders/samewerkingsparners te peilen naar hun interesse, dan weet je al iets meer?

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kijk eens een aantal afleveringen van Shark Tank, Dragons Den en The Profit terug. Dan leer je wat de normale percentages zijn (meestal niet meer dan 50%) en wat voor meerwaarde een investeerder kan brengen. De meerwaarde die (het netwerk van) jouw baas met zich meebrengt zal waarschijnlijk een stuk lager zijn, tenzij het de directeur van Exact ofzo is 😉 

PS Google ook eens op "werkgeversauteursrecht". Aangezien je softwareontwikkelaar van beroep bent zou het zomaar kunnen dat je baas ook auteursrecht op jouw software kan claimen, en in dat geval kan die 25% weleens een hele goede deal zijn... zie bijvoorbeeld dit artikel.

 

Houd ten slotte ook rekening met zeggenschap: als jij 75% van de aandelen uit handen geeft heb je in principe niets meer te zeggen over je eigen software (tenzij je dat anders vastlegt).

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Er is geen regel dat je 90% kwijtraakt als een investeerder instapt. Dat standpunt van jouw potentiële belangrijke samenwerkingspartner klopt dus (al) niet.

Gecombineerd met jouw opmerking over "hardheid", dan weet je al enigszins hoe de hazen lopen: hij zit er zakelijk in. Dat hij nu werkgever van je is, verplicht hem niet tot het "jou netjes behandelen" buiten het dienstverband.

 

Dat "zakelijk" kan allerlei dingen betekenen, ook dat hij op termijn zijn voorsprong in financiën en ervaring zal gebruiken om de totale controle te verkrijgen. Dat je 25% of 75% in de betreffende vennootschap zou houden, betekent uiteindelijk niet veel.  Als hij de controle over operatie en financiën heeft, wordt er wat geld aan de BV geleend en na een jaartje weer opgeëist. Vennootschap heeft geen geld, moet belangrijkste activa verkopen, hou je 25% of 75% in een lege b.v. Zie het als dat je als beginnend schaker een partijtje gaat spelen met een zeer ervaren schaker.

 

Het lijkt er op of hij zich als 75% van de aandelen heeft aangepraat zonder een concrete tegenprestatie. Het gaat over de totaaldeal, wat krijgt de vennootschap/jij PRECIES terug voor de verkoop van de aandelen.  Dus niet "zal zich inspannen er een mooi succes van te maken" of "zal zijn netwerk gebruiken ten bate van de vennootschap". Hoe veel geld, hoe wordt dat besteed, wie beslist dat, wat gebeurt er als er meer geld nodig is, hoe veel tijd wordt jij geacht er in te steken, heeft dit een verband met jouw dienstverband, zo ja welke, etc. Ho veel geld gaat er met jouw idee verdiend worden, denk je?

 

Een reëel alternatief is dat je zelf op zoek gaat naar een partner. Dat zal verdraaid lastig zijn,  begin er maar eens aan, probeer maar eens voet aan de grond te krijgen en dan nog grote kans dat je vaak wordt afgewezen.  Maar dat hoort wel bij het zelf ondernemen. Komt er eigenlijk altijd op neer - gezien jouw onervarenheid - dat het er om gaat dat je een betrouwbare samenwerkingspartner vindt.

 

Als je sinds eind 2018 nu (al) 80% voor elkaar hebt, waarom heb je jouw werkgever dan nodig? En overigens, als het idee goed is, wat let hem om het zelf op te zetten?

Houd rekening met het zwartste scenario en blijf in de contacten beleefd en charmant.

 

44 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Kijk eens een aantal afleveringen van Shark Tank, Dragons Den en The Profit terug.

 

In die afleveringen zit echt heel veel stoomcursus onderhandelen en in kaart brengen eigen valse percepties, verwachtingen en emoties bij vragen om investeringen. Heel erg waardevol. Maar het gaat daarbij over het algemeen om tamelijk betrouwbare investeerders.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Je hebt al redelijk wat goede reacties gehad. Als ondernemer, investeerder en adviseur op dit vlak kan ik je nu alleen met zekerheid  zeggen dat geen enkele situatie hetzelfde is.

 

Als ik in eerste instantie lees dat iemand 75% van de aandelen wil van iets wat al ver uitontwikkeld is (80% zoals je zelf zegt), dan lijkt me dat niet in verhouding staan tot wat hij kan brengen. Maar mogelijk is dat niet het geval.

 

In het algemeen zullen ervaren angel investeerders die in een 'early stage' onderneming stappen niet meer dan 25% van de aandelen verwachten en wel het risicodragend kapitaal aandragen. Ik zou als ik jou was dus even goed nadenken over wat je preciest wilt en daarna een expert inschakelen om je hierbij te begeleiden.

 

Paul

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0

Wat is de gedachte organisatiestructuur inclusief rechtsvormen?

 

Quote

(40 urige werkweek en geen ruimte voor parttime)

Dat snap ik dan niet in dit verhaal.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Highio zei:

Dat snap ik dan niet in dit verhaal.

Dat begrijp ik ook niet helemaal.

 

Op 11-6-2019 om 05:31, GekkeHenkie zei:

Sinds eind 2018 ben ik bezig met de ontwikkeling van een software platform voor o.a. de bouw en vastgoed sector met de intentie om hier een bedrijf omheen te bouwen. Dit doe ik naast mijn fulltime developer baan. Het platform zit op 80% en alle kosten draag ik nu zelf. 

Dat is dus in iets boven 6 maanden tijd een compleet platform voor 80% maken in je vrije tijd.

 

Hoezo heb je dan geen tijd om de overige 20% te realiseren.

 

Of het moet zo zijn dat jij die 80/20% verkeerd inschat.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de verwarring. Het ontwikkelen van het platform doe ik in de avonduren en weekenden en die werkzaamheden zijn nu voor 80% afgerond (in de mpv fase). Daarnaast zijn er nog genoeg zaken te doen buiten de ontwikkeling wat minstens zo belangrijk is. Als ik mijn software aan de man wil gaan brengen, zal ik tijd moeten investeren om met potentiële klanten gesprekken te voeren (ze komen niet op me af hollen vermoed ik ;)). Dit gaat ten kosten van mijn 40 urige werkweek wat weer een financieel probleem oplevert. Hopelijk verduidelijkt dit wat.

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Paul Bakker zei:

Je hebt al redelijk wat goede reacties gehad. Als ondernemer, investeerder en adviseur op dit vlak kan ik je nu alleen met zekerheid  zeggen dat geen enkele situatie hetzelfde is.

 

Als ik in eerste instantie lees dat iemand 75% van de aandelen wil van iets wat al ver uitontwikkeld is (80% zoals je zelf zegt), dan lijkt me dat niet in verhouding staan tot wat hij kan brengen. Maar mogelijk is dat niet het geval.

 

In het algemeen zullen ervaren angel investeerders die in een 'early stage' onderneming stappen niet meer dan 25% van de aandelen verwachten en wel het risicodragend kapitaal aandragen. Ik zou als ik jou was dus even goed nadenken over wat je preciest wilt en daarna een expert inschakelen om je hierbij te begeleiden.

 

Paul

 

In aanvulling hierop, ongeacht de verhouding die al dan niet zou ontstaan, zou ik zelf het volgende voorstellen aan een investeerder:

Stort kapitaal in de onderneming. Dat lijkt me niets teveel gevraagd voor (bijvoorbeeld) 75% van de aandelen: vervolgens ga je ook bij die onderneming in dienst, met een nieuw arbeidscontract en functie omschrijving. Dit om te voorkomen dat een ander met jouw project gaat lopen, of dat het wellicht niet de aandacht krijgt die je voor ogen had (hebt).

 

Persoonlijk zou ik veel liever zoveel mogelijk de 50/50 opzoeken in de meest voorkomende gevallen indien die situatie financieel te realiseren is: dan voelen beide partijen eenzelfde pijn bij mislukking en eenzelfde beloning bij succes. Hou daarbij wel in de gaten dat loon normaal gezien een beloning  is voor arbeid en dividend normaal gezien een beloning voor het beschikbaar stellen van kapitaal. Succes.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees veel goede tips hierboven, daar kan ik alleen op aanvullen.

Persoonlijk zou ik nooit en te nimmer gedurende de startup meer dan 49% uit handen geven, tenzij men de zaak volledig opkoopt en dan mij als persoon inhuurt voor afronden dan wel ondersteunend gedurende de opstartfase.

De reden hiervoor is eigenlijk simpel, alles boven de 49% ontneemt je de zeggenschap over je eigen geesteskind, tenzij er gedocumenteerd stemrecht verdeeld wordt ( ergo jij behoud meerderheid stemrecht, maar niet meerderheid eigendom).

Hiernaast ingaande op de 75% die je potentiële partner eist in de onderhandeling, hij heeft prima door dat je weinig kennis op dit vlak hebt en probeert dat uit te buiten ( red flag in mijn ogen), hiernaast is het apart dat hij een salaris doorbetaling vermeld, hoe gaat ie dat doen? onder de zijn huidige bv of onder de gezamenlijke? Ook dit zet bij mij vraagtekens gezien het onduidelijk is en hiermee mogelijk een overlap creëert in belangen tussen zijn huidige bv en de nieuw op te tuigen ( Ergo if shit happends zal ie je inzetten in zijn BV *via het werknemerscontract*, terwijl je belangen en focus op de gezamenlijke zal moeten liggen).


Bovenstaande is wat ik filter uit je berichten en als ik me in jouw positie zou bevinden, had ik linea recta hem op de hoogte gesteld dat ik in overleg ga met een adviseur op dit vlak ( als het goed is zal elke potentiële investeerder hier mee akkoord gaan, doen ze dit niet, zegt het genoeg).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.