• 3

AOV (Arbeidsongeschiktheidverzekering) FAQ, ervaringen en tips)

Mod comment

Dit is het AOV verzameltopic met  meer dan 12 jaar ervaringen, tips en adviezen over arbeidsongeschiktheid, verzekeringen, schenkkringen, de verplichte AOV en wat te doen bij afwijzing (non-acceptatie) of uitsluitingen.

 

Als u via Google in dit topic terecht komt leest u de startpost.

 

Als u de recente update (d.d. 14-02-2024) wilt lezen over de komst van de verplichte AOV, klik dan hier:

Update verplichte AOV

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Piet Rol: het was een  verkapte retorische vraag hoor. 

Wie belang heeft  (Cui Bono?)  bij deze beeldvorming is mij wel duidelijk, en jou ook 😎

 

Maar het is - voor  mij althans - best wel verrassend om het subtiele proces van manipulatie en verandering van de publieke opinie zelf eens als subject mee te maken. Waren zelfstandigen inderdaad jarenlang de helden op verjaardagen en feestjes (en ook volkomen onterecht en overtrokken), nu hoor je vaker dat je het sociale stelsel uitholt en lekker weinig belasting betaalt ten koste van een ander. En als je dat niet doet, dan ben je vast zo'n zielige gedwongen pseudo-ondernemert...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Piet Rol zei:

Ik denk dat er inderdaad een groep ondernemers zijn die dat tegen wil en dank zijn en laten we die vooral beschermen. Maar val de 'echte' ondernemer er niet mee lastig!

Dus niet iedereen verplichten om een AOV af te sluiten.

ik ben wel benieuwd hoe de opvolger van de wet DBA er uit gaat zien.

 

4 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Waren zelfstandigen inderdaad jarenlang de helden op verjaardagen en feestjes (en ook volkomen onterecht en overtrokken), nu hoor je vaker dat je het sociale stelsel uitholt en lekker weinig belasting betaalt ten koste van een ander. 

 

Yep ... op elk feestje en en in elk café vindt je wel een Orakel, die precies weet hoe het zit.

Gelijk aan voetbal ... de beste spelers zitten op de tribune.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Waren zelfstandigen inderdaad jarenlang de helden op verjaardagen en feestjes (en ook volkomen onterecht en overtrokken), nu hoor je vaker dat je het sociale stelsel uitholt en lekker weinig belasting betaalt ten koste van een ander. En als je dat niet doet, dan ben je vast zo'n zielige gedwongen pseudo-ondernemert...

 

Dit huilie-huilie verhaal heeft tragikomische trekjes ondertussen. Ik zou andere feestjes opzoeken en nieuwe vrienden maken, in jouw geval. Het lijkt me sterk dat Nederland nu ineens massaal zelfstandigen als profiteurs afschildert.

 

Er is wel meer kennis over mensen in de zorg, in het onderwijs, in de bouw, in de horeca die voor de zelfstandigheid gekozen hebben. Niet uit eigen vrije wil, maar omdat er gesaneerd en gerationaliseerd en geflexibiliseerd is. IT was daarin een voorloper, met tienduizenden ontwikkelaars die zich lieten detacheren. Als daar over gepraat wordt op verjaardagen en partijen dan komen zowel de voor- als nadelen voorbij. Goh: extra aftrekposten. Wow, een auto op de zaak. Tjongejonge, drie maanden vakantie. Oeps, pensioen en arbeidsongeschiktheid. En bij ondernemers aan de onderkant zie ik als reactie geen afgunst, maar medeleven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, TwaBla zei:

Het lijkt me sterk dat Nederland nu ineens massaal zelfstandigen als profiteurs afschildert. 

Toch niet zo verwonderlijk ... Er zitten nu eenmaal meer voetballers op de tribune dan lopers in het veld.

Maar niet getreurd ... het probleem lost zich vanzelf op als er straks meer ZZP'ers zijn dan werknemers.

 

17 minuten geleden, TwaBla zei:

Dit huilie-huilie verhaal heeft tragikomische trekjes ondertussen.

tragikomedie ... theater dus.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Piet Rol zei:

Maar val de 'echte' ondernemer er niet mee lastig!

 

En wat als die "echte ondernemer" niks regelt en denkt na mij de zondvloed maar als puntje bij paaltje komt de overheid toch lastig gaat vallen met zijn problemen die hij niet heeft willen afdekken en bijvoorbeeld een beroep op bijstand doet?

 

Werknemers zijn gewoon verplicht verzekerd via de werkgever voor WIA (net weer een sloot premie overgemaakt😁)

 

Dan mag de overheid toch verlangen dat ondernemers zich tot een minimale dekking voor dit risico verzekerd? En hier van afzien als de ondernemer aantoonbaar zelf maatregelen genomen heeft.  Dan hoeft de overheid de "echte" ondernemer er idd niet mee lastig te vallen. En zou die overheid de "echte" ondernemer een voordeeltje kunnen blijven gunnen in de vorm van mkb winstaftrek en of zelfstandigenaftrek.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat is een 'echte' ondernemer? Heeft deze per definitie een aanzienlijke omzet met winst in zijn of haar onderneming(en)? En (veel) personeel?

 

Iedereen mag een beroep doen op bijstand, toch? Of spreken we hier beter van 'zelfstandige' i.p.v. 'ondernemer'?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Highio zei:

Wat is een 'echte' ondernemer?

 

Ik ben al 35 jaar ondernemer en heb altijd mijn eigen broek op kunnen houden tot mijn oude branche volledig onderuit ging tussen 2002 en 2006. Ben toen naast ondernemer een tijdje "loonslaaf" geweest maar het bloed kruipt waar het kan en in 2013 toch weer volledig als ondernemer op een andere branche gestort.

 

Afgelopen jaren prima geboerd maar een nieuwe AOV zat er niet in. Een brandend huis kan je nu eenmaal niet verzekeren. Dus het risico voor lief genomen wat eigenlijk al goed draagbaar was door de privé situatie. 

 

In 35 jaar hoogtepunten maar ook diepe dalen meegemaakt. Nooit opgegeven en altijd weer uit het dal geklommen, Ik voel me idd een echte ondernemer.

 

1 uur terug, Highio zei:

Iedereen mag een beroep doen op bijstand,

 

Uiteraard, heb ik in 2006 ook even gedaan in de vorm van bbz voor bedrijfsbeëindiging. Door het hele kleine steuntje in de rug niet failliet en heeft iedereen netjes zijn centen gekregen. En ons verdere inkomen gewoon met een bezem bijeengeveegd. 

Gewone bijstand is een vergaarbak, daar wil je als ondernemer niet in komen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De 'echte ondernemer', hij stond tussen aanhalingstekens.  😊  Schaar daar in elk geval niet de (gedwongen) schijnzelfstandige onder.

 

En de bijstand is inderdaad toegankelijk voor iedereen, dus daar is geen verschil. Wel heeft henkh een punt met de WIA. Als het echt mis gaat en je nooit meer kunt werken, dan zie ik een bijdrage aan een WIA-voor-iedereen wel zitten.  

 

9 uur geleden, henkh zei:

In 35 jaar hoogtepunten maar ook diepe dalen meegemaakt. Nooit opgegeven en altijd weer uit het dal geklommen, Ik voel me idd een echte ondernemer.

Ondernemen is voor mij 1001 dingen bedenken en daar de beste van uitvoeren. Tien keer vallen, elf keer opstaan. Maar ook durven opgeven als het echt niet wil. 

 

 

aangepast door Piet Rol
Stukje over schijnzelfstandige
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Highio zei:

Wat is een 'echte' ondernemer?

Dat mag iedereen zelf bepalen. In het licht van de(ze) wetgeving is dat "iedereen die niet als werknemer met een winstoogmerk actief is in het zakelijk verkeer" 

En dat omvat dus ook de zelfstandigen die ook werknemer zijn

 

12 uur geleden, Highio zei:

Iedereen mag een beroep doen op bijstand, toch? 

 

Iedereen mag het maar lang niet iedereen kán het ook: bijvoorbeeld omdat er nog (ander) gezinsinkomen is of vermogen. Die aanvullende inkomens en vermogenscriteria maken de bijstand voor een grote groep ondernemers al ongeschikt. Daarnaast is de bijstand  slecht ingericht als vangnet voor langdurig of permanent arbeidsongeschikten. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Piet Rol zei:

Wel heeft henkh een punt met de WIA. Als het echt mis gaat en je nooit meer kunt werken, dan zie ik een bijdrage aan een WIA-voor-iedereen wel zitten.  

 

De WIA is er al voor iedereen, alleen dan op vrijwillige basis. 

 

Iedere ondernemer kan er vrijwillig aan deelnemen, zonder medische beoordeling.  En die premie wordt zelfs voor een deel gesubsidieerd door werkgevers.

Enig nadeel: je kunt je alleen aanmelden binnen 13 weken na einde dienstverband of einde uitkering van een werknemersverzekering.

 

En dat levert straks - als de WIA echt voor iedereen wordt maar dan verplicht  - ook weer  "dat is niet eerlijk" discussies op (sterker nog: die zijn nu al begonnen!):  de ondernemer die al 10 jaar lang de vrijwillige WIA premie heeft betaald voor een basisdekking, krijgt straks bij arbeidsongeschiktheid dezelfde rechten en uitkering als iemand die dat 10 jaar lang niet heeft gedaan.  Niet iedereen begrijpt de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard (Matteüs 20: 1 - 16)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

de ondernemer die al 10 jaar lang de vrijwillige WIA premie heeft betaald voor een basisdekking, krijgt straks bij arbeidsongeschiktheid dezelfde rechten en uitkering als iemand die dat 10 jaar lang niet heeft gedaan. 

De eerste ondernemer is dan 10 jaar lang 'verzekerd' geweest voor een basisdekking. De tweede niet.

 

Met aanloopperiode of wachttijd (gelimiteerde uitkeringsduur) of een gebrek daaraan zullen er altijd snelle/netto profiteurs (niet kwalijk bedoeld) en scheve gezichten zijn. Daarom lijkt bedenken en invoeren van een zuiver systeem me juist zo lastig.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Highio zei:

De eerste ondernemer is dan 10 jaar lang 'verzekerd' geweest voor een basisdekking. De tweede niet.

 

Inderdaad, zo simpel is het. Ik kreeg de vraag "maar ik betaal al zo lang, krijg ik dan meer" de afgelopen week 2 x, maar een schadeverzekering is geen spaarpot.

Als je al 50 jaar verzekerd bent voor brand heb je niet meer rechten bij schade dan iemand die dat pas een jaar is.

 

Wat een nieuwe WAZ wél wordt is een soort eenmalig generaal pardon voor iedereen die sinds het afschaffen van de WAZ te ziek zwak of misselijk is geworden om zich nog  te kunnen verzekeren. En met dat principe is op zich niets mis: de maatschappij zou die kosten via zorg en bijstand uiteindelijk toch wel dragen, maar de behandeling in een nieuwe collectieve regeling is veel beter: dat komt zowel de ondernemer als de maatschappij ten goede. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: BNR Webredactie

 

Vorig jaar 12.600 zzp'ers in de bijstand

Vorig jaar stroomden zo'n 12.600 zzp'ers de bijstand in vanwege ziekte, blijkt uit door BNR opgevraagde cijfers bij het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf. Deze groep zou onmiddellijk profiteren van de arbeidsongeschiktheidsverzekering die het kabinet straks verplicht wil stellen voor alle zzp'ers. Directeur Han Dieperink van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf vindt dat veel.

 

  • Bestuurslid Irene van Hest van FNV Zelfstandigen schrikt van het aantal zelfstandigen in de bijstand. 'Dit ondersteunt de noodzaak voor de verplichte AOV. De enige duurzame optie is dat iedereen collectief verzekerd is en dat iedereen meedoet'.
  • Directeur Frank Alfrink van ZZP-Nederland vindt de cijfers niet in verhouding staan tot de maatregel om anderhalf miljoen zzp'ers tot een verplichte AOV te dwingen: 'Het is het beroemde verhaal van het kanon en de mug'

 

De uitzending van BNR kun je hier afspelen >>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1
30 minuten geleden, Mikky Vrolijk zei:
  • Bestuurslid Irene van Hest van FNV Zelfstandigen schrikt van het aantal zelfstandigen in de bijstand. 'Dit ondersteunt de noodzaak voor de verplichte AOV. De enige duurzame optie is dat iedereen collectief verzekerd is en dat iedereen meedoet'.
  • Directeur Frank Alfrink van ZZP-Nederland vindt de cijfers niet in verhouding staan tot de maatregel om anderhalf miljoen zzp'ers tot een verplichte AOV te dwingen: 'Het is het beroemde verhaal van het kanon en de mug'

 

Tja, 2 uitersten aan het woord en beide uitersten zijn moeilijk - zo niet onmogelijk - los te zien van hun achterliggende eigen belang: 

 

Aan de ene kant een onderdeel van een vakbond die vooral de wildgroei van ZZP en Flex wil stoppen , oa door ZZP en Flex lastiger en vooral duurder te maken: verplichte AOV biedt daarbij 2 vliegen in 1 klap: dekking voor lastig te verzekeren doelgroepen (ouderen, zware beroepen) en een extra financiële drempel om het kosten verschil tussen loondienst en ZZP kleiner te maken

 

Aan de andere kant een "belangenbehartiger" van zelfstandigen die niet alleen via de eigen verzekeringstak AOV's verkoopt, maar dat ook eigendom is (niet de verzekeringstak alleen, maar héél ZZP Nederland) van een van de grootste Nederlandse AO-verzekeraars. 

 

En mijn eigen mening- voor wat het waard is ? Maak vooral een goede basisvoorziening voor langdurige ziekte voor iedereen (ingezetenen, werknemer en ZZP-er!): dat maakt de kostendekkende premie voor iedereen betaalbaar en voorkomt allerlei knutselconstructies en vluchtgedrag. En wie meer wil, kan zich aanvullend privaat bijverzekeren. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

"Vorig jaar stroomden zo'n 12.600 zzp'ers de bijstand in vanwege ziekte, blijkt uit door BNR opgevraagde cijfers bij het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf.

Bestuurslid Irene van Hest van FNV Zelfstandigen schrikt van het aantal zelfstandigen in de bijstand. 'Dit ondersteunt de noodzaak voor de verplichte AOV. De enige duurzame optie is dat iedereen collectief verzekerd is en dat iedereen meedoet'."

 

Ik vind dat nogal meevallen ...

 

12.6000 bijstanders op een totaal van 992.000 ZZP'ers (Ondernemer zonder personeel) is 1,27%

432.550 bijstanders op een aantal van 8.579.000 werknemers in loondienst is 5,04%

 

Een ZZP'er zal zich waarschijnlijk minder snel aanmelden voor een bijstandsuitkering ...

 

CBS | Werkzame beroepsbevolking; positie in de werkkring

CBS | Personen met bijstand; persoonskenmerken

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Cosara: appels met peren vrees ik 😀 

 

Die 12.600 was de nieuwe instroom, dus niet het totaal aantal zelfstandigen (overigens ZZP én ZMP) in de bijstand.

Dit in tegenstelling tot die 423.550: dat is niet nieuwe instroom, maar het totaal.

 

De totale nieuwe instroom in de bijstand in 2018 was rond de 100.000 (bron: Statline), waarvan dus 12.600 Ondernemers en 87.400 Werknemers. Op een totaal van 8.579.000 werknemers in loonsdienst is dat minder dan 1%. 

 

In 2018 was de percentuele instroom van zelfstandigen dus 25% hoger dan dat van werknemers! 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Cosara zei:

Ik vind dat nogal meevallen ...

 

Het lastige van zieke instromers in de bijstand is dat ze zelden of nooit meer uitstromen én dat ze binnen de bijstand niet de begeleiding krijgen die bij hun past. 

Bovendien is de bijstand een gemeentelijke regeling: een grote stad met een oververtegenwoordiging aan bijstandsgerechtigden krijgt een steeds groter wordende plas problemen die daar eigenlijk niet thuishoren, en waarvoor de inwoners linksom of rechtsom de rekening betalen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Moet je niet het ondernemerschap actief opgeven voordat je in aanmerking komt voor bijstand?

 

Is dat geen reden voor zelfstandigen om eerst de afnemende inkomsten aan te vullen uit spaarpotjes voordat de handdoek in de ring gegooid wordt? Leven er niet veel boeren, binnenschippers, winkeliers en muzikanten op hun reserves? Die dus niet in de bijstandsstatistieken opduiken?

 

De BBZ is bedoeld als overbrugging naar eventueel levensvatbare voortzetting, maar is in praktijk een lastige regeling.

 

Past deze bijdragen niet beter bij het bericht waarin een nieuwe AOV werd aangekondigd? Dit bericht was daarop een aanvulllende poll...

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Die 12.600 was de nieuwe instroom, dus niet het totaal aantal zelfstandigen (overigens ZZP én ZMP) in de bijstand.

Oeps ... niet goed gelezen :classic_sad:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, TwaBla zei:

Past deze bijdragen niet beter bij het bericht waarin een nieuwe AOV werd aangekondigd?

Goed punt. Helaas werkt het splitsen en samenvoegen van topics nog niet goed, maar ik ga wel een poging wagen

 

Edit: mislukt 😥 : splitsen lukt wel, maar samenvoegen niet . Wordt aan gewerkt 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, TwaBla zei:

Moet je niet het ondernemerschap actief opgeven voordat je in aanmerking komt voor bijstand?

Voor zover ik uit de praktijk weet wel.

 

Gek genoeg ook (meer dan één) situaties meegemaakt waarbij ZZP'ers hun onderneming hebben gestaakt omdat hun het netto inkomsten onder de bijstandsnorm kwam ... en vervolgens een bijstandsuitkering hebben aangevraagd én gekregen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Uit praktisch oogpunt voor @Piet Rol maar even de uitslag / tussenstand (verwacht niet veel stemmen meer) totdat het probleem met onzichtbaarheid voor poll-starter is opgelost.

afbeelding.thumb.png.7d1e7bde059948ad0f4875793afd51e8.png

 

_____

voor de volledigheid: leden die nog niet hebben gestemd zien de uitslag ook niet, dat is normale functionaliteit om je keuze niet te laten beinvloeden door al gegeven stemmen door anderen.

Als je als lid toch de uitslag wilt zien kun je dat aangeven bij de poll maar je kunt dan zelf niet meer stemmen op de poll

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Mijn vrouw heeft een eigen schoonheidssalon en vind de normale AOV toch wel erg duur, ze heeft wel oren naar de combinatie AOV + Pensioen van Sharepeople. Nu kan ik hier erg weinig reviews over vinden. Kunt u mijn misschien helpen op dit gebied. Of dit goed is en ook echt werkt zoals dit wordt beschreven. Alvast bedankt voor de input!!!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.