Jump to content
Piet Rol

De verplichte AOV, alweer een anti-ondernemerschap maatregel?

Wat vind jij van de verplichte AOV?  

22 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ik denk dat dat niet helemaal op gaat: Een basisverzekering voor ziektekosten is onvermijdbaar verplicht, ze kosten ook allemaal ongeveer hetzelfde, hebben een acceptatieplicht etc. Feitelijk is het gewoon een belasting die om een of andere vage reden uitgevoerd moet worden door private verzekeraars. 

Voor een auto is alleen een WA verzekering verplicht, en daarbij heb je mogelijkheden, inclusief helemaal geen auto rijden. 

Niet ondernemen is natuurlijk ook wel een keuze, blijkbaar eentje die de  beleidsmakers ons graag willen laten maken. 

1 minuut geleden, Benm zei:

Niet ondernemen is natuurlijk ook wel een keuze, blijkbaar eentje die de  beleidsmakers ons graag willen laten maken. 

Ga nou niet ook meehuilen met de vliegende honden. Niemand wil ondernemers het leven lastig maken, maar het is wel de bedoeling dat gedwongen ondernemerschap voor bodemprijzen verdwijnt. Wanneer alle ondernemers de premies van hun volksverzekeringen gaan verdisconteren (zoals bij werknemers gebeurt) dan wordt de balans enigszins hersteld. 

Een overheid die het ondernemen belemmert, dat is een flauwekul-frame. 

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Horeca: ca 25.000 zzpers in keuken en bediening (RTL Nieuws)

Zorg: 10.000 zzpers erbij in eerste negen maanden van 2018 (Volkskrant)

Bouw: ca 100.000 waarvan geschat 10% fake (Cobouw)

Transport: door wettelijke randvoorwaarden is het aantal ZZPers in transport beperkt

Onderwijs: aantal zelfstandige docenten groeit (RTL Nieuws)

1 uur terug, TwaBla zei:

Een overheid die het ondernemen belemmert, dat is een flauwekul-frame. 

Helemaal mee eens.

Zonder  ondernemers geen werknemers ... alleen de doorgroei stokt een beetje.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

3 uur geleden, TwaBla zei:

Horeca: ca 25.000 zzpers in keuken en bediening (RTL Nieuws)

Zorg: 10.000 zzpers erbij in eerste negen maanden van 2018 (Volkskrant)

Bouw: ca 100.000 waarvan geschat 10% fake (Cobouw)

Transport: door wettelijke randvoorwaarden is het aantal ZZPers in transport beperkt

Onderwijs: aantal zelfstandige docenten groeit (RTL Nieuws)

In zorg en onderwijs komt vrijwel geen gedwongen ondernemerschap voor; het zijn sectoren met een nijpend personeelstekort, toenemende werkdruk, afnemende regelcapaciteit en vooral falend management. Dat ondernemers in die sectoren kiezen - bewust en vrijwillig! - voor zelfstandig ondernemerschap heeft  vooral te maken met slecht werkgeverschap en niet met louter economische motieven en fiscale prikkels. 

(Zie ook dit recente artikel op zorgvisie "‘Alleen goed werkgeverschap kan zzp-golf keren" , alleen  voor abonnee's, op ZIPconomy een samenvatting )

Het toont niet alleen aan hoe divers het ZZP-landschap  is, iedere sector kent zijn eigen problematiek, maar ook dat het beeld van  de ZZP-er als ofwel zielige gedwongen zelfstandige óf economisch profiteur die niet meer wil meedoen aan sociale voorzieningen erg kortzichtig is en maar een deel (en zeker niet het grootste) van het verhaal vormt

De verplichte AOV is inderdaad geen anti-ondernemer maatregel, en de overheid is er niet op uit om alle zelfstandigen het ondernemen te belemmeren, maar de continue framing van de zelfstandige door vakbonden, politici en media als gedwongen zwakkeling. veroorzaker, dader en profiteur is iets wat me eerlijk gezegd enorm tegen de borst stoot. Waarom is de berichtgeving zo ongelofelijk eenzijdig, politiek gekleurd en bovenal negatief? 

En  willen werkgevers en vakbonden  de uitstroom van werknemers  in bepaalde sectoren tegengaan? Dan helpt het minder aantrekkelijk maken van ondernemerschap niet:  het enige dat helpt is werknemerschap aantrekkelijker te maken; onder andere door goed werkgeverschap. 

B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

20 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Waarom is de berichtgeving zo ongelofelijk eenzijdig, politiek gekleurd en bovenal negatief? 

Oh je bedoelt die boze Main Stream Media... 👹

Ik zie dat niet hoor. Ik zie een divers scala aan berichten, analyses en opinies. Soms linksom geframed, soms rechtsom ingekleurd. Volgens mij hebben we een run van twintig jaar achter de rug waarin ondernemers als helden zijn afgeschilderd, zeker startups. En dan tref je soms een kritische kanttekening aan.

In zorg en onderwijs kom je wel degelijk gedwongen flexibilisering en verzelfstandiging tegen. De arbeidsmarkt is pas recent aan het aantrekken, maar dat is na tien jaar van enorme bezuinigingen. Dat er nu schaarste ontstaat is prima, want dan kunnen zelfstandigen de prijs omhoog drukken (gebeurt nu in de zorg) en de premies voor verzekeringen betalen.

Edited by TwaBla

Zoals hier boven al word geschreven, is het behoorlijk divers en complex.

Ieder geval is weer anders... waar het helemaal scheef gaat in mijn optiek zijn de postbodes, verpleegkundigen en alle ander loon werkers die zichzelf hebben gebombardeerd tot zzp’er.   Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken ondernemen.

Even terug komen op AOV, in principe ben ik er niet tegen een verplichte AOV maar dan een bedrag voor iedereen gelijk. 

Hoe wil je het anders doen? Iedereen apart keuren?, dat word natuurlijk en janboel.

De keren dat ik geblesseerd ben geworden zijn allemaal sport gerelateerd om maar een voorbeeld te noemen.

De vraag is of een ondernemer zich moet verzekeren voor kortdurende arbeidsongeschiktheid als een blessure, en wellicht ook moet nadenken voordat hij dingen doet met een groot risico op blessure (pakweg gaan wintersporten of iets dergelijks). Als je voldoende vermogen hebt om een paar maanden van te kunnen leven heb je geen verzekering nodig voor een ongevalletje waar je 6 weken arbeidsongeschikt voor bent. Bovendien is het natuurlijk ook wel afhankelijk van wat je doet: als je zelfstandig beeldschermwerk doet ben je niet zo snel volledig arbeidsongeschikt. 

Het grote gevaar is langdurige of blijvende arbeidsongeschiktheid. Dit is natuurlijk een heel duur risico, en daarmee erg prijzig als het verplicht wordt er een particuliere verzekering voor af te sluiten. Dan liever weer iets als de WAZ terug met een wachttijd van een jaar en uitkering van het minimumloon of iets in die buurt. Wil je minder wachttijd of een hoger bedrag kun je er altijd nog voor kiezen dat particulier bij te verzekeren. 

9 uur geleden, Benm zei:

De vraag is of een ondernemer zich moet verzekeren voor kortdurende arbeidsongeschiktheid als een blessure,

Een verstandige ondernemer moet zich niet hoeven te verzekeren tegen kortdurende arbeidsongeschiktheid als een blessure. 

Wie zo'n gebeurtenis al niet op kan vangen heeft geen enkel incasseringsvermogen en veerkracht. Zonder veerkracht wordt iedere relatief kleine negatieve gebeurtenis zoals leveringsproblemen, schade, ontevreden klanten, geen opdracht, tussentijds staken opdracht of wanbetaling gelijk een calamiteit die alle aandacht en energie opzuigt en een bedreiging voor de continuïteit vormt. 

En denk ook even aan je achtervang: wie gaat die serre afbouwen terwijl jij met een gebroken been thuiszit? 

Wie geen buffer of alternatief plan heeft om zelf een gat van 2-3 maanden te kunnen opvangen en een plan heeft om de continuïteit te waarborgen, moet geen ondernemer worden.

11 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Waarom is de berichtgeving zo ongelofelijk eenzijdig, politiek gekleurd en bovenal negatief? 

Omdat dat in het belang is van de spreker. Als de ondernemer zielig is, dan moet een vakbond ze wel vertegenwoordigen. Als de ondernemer wordt uitgebuit, dan moeten we ze wel helpen met een AOV (of een minimumtarief, een proefballon uit 2017). Ik denk dat er inderdaad een groep ondernemers zijn die dat tegen wil en dank zijn en laten we die vooral beschermen. Maar val de 'echte' ondernemer er niet mee lastig!

@Piet Rol: het was een  verkapte retorische vraag hoor. 

Wie belang heeft  (Cui Bono?)  bij deze beeldvorming is mij wel duidelijk, en jou ook 😎

Maar het is - voor  mij althans - best wel verrassend om het subtiele proces van manipulatie en verandering van de publieke opinie zelf eens als subject mee te maken. Waren zelfstandigen inderdaad jarenlang de helden op verjaardagen en feestjes (en ook volkomen onterecht en overtrokken), nu hoor je vaker dat je het sociale stelsel uitholt en lekker weinig belasting betaalt ten koste van een ander. En als je dat niet doet, dan ben je vast zo'n zielige gedwongen pseudo-ondernemert...

21 minuten geleden, Piet Rol zei:

Ik denk dat er inderdaad een groep ondernemers zijn die dat tegen wil en dank zijn en laten we die vooral beschermen. Maar val de 'echte' ondernemer er niet mee lastig!

Dus niet iedereen verplichten om een AOV af te sluiten.

ik ben wel benieuwd hoe de opvolger van de wet DBA er uit gaat zien.

4 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Waren zelfstandigen inderdaad jarenlang de helden op verjaardagen en feestjes (en ook volkomen onterecht en overtrokken), nu hoor je vaker dat je het sociale stelsel uitholt en lekker weinig belasting betaalt ten koste van een ander. 

Yep ... op elk feestje en en in elk café vindt je wel een Orakel, die precies weet hoe het zit.

Gelijk aan voetbal ... de beste spelers zitten op de tribune.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

3 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Waren zelfstandigen inderdaad jarenlang de helden op verjaardagen en feestjes (en ook volkomen onterecht en overtrokken), nu hoor je vaker dat je het sociale stelsel uitholt en lekker weinig belasting betaalt ten koste van een ander. En als je dat niet doet, dan ben je vast zo'n zielige gedwongen pseudo-ondernemert...

Dit huilie-huilie verhaal heeft tragikomische trekjes ondertussen. Ik zou andere feestjes opzoeken en nieuwe vrienden maken, in jouw geval. Het lijkt me sterk dat Nederland nu ineens massaal zelfstandigen als profiteurs afschildert.

Er is wel meer kennis over mensen in de zorg, in het onderwijs, in de bouw, in de horeca die voor de zelfstandigheid gekozen hebben. Niet uit eigen vrije wil, maar omdat er gesaneerd en gerationaliseerd en geflexibiliseerd is. IT was daarin een voorloper, met tienduizenden ontwikkelaars die zich lieten detacheren. Als daar over gepraat wordt op verjaardagen en partijen dan komen zowel de voor- als nadelen voorbij. Goh: extra aftrekposten. Wow, een auto op de zaak. Tjongejonge, drie maanden vakantie. Oeps, pensioen en arbeidsongeschiktheid. En bij ondernemers aan de onderkant zie ik als reactie geen afgunst, maar medeleven.

8 minuten geleden, TwaBla zei:

Het lijkt me sterk dat Nederland nu ineens massaal zelfstandigen als profiteurs afschildert. 

Toch niet zo verwonderlijk ... Er zitten nu eenmaal meer voetballers op de tribune dan lopers in het veld.

Maar niet getreurd ... het probleem lost zich vanzelf op als er straks meer ZZP'ers zijn dan werknemers.

17 minuten geleden, TwaBla zei:

Dit huilie-huilie verhaal heeft tragikomische trekjes ondertussen.

tragikomedie ... theater dus.

2 uur geleden, TwaBla zei:

Ik zou andere feestjes opzoeken en nieuwe vrienden maken, in jouw geval

Jij bent mijn enige echte vriend Twa, dat weet je toch? 😅.

12 uur geleden, Piet Rol zei:

Maar val de 'echte' ondernemer er niet mee lastig!

En wat als die "echte ondernemer" niks regelt en denkt na mij de zondvloed maar als puntje bij paaltje komt de overheid toch lastig gaat vallen met zijn problemen die hij niet heeft willen afdekken en bijvoorbeeld een beroep op bijstand doet?

Werknemers zijn gewoon verplicht verzekerd via de werkgever voor WIA (net weer een sloot premie overgemaakt😁)

Dan mag de overheid toch verlangen dat ondernemers zich tot een minimale dekking voor dit risico verzekerd? En hier van afzien als de ondernemer aantoonbaar zelf maatregelen genomen heeft.  Dan hoeft de overheid de "echte" ondernemer er idd niet mee lastig te vallen. En zou die overheid de "echte" ondernemer een voordeeltje kunnen blijven gunnen in de vorm van mkb winstaftrek en of zelfstandigenaftrek.

Rieel-schoonmaak

Wat is een 'echte' ondernemer? Heeft deze per definitie een aanzienlijke omzet met winst in zijn of haar onderneming(en)? En (veel) personeel?

Iedereen mag een beroep doen op bijstand, toch? Of spreken we hier beter van 'zelfstandige' i.p.v. 'ondernemer'?

Groet,

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

1 uur terug, Highio zei:

Wat is een 'echte' ondernemer?

Ik ben al 35 jaar ondernemer en heb altijd mijn eigen broek op kunnen houden tot mijn oude branche volledig onderuit ging tussen 2002 en 2006. Ben toen naast ondernemer een tijdje "loonslaaf" geweest maar het bloed kruipt waar het kan en in 2013 toch weer volledig als ondernemer op een andere branche gestort.

Afgelopen jaren prima geboerd maar een nieuwe AOV zat er niet in. Een brandend huis kan je nu eenmaal niet verzekeren. Dus het risico voor lief genomen wat eigenlijk al goed draagbaar was door de privé situatie. 

In 35 jaar hoogtepunten maar ook diepe dalen meegemaakt. Nooit opgegeven en altijd weer uit het dal geklommen, Ik voel me idd een echte ondernemer.

1 uur terug, Highio zei:

Iedereen mag een beroep doen op bijstand,

Uiteraard, heb ik in 2006 ook even gedaan in de vorm van bbz voor bedrijfsbeëindiging. Door het hele kleine steuntje in de rug niet failliet en heeft iedereen netjes zijn centen gekregen. En ons verdere inkomen gewoon met een bezem bijeengeveegd. 

Gewone bijstand is een vergaarbak, daar wil je als ondernemer niet in komen.

Rieel-schoonmaak

De 'echte ondernemer', hij stond tussen aanhalingstekens.  😊  Schaar daar in elk geval niet de (gedwongen) schijnzelfstandige onder.

En de bijstand is inderdaad toegankelijk voor iedereen, dus daar is geen verschil. Wel heeft @henkh een punt met de WIA. Als het echt mis gaat en je nooit meer kunt werken, dan zie ik een bijdrage aan een WIA-voor-iedereen wel zitten.  

9 uur geleden, henkh zei:

In 35 jaar hoogtepunten maar ook diepe dalen meegemaakt. Nooit opgegeven en altijd weer uit het dal geklommen, Ik voel me idd een echte ondernemer.

Ondernemen is voor mij 1001 dingen bedenken en daar de beste van uitvoeren. Tien keer vallen, elf keer opstaan. Maar ook durven opgeven als het echt niet wil. 

Edited by Piet Rol
Stukje over schijnzelfstandige

12 uur geleden, Highio zei:

Wat is een 'echte' ondernemer?

Dat mag iedereen zelf bepalen. In het licht van de(ze) wetgeving is dat "iedereen die niet als werknemer met een winstoogmerk actief is in het zakelijk verkeer" 

En dat omvat dus ook de zelfstandigen die ook werknemer zijn

12 uur geleden, Highio zei:

Iedereen mag een beroep doen op bijstand, toch? 

Iedereen mag het maar lang niet iedereen kán het ook: bijvoorbeeld omdat er nog (ander) gezinsinkomen is of vermogen. Die aanvullende inkomens en vermogenscriteria maken de bijstand voor een grote groep ondernemers al ongeschikt. Daarnaast is de bijstand  slecht ingericht als vangnet voor langdurig of permanent arbeidsongeschikten. 

5 uur geleden, Piet Rol zei:

Wel heeft @henkh een punt met de WIA. Als het echt mis gaat en je nooit meer kunt werken, dan zie ik een bijdrage aan een WIA-voor-iedereen wel zitten.  

De WIA is er al voor iedereen, alleen dan op vrijwillige basis. 

Iedere ondernemer kan er vrijwillig aan deelnemen, zonder medische beoordeling.  En die premie wordt zelfs voor een deel gesubsidieerd door werkgevers.

Enig nadeel: je kunt je alleen aanmelden binnen 13 weken na einde dienstverband of einde uitkering van een werknemersverzekering.

En dat levert straks - als de WIA echt voor iedereen wordt maar dan verplicht  - ook weer  "dat is niet eerlijk" discussies op (sterker nog: die zijn nu al begonnen!):  de ondernemer die al 10 jaar lang de vrijwillige WIA premie heeft betaald voor een basisdekking, krijgt straks bij arbeidsongeschiktheid dezelfde rechten en uitkering als iemand die dat 10 jaar lang niet heeft gedaan.  Niet iedereen begrijpt de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard (Matteüs 20: 1 - 16)

de ondernemer die al 10 jaar lang de vrijwillige WIA premie heeft betaald voor een basisdekking, krijgt straks bij arbeidsongeschiktheid dezelfde rechten en uitkering als iemand die dat 10 jaar lang niet heeft gedaan. 

De eerste ondernemer is dan 10 jaar lang 'verzekerd' geweest voor een basisdekking. De tweede niet.

Met aanloopperiode of wachttijd (gelimiteerde uitkeringsduur) of een gebrek daaraan zullen er altijd snelle/netto profiteurs (niet kwalijk bedoeld) en scheve gezichten zijn. Daarom lijkt bedenken en invoeren van een zuiver systeem me juist zo lastig.

Groet,

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Ik heb jaren geleden voor mezelf al en soort 'verzekering' voor arbeidsongeschiktheid ontwikkeld.

Nu verkoop ik het aan de slimmere mensen, die gewoon hun zware werk tot hun pensioen willen kunnen blijven doen.

3 uur geleden, Highio zei:

De eerste ondernemer is dan 10 jaar lang 'verzekerd' geweest voor een basisdekking. De tweede niet.

Inderdaad, zo simpel is het. Ik kreeg de vraag "maar ik betaal al zo lang, krijg ik dan meer" de afgelopen week 2 x, maar een schadeverzekering is geen spaarpot.

Als je al 50 jaar verzekerd bent voor brand heb je niet meer rechten bij schade dan iemand die dat pas een jaar is.

Wat een nieuwe WAZ wél wordt is een soort eenmalig generaal pardon voor iedereen die sinds het afschaffen van de WAZ te ziek zwak of misselijk is geworden om zich nog  te kunnen verzekeren. En met dat principe is op zich niets mis: de maatschappij zou die kosten via zorg en bijstand uiteindelijk toch wel dragen, maar de behandeling in een nieuwe collectieve regeling is veel beter: dat komt zowel de ondernemer als de maatschappij ten goede.