• 0

online nachtwinkel beginnen

(aangepast)

Beste mensen van higherlevel

 

Mijn collega en ik hebben sinds kort  een gesprek gehad dat begon als een grap en is nu een idee geworden het ging over om een online nachtwinkel te openen.

we hadden er over om een website te maken en frisdrank, alcoholische drank, snacks en slagroompatronen te verkopen tenminste als dat allemaal volgens de wet mag.

 

Hoe en waarom wij op deze idee kwamen vraagt u zich af?

 We zijn 19-20 jarige dus zijn meestal tot laat wakker en als we in de nacht online drinken willen bestelen of alcoholische drank is dat onmogelijk, want er zij hier geen nachtwinkels die bezorgen. Er waren 2 online nachtwinkels die bezorgden maar die zijn al sinds een jaar ermee gestopt en ik denk dat het is omdat ze zich niet aan de afspraak hielden met de klant en omdat ze slecht hun werk deden en er staan klachten op hun googel review. Dus nu omdat er geen online nachtwinkel meer is denken ik en mij collega het perfect is om eentje te open omdat we dan de enige in Tilburg zullen zijn die bezorge

 

 

Hoe wij het willen aanpakken is als volg.

Het enige wat we nodig hebben in mij perspectief  is een werkende website en een opslagruimte.

We  hebben al geprobeerd om zelf een website te maken maar het ziet er te amateurachtig  uit.

We zijn opzoek naar een professionelen website designer die een website zal maken en ook online zetten.  

Voor opslagruimten hebben we gekozen om het bij mij in huis te doen sinds ik een best groot kamer vrij heb staan.

 

 

Kosten?

we hebben besloten om 5k te investeren hierin als het zou moeten kan er ook meer geïnvesteerd worden, maar naar mij perspectief is 5k meer dan genoeg sinds ik alleen consumptie hoef te kopen en iemand moet betalen om een website te maken. we bezorgen op onze scooters sinds we allebei een scooter hebben is dat denk het makkelijkst en het goedkoopst  met een 10 euro volle tank rijden we 3 dagen.

 

Mijn vragen.

Met welke wetten moet ik regeling nemen?

Moet ik me zelf inschrijven in het kvk?

Mag ik drank en slagroompatronen online verkopen?

Is dit realistisch gezien een goed plan?

Waar zou ik mee moeten oppassen?  

Heb ik een bepaald certificaat of diploma voor dit nodig?

Is dit wel allemaal legaal wat ik hier wil doen?

 

Met vriendelijke groette de heer fantaa 😜

 

aangepast door fantaa
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
2 uur geleden, Roel J zei:

met betrekking tot de lachgas patronen is er nog wel een "belangrijk detail". Vervoer van lachgas valt onder vervoer van gevaarlijke stoffen, je mag maximaal 2 kilo vervoeren zonder speciale opleiding / vervoersvergunning.. wel iets om rekening mee te houden als je meerdere bestellingen moet bezorgen..

 

verder zie ik in regio Utrecht nachtwinkels a.k.a. bierkoeriers net zo snel weer verdwijnen als ze verschijnen al zou dat ook kunnen omdat ik aan het eind van het verzorgingsgebied zit en ze zich beperken tot minder postcodes om de bezorgtijden in de hand te houden. Dus dat is ook iets om naar te kijken. Niet te makkelijk denken aan een lekker groot bezorggebied voor meer omzet want als je van zuid naar noord of oost naar west moet van je bezorggebied moet dat ook binnen redelijke tijd te rijden zijn.

De ritten zijn slecht planbaar dus je maakt veel kilometers per klant

ik zal geen flessen lachgas verkopen maar verpakkingen met 50 patronen die 500 gram wegen per verakking.

raadt u aan om te starten met een kleine bezorggebied of zoude we gelijk met een grote bezorggebied starten? sinds we alleen scooters hebben om te bezorgen en nog geen auto zie ik dat, dat een probleem kan zijn.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Think Twice zei:

Het zal toch iets meer dan een website moeten worden, denk eerder aan een webwinkel met eventueel een app.

 

Daarbij zou ik het zo maken dat je klanten kan laten kiezen tussen bepaalde nog vrije aflevermomenten. Als jullie beide onderweg zijn en er komt een bestelling binnen dan moet je klant wel weten waar hij aan toe is. Je zal toch terug moeten rijden, producten moeten inladen en weer naar die nieuwe klant moeten rijden.

 

Maak ook eens een simpel rekensommetje hoeveel ritjes je aan denkt te kunnen met z'n tweeën en reken dan eens globaal uit wat je er aan over denkt te houden.

een app zou inderdaad handig zijn, maar omdat we natuurlijk beginnen zonder bekendheid is het denk nog niet nodig misschien na een maand of 3 dat een app zou helpen.

en u bedoelt met vrije aflevermomenten dat als we om 18:00 open gaan dat ze een optie hebben dat het pas op 00:00 bezorgd word toch? 

 

Link naar reactie
  • 2
5 minuten geleden, jevad1 zei:

ik zal geen flessen lachgas verkopen maar verpakkingen met 50 patronen die 500 gram wegen per verakking.

 

Snap ik.. maar als je met 3 bestellingen van 100 patronen per bestelling op pad gaat hebt rij je dus met 2,5 kilo rond, daarbij zou het kunnen dat voor scooters nog andere regels gelden. Het is simpelweg iets wat je op je lijstje van dingen die je uit moet zoeken of op zijn minst in gedachte moet houden. De boetes op overtreding zijn fors beginnen bij 400 euro

 

En qua bezorggebied raad ik aan om je bewust te zijn van de beperkingen van een scooter en de afstand die ze kunnen afleggen in een redelijke tijd net als de beperking van 1 bezorger. Daarbij moet je niet alleen afstanden rekenen vanaf jullie bedrijfsadres maar ook van de uiterste locaties. Want stel jullie zeggen heel tilburg is te doen want wij zitten redelijk centraal in Tilburg dus kunnen in 20 minuten zowel in Noord Tilburg als Zuid Tilburg zijn.

De problemen met bezorgtijden, zeker met maar 1 bezorger op de weg, ontstaan wanneer er om 22:00 een bestelling voor Tilburg Zuid komt en om 22:05 een bestelling voor Tilburg Noord. Heen en terug naar Tilburg Zuid is dan al 40 minuten en dan daarna nog naar Tilburg Noord met de bestelling ook nog eens 20 minuten dan zit de klant 2 dus al minimaal een uur te wachten. 

Dus alleen een cirkeltje trekken van 20 of 30 min scooter rijtijd rondom jullie locatie is niet de enige factor. Aantal bezorgers en spreiding van klanten speelt ook mee.

Lange bezorgtijden zorgen vaak voor slechte reviews, zeker bij een bierkoerier, want aan de producten kan weinig misgaan, hooguit dat het bier niet koud genoeg is.. een doodzonde voor een echte bierliefhebber maar voor de gemiddelde party animal met dorst niet echt een doodzonde.. daar zal ongeduld waar het bier blijft sneller tot ontevredenheid leiden..

Starten met een groot verzorgingsgebied is dus waarschijnlijk niet mogelijk als je maar met 1 bezorger start. Dan zul je dus meer marktonderzoek moeten doen in welke postcodes je wilt leveren omdat daar de meeste potentiële klanten zitten.

Link naar reactie
  • 0

Ga eerst met ervaringsdeskundigen praten voordat je zelf het wiel opnieuw gaat uitvinden.

 

En doe ermee wat je wilt, maar de combinatie alcohol en lachgas zou ik nooit gaan aanbieden. Dat is vragen om problemen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, Roel J zei:

 

Snap ik.. maar als je met 3 bestellingen van 100 patronen per bestelling op pad gaat hebt rij je dus met 2,5 kilo rond, daarbij zou het kunnen dat voor scooters nog andere regels gelden. Het is simpelweg iets wat je op je lijstje van dingen die je uit moet zoeken of op zijn minst in gedachte moet houden. De boetes op overtreding zijn fors beginnen bij 400 euro

 

En qua bezorggebied raad ik aan om je bewust te zijn van de beperkingen van een scooter en de afstand die ze kunnen afleggen in een redelijke tijd net als de beperking van 1 bezorger. Daarbij moet je niet alleen afstanden rekenen vanaf jullie bedrijfsadres maar ook van de uiterste locaties. Want stel jullie zeggen heel tilburg is te doen want wij zitten redelijk centraal in Tilburg dus kunnen in 20 minuten zowel in Noord Tilburg als Zuid Tilburg zijn.

De problemen met bezorgtijden, zeker met maar 1 bezorger op de weg, ontstaan wanneer er om 22:00 een bestelling voor Tilburg Zuid komt en om 22:05 een bestelling voor Tilburg Noord. Heen en terug naar Tilburg Zuid is dan al 40 minuten en dan daarna nog naar Tilburg Noord met de bestelling ook nog eens 20 minuten dan zit de klant 2 dus al minimaal een uur te wachten. 

Dus alleen een cirkeltje trekken van 20 of 30 min scooter rijtijd rondom jullie locatie is niet de enige factor. Aantal bezorgers en spreiding van klanten speelt ook mee.

Lange bezorgtijden zorgen vaak voor slechte reviews, zeker bij een bierkoerier, want aan de producten kan weinig misgaan, hooguit dat het bier niet koud genoeg is.. een doodzonde voor een echte bierliefhebber maar voor de gemiddelde party animal met dorst niet echt een doodzonde.. daar zal ongeduld waar het bier blijft sneller tot ontevredenheid leiden..

Starten met een groot verzorgingsgebied is dus waarschijnlijk niet mogelijk als je maar met 1 bezorger start. Dan zul je dus meer marktonderzoek moeten doen in welke postcodes je wilt leveren omdat daar de meeste potentiële klanten zitten.

dankje wel voor al de tips!  zal hier zeker nog eens goed over na denken.

aangepast door fantaa
Link naar reactie
  • 0
On 13/06/2019 at 11:03, Highio said:

Herman Moes, welkom.

 

Ik las 'slagroompatronen'. Niet slagroom.

 

Doet de jeugd iets heel anders mee overigens.

 

Groet,

 

 Highio

Tsja,  als dit de reden is om ze te leveren, geef ik geen assistentie of advies meer, zou ik anderen ook afraden. 

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, HHHMMM zei:

Tsja,  als dit de reden is om ze te leveren, geef ik geen assistentie of advies meer, zou ik anderen ook afraden. 

beste Herman,

dank u wel voor uw mening. ik hoop dat anderen alsnog advies en tips zullen geven,ben redelijk nieuw in het ondernemen al jullie advies en meningen ook negatief zal  mij zeker helpen als ondernemer.

Link naar reactie
  • 1
Op 13-6-2019 om 12:12, Branko Collin zei:

Gemeentes zijn niet altijd de grootste fans van webwinkels. Wat daar een rol bij schijnt te spelen, is dat als een webwinkel vanuit een woonwijk wordt gerund, er kans op overlast is door voertuigen die aan- en afrijden. Ik kan me voorstellen dat die overlast bij levertijden van 1800 - 0600 uur enkele ordes van grootte ernstiger wordt ervaren.

 

Als je -vanuit- een woonhuis in een woonwijk met buren gaat werken wordt dat zeker een probleem: Als je met scooters/brommers gaat bezorgen tot 4 of 6 uur snachts dan gaan je buren geheid klagen over de herrie van die dingen. Het snerende geluid ervan is 100x irritanter dan van een personenwagen. Uiteraard hangt dat wel helemaal  van je woonsituatie af: in een rijtjeshuis gaat het gigantische overlast geven, uit een woonboerderij met eigen oprit naar een N-weg oid waarschijnlijk heel weinig. 

 

Dat lachgas zou ik overigens niet aan beginnen: het is uiteraard legaal, maar gemeenten willen toch iets doen tegen de overlast (met name afval) die het veroorzaakt. Dat kan een reden zijn om je van het begin af aan extra op de korrel te nemen. Qua vervoersrisico is het niet zo'n ramp, er zit 8 a 10 gram in zo'n ding, dus voor je aan een paar kilo zit heb je wel een aardige lading. 

Link naar reactie
  • 0
Op 12-6-2019 om 18:45, Ron van der Kolk zei:

Een bezorgdienst voor drank is niet per se een slijtersbedrijf  in de zin van de Drank- en Horecawet. De wet loopt wat achter op de praktijk, blijkt uit deze casus.

Misschien die casus toch maar eens goed lezen..... Het gaat hier over een bezorgdienst die niet de verkoper is maar alleen in opdracht vervoert, dat is dus iets heel anders dan wat TS wil gaan doen. 

 

Dat rekensommetje van Thinktwice is niet verkeerd, Met een scooter kun je niet echt veel vervoeren dus je maakt veel kilometers. Het heeft mijns inziens ook weinig zijn om al om 18.00 uur open te gaan, dan is de gemiddelde supermarkt ook nog open. De effectieve tijd waarin je echt je omzet moet maken is waarschijnlijk veel minder dan 12 uur, 

Daarnaast krijg je nog te maken met de fiscale kant, dus aangifte omzetbelasting e.d. Dat het enigste wat je nodig hebt een website, opslagruimte en een scooter is veel te simpel gedacht. Hoe ga je je klanten bijvoorbeeld laten betalen? Contant? Mobiel pinapparaat? Is ook een investering....

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, Bert. zei:

Het heeft mijns inziens ook weinig zijn om al om 18.00 uur open te gaan, dan is de gemiddelde supermarkt ook nog open.

 

Dat sowieso. Het verschilt natuurlijk per woonplaats, maar hier zijn de  dichtsbijzijnde AH's open tot 22:00 of 21:00, alleen zondag sluiten er eetje iets eerder (20:00). Gezien je toch wel forse marges en/of bezorgkosten moet rekenen denk ik niet dat je veel zult omzetten zolang die supermarkten open zijn. Ik weet niet hoe dat in Tilburg zit, maar neem aan dat daar niet alles om 18:00 al dicht gaat?

 

Bovendien zal het per weekdag nogal verschillen, ik vermoed dat vrijdag en zaterdag populair zullen zijn, maar dat er weinig mensen in de nacht van maandag op dinsdag om 4 uur een krat bier laten bezorgen... misschien wel een enkeling, maar niet genoeg om voor te kunnen werken. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

fantaa, gaat dit idee deze zomer nog getest of gerealiseerd worden?

 

Heb je of hebben jullie al contact gezocht met de gemeente of andere ondernemers zoals hier geopperd wordt?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Highio zei:

fantaa, gaat dit idee deze zomer nog getest of gerealiseerd worden?

 

Heb je of hebben jullie al contact gezocht met de gemeente of andere ondernemers zoals hier geopperd wordt?

 

Groet,

 

Highio

ja dat hebben we maar me partner vind het geen goed idee meer om onze voortgang te delen. probeerde ook om deze post te verwijderen sinds hij het duidelijk aangaf dat ie het niet meer online wilt hebben maar zo te zien kan dat niet? sinds u een mod bent weet u waarschijnlijk hoe dat moet?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Goedemorgen fantaa,

het staat jullie natuurlijk vrij om hier wel of niet verder te berichten, maar je gaat ongetwijfeld free publicity en social media nodig hebben om lokale bekendheid te verkrijgen. Ik vind de introductie en vervolgberichten eerlijk gezegd best wel overwogen.

 

Je kunt actieve moderatoren benaderen voor meldingen en verzoeken tot aanpassing, maar je schrijft niks kwalijks en onder een alias.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.