Jump to content
fantaa

online nachtwinkel beginnen

Recommended Posts

6 uur geleden, Herman Moes zei:

Leuk idee.

Begin met een survey te houden on de omgeving of de vraag er is. kan ook met een online survey monkey.

2 man als ondernemer: wie gaat bezorgen, wie neemt de orders aan, app ontwikkeling zodat mensen kunnen bestellen.

Slagroom: denk dan aan verse, verhuur een spuit er bij andrs is het slap voordat je aankomt.

transport: afhankelijk van de afstanden,  electische bakfiets met koelboxen er op? of gekoelde dometica boxen met accu? 

grote koelkasten, drank vergunning.

Denk ook aan nootjes, chips, stokbrod, kruidenboter en dergelijke als extra.

dank je wel voor je handige tips. zullen zeker van pas komen. we hebben afgesproken dat we elke 6 uur afwisselen, dus hij van 18:00 to 12:00 and dan neem ik het vandaar over en neem hij de bestellingen op en zet ze klaar. en u praat over stokbrood bedoelt u dan in verpakking of warm gebakken? 

2 uur geleden, Roel J zei:

met betrekking tot de lachgas patronen is er nog wel een "belangrijk detail". Vervoer van lachgas valt onder vervoer van gevaarlijke stoffen, je mag maximaal 2 kilo vervoeren zonder speciale opleiding / vervoersvergunning.. wel iets om rekening mee te houden als je meerdere bestellingen moet bezorgen..

verder zie ik in regio Utrecht nachtwinkels a.k.a. bierkoeriers net zo snel weer verdwijnen als ze verschijnen al zou dat ook kunnen omdat ik aan het eind van het verzorgingsgebied zit en ze zich beperken tot minder postcodes om de bezorgtijden in de hand te houden. Dus dat is ook iets om naar te kijken. Niet te makkelijk denken aan een lekker groot bezorggebied voor meer omzet want als je van zuid naar noord of oost naar west moet van je bezorggebied moet dat ook binnen redelijke tijd te rijden zijn.

De ritten zijn slecht planbaar dus je maakt veel kilometers per klant

ik zal geen flessen lachgas verkopen maar verpakkingen met 50 patronen die 500 gram wegen per verakking.

raadt u aan om te starten met een kleine bezorggebied of zoude we gelijk met een grote bezorggebied starten? sinds we alleen scooters hebben om te bezorgen en nog geen auto zie ik dat, dat een probleem kan zijn.

2 uur geleden, Think Twice zei:

Het zal toch iets meer dan een website moeten worden, denk eerder aan een webwinkel met eventueel een app.

Daarbij zou ik het zo maken dat je klanten kan laten kiezen tussen bepaalde nog vrije aflevermomenten. Als jullie beide onderweg zijn en er komt een bestelling binnen dan moet je klant wel weten waar hij aan toe is. Je zal toch terug moeten rijden, producten moeten inladen en weer naar die nieuwe klant moeten rijden.

Maak ook eens een simpel rekensommetje hoeveel ritjes je aan denkt te kunnen met z'n tweeën en reken dan eens globaal uit wat je er aan over denkt te houden.

een app zou inderdaad handig zijn, maar omdat we natuurlijk beginnen zonder bekendheid is het denk nog niet nodig misschien na een maand of 3 dat een app zou helpen.

en u bedoelt met vrije aflevermomenten dat als we om 18:00 open gaan dat ze een optie hebben dat het pas op 00:00 bezorgd word toch? 

5 minuten geleden, fantaa zei:

ik zal geen flessen lachgas verkopen maar verpakkingen met 50 patronen die 500 gram wegen per verakking.

Snap ik.. maar als je met 3 bestellingen van 100 patronen per bestelling op pad gaat hebt rij je dus met 2,5 kilo rond, daarbij zou het kunnen dat voor scooters nog andere regels gelden. Het is simpelweg iets wat je op je lijstje van dingen die je uit moet zoeken of op zijn minst in gedachte moet houden. De boetes op overtreding zijn fors beginnen bij 400 euro

En qua bezorggebied raad ik aan om je bewust te zijn van de beperkingen van een scooter en de afstand die ze kunnen afleggen in een redelijke tijd net als de beperking van 1 bezorger. Daarbij moet je niet alleen afstanden rekenen vanaf jullie bedrijfsadres maar ook van de uiterste locaties. Want stel jullie zeggen heel tilburg is te doen want wij zitten redelijk centraal in Tilburg dus kunnen in 20 minuten zowel in Noord Tilburg als Zuid Tilburg zijn.

De problemen met bezorgtijden, zeker met maar 1 bezorger op de weg, ontstaan wanneer er om 22:00 een bestelling voor Tilburg Zuid komt en om 22:05 een bestelling voor Tilburg Noord. Heen en terug naar Tilburg Zuid is dan al 40 minuten en dan daarna nog naar Tilburg Noord met de bestelling ook nog eens 20 minuten dan zit de klant 2 dus al minimaal een uur te wachten. 

Dus alleen een cirkeltje trekken van 20 of 30 min scooter rijtijd rondom jullie locatie is niet de enige factor. Aantal bezorgers en spreiding van klanten speelt ook mee.

Lange bezorgtijden zorgen vaak voor slechte reviews, zeker bij een bierkoerier, want aan de producten kan weinig misgaan, hooguit dat het bier niet koud genoeg is.. een doodzonde voor een echte bierliefhebber maar voor de gemiddelde party animal met dorst niet echt een doodzonde.. daar zal ongeduld waar het bier blijft sneller tot ontevredenheid leiden..

Starten met een groot verzorgingsgebied is dus waarschijnlijk niet mogelijk als je maar met 1 bezorger start. Dan zul je dus meer marktonderzoek moeten doen in welke postcodes je wilt leveren omdat daar de meeste potentiële klanten zitten.

Ga eerst met ervaringsdeskundigen praten voordat je zelf het wiel opnieuw gaat uitvinden.

En doe ermee wat je wilt, maar de combinatie alcohol en lachgas zou ik nooit gaan aanbieden. Dat is vragen om problemen.

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

6 uur geleden, Roel J zei:

Snap ik.. maar als je met 3 bestellingen van 100 patronen per bestelling op pad gaat hebt rij je dus met 2,5 kilo rond, daarbij zou het kunnen dat voor scooters nog andere regels gelden. Het is simpelweg iets wat je op je lijstje van dingen die je uit moet zoeken of op zijn minst in gedachte moet houden. De boetes op overtreding zijn fors beginnen bij 400 euro

En qua bezorggebied raad ik aan om je bewust te zijn van de beperkingen van een scooter en de afstand die ze kunnen afleggen in een redelijke tijd net als de beperking van 1 bezorger. Daarbij moet je niet alleen afstanden rekenen vanaf jullie bedrijfsadres maar ook van de uiterste locaties. Want stel jullie zeggen heel tilburg is te doen want wij zitten redelijk centraal in Tilburg dus kunnen in 20 minuten zowel in Noord Tilburg als Zuid Tilburg zijn.

De problemen met bezorgtijden, zeker met maar 1 bezorger op de weg, ontstaan wanneer er om 22:00 een bestelling voor Tilburg Zuid komt en om 22:05 een bestelling voor Tilburg Noord. Heen en terug naar Tilburg Zuid is dan al 40 minuten en dan daarna nog naar Tilburg Noord met de bestelling ook nog eens 20 minuten dan zit de klant 2 dus al minimaal een uur te wachten. 

Dus alleen een cirkeltje trekken van 20 of 30 min scooter rijtijd rondom jullie locatie is niet de enige factor. Aantal bezorgers en spreiding van klanten speelt ook mee.

Lange bezorgtijden zorgen vaak voor slechte reviews, zeker bij een bierkoerier, want aan de producten kan weinig misgaan, hooguit dat het bier niet koud genoeg is.. een doodzonde voor een echte bierliefhebber maar voor de gemiddelde party animal met dorst niet echt een doodzonde.. daar zal ongeduld waar het bier blijft sneller tot ontevredenheid leiden..

Starten met een groot verzorgingsgebied is dus waarschijnlijk niet mogelijk als je maar met 1 bezorger start. Dan zul je dus meer marktonderzoek moeten doen in welke postcodes je wilt leveren omdat daar de meeste potentiële klanten zitten.

dankje wel voor al de tips!  zal hier zeker nog eens goed over na denken.

Edited by fantaa

On 13/06/2019 at 11:03, Highio said:

Herman Moes, welkom.

Ik las 'slagroompatronen'. Niet slagroom.

Doet de jeugd iets heel anders mee overigens.

Groet,

Highio

Tsja,  als dit de reden is om ze te leveren, geef ik geen assistentie of advies meer, zou ik anderen ook afraden. 

5 uur geleden, Herman Moes zei:

Tsja,  als dit de reden is om ze te leveren, geef ik geen assistentie of advies meer, zou ik anderen ook afraden. 

beste Herman,

dank u wel voor uw mening. ik hoop dat anderen alsnog advies en tips zullen geven,ben redelijk nieuw in het ondernemen al jullie advies en meningen ook negatief zal  mij zeker helpen als ondernemer.

Op 13-6-2019 om 12:12, Branko Collin zei:

Gemeentes zijn niet altijd de grootste fans van webwinkels. Wat daar een rol bij schijnt te spelen, is dat als een webwinkel vanuit een woonwijk wordt gerund, er kans op overlast is door voertuigen die aan- en afrijden. Ik kan me voorstellen dat die overlast bij levertijden van 1800 - 0600 uur enkele ordes van grootte ernstiger wordt ervaren.

Als je -vanuit- een woonhuis in een woonwijk met buren gaat werken wordt dat zeker een probleem: Als je met scooters/brommers gaat bezorgen tot 4 of 6 uur snachts dan gaan je buren geheid klagen over de herrie van die dingen. Het snerende geluid ervan is 100x irritanter dan van een personenwagen. Uiteraard hangt dat wel helemaal  van je woonsituatie af: in een rijtjeshuis gaat het gigantische overlast geven, uit een woonboerderij met eigen oprit naar een N-weg oid waarschijnlijk heel weinig. 

Dat lachgas zou ik overigens niet aan beginnen: het is uiteraard legaal, maar gemeenten willen toch iets doen tegen de overlast (met name afval) die het veroorzaakt. Dat kan een reden zijn om je van het begin af aan extra op de korrel te nemen. Qua vervoersrisico is het niet zo'n ramp, er zit 8 a 10 gram in zo'n ding, dus voor je aan een paar kilo zit heb je wel een aardige lading.