• 0

Vragen container uit Bangladesh naar Rotterdam

Hi! Ik ga binnenkort een 40ft container uit bangladesh naar Rotterdam vervoeren. Heb hier geen ervaring mee en hoop hier iemand te treffen met ervaring. Zit met een aantal vragen.

 

- Hoe vervoer ik de inhoud van de container naar mijn locatie elders in Nederland? Neem aan met een containervervoerder? Iemand tips?

- Wat gebeurt er met de zeecontainer? Die blijft in de haven en vervoerder zet inhoud in eigen container?

- Aan welke kosten moet ik denken voor het vervoeren van een zeecontainer uit Rotterdam naar bijvoorbeeld Friesland?

- Is het mogelijk om de inhoud zelf uit de container te halen in de haven? Kun je hier ook gebruik maken van bijvoorbeeld een heftruck?

 

Hoor heel graag jullie ervaringen en alvast heel erg bedankt voor de moeite.

 

Groet, Sam

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je je al eens verdiept in de materie? Onder welke incoterms wordt het verscheept? Heb je met jouw vragen al  contact gehad met logistieke bedrijven voor informatie en offertes?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, SamNunspeet zei:

Iemand tips?

 

Ga niet doe het zelven met containers, zeker niet als het je eerste zending is . Het lossen is 1 ding, maar het inklaren moet ook gebeuren. 

Benader een Nederlandse expediteur om het volledige transport van deur tot deur voor je te regelen, dan kom je niet voor onverwachte kosten en formaliteiten te staan. 

 

Lees ook eens de 19 al bestaande topic over dit onderwerp: ophalen goederen uit haven

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Aangezien er met containers veel trans-shipment plaats vindt via Singapore of Colombo moet je te zorgen voor  een non-manipulatie verklaring, anders loop de je kans dat de Nederlandse douane je Form A niet accepteert :). 

Of,

- zoek een expediteur (https://www.fenex.nl/Paginas/Vind-een-expediteur-uitgebreid.aspx)

- koop het boek Havenlogistiek (www.avontade.nl), daar staat alles wat je zou moeten weten .

Link naar reactie
  • 1

Je leverancier in Bangladesh werkt met een lokale forwarder, (dat is een tussenpersoon die de documenten voor transport opmaakt en het contact met de reder onderhoud) deze forwarder werkt waarschijnlijk samen met een forwarder in Rotterdam. Deze forwarder ontvangt de documenten, heeft contact met een declarant, (dat is een tussenpersoon die de importtarieven uitrekent en contact heeft met de belastingdienst) en houd contact met jouw over de levering van de container.

Nu zijn er 2 opties:

FCL (Full container load):

De forwarder werkt samen met een container transporteur, en maakt namens die transporteur een afspraak met je over de levering van de container. Er komt dus een vrachtwagen naar je toe met de container, je hebt 2 uur de tijd om de container te lossen. Ben je langer bezig dan betaal je een vergoeding per extra uur lostijd. Waarschijnlijk staat je handel niet op pallets, zorg dus dat je die zelf hebt.

LCL: (Less then container load)

De forwarder werkt samen met een lokaal losbedrijf die de container in Rotterdam lost, die zoeken jouw spullen bij elkaar en regelen een vervoerder die dat op pallets naar je magazijn brengt.

LCL kan je meestal zelf ophalen bij het losbedrijf. Je kunt nooit een LCL container zelf lossen omdat er ook goederen van andere partijen in de container zitten. 

Dit hele proces wordt door de forwarder begeleid en gefactureerd, samen met de eventuele importheffing. 

Link naar reactie
  • 0

Deze vragen doen me denken aan een jaar geleden, toen ik zelf met de import vanuit India begon. Wij hebben goede ervaringen met Basamro, die hebben vast ook een agent in Bangladesh.  De prijs van transport vanaf Rotterdam naar de loslocatie zit bij je offerte inbegrepen. Geloof dat zit zo'n 400 euro van het totaalbedrag is. 

 

Verdiep je ook eens in de incoterms, de afpraken tussen jou en de exporter. Meestal zal dit FOB (Free on board) zijn, wat inhoud dat het transport van de exporter naar de haven in Bangladesh door je exporter geregeld wordt, en die kosten dus ook aan hem betaald worden. Jouw eigen transportbedrijf regelt dan het transport vanaf daar naar jouw locatie in Nederland.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij onze laatste 40ft uit India hebben we zo'n 2000 betaald voor transport vanaf de haven in India naar onze winkel in Zaandam. De transportkosten van Rotterdam naar Zaandam waren 350 euro, dit zat al in die 2000. Het ging hier om FOB, dus we hebben ook nog een stukje voor transport in India betaald aan onze exporter.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Meestal zal dit FOB (Free on board) zijn, wat inhoud dat het transport van de exporter naar de haven in Bangladesh door je exporter geregeld wordt, en die kosten dus ook aan hem betaald worden. Jouw eigen transportbedrijf regelt dan het transport vanaf daar naar jouw locatie in Nederland.

En als je je dan verdiept in de Incoterms zul je er ook meteen achter komen  dat FOB helemaal niet bedoeld is voor goederen in containers maar voor bulk -en/of stuksgoederen. De correcte Incoterm zou dan FCA laadhaven/terminal moeten zijn. Binnenlands of voortransport zit over het algemeen al verrekend in de FOB c.q. FCA prijs. Let dan wel weer op je betalingscondities, FCA gaat slecht samen met een LC, in dat geval is een C of D conditie beter,

Link naar reactie
  • 0

Het was sosiewoso al geen FOB want het ging om een container. Ze zulllen wel FOB hebben afgesproken in de contracten e.d. maar  beide partijen weten blijkbaar niet wat dat inhoudt, hetgeen dit soort uitspraken tot gevolg heeft. Strikt gesproken betaal je de exporteur bij FOB wel voor het binnenlands transport, het maakt immers deel uit van de FOB verkoopprijs maar VintageAdventure heeft zo te lezen blijkbaar een extra factuur gekregen en dat is niet de bedoeling van de afgesproken conditie.

Link naar reactie
  • 0

Mijn leverancier levert zijn producten in een 40ft container onder FOB conditie. Zoals ik het heb begrepen en tevens de leverancier heeft gezegd, zorgt hij ervoor dat de producten verpakt in de container terecht komen. Vervolgens zorgt hij ervoor dat de container aan boord komt bij de gewenste transporteur. 

IK moet dus een forwarder vinden die een transporteur regelt en de inklaring in Rotterdam (en eventueel vervoer naar mijn locatie).

 

AuthenticImport Dank voor je openheid in prijzen. Ik zocht een prijsindicatie zodat ik mijn kosten kan berekenen. Ik zal zelf ook nog offertes opvragen bij forwarders. Mocht men hier tips hebben, dan hoor ik dat graag.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen mag natuurlijk afspreken wat hij wil, van FCA  en FOB tot XYZ maar zodra een Incoterm is opgenomen in het verkoopcontract is de inhoud van de term bindend voor beide partijen.Uit de afgesproken term dient zodoende duidelijk te worden wat de verplichtingen van de koper en verkoper zijn,  Dat is hier dus al niet duidelijk want VintageAdventures betaalt al blijkbaar  dubbel voor het vervoer naar de haven.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 uur geleden, Bert. zei:

Het was sosiewoso al geen FOB want het ging om een container. Ze zulllen wel FOB hebben afgesproken in de contracten e.d. maar  beide partijen weten blijkbaar niet wat dat inhoudt, hetgeen dit soort uitspraken tot gevolg heeft. Strikt gesproken betaal je de exporteur bij FOB wel voor het binnenlands transport, het maakt immers deel uit van de FOB verkoopprijs maar VintageAdventure heeft zo te lezen blijkbaar een extra factuur gekregen en dat is niet de bedoeling van de afgesproken conditie.

 

In mijn business werkt dit heel anders. Wij handelen in unieke, oude items. Prijsafspraken maak ik altijd ex fac omdat ik van veel verschillende handelaren inkoop. 1 van deze handelaren wordt uiteindelijk mijn exporteur. Het werkt voor mij dus niet om het lokale FOB gedeelte in de inkoopprijs te berekenen. Mocht ik enkel van mijn exportuer kopen is dit wel het geval.  

 

 

10 uur geleden, SamNunspeet zei:

Dank voor je openheid in prijzen. Ik zocht een prijsindicatie zodat ik mijn kosten kan berekenen. Ik zal zelf ook nog offertes opvragen bij forwarders. Mocht men hier tips hebben, dan hoor ik dat graag.

 

Prijzen kunnen erg afwijken, o.a door schommelende dollarkoersen en olieprijzen. Dit was de prijs voor de laatste container in oktober. Overigens was dit slechts 10% duurder dan een 20ft container in april vorig jaar.

aangepast door VintageAdventures
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 uur geleden, AuthenticImport zei:

In mijn business werkt dit heel anders. Wij handelen in unieke, oude items. Prijsafspraken maak ik altijd ex fac omdat ik van veel verschillende handelaren inkoop. 1 van deze handelaren wordt uiteindelijk mijn exporteur. Het werkt voor mij dus niet om het lokale FOB gedeelte in de inkoopprijs te berekenen. Mocht ik enkel van mijn exportuer kopen is dit wel het geval. 

Als jij lokaal koopt van verschillende handelaren is zoals jij het uitlegt dit blijkbaar een soort schijnconstructie om de export vanuit India gemakkelijker te maken.  Daar kun je iedere Incoterm op loslaten waarvan er geen enkele de lading dekt van wat  de koper en "verkoper" overeenkomen. 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
Op 19-6-2019 om 09:17, Bert. zei:

Als jij lokaal koopt van verschillende handelaren is zoals jij het uitlegt dit blijkbaar een soort schijnconstructie om de export vanuit India gemakkelijker te maken.  Daar kun je iedere Incoterm op loslaten waarvan er geen enkele de lading dekt van wat  de koper en "verkoper" overeenkomen. 

 

Onderhandelen in prijzen Inc lokaal tranport heeft dus geen zin. Ik koop van verschillende handelaren omdat ik een divers aanbod wil inkopen. 

 

De handelaren die ook exporteren hebben vaak een vastgesteld "FOB" tarief voor een 20 en 40ft container. Hierin zitten de inpakkosten (mijn exporter pakt dus ook alle etems van andere handelaren in), laden, transport naar de haven. Aan mijn Nederlandse transportbedrijf betaal ik dan dus het transport van de haven in India naar mijn pakhuis/winkel in Nederland. 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat je bij FOB alleen de transportkosten vanaf de verschepingshaven betaalt aan jouw expediteur, alle kosten aan de bij de Incoterms overeengekomen plaats zijn voor de verkoper en maken deel uit van zijn verkoopprijs. Je betaalt (zoals de indruk was gewekt) niet nog eens extra voor het voor-transport. Maar Incoterms gaan niet alleen over transport, ook over risicoverdeling en douane-aangiftes en dergelijke.  Alle kosten die je in India maakt horen in je douanewaarde, ik ben inmiddels wel benieuwd met wat voor factuur/facturen jij je spullen in Rotterdam aangeeft?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.