• 0

Originele B/L's versturen

Beste,

 

Welke mogelijkheden zijn er om de risico's van het versuren van originele B/L's te verkleinen of nog beter, weg te nemen.

 

Wij boeken voor een klant in Canada de zeevracht van Rotterdam naar het verre oosten. Hier moeten originele B/L's voor opgemaakt worden en deze moeten wij opsturen naar de klant in Canada. Het betreft zeer hoogwaardige goederen, de B/L's vertegenwoordigen dus ook een zeer hoge waarde en dit kan bij verlies grote problemen opleveren.

Wij versturen de originele B/L's per DHL naar Canada. Echter is het al een aantal keer voorgekomen dat het pakket verkeerd is afgeleverd (klant zit in een verzamelgebouw), uiteindelijk is het pakket altijd terecht gekomen. Maar wat als deze daadwerkelijk een keer kwijtraken?

 

Natuurlijk krijg je het hele verhaal met LOI's en shippers statement en authorization en uiteindelijk een bank garantie. Die bankgarantie betreft vaak 200% van de waarde van de goederen voor 24 maanden.

 

Een concullega heeft hier mee te maken en word hier voor verantwoordelijk gehouden. Hoe dit precies af gaat lopen is de vraag maar de klant eist dat hij een bankgarantie af geeft maar dit kan vergaande gevolgen hebben. In ons geval vertegenwoordigdt de B/L vaak een waarde van enkele tonnen. Bij een bankgarantie van 200% voor 24 maanden ben je dan al snel €500.000 aan liquiditeit kwijt.

 

Een express release zou de ideale oplossing zijn maar dit is voor 90% van de verschepingen niet mogelijk voor de klant. Een verzekering bij DHL loopt al snel op tot enkele duizenden euro's per zending.

 

Wat zijn jullie suggesties?

 

Ter info, wij staan nergens vermeld op de B/L. Kunnen wij juridisch gezien dan wel verantwoordelijk gehouden worden voor het verlies van een B/L?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niickk, allereerst welkom op Higherlevel!

 

52 minuten geleden, Niickk zei:

Wat zijn jullie suggesties?

Telex Release? 

 

52 minuten geleden, Niickk zei:

Een verzekering bij DHL loopt al snel op tot enkele duizenden euro's per zending.

Verzekeren heeft voor  dit soort documenten sowieso weinig zin; dit moet je anders oplossen

 

51 minuten geleden, Niickk zei:

Ter info, wij staan nergens vermeld op de B/L. Kunnen wij juridisch gezien dan wel verantwoordelijk gehouden worden voor het verlies van een B/L?

 

Ja, maar behoudens wetgeving of internationale afspraken die anders bepalen kun je die aansprakelijkheid wel beperken of uitsluiten in je voorwaarden.

 

Misschien dat een van de logistieke specialisten op HL zoals Logic4l, Blous o ChinaTradeConsult hier nog iets zinnigs over kan zeggen? 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Niickk,

 

Er zijn een aantal mogelijkheden maar de vraag is natuurlijk wat wil je klant? En in een flink aantal gevallen is het zo dat onwetendheid zorgt voor het niet willen van een Seawaybill of telex release. 

 

ps wat is jouw bemoeienis het regelen van het transport?

 

Groeten,


Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Roy,

 

Wij verschepen deze lading met eigen schepen in onze containers vanuit zuid/midden amerika en de caribbean naar Rotterdam. Wij bieden het hele traject aan bij onze klant dus regelen wij als expeditie afdeling de zeevracht van Rotterdam naar het verre oosten (onze eigen schepen gaan daar niet heen).

 

Onze klant in Canada heeft verschillende klanten in china/korea en een aantal stemmen in met een seaway bill maar het grootste gedeelte verlangt een originele BL. Deze worden natuurlijk hier in Rotterdam opgemaakt en moeten wij versturen naar onze klant in Canada. Dit doen we via DHL express maar we lopen natuurlijk altijd het risico dat deze kwijtraken.

Link naar reactie
  • 0

Misschien voor de duidelijkheid.

 

Onze B/L's zijn opgemaakt op Rotterdam, omdat de klant deze producten pas verkoop als ze al onderweg zijn. Het gedeelte Rotterdam - eindbestemming gebeurd dan ook op expeditie basis en voorwaarden.

 

We weten alle mogelijkheden, seaway BL, telex release etc. maar het gaat er meer om, hoe verstuur je originele B/L's naar de andere kant van de wereld maar dek je tegelijkertijd je risico's af voor als deze kwijtraken. Kun je hiervoor verzekeren? Is uitsluiten van aansprakelijkheid in je voorwaarden de oplossing? Deze klant is al zolang ik me kan herrineren klant bij ons en tot nu toe is het allemaal goed gegaan, het probleem is dat dit soort dingen vaak in goed vertrouwen gebeuren tot het een keer fout gaat.

Link naar reactie
  • 0

 

59 minuten geleden, Niickk zei:

het probleem is dat dit soort dingen vaak in goed vertrouwen gebeuren tot het een keer fout gaat.

Dat is zeker waar, put dempen als het kalf al verdronken is.

 

Ik zou het omdraaien, gewoon uitrekenen wat het kost om iemand elke week op en neer te laten vliegen en dat als extra service aanbieden. Kosten op zich zijn denk ik veel en veel lager dan verzekeren.  De voordelen:

- Waarschijnlijk bied niemand dit zo aan en is het een USP

- Extra marge met een aantal van die B/L's die je tegelijkertijd meeneemt.

- Als ze dat niet willen, dan zal een rechter altijd zeggen: "er was een oplossing om dit risico af te dekken, maar daar heeft u niet voor gekozen beste klant"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.