• 0

Administratie winkel met eigen import

Goedemiddag,

 

Sinds maart 2018 heb ik een import/retail business. Ik reis door India op zoek naar authentieke meubels en woonaccessoires, die laat ik daar restaureren en gaan per zeecontainer naar Nederland. Hier verkoop ik ze in eigen winkel, en sinds kort ook als B2B aan andere winkeliers. Administratief niet de meest simpele boekhouding dus.

 

De administratie deed ik tot voor kort in Moneymonk, met ondersteuning van een boekhouder. Het meeste deed ik zelf, ongetwijfeld met een aantal fouten, en mijn boekhouder controleerde voor de BTW aangiftes. Echter is Moneymonk helaas voornamelijk geschikt voor de dienstverlening, en loop ik toch tegen de beperkingen aan. De enigste manier van omzet boeken is daar namelijk via facturen, die ik eigenlijk bijna niet verstuur. De meeste inkomst kom uit te winkel, met pin of contante betalingen geregisterd via iZettle. Enkel als iemand bvb via Facebook iets kocht stuurde ik daar een factuur voor. Als "workaround" maakte ik elke dag 2 facturen aan op de "klanten" "omzet pin, en omzet contant".  Die facturen weer koppelen aan de inkomende betalingen van iZettle was een ramp. Van iZettle krijg ik namelijk om de paar dagen de omzet gestort. Echter is dat niet van een paar dagen, maar soms zit daar een halve dag bij, de andere helft van die dag volgt dan bij de volgende betaling. Plus de transactiekosten die worden ingehouden. Drama dus. 

 

Ik ben al lange tijd op zoek naar een ander boekhoudprogramma waar ik veel zelf mee zou kunnen doen, welk programma ik ook kies, ik moet alles gaan overzetten wat een gigantische klus is waar ik zelf eigenlijk niet uit kom. Eerlijk gezegd ben ik er ook helemaal klaar mee. Ik loop vaak achter, of het is door een computer die kapot is, druk met een verhuizing dus geen tijd heb, of nu omdat ik tussen 2 pakketten in zit dus eigenlijk niks kan doen. Als ik wel bij ben zit ik toch met een onrustig gevoel in mijn achterhoofd dat er iets niet klopt of niet goed geregistreerd staat.

 

Mijn boekhouder raadde mij Snelstart aan, wat ik zelf op z'n zachts gezegd een verschrikkelijk pakket vind, onduidelijk, onoverzichtelijk, vreselijk. Ik kom er zelf niet uit, en heb ook helemaal geen zin of energie me er in te verdiepen.

 

Nu hoorde ik van een collega (zonder eigen import) dat ze de gehele boekhouding uitbesteed en elke maand de inkoop/verkoop bonnetjes overhandigd. Ze heeft echter niet zelf inzicht in hoe ze er voor staat, dit moet ze altijd opvragen.

 

Eigelijk wil ik het ook uitbesteden, maar ik vraag me af wat voor mij de beste/goedkoopste manier zou zijn. Enkel je bonnetjes overhandigen klink goed, maar wil wel zelf inzicht houden en kunnen inzien wanneer ik wil..

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Doe je ook aan voorraadadministratie (producten aanmaken) via iZettle? Waarschijnlijk niet, want daarmee zou het probleem niet bestaan.

 

En dan verder heb je toch ook hopelijk omzet via de webshop? Met betalingen via een psp? Facturen zouden via een betaallink voldaan  kunnen worden en dan kun jij lekker importeren en administreren.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik werk enkel met unieke producten, voor elk item een artikel aanmaken is dus (gezien ik alles alleen doe) niet te doen. 

 

De webshop is ook nog niet helemaal lekker, ik werk met Wix en loop ook daar aardig tegen de beperkingen aan, vooral met bezorgkosten specificeren per item. Daarnaast heb ik (bijna) alleen de duurdere items als kasten in de webshop staan, iets wat mensen toch willen zien voordat ze het kopen (wellicht ook een stukje luiheid, maar heb het iig erg druk verder al). De foto's die we daar momenteel bij hebben zijn ook niet de meest aantrekkelijke, in India laten maken in de studio met witte achtergrond.  Ik wilde alles voor een mooi muur gestyled op de foto hebben, maar had daar geen mooie ruimte voor beschikbaar destijds. Dat in Nederland laten doen is te duur.

 

Verder heeft het probleem met de administratie naar mijn weten niet veel te maken met  niet aanmaken van producten in iZettle. Misschien kun je dit verder toelichten?

 

Je input wordt zeker gewaardeerd!

 

Geloof dat je het al gezien hebt, maar toch nog even;

 

De website; http://vintageadventures.nl

Instagram; http://instagram.com/vintageadventuresnl 

 

Je kunt op de foto's op Instagram zien dat we veel meer producten hebben dan momenteel in de webshop staan.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk dat het de moeite loont om de administratieprocessen te (laten) stroomlijnen.

 

Daarbij zijn een inkoopadministratie- en verkoopadministratie belangrijke stuurinformatie.

 

Je hebt nu (te)veel aan je hoofd (inkoop(reizen)/winkel(verhuizing)/webshop/logistiek/zakelijke afnemers) als je niet organiseert en dan zou ik de beschikbaarheid van producten zoveel mogelijk in één systeem zetten. En op één manier afrekenen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heel veel administratie kantoren werken met Exact, daar kan een hoop mee en is niet te duur. En dat is ook een systeem wat je kan uitbreiden met allerlei modules. Wij hebben de hele verkoop administratie van alle webshops gekoppeld via een API. Werkt vlekkeloos en scheelt een bak met werk. Sterker nog, aan de verkoopkant is de administratie 100% geautomatiseerd, en aan de inkoop kant heb je gewoon veel minder werk omdat alles per container aangevoerd wordt. 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Verder heeft het probleem met de administratie naar mijn weten niet veel te maken met  niet aanmaken van producten in iZettle. Misschien kun je dit verder toelichten?

De SKU's (alle unieke stukken) hebben m.i. een productcodering nodig voor voorraadbeheer en administratieve doeleinden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.